Gå til innhold

Tvillinger og gave i bursdg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tvillinger. De får hver sin gave når de har bursdag, og gir hver sin når de er i bursdag. Er taket 300 så gir de hver sin så summen blir 600.

Alltid gjort det sånn.

Anonymkode: adc40...30e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Livet er urettferdig, men sånn er det bare. Jeg har mange nevøer og nieser, men ingen barn selv, og her i familien er det vanlig å kjøpe gave til barna. Dvs, jeg bruker mange tusen kr på å kjøpe jule- og bursdagsgaver til alle mine tantebarn, og får typisk én gave tilbake fra ene søsteren min, og kaaaaanskje en symbolsk gave (type brente mandler og et kort) fra det andre søskenet mitt). Forventer ikke at de skal bruke like mye på meg som jeg gjør på barna, men synes det er sårt at de ikke gidder å gi meg en ordentlig gave engang, når jeg tross alt gir flere ordentlige gaver til deres barn både jul og bursdag. Men de tenker vel at siden de som voksne ikke får, så trenger ikke jeg heller få.

Anonymkode: ec255...cc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei det gir de ikke. Vi har en 300kr regel per gave, og hun gir en gave fra begge tvillingene til 300 til mine barn, men forventer en hver tvilling får 300 tilbake. Når de FÅR gaver er det viktig at de er individer, men når de GIR gaver er de en enhet. 

ts

Anonymkode: 72baa...586

Så hvis du har to barn A og B og hun har to barn C og D.

Så vil A/B gi en gave til 300 til C og en til D på bursdag. Og C/D gir en gave til 300 til A og en til B til bursdag.

Om A og B eller C og D har bursdag samme dato eller ulik dato spiller vel ingen rolle? Dette blir likevel likt?

Anonymkode: 6549c...f1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo fordi det er familie. Niesene mine får også 1 gave selv om jeg har flere barn. Det er jo fordi gaven egentlig er fra familien. I vennebursdag gir vi litt større om flere av barna er invitert 

Anonymkode: 4a8bb...dcb

Det er ikke bare familie hun klager på. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (45 minutter siden):

Jeg synes det er uvesentlig hvem som har rett og hvem som tar feil. Jeg synes du oppfører deg trassig og er mer opptatt av å vinne diskusjonen enn å tenke på hva barna ville sette pris på. Hva skulle være problemet for deg med å gi disse to hver sine gaver? De er individer selv om de ble født samtidig. Det vil aldri være feil å gi tvillinger individuelle gaver og du ville tross alt gjort det om de ikke var tvillinger. 

Barna ville helt sikkert satt pris på hver sin gave, det samme ville «Ada i barnehagen» som FÅR én felles gave av tvillingene.

Jeg har ingen problemer med det, syntes bare hun ikke har noen rett til å klage når hun selv behandler dem som én enhet.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har tvillinger. De får hver sin gave når de har bursdag, og gir hver sin når de er i bursdag. Er taket 300 så gir de hver sin så summen blir 600.

Alltid gjort det sånn.

Ja, det er jo det rimelige!

ts

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig at man går sammen på en gave. Ikke vanlig at man gir en gave til mange selvstendige individer. 

Men man kjøper jo klart noe billigere enn dersom man gir fellesgave.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har tvillinger. De får hver sin gave når de har bursdag, og gir hver sin når de er i bursdag. 

Dette er oppskriften,

hilsen tvillingmor

Anonymkode: fa6db...03c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal tvillinger behandles som individer og få hver sin gave. Unntak er ting man også ville gitt felles til andre søsken, som en spillkonsoll.

Når barna inviteres til venner, ville jeg som tvillingmor sendt med dem hver sin gave selv om det er til samme venn. Det er utgifter til to gaver på en gang, men blir jo også likt som at to søsken skulle i bursdag til hver sin venn. Er det gave til f eks en niese fra hele familien, gis gaven fra vår familie samlet.

Anonymkode: 73a64...c9d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Neix4 skrev (3 minutter siden):

Helt vanlig at man går sammen på en gave. Ikke vanlig at man gir en gave til mange selvstendige individer. 

Men man kjøper jo klart noe billigere enn dersom man gir fellesgave.

«Går sammen» vil jo si at verdien øker, det gjør den ikke her.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi hun klaget til meg, og da påpekte jeg bare dobbeltmoralen i det hun sier. Mitt barn og hennes barn var bare eksempler jeg deo opp, hennes klage var generell.

Ja, og så diskuterte dere det og var uenige. Sak ferdig. Og likevel er du så oppsatt på å ha rett at du løper til internett for å argumentere for ditt syn. Over en sak som er utdebattert allerede mellom dere to søsken.

La henne holde på med disse fellesgavene fra tvillingene, det er hun som evt blir sett rart på, oppfattet som gjerrig eller dobbeltmoralsk av barnehagevennenes foreldre - og det er ikke ditt problem. 

La det gå.

Anonymkode: abc3e...bf5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, og så diskuterte dere det og var uenige. Sak ferdig. Og likevel er du så oppsatt på å ha rett at du løper til internett for å argumentere for ditt syn. Over en sak som er utdebattert allerede mellom dere to søsken.

La henne holde på med disse fellesgavene fra tvillingene, det er hun som evt blir sett rart på, oppfattet som gjerrig eller dobbeltmoralsk av barnehagevennenes foreldre - og det er ikke ditt problem. 

La det gå.

Anonymkode: abc3e...bf5

Ja, det er jo artig å diskutere. Hva er poenget ditt? Jeg og min søster er ferdig å diskutere, men temaet er jo fremdeles interessant som du ser av lengden på tråden. 

ts

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2023 den 7.40):

Dette handler ikke om familiebursdag, hun gjør det alltid sånn. Sender tvillingene med felles gave til bursdagen til «Ada i barnehagen», og så forventer hun at «Ada» skal gi de to gaver tilbake.

ts

Men om Ada da får en fellesgave fra tvillingene verdt 200kr, så kan jo Ada da gi tvillingene hver sin gave på 100kr. Det vil jo bli mest riktig ved klassebursdager, da det der er gave fra hvert enkelt barn og ikke fra hver enkelt familie.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/5/2023 at 4:48 PM, AnonymBruker said:

Min søster har tvillinger og hun er veldig nøye på at de må få en gave hver til bursdag.. jeg sa at det var jo litt dobbeltmoralsk da de alltid kun gir en gave på deling. Da ble hun sur. Hvem har rett her? 

Hvis de skal ha hver sin gave skal de også gi hver sin gave. Enkelt penkelt. 

Anonymkode: bc821...58b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Verdien på en fellesgave til tvillinger må være like høy som prisen på en gave til hver. Og motsatt, hvis tvillingene gir en gave hver til feks 100kr, må dobbeltgaven koste 200kr.

Anonymkode: 25144...30e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2023 den 9.36):

Dette er oppskriften,

hilsen tvillingmor

Anonymkode: fa6db...03c

Og ikke minst liker mine barn og gi hver sin gave. De er to individer. 

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder familie, så gi mor, far og barn en gave til hver av tvillingene. Har dere avtalt sum på 300 kr så blir det 300 kr til hver av tvillingene. Når mor, far og tvillingene skal gi bursdagsgave til dine barn er det rett at de gir en gave på 300 til ditt barn.

I barnebesøk i bhg/barneskole er det kanskje enda mer vanlig å avtale makspris på gavene. La oss si at det er 100 kr. Da må tvillingene ha med hver sin gave på 100 kr til bursdagsbarnet. Alternativt kan tvillingene gi en fellesgave til 200kr. Når tvillingene har bursdagen, må de selvfølgelig også få hver sin gave. 

Men: man skal gi gave ut fra inntekten sin, og det å ha tvillinger er dyrere enn å ha 2 barn født forskjellige år. Tvillingene kan ikke arve klær fra hverandre og man må kjøpe dobbelt opp til alle tidspunkt. Full forståelse om noen velger å spare litt penger ved å samle bursdagspresanger, når ungene uansett ikke merker så mye til det..

Anonymkode: 6d751...d59

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår din søster.

Det er nok dyrt med tvillinger, absolutt alt blir dobbelt så dyrt - og hver bursdag de er bedt i blir da også dobbelt så dyrt om man følger ditt resonnement.

Mens for alle andre er det kun tvillingenes bursdag som blir dobbelt så dyr. 

Dette hadde jeg ikke laget noe bråk om hvis jeg var deg. 

Anonymkode: 0bf17...4d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...