AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #21 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei det gir de ikke. Vi har en 300kr regel per gave, og hun gir en gave fra begge tvillingene til 300 til mine barn, men forventer en hver tvilling får 300 tilbake. Når de FÅR gaver er det viktig at de er individer, men når de GIR gaver er de en enhet. ts Anonymkode: 72baa...586 Det er da helt normalt. Min bror har 5 barn, alle får for 500 hver, jeg har ert barn det får for 500. Sånn er det jo bare Anonymkode: d126b...ab0 10 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #22 Skrevet 5. mai 2023 Hvis de ikke hadde vært tvillinger men "vanlige" søsken, så hadde du vel gitt to gaver på 300kr hver? Jeg har ikke egne barn, men gir gaver til nieser og nevøer. To av niesene mine har bursdag samme dag og de får egne gaver. Men, jeg får aldri gaver og alle "millioner" kroner jeg har gitt i gaver gjennom åra kommer jeg aldri få tilbake. Det er større urettferdighet enn det du forespeiler syns jeg da. Men, med det sagt så gjør det meg absolutt ikke noe, da jeg gir gave for å glede. Ikke for å få tilbake. Anonymkode: f5ea9...cab 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #23 Skrevet 5. mai 2023 Men om hun hadde hatt to barn med ulik fødselsdag, ville du fortsatt gitt en felles gave? Eller hadde du kjøpt to ulike gaver til to ulike individer? Anonymkode: 284d9...1f8 5 2
Fru Uperfekt Skrevet 5. mai 2023 #24 Skrevet 5. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Min søster har tvillinger og hun er veldig nøye på at de må få en gave hver til bursdag.. jeg sa at det var jo litt dobbeltmoralsk da de alltid kun gir en gave på deling. Da ble hun sur. Hvem har rett her? Anonymkode: 72baa...586 Nå er de barna to forskjellige individer. Har selv barn med samme gebursdag (ikke tvillinger) og forventer selvfølgelig at fam kjøper hver sin gave til de. Men for ordens skyld så gir de hver sin og nettopp pga at de er to forskjellige individer Endret 5. mai 2023 av Fru Uperfekt 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #25 Skrevet 5. mai 2023 Selv om de spleiser på gave, så får jo mottaker hver sin gave. Dersom det går på sum, så kan du jo bare gi billigere gave til dem? Dersom jeg går sammen med ei venninne for å kjøpe en felles gave til en 3. venninne er det jo rart om hun da gir oss felles gave neste jul? Anonymkode: ca233...5de
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #26 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nei det gir de ikke. Vi har en 300kr regel per gave, og hun gir en gave fra begge tvillingene til 300 til mine barn, men forventer en hver tvilling får 300 tilbake. Når de FÅR gaver er det viktig at de er individer, men når de GIR gaver er de en enhet. ts Anonymkode: 72baa...586 Nå forstår jeg hva du mente, i HI hørtes det ut som du klaget på at du ble bedt om å gi hver sin gave til tvillingene mens foreldrene deres kjøper til dem på deling. Jeg har aldri fått gave fra søskenbarna mine, men fra familien som enhet - altså fra min forelders søsken m/partner&barn. Mine foreldre har likedan kjøpt fra dem m/barn til de de er tante/onkel til. I min generasjon har jeg ett barn og min bror tre - inkludert et tvillingpar. Til jul nå kjøpte jeg to gaver til hvert barn - fra meg og fra jentungen = seks gaver. Hun fikk to tilbake - fra eldste og fra tvillingene. Og det er faktisk helt greit. Å telle gaver på den måten du gjør her er rett og slett for dumt. Anonymkode: abc3e...bf5 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #27 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Min søster har tvillinger og hun er veldig nøye på at de må få en gave hver til bursdag.. jeg sa at det var jo litt dobbeltmoralsk da de alltid kun gir en gave på deling. Da ble hun sur. Hvem har rett her? Anonymkode: 72baa...586 Hva er det du vil frem til? To mennesker som tilfeldigvis har bursdag samme dag skal selvsagt ha hver sin gave. Hva om du og din søster hadde bursdag samme dato, og alle gav dere ting på deling? Dersom du tenker det er helt uaktuelt å gi Per 45 og Anne 21 en felles gave fordi de har bursdag på samme dag? Da gjelder det samme tvillinger. Det hele er ikke vrient. Din søster? Hun har sitt eget liv. Det er hennes ansvar. Det er ikke sånn at du og din søster driver en kamp om hvem som lever sitt liv «riktig» og «galt». Livet er ikke matematikk. To mennesker kan være uenige uten at noen av dem har rett. Eller tar feil. Og det må du bare leve med. Dette med «har jeg rett» er umodent. Du gjør best i å legge det av deg. Anonymkode: a76cb...7a1 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #28 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Da kjøper du for 150 per tvilling:) Anonymkode: aa352...8b7 Men det er jo mor el far som betaler. Man gir 300 per barn. Om du selv har tre barn gir du ikke 900 fra deg hvis en nevø eller niese har bursdag. Anonymkode: 4aa5a...932 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #29 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trekker tilbake det jeg sa om skjevhet. Dette er innad i familie. Vi har ett barn, våre søsken har to og tre barn (ingen tvillinger). Det er klart at vi gir flere gaver fra oss til våre nieser og nevøer enn hva vår sønn får tilbake. Han får jo ikke tre gaver av min svigerinne som har tre barn. Jeg er enig med søstera di. Anonymkode: 8afd0...2a5 Det var ikke innad i familien som var klagen hennes, det var generelt. ts Anonymkode: 72baa...586
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #30 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, men om du får et barn til eller ti vil jo de få hver sin gave. Men du gir fra dem samlet til andre. Slik din søster gjør. Det er mest logisk. Jeg er tante til tvillinger og mor til 3 det er en no brainer. Det eneste tullete her er at dere har diktatur på at gaver skal koste 300. Anonymkode: 97c9d...c72 Jeg driter jo i det, jeg bare påpeker dobbeltmoralen hennes når hun klager på at de generelt får fellesgaver (klagen var ikke rettet mot meg eller familie spesifikt). Anonymkode: 72baa...586
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #31 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men om hun hadde hatt to barn med ulik fødselsdag, ville du fortsatt gitt en felles gave? Eller hadde du kjøpt to ulike gaver til to ulike individer? Anonymkode: 284d9...1f8 Nei, og de ville heller ikke gitt en felles gave da de ville bli bedt i forskjellige bursdager. Dette var ikke en familiebursdagklage, men en generell klage fra henne. Anonymkode: 72baa...586
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #32 Skrevet 5. mai 2023 Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Nå er de barna to forskjellige individer. Har selv barn med samme gebursdag (ikke tvillinger) og forventer selvfølgelig at fam kjøper hver sin gave til de. Men for ordens skyld så gir de hver sin og nettopp pga at de er to forskjellige individer Dette handler ikke om familie, men generelt. De møter opp i barnebursdag i barnehagen med én felles gave, og forventer to tilbake. ts Anonymkode: 72baa...586 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #33 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nå forstår jeg hva du mente, i HI hørtes det ut som du klaget på at du ble bedt om å gi hver sin gave til tvillingene mens foreldrene deres kjøper til dem på deling. Jeg har aldri fått gave fra søskenbarna mine, men fra familien som enhet - altså fra min forelders søsken m/partner&barn. Mine foreldre har likedan kjøpt fra dem m/barn til de de er tante/onkel til. I min generasjon har jeg ett barn og min bror tre - inkludert et tvillingpar. Til jul nå kjøpte jeg to gaver til hvert barn - fra meg og fra jentungen = seks gaver. Hun fikk to tilbake - fra eldste og fra tvillingene. Og det er faktisk helt greit. Å telle gaver på den måten du gjør her er rett og slett for dumt. Anonymkode: abc3e...bf5 Ser at alle tror dette handler om familie nå, men det var en generell klage hun hadde ang bursdag. Hun sender altså begge sine barn i bursdag til «Ada fra barnehagen» med én gave(ikke av større verdi), så forventer hun TO gaver fra Ada når det er tvillingene sin bursdag. Anonymkode: 72baa...586 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #34 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hva er det du vil frem til? To mennesker som tilfeldigvis har bursdag samme dag skal selvsagt ha hver sin gave. Hva om du og din søster hadde bursdag samme dato, og alle gav dere ting på deling? Dersom du tenker det er helt uaktuelt å gi Per 45 og Anne 21 en felles gave fordi de har bursdag på samme dag? Da gjelder det samme tvillinger. Det hele er ikke vrient. Din søster? Hun har sitt eget liv. Det er hennes ansvar. Det er ikke sånn at du og din søster driver en kamp om hvem som lever sitt liv «riktig» og «galt». Livet er ikke matematikk. To mennesker kan være uenige uten at noen av dem har rett. Eller tar feil. Og det må du bare leve med. Dette med «har jeg rett» er umodent. Du gjør best i å legge det av deg. Anonymkode: a76cb...7a1 De er i følge min søster kun TO individer når de FÅR gaver, når de GIR gaver er de én enhet. Hadde jeg og min søster hatt bursdag samtidig hadde vi likevel blitt bedt i forskjellige bursdager ettersom vi har forskjellig vennekrets, så det er jo ikke det samme. Anonymkode: 72baa...586 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #35 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De er i følge min søster kun TO individer når de FÅR gaver, når de GIR gaver er de én enhet. Hadde jeg og min søster hatt bursdag samtidig hadde vi likevel blitt bedt i forskjellige bursdager ettersom vi har forskjellig vennekrets, så det er jo ikke det samme. Anonymkode: 72baa...586 Det er vanlig å få EGEN gave til bursdag. Hvor mange gaven er fra er ikke så farlig. Flere barn kan godt gå sammen og kjøpe gave, men bursdagsbarn får hver sin gave. Barna mine er ofte i bursdag til to som feirer sammen, de får selvfølgelig hver sin gave. pris på gave er en annen diskusjon, og det er helt greit å gi en billigere gave. Anonymkode: ca233...5de 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #36 Skrevet 5. mai 2023 Altså, dette kan man se fra to sider- og begge sider har gode og mindre gode argumenter. Til syvende og sist handler det om hva man gidder å henge seg opp i, og bruke tiden sin på. Alle blir ikke enige. Du kjøper gave som du synes passer, og hun gir slik hun synes passer. Hva som er "riktig" finner man ikke ut så lenge det er ulike synspunkt, men det er heller ikke nødvendigvis så viktig, så lenge hver og en gjør hva som passer seg. Hvis mor til Ada i barnehagen synes det er kjipt at Ada får èn og må gi to kan hun velge å 1. ikke legge forventningene på Ada, som sannsynligvis ikke har merket det, 2. fortelle at vi er forskjellige, har ulik økonomi og meninger, og ikke blåse opp stort, 3. gi fellesgave tilbake eller justere til to billigere gaver. Som alt annet i livet velger vi noen ganger å tilpasse oss omgivelser, andre ganger ikke. Anonymkode: c28d1...7df 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #37 Skrevet 5. mai 2023 Selvfølgelig skal de ha hver sin gave. Skulle jeg gi en fellesgave til min mann og min far som fyller år samme dato? Nei, tror ikke det, gitt. Anonymkode: 45884...ba9 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #38 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min søster har tvillinger og hun er veldig nøye på at de må få en gave hver til bursdag.. jeg sa at det var jo litt dobbeltmoralsk da de alltid kun gir en gave på deling. Da ble hun sur. Hvem har rett her? Anonymkode: 72baa...586 Barn får selvsagt hver sin gave til bursdag og jul. Og ditt barn får sin egen gave. De voksne som betaler fikk sine gaver da de selv var barn. Anonymkode: 020f9...e46
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #39 Skrevet 5. mai 2023 Deg igjen. Hvorfor så opptatt av dette med tvillinger og gaver? Anonymkode: dc1d4...2b6 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #40 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det gir de ikke. Vi har en 300kr regel per gave, og hun gir en gave fra begge tvillingene til 300 til mine barn, men forventer en hver tvilling får 300 tilbake. Når de FÅR gaver er det viktig at de er individer, men når de GIR gaver er de en enhet. ts Anonymkode: 72baa...586 Du får begynne å gi felles gave fra dine barn til hver av tvillingene, da. Hva er problemet? Anonymkode: 25754...27e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå