Gå til innhold

Den vanskelige balansen


Bithiah

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå er det 2 1/2 år siden jeg begynte å følge tett både underforumet Kosthold og livsstil, og dagbøkene her. Det var da min egen livsstilsendring startet, og jeg fant mye inspirasjon og støtte her, men vurderte aldri å starte egen dagbok. Har bare skrevet litt hist og her innimellom, men har fulgt de dagbøkene som har vært aktive siden den gang. Var aktiv i veietrådene da, de var kjekke 😅

 

Plutselig fikk jeg behov for litt drahjelp selv, og denne dagboken er et spontant innfall. Eller, jeg innså plutselig at dette kunne være en drahjelp til en utfordring jeg er veldig klar over blir vel mer riktig.

Utenfra ser min livsstilsendring ut som en suksesshistorie. Ift vekt har jeg gått ned fra fedme på grensen til grad 2 og ned til nedre normalvekt, etter å ha vært stor hele livet. Holdt relativt stabil vekt i et år snart. Jeg startet å jogge («sammen med» noen herfra) etter hvert, og har holdt den vanen i 2 år nå. 
 

Så hva er «problemet»? Jeg trenger å få et sunt kosthold..finne en sunn balanse mellom mat og trening. Har gått opp 5 kg på 3 mnd, og jeg tuller ikke når jeg sier det er utelukkende pga sjokolade. Og is. Når vi da tar med i beregningen at jeg har null problem med å begrense vanlig mat (og derfor lett kompenserer med å spise lite og ingenting etterpå..), så forstår man kanskje at vi snakker ganske store mengder og at det går ut over viktig næring til kroppen. Det har konsekvenser jeg merker på energi og div mangler i følge blodprøver.

Dette må jeg klare å snu 😳 så planen er å prøve simultant å stoppe helt med sjokolade en stund, samtidig som jeg uavhengig av det skal prøve å spise 3 skikkelige måltider til dagen. Selv om jeg «sprekker». Pga helse er jeg ikke i jobb akkurat nå, og alene skjer alt i skjul. Så dagboken er et forsøk på å holde meg selv ansvarlig på en litt «offentlig» måte.. Veietrådene var en god hjelp på vei ned, men det finnes jo naturlig nok ingen «Vi som skal prøve å gi kroppen nok næring og energi, men ikke gjennom godteri»-tråd 🤪🙈 Dessuten er jeg glad i å skrive for å bearbeide tanker 😊

Dag 1: ingen sjokolade til nå, men har spist både havregrøt og en banan 🥳🤣
 

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg veldig godt igjen i forholdet til sjokolade, egentlig alt av søtsaker. Nå har jeg bare vært veldig streng med meg selv i 2 ukers tid, men det som har fungert til nå er å ta litt YT proteinyoghurt med vaniljesmak og røre inn litt oboy(evt kakaopulver), også har jeg hatt oppi 1 liten kjeks eller noen coco pops for at det blir nooe tyggemotstand. Ikke det samme som vanlig sjokolade, men jeg får hvert fall følelsen av sjokolade og det er noe næring i det i det minste :)

Blir spennende å følge deg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det:

- Frokost (havregrøt m cottage cheese), en banan

- En 0,33 kartong med YT proteinmelk etter trening

- Middag: Et stykke panert torsk, 10 pommes frites-biter, et svært stykke brokkoli og ertepuré. I tillegg spiste jeg en til bit med torsk, pluss resten av grønnsakene et par timer etterpå.

- Kvelds: Skogsbæryoghurt med havregryn.

Det er skrekkelig mye i forhold til hva jeg normalt har spist av «skikkelig» mat på lenge, men prøver å overstyre tankene som sier at det er for mye. For det er det faktisk ikke, tror jeg.

Målet mitt bør ikke egentlig være å gå ned de 5 kiloene igjen (selv om jeg gjerne vil ned litt, bare fordi det er rene sjokoladekilo). Helsemessig er det på ingen måte et problem, så det klokeste er nok å holde meg ca her bare med sunt kosthold i passe mengder. Så enkelt, men så vanskelig.. 🤯

lb skrev (9 timer siden):

Kjenner meg veldig godt igjen i forholdet til sjokolade, egentlig alt av søtsaker. Nå har jeg bare vært veldig streng med meg selv i 2 ukers tid, men det som har fungert til nå er å ta litt YT proteinyoghurt med vaniljesmak og røre inn litt oboy(evt kakaopulver), også har jeg hatt oppi 1 liten kjeks eller noen coco pops for at det blir nooe tyggemotstand. Ikke det samme som vanlig sjokolade, men jeg får hvert fall følelsen av sjokolade og det er noe næring i det i det minste :)

Blir spennende å følge deg videre!

Jeg liker så godt den sjokoladepuddingen til YT! Den er knallgod. Fordelen for meg med slike sukkerfrie ting er at det ikke gir et sug etter mer. Elsker de myke proteinbarene til Barebells! 😍 De er dødsgode, og en holder i lange baner. Caramel choko er som å spise Japp, den med peanøtt ligner Snickers og den nye med banan smaker Hobby 😋 har du prøvd de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (9 timer siden):

Jeg liker så godt den sjokoladepuddingen til YT! Den er knallgod. Fordelen for meg med slike sukkerfrie ting er at det ikke gir et sug etter mer. Elsker de myke proteinbarene til Barebells! 😍 De er dødsgode, og en holder i lange baner. Caramel choko er som å spise Japp, den med peanøtt ligner Snickers og den nye med banan smaker Hobby 😋 har du prøvd de?

Helt enig med deg at det ikke gir helt det samme suget etter mer! Oi, nei, de har jeg ikke smakt. Høres ut som Caramel choko kan bli en favoritt, elsker Japp! Takk for tipset 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Var i forening i kveld, og ble sittende i 4 timer foran en sjokoladeskål. Sååå klar for å bare ta et par biter, men det ble mange. Veldig mange 🤯 Fillen altså, dag 2 liksom 🤮 

Kryptonitt 🍫🍫🍫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til lurer jeg på om jeg er den største sjokoholikeren i verden 😬😂 Det gir nesten en rus-følelse å ta en bit, og nesten umulig å stoppe 😳 Så prosjektet mitt har ikke startet så bra kan man si, og vektpila peker fortsatt oppover. Men ny dag hver dag 💪

Ellers strever jeg med motivasjonen for trening for tiden 😏 kommer meg ut på joggeturer 2-3 ganger i uka, så i praksis går det jo greit. Er bare ikke et lystbetont prosjekt akkurat nå. Satser på at når været snur snart, så blir det deilig å legge ut på tur i T-skjorte og solskinn ☀️☀️☀️🏃‍♀️🏃‍♀️Savner de turene der jeg ikke er bevisst på tiden, bare flyter på en måte ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Så var det gått en måned, og jeg har bevisst holdt meg helt vekke fra hele dette underforumet 🙈😳 for dette har virkelig ikke gått veien.

Jeg trodde jeg hadde fått nye vaner så godt på plass, over lang tid, at det skulle holde. Trodde mye, og har skuffa meg selv så ekstremt. Nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal gripe det an lengre. I dag har jeg spist 10 kakestykker. I går sneik jeg meg på butikken ens ærend for å kjøpe ting jeg spiste i skjul på soverommet 🙈 og det var ikke første gang den uka. Er det mulig?!? 
 

Jeg KAN ikke gå tilbake. Jeg nekter å bli tjukk igjen! «Men det er bare i dag». 🙄 og i dag. Og i dag….men i morgen! Da! Eller, neste morgen. Sammen med verdens «beste» unnskyldning: vekta i seg selv er helt ok. Det gjør, i teorien, ingen verdens ting om jeg går opp noen kilo til. Eller går ned igjen. Begge deler er  helsemessig uproblematisk.

Men å stappe kroppen full av sukker daglig, er jo langt fra uproblematisk 😳 Får lyst å banne høyt, jeg som aldri banner 😛🤯😤🤬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, det er kjedelig med sånne tilbakefall altså, men jeg tror også at de er en del av pakka for veldig mange som sliter med overspising. 

Jeg har holdt på i to år nå (minus en graviditet der det ikke var så lett hele tiden) og jeg har hatt mange sånne smeller. Jeg tror helt klart at den verste børa er mental, at man mister litt trua på at man kan få til å endre seg.

Heldigvis har jeg klart å riste disse episodene av meg i mye større grad enn tidligere, og de skjer ikke like ofte lengre heller, og vekten på lang sikt går nedover, selv om nedgangen langt i fra er jevn. 

Tror også det er nyttig å gjøre slik du gjør her: å skrive ned. Jeg ser på dagboka mi som et veldig nyttig verktøy for å lære av nedturene så vel som oppturene. :) 

Stå på, jeg har trua! 💪🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei @Bithiah hvordan går det med deg? Vil bare si at du er ikke alene. Var sykemeldt deler av vinteren, og tok meg også i å spise usunt på dagtid mens ingen så meg og "bevisene" kunne fjernes uten at noen så det. Gikk opp drøye 5 kg jeg også, og selv det i seg selv går helt greit, får jeg helt angst for å falle tilbake til gamle uvaner og bli tjukk igjen. Jeg bestemte meg for å ta litt tak før sommeren, men så kom ferien og jeg er liksom ikke helt i gang enda. I sommer ble det alt for mye søtt og selv om vekten har holdt seg noenlunde (takk løping), kjenner jeg at jeg har fått så sinnsykt søtsug og jeg drømmer om boller, is og snop... Blir du meg med i veietråden på fredag så følger vi hverandre gjennom høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja håper du kommer inn hit etter ferien igjen @Bithiah Vi er mange som kan kjenne oss igjen i det du skriver!! Sjokolade og søtsaker er som en rus ja... vanskelig å stoppe og komme ut av mønsteret. Men sammen kan vi klare det! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Jeg er forsåvidt her @Amatariel, har bare unngått dette underforumet hele sommeren. Denne uka tok jeg første joggetur på en måned 😳 prøver å komme i gang igjen. Mat altså. Mye det samme her. Strever ikke med å begrense helt vanlig mat (måltider liksom), men det er det der 🤬sukkeret 🙈 og så blir det alt for lite mat dagen etterpå for å gjøre opp for glippen. Må komme meg ut av den spiralen..

@Bokdamen Takk! Er faktisk litt godt å vite at andre også strever 😏 Håper høsten blir bra for deg! Og lykke til på halvmaraton 👏👏👏   Satser på å finne tilbake til rutiner nå snart, høsten kan være en fin løpetid. Du har ikke Garmin og er med på utfordringer der? 
 

Enig @KaBom, det er jobben som gjøres i hodet. Du er god som får inn gode vaner helt fra etter fødsel, i ditt eget tempo. Jeg har med alle mine vært fullstendig ubevisst på livsstil de første månedene, hatt nok med å overleve 😂
 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...