Gå til innhold

Ettåring med teppe over vogna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ettåring som har vært vant med vogn med sånn kalesje man tar ned slik at det blir mørkt og lunt inni vogna. Vogna er nå ødelagt så vi bruker en annen. For å få han til å sove på dagen bruker jeg derfor et teppe over for å lage det litt mørkt for han. Han sover alltid ute i vogn. Teppet har små hull så er ikke helt tett. Når han har sovnet tar jeg det vekk. 

I dag var jeg ute og gikk. Hadde teppet over før han sovnet så kom det en dame og sa at en ikke skal ha teppe over og at det blir tett. Jeg takket høflig for påminnelsen og sa at det kun er der før han sovner og at det går fint. Ja, men du bør ta bort teppet svarer hun. Jeg sa at det går helt fint. Hun stirret stygt på meg  og ristet på hodet før hun gikk videre. 
Altså så farlig er det vel ikke de 10 minuttene han bruker på å sovne og når han er over ett år? Eller? 

Anonymkode: 0490e...c07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en ettåring som har vært vant med vogn med sånn kalesje man tar ned slik at det blir mørkt og lunt inni vogna. Vogna er nå ødelagt så vi bruker en annen. For å få han til å sove på dagen bruker jeg derfor et teppe over for å lage det litt mørkt for han. Han sover alltid ute i vogn. Teppet har små hull så er ikke helt tett. Når han har sovnet tar jeg det vekk. 

I dag var jeg ute og gikk. Hadde teppet over før han sovnet så kom det en dame og sa at en ikke skal ha teppe over og at det blir tett. Jeg takket høflig for påminnelsen og sa at det kun er der før han sovner og at det går fint. Ja, men du bør ta bort teppet svarer hun. Jeg sa at det går helt fint. Hun stirret stygt på meg  og ristet på hodet før hun gikk videre. 
Altså så farlig er det vel ikke de 10 minuttene han bruker på å sovne og når han er over ett år? Eller? 

Jo. I stedet for å risikere liv og helsen til barnet ditt, kan du ta jobben med å venne ham til å sove i dagslys som andre barn. Hvis han skal i barnehage etterhvert må han uansett lære det, og hvorfor gjøre tilvenningen verre enn nødvendig? 

Anonymkode: 58884...a4a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo. I stedet for å risikere liv og helsen til barnet ditt, kan du ta jobben med å venne ham til å sove i dagslys som andre barn. Hvis han skal i barnehage etterhvert må han uansett lære det, og hvorfor gjøre tilvenningen verre enn nødvendig? 

Anonymkode: 58884...a4a

Han går alt i barnehage. og der er det ingen problemer. 

Hvordan risikerer jeg liv og helse med et teppe over vogna i noen minutter til han sovner? 

AnonymBruker
Skrevet

Troll

Anonymkode: 47a9f...8fe

AnonymBruker
Skrevet

Troll

Jeg lurer virkelig. Hvorfor kan jeg ikke ha teppe over vogna en liten stund? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke farlig, plenty med luft der inne for 10 min. Burde heller ikke bli alt for varmt så fort, kanskje med unntak av de varmeste sommerdagene, men du er til stedet og kan dobbeltsjekke.

Dette er en typisk ting folk blir helt hysterisk for, fordi de ikke klarer tenke selv. Alt for mange som forholder seg til "regler" istedenfor å tenke hvorfor de anbefalingene er som de er. Teppe er farlig fordi det blir for lite luft og for varmt. Evt kvelningsfare hos nyfødt viss man skal være heeelt der. Du har kontroll på disse tingene  = ikke farlig. 

Anonymkode: ed3e8...849

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Rimelig allmennkunnskap at det ikke skal lang tid til før små «rom» får dårlig luft. Det var sikkert ett ganske tykt teppe siden det skjermer såpss for lys, det vil igjen si at det skal relativt mye vind til for at det faktisk blir noe særlig med luft inni vogna. 

Anonymkode: fc24e...df5

Skrevet

Dette er jo kjempebra den dagen det blir 20 grader ute...og i løpet av den tiden 10 minutter blir det kjempe varmt i vogna...https://www.nettavisen.no/sa-varm-ble-vogna-pa-10-minutter/s/12-95-8452534

Nei...slutt med dette. Om barnet klarte å sove uten mørkt i barnehagen klare de det hjemme å. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helsetepper med små hull er ikke anbefalt,  man tror det slipper inn luft men varmeforskjell utenfor og inni vognen kan gjøre at luften trekjer ut istedet. 

Anonymkode: b3873...789

• Liker 1
Skrevet

Blir som hundeeier som setter opp lite glippe på bilen..for de tror da vil bilen få frisk luft..og de skal bare i butikken i 10 min

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg passer så klart på at ungen ikke koker inni der, det er ikke helt tett det teppet. Den kalesjen var sikkert tettere! 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Blir som hundeeier som setter opp lite glippe på bilen..for de tror da vil bilen få frisk luft..og de skal bare i butikken i 10 min

jeg er der hele tiden og kikker om han har sovna? 

Skrevet

Jeg passer så klart på at ungen ikke koker inni der, det er ikke helt tett det teppet. Den kalesjen var sikkert tettere! 

Uansett...nei...du kan ikke passe på om det blir varmt..babyer kan ikke regulere svette og varme slikt som du kan. Og en dag passer du ikke på. Hvorfor ta sjansen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det blir for dårlig luft

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjelper ikke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei det er ikke farlig, plenty med luft der inne for 10 min. Burde heller ikke bli alt for varmt så fort, kanskje med unntak av de varmeste sommerdagene, men du er til stedet og kan dobbeltsjekke.

Dette er en typisk ting folk blir helt hysterisk for, fordi de ikke klarer tenke selv. Alt for mange som forholder seg til "regler" istedenfor å tenke hvorfor de anbefalingene er som de er. Teppe er farlig fordi det blir for lite luft og for varmt. Evt kvelningsfare hos nyfødt viss man skal være heeelt der. Du har kontroll på disse tingene  = ikke farlig. 

Anonymkode: ed3e8...849

Nei det er ikke hysteri 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir for dårlig luft

Det sikrer jeg for at ikke skjer, så det går bra. 

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke

Så hvis det er luft og barnet ikke er for varmt, hva er da problemet? 

• Liker 1
Skrevet

Så hvis det er luft og barnet ikke er for varmt, hva er da problemet? 

Hvorfor vil du som mamma ta den sjansen når all studier, og folk her inne sier nei? 

Hvorfor er det så viktig for det å ha på dette teppet? For deg? 

AnonymBruker
Skrevet

Misforstår ikke folk her`? Man har altså et teppe over taket på kallesjen på vogna, IKKE framfor åpningen. I min barnehage har alle vogner det. 

Anonymkode: ed27f...64b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...