Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan det føre til meir menssmerter om ein sluttar på p-pillene?

Fikk mensen når eg var 14 år og begynte på p-pillene då eg var 18 år, så har eg vel gått på p-piller meir eller mindre non-stop til no for nokre mnd sidan (er 23 år no). I løpet av alle desse ni åra har eg aldri hatt noko nevneverdig vondt under mensen. Litt ubehag og småsmerter kanskje, men aldri sånn at eg har måtta droppe skule eller jobb.

Fikk mensen igår, og idag hadde eg så vondt at eg trudde eg skulle dø. Hadde absolutt ikkje sjanse til å gå på skule. Har berre lege i senga og knaska Ibux med ei varmeflaske på magen.

Kan det ha noko å gjere med at eg slutta på pillene for nokre mnd sidan? Eller er det kanskje berre heilt tilfeldig?

(Er sikker på at det er pga mensen, sidan det var samme type ubehag som tidligare, berre 1000x verre)

Lurer egentlig på dette fordi eg vil begynne på pillene igjen ganske pronto om det kjem til å vere sånn kvar gong framover. Skal selfølgelig vente og sjå, men...

Nokon med erfaringar eller peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde veldig mye mindre vondt i magen ved mensen da jeg gikk på p-piller ja.

Skrevet

Jeg hadde en del slike runder i starten for å renske opp, men det gikk seg til. Enkelte mener jeg har hatt smerter hver mens etter EL i starten, noe som kan passe inn hos deg siden du hadde et par greie sykluser, og så en vond om jeg forstår deg rett?

Husker du hvordan ting var før du begynte på pillene?

Og bare for å ha nevnt det, SA er utelukket?

Varmeflaske, varme generelt, spesielt på bena, Pinex, og forsiktig med sukker, salt, koffein i dagene før mens kan hjelpe på.

Skrevet (endret)

Takk for svar begge to :)

Hadde en grei mens ja (tok 6-7 veker før den kom etter at eg slutta på pillene), så var det denne fæle.

SA er heilt utelukka ja.

Hadde aldri spesielt vondt før eg begynte på pillene heller. (Ikkje noko meir enn at eg orka å gå på skule i alle fall)

Takk for gode tips, Iceglow!!

Endret av Samantha
Skrevet

Da er det mest sannsynlig noe som du har en runde eller tre av, før du er tilbake på det du hadde som 14-15 åring. Det er ILLE når det står på, men et par runder på en dag eller to vil antakeligvis være verdt det? (Ikke at jeg vet hvorfor du sluttet eller hvor ille det var denne gangen, men jeg angrer ikke på at jeg gomlet i meg dynen og underleppen et par måneder og var kvitt det for godt :) og som tidligere nevnt, jeg reagerte trolig svært sterkt bivirkningsmessig, og fikk en tilsvarende renselsesrunde, det vanligste er så vidt jeg har forstått et par korte runder med verking før ting er normalt :))

Og en ting jeg glemte, når det stod på så merket jeg at tampong gjorde det verre på den verste dagen, greit å ha i bakhodet om du ikke er totalt avhengig av de.

Skrevet

Slutta fordi eg ikkje har kjæreste lenger og ikkje var heilt komfortabel med å proppe i meg piller for ingen grunn. Hadde egentlig lyst å slutte på dei uansett, fordi eg følte eg fekk ein del bivirkningar.

Så eg skal nok klare dette, om det kun er snakk om nokre mnd ja! Eg overlevde jo tross alt denne dagen, og no har eg nesten ikkje vondt lenger heller. :icon_smile:

Så eg får satse på at det stabiliserar seg og blir som før eg begynte på pillene etter kvart.

:)

Skrevet

Det går som regel bedre og bedre gang for gang :)

Den slagplanen jeg la meg opp var at jeg skiftet kosthold en dag eller to før mens, kuttet ut sukker, krydder osv, holdt meg varm, og tok Paracet med en gang jeg kjente at nå var jeg i ferd med å gå fullstendig ned for telling. Burde kanskje tatt de før, men er man sta, så er man STA :ler:

Trening er og noe som visstnok hjelper, svømming, sykling osv. Om du ikke orker når du har mens, pass på å få trent så tett opptil blødningen som mulig, det hjelper på å holde musklene myke.

Lykke til :)

Skrevet

Masse gode tips der ja . Tusen tusen takk!! :) Skal prøve det neste gang mensen er rundt hjørnet!

No skal eg gå en tur, og sjå om det hjelper. Er ikkje sengeliggande lenger, så det skadar i alle fall ikkje!!

Skrevet

Jeg sleit mye med menssmerter og mensplager før jeg begynte med hormonprevansjon. Da jeg begynte med p-piller ble mensplagene og smertene minst halvert, det var ikke plagsom lenger og var knapt noe å bry seg om.

Da jeg byttet til p-ringer fordi jeg fikk migrene av p-pillene, kom en del av smertene og plagene tilbake. Har brukt p-ringer i halvannet år nå, har fortsatt mindre plager og smerter enn før jeg begynte med p-piller, men mindre enn da jeg brukte p-piller.

Skrevet

*mer smerter og plager enn da jeg brukte p-piller, mente jeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...