AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #1 Del Skrevet 4. mai 2023 Hei! Delvis nybegynner. Får veldig mye skryt at jeg strikker så jevnt og pent, men jeg strikker altfor stramt. Tingene jeg strikker blir alltid 1-2 str mindre enn de skal, selv med riktig maskeantall. Har skjønt at jeg må strikke prøvelapp fra kå av, men har også blitt tipset om å gå opp i str på pinnene. Andre tips? Anonymkode: fec82...66d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #2 Del Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Delvis nybegynner. Får veldig mye skryt at jeg strikker så jevnt og pent, men jeg strikker altfor stramt. Tingene jeg strikker blir alltid 1-2 str mindre enn de skal, selv med riktig maskeantall. Har skjønt at jeg må strikke prøvelapp fra kå av, men har også blitt tipset om å gå opp i str på pinnene. Andre tips? Anonymkode: fec82...66d Jeg strikker også veldig stramt, men begynte å bruke større pinner 0,5-2 str større i stedet for å pine meg med stresset å skulle strikke løsere. Anonymkode: 05053...486 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #3 Del Skrevet 4. mai 2023 Strikker du alltid prøvelapp ? TS Anonymkode: fec82...66d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Del Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Delvis nybegynner. Får veldig mye skryt at jeg strikker så jevnt og pent, men jeg strikker altfor stramt. Tingene jeg strikker blir alltid 1-2 str mindre enn de skal, selv med riktig maskeantall. Har skjønt at jeg må strikke prøvelapp fra kå av, men har også blitt tipset om å gå opp i str på pinnene. Andre tips? Anonymkode: fec82...66d Det blir ofte litt bedre etterhvert, jeg strikket og veldig stramt i starten. Strikker fortsatt stramt men ikke så ille som i starten. Jeg strikker ofte en størrelse større, eller går opp i pinnestørrelse (eller begge deler) Alt etter garntype og hvor mye mønster det er. Er det mønster blir det strammere enn ensfarget for meg. . Jeg noterer opp strikkefastheten på det jeg strikker og garntype for å ha til senere sammenligning. Anonymkode: c4ddc...ea0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Del Skrevet 4. mai 2023 Teknikken din kan endre seg over tid, men et triks er å bruke litt tykkere pinner, ja. Jeg er motsatt og strikker slakt, så jeg bruker ofte 0,5 tynnere pinner enn oppskrifta foreslår Anonymkode: 422d7...697 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #6 Del Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Strikker du alltid prøvelapp ? TS Anonymkode: fec82...66d Det har jeg aldri gjort, og Skappelgenseren ble fortsatt oversized med 1 pinnestr større. Anonymkode: 05053...486 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 4. mai 2023 #7 Del Skrevet 4. mai 2023 Strikker du for stramt, må du gå opp i pinnestørrelse, alt fra 0,5 til flere pinnerstørrelser opp. For å finne riktig pinnestørrelse, blr du strikke prøvelapp og måle. Alternativt kan du satse på at det er riktig å gå opp, f.eks. én hel størrelse, begynne å strikke og så måle på strikketøyet. Om du får for mange masker på 10 cm, må du rekke opp og gå opp enda mer i pinnestørrelse. Tommelfingerregel er at hver størrelse opp gir 1 maske mindre på 10 cm. Det er i alle fall et godt utgangspunkt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cassio Skrevet 7. mai 2023 #8 Del Skrevet 7. mai 2023 Pinnestørrelse i en oppskrift er bare et forslag. Du må alltid bruke de pinnene som gir riktig strikkefasthet, ellers ender du opp med plagg i feil størrelse. Hvis du strikker nedenfra og opp er det lurt å begynne med et erme og måle strikkefasthet på det. De fleste har en annen strikkefasthet når de strikker fram og tilbake, enn rundt. Vrangmasker er veldig ofte løsere strikka enn rettmasker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2023 #9 Del Skrevet 7. mai 2023 Jeg strikker også stramt, og må alltid opp 0,5-1 pinnestørrelse i forhold til oppskriftene. Har etter hvert lært meg noenlunde hvilken strikkefasthet jeg har i de forskjellige typene garn og strikkepinner jeg pleier å bruke, men før det måtte jeg ofte strikke prøvelapp ☺️ Anonymkode: 2b66f...171 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå