Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #21 Skrevet 5. januar 2006 Det er bare å lukke bussen, få ungene til å sitte og så telle. Og er man på gåtur har man vel ansvar for tre unger hver. Da teller man en, to og tre og holder øynene der de skal være. Hører veldig sjeldent at en trebarnsmor glemte igjen ungene på bensinstasjonen. ← Er da historier om ungen som glemmes igjen på ferier hver sommer... Det er lett å sitte som mor på nettet og hyle og skrike over dette, men ALLE her KAN slumpe til å gjøre en feil
Gjest Bodillen Skrevet 5. januar 2006 #22 Skrevet 5. januar 2006 Dette skjer stadig vekk, men heldigvis kommer ungene kjapt til rette, og foreldrene får ikke vite noe. Datteren min ble borte på skogtur med klassen i fjor, sammen med ei klassevenninne. De hadde faktisk tulla seg bort fra de andre med vilje, så jeg synes ikke noe synd på dem! Heldisvis var de kjent i området, og de greide selv å ta seg fram til dit de skulle. Men det ble skikkelig alvorsprat, ja..
Gjest Gjesta Skrevet 5. januar 2006 #23 Skrevet 5. januar 2006 Dette skjer stadig vekk, men heldigvis kommer ungene kjapt til rette, og foreldrene får ikke vite noe. Datteren min ble borte på skogtur med klassen i fjor, sammen med ei klassevenninne. De hadde faktisk tulla seg bort fra de andre med vilje, så jeg synes ikke noe synd på dem! Heldisvis var de kjent i området, og de greide selv å ta seg fram til dit de skulle. Men det ble skikkelig alvorsprat, ja.. ← Men det er jo akkurat slikt barnehagepersonalet bør ta høyde for. Barn er ikke lette å beregne, de tenker veldig kortsiktig og nok veldig lite logisk sett fra vårt perspektiv til tider. Dette bør barnehagepersonalet ta høyde for. Jeg synes også det har mye å si at denne gutten bare var tre år, ikke kunne gjøre rede for seg og at dette var nær en sterkt trafikkert vei iflg. avisen. Da burde man ha meget strenge rutiner for å holde øye med at man har rett antall barn med seg.
Gjest christineemily Skrevet 6. januar 2006 #24 Skrevet 6. januar 2006 Det er bare å lukke bussen, få ungene til å sitte og så telle. Og er man på gåtur har man vel ansvar for tre unger hver. Da teller man en, to og tre og holder øynene der de skal være. Hører veldig sjeldent at en trebarnsmor glemte igjen ungene på bensinstasjonen. ← Helt enig! Og klart det går ann å gjøre feil i jobben sin, alle gjør det fra tid til annen: For to år siden ble jeg hasteinnlagt på sykehus fordi MR-bilder av hjernen min viste mørke flekker. På lokalsykehuset lå jeg i en måned og ble dårligere og dårligere. - De var sikre på at det var en hjerneblødning. Til slutt ble jeg sendt til Rikshospitalet. Og i løpet av FEM MINUTTER !!!! fant de ut at heisann!!!: Du har hjernesvulst jo! Da ble det fortgang i sakene... Erare humanum est...
strilen Skrevet 6. januar 2006 #25 Skrevet 6. januar 2006 Da vår sønn gikk i barnehage, var vi på nissefest om formiddagen. Da festen var over tok barna avskjed med foreldre,søsken og besteforeldre og gikk til basene sine. Vi somlet litt og pratet med personalet før vi kom ut i bilen og kjørte til nabobygget til barnehagen. Barnehagen ligger i et industriområde. I nabobygget er det saft og brusutsalg, og hvem andre fant vi der enn vår sønn.... i tøffler i snøen.... Vi fulgte han tilbake, men han ville ikke at vi skulle være med inn. Så vi gikk. Men det var en tankevekker for oss, på hvor god sikkerhet det var i barnehagen.
Gjest vsn Skrevet 6. januar 2006 #26 Skrevet 6. januar 2006 Jeg hadde nok reagert med sinne og fortvilelse, men samtidig vet man jo at man skal ha barnet der i 3 år til og da prøver man vel komme igjennom det uten at man må ta det videre. ← Jeg hadde nok ikke ville hatt ungen min i den bhg`en 3 år til.
Sun Mei Skrevet 6. januar 2006 #27 Skrevet 6. januar 2006 Det finnes neppe en sikrere barnehage nå enn akkurat denne. Det er en forferdelig feil, men feil skjer også overalt i andre jobber - og med dette unnskylder jeg ikke disse ansatte. Er feks. disse voksne vant med å ha 18 barn når de går på tur og denne dagen hadde bare 9, så senkes kanskje "guarden" litt mere, og de ble mer avslappet i forhold til tellingen... ikke vet jeg... Det er klart det ikke skal skje, men det skjer... Skjønner at foreldre blir sinte og redde av slike ting, men hva med å bruke energien deres på å påvirke andre instanser? Feks. de som vil ha inn flere barn pr. voksen på en avdeling enn det det er nå?
Gjest Bodillen Skrevet 6. januar 2006 #28 Skrevet 6. januar 2006 Skjønner at foreldre blir sinte og redde av slike ting, men hva med å bruke energien deres på å påvirke andre instanser? Feks. de som vil ha inn flere barn pr. voksen på en avdeling enn det det er nå? ←
Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2006 #29 Skrevet 6. januar 2006 Skjønner at foreldre blir sinte og redde av slike ting, men hva med å bruke energien deres på å påvirke andre instanser? Feks. de som vil ha inn flere barn pr. voksen på en avdeling enn det det er nå? ← Der kan det være verdt å få gjort noe ja. I barnehagen der jeg jobber er vi nå skjært helt inn til benet med 3 voksne på 18 unger. Det fører til at det blir mange kreative løsninger dersom noen blir syke og det ikke er mulig å få en vikar til å stille på noen timers varsel. Alikevel snakkes det om å få inn flere unger pr voksen. Naturligvis er det de ansatte som sitter med ansvaret for ungene, men det er ikke til å legge skjul på at man ikke får gitt alle ungene like stor oppmerksomhet når bemanningen er strukket så tynt. Det blir ofte til at de som skriker høyest får mest oppmerksomhet. Jeg har mange ganger tenkt på at det nok hadde vært bedre om det så bare kom et menneske til noen timer midt på dagen. Da hadde man også hatt tid til å ta seg bedre av dem som faller litt igjennom fordi de sliter med å finne seg til rette.
Sun Mei Skrevet 6. januar 2006 #30 Skrevet 6. januar 2006 Og mange plasser er det ikke tre 100% ansatt voksne på 18 barn. Assistenter / barne og ungdomsarbeidere har gjerne litt over ei 90% stilling. I tillegg er førskolelærererns ubundne arbeidstid tatt bort fra den tiden de tilbringer sammen med barna
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2006 #31 Skrevet 6. januar 2006 Alle kan feile. Oftest går det bra, men noen ganger får det fatale følger. Jeg ville uansett hatt ungene mine i en barnehage hvor de benytter seg av andre aktiviteter enn kun de som foregår innenfor barnehagegjerdet. Sjansen for at en unge blir borte er så liten. Dattern min ble borte fra SFO da de var på bading, hun og to andre trodde de var glemt igjen så de gikk hjem. Det tok et par timer. Alternativet ville blitt at jentene ikke fikk være med å bade siden SFO ikke hadde kvinnelige ansatte. Enkelt valg synes jeg.
Tinken Skrevet 8. januar 2006 #32 Skrevet 8. januar 2006 Det er bare å lukke bussen, få ungene til å sitte og så telle. Og er man på gåtur har man vel ansvar for tre unger hver. Da teller man en, to og tre og holder øynene der de skal være. Hører veldig sjeldent at en trebarnsmor glemte igjen ungene på bensinstasjonen. ← Helt enig i at det ikke skulle være noe problem å passe på tre unger hver. Kan ikke være så vanskelig å telle 1-2-3 osv til 9? Men når det kommer til at foreldrene ikke følger saken videre så synes jeg det er rette tingen å gjøre, men da må barnehagen også vise at de gjør noe med saken. Selv har jeg faktisk blitt glemt igjen I barnehagen av min far. . Dette var på den tida da det ikke fantes mobiltelefoner og barnehagen lyktes ikke å få tak i hverken min far eller mor så det endte med at jeg måtte overnatte hos en av barnehagetantene.
Sun Mei Skrevet 8. januar 2006 #33 Skrevet 8. januar 2006 Helt enig i at det ikke skulle være noe problem å passe på tre unger hver. Kan ikke være så vanskelig å telle 1-2-3 osv til 9? Men når det kommer til at foreldrene ikke følger saken videre så synes jeg det er rette tingen å gjøre, men da må barnehagen også vise at de gjør noe med saken. Selv har jeg faktisk blitt glemt igjen I barnehagen av min far. . Dette var på den tida da det ikke fantes mobiltelefoner og barnehagen lyktes ikke å få tak i hverken min far eller mor så det endte med at jeg måtte overnatte hos en av barnehagetantene. ← Merket ikke foreldrene dine at du var borte om natta???
Tinken Skrevet 10. januar 2006 #34 Skrevet 10. januar 2006 Merket ikke foreldrene dine at du var borte om natta??? ← Vel, jeg har skilte foreldre så det var fars dag det her. Min far var bare håpløs. Så- nei.
Sun Mei Skrevet 10. januar 2006 #35 Skrevet 10. januar 2006 Vel, jeg har skilte foreldre så det var fars dag det her. Min far var bare håpløs. Så- nei. ← Ja, men far må vel ha merket at du var borte om natta?
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #36 Skrevet 10. januar 2006 Det er egentlig elementært: Telle-telle-telle! Hele tiden. Jeg har jobbet i ungdomsskolen og også der måtte vi telle elevene hele tiden da vi var på tur. Så lett å reise fra en som er på do eller har snudd for å hente en jakke eller lignende. Så det er litt dårlig av de ansatte i barnehagen, ganske sløvt. De bør virkelig gå gjennom rutinene sine.
Tinken Skrevet 10. januar 2006 #37 Skrevet 10. januar 2006 Ja, men far må vel ha merket at du var borte om natta? ← Min far var ikke akkurat nykter. Så nok en gang; nei.
Gjest Turi Skrevet 10. januar 2006 #38 Skrevet 10. januar 2006 Alle kan feile, men å si at det er "greit" at dette "kan skje" etc syns jeg er hårreisende. Dette SKAL IKKE skje, derfor har man rutiner og regler å følge. OG det har jo også barnehagen innrømmet - at rutinene ikke var gode nok. Som noen her sier - tell barna INNE i bussen, så ville ikke dette oppstått. Hva foreldrene gjør i ettertid er jeg ikke så opptatt av. Tror ikke man ville oppnådd stort ved å lage helvete for barnehagen og klaget den inn heller, utover å forsure miljøet med de som passer barnet hver dag. Men dette skal ikke kunne skje. Akkurat som å overse en hjernesvulst eller glemme noen i en garderobe skal kunne skje. Vi har rutiner og regler for å overstyre menneskelige svakheter - systemer for å redusere risikoen for feil. Og når de feiler er det skikkelig alvorlig. Forøvrig er det normalt at man ikke er så få voksne pr. barn på tur som i avdeling i barnehagen. Hos oss er de 4 voksne på 14 barn (under 3 år), men når de er på tur er det 2 voksne med max 4 barn som drar. Mindre bemanning på de som er igjen i barnehagen, men totalkontroll på de barna som er med. Det kalles system og rutiner. Og voksne bør kunne telle til tre. Eller ni. De kan det sikkert også, men her har de tydeligvis ikke gjort det etter at de kom i bussen. Hva om treåringen hadde gått ut i veien og blitt påkjørt? Hadde det vært like ok da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå