Gå til innhold

Feminister bør være sinte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De er ikke redde for å være sterke, og kvinner har mye å være sint for. Jeg føler meg ofte ensom fordi jeg ikke hører historier om kvinner som sliter. Og når noen sier ifra om det så føles det så uvant at folk ikke tror på det. 

Anonymkode: 149d7...4bd

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er de ikke alltid det da?

Anonymkode: 68ad1...22f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er feminist og har temperament, ja. Støtter også menns rettigheter for øvrig, og er opptatt av barnefordelingssaker, og lever godt med at jeg kan bli sinna. Jeg er også glad, har godt humør og tar egentlig enhver menneskelig følelse som et tegn på liv. Siden venner og kjæreste setter pris på den jeg er, fortsetter jeg med det.

Anonymkode: ac374...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er de ikke alltid det da?

Anonymkode: 68ad1...22f

Poenget er at folk sier "sinte feminster", som om det er en fornærmelse

Anonymkode: 149d7...4bd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Poenget er at folk sier "sinte feminster", som om det er en fornærmelse

Anonymkode: 149d7...4bd

Når noen kaller feminister sinte som en fornærmelse kontrer jeg med "Ja, hvorfor er ikke du? Blir du ikke sint av at halve befolkningen må oppleve overgrep, vold, slaveri, menneskehandel, misbruk, tortur, drap, trakassering og diskriminering bare fordi de er født som et konkret kjønn?" 

Da føler de seg ganske dumme og skjønner at det ikke er så galt å være feminist alikevel. 

Anonymkode: 10eea...103

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Når noen kaller feminister sinte som en fornærmelse kontrer jeg med "Ja, hvorfor er ikke du? Blir du ikke sint av at halve befolkningen må oppleve overgrep, vold, slaveri, menneskehandel, misbruk, tortur, drap, trakassering og diskriminering bare fordi de er født som et konkret kjønn?" 

Da føler de seg ganske dumme og skjønner at det ikke er så galt å være feminist alikevel. 

Anonymkode: 10eea...103

opplever virkelig halve befolkningen det? Sik er det ikke her på vestlandet. 

Er alle de andre kjønnene spart for slaveri og drap? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (1 time siden):

opplever virkelig halve befolkningen det? Sik er det ikke her på vestlandet. 

Er alle de andre kjønnene spart for slaveri og drap? 

Ja alle kvinner opplever en eller flere av de tingene jeg skrev. Det ikke være at hver og en blir utsatt for drap og slaveri, men jeg gir deg gjerne litt statestikk der også. 

Når det kommer til slaveri vet man at 35 millioner kvinner er utsatt for menneskehandel. Mørketallene sies å være et enda høyere tall. Da er ikke alle kvinnene som holdes fanget som sexslaver av soldater og ekstremister i krigsrammede land medregnet. De holdes fanget fordi de er kvinner og mennene krever makt over kvinner.

Barnebruder er også slaver, og det gjelder over 750 millioner jenter. En annen form for slaver er alle kvinnene som er fanget i hjem med en voldelig partner, samme årsak her, menn som krever makt over kvinnen. Vi vet at bare her i Norge er det 1 av 10 som utsettes for grov vold av partner og selvom det ikke finnes tall på hvor mange som holdes fanget vet man at det i gjennomsnitt tar syv rømningsforsøk å bli fri, det sier mye om hvor mange som holdes igjen møt sin vilje når syv forsøk er gjennomsnittet. Noen blir aldri fri. Mange blir drept i rømningsforsøket og mange holdes fanget i frykten for å bli drept. 

Forskjellen på femicide(kvinnedrap) og vanlige homicide (mord) er at når menn dreper kvinner blir kvinnene som oftest blir drept kun fordi de er kvinner. Hvert tiende minutt tar en mann livet av en kvinne. Hver dag drepes mellom 150 og 238 uskyldige kvinner, 80.000 i året, kun fordi de er kvinner. 

Når menn dreper menn handler det hovedsakelig om kriminelt oppgjør eller konkrete årsaker bunnet i handlinger og ikke kjønn

Enten det gjelder æresdrap, partnerdrap eller terrorangrep rettet mot kvinner (for eksempel de utallige terrorangrepene på jenteskoler i en del land), blir kvinner systematisk målskive.

Om vi bare ser på seksuell og fysisk vold fra menn mot kvinner, og ikke inkludert all annen diskriminering, psykisk vold, undertrykking og trakassering, så rammer det 1 av 3 kvinner, altså 736 millioner kvinner

Ordet femicide er skrevet inn i de offisielle ordbøkene i mange land, og jobbes for å få inn i norsk ordbok også, nettopp fordi drap på kvinner fordi de er kvinner er et reellt, alvorlig problem. 

 

Anonymkode: 10eea...103

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...