Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er tittelen på et «leserinnlegg» i dagens vg.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/VPeB0d/kjaere-russ-nyt-det

Jeg erfarer det annerledes. Jeg dreit i russetiden og prioriterte karakterer og jobb. Jeg finansierte og tok førerkort, kjøpte bil og sikret meg gode karakterer som gjorde at jeg kom inn på studiet jeg ville.

Mange år etter VGS, er det knapt noen av mine venner som ville valgt å være russ igjen. De ser på det som mye tid og ressurser som ble kastet bort på noen få uker med festing og meningsløse ting. Festing man har tid til resten av livet.

Russetiden er meningsløst sløseri av tid og penger som man kunne investert langt klokere og kastet av seg langt bedre på lang sikt.

Anonymkode: c11cf...2b6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Arbeid gir frihet! 

Anonymkode: f6fc6...9d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv hadde jeg ingen venner så droppet russetiden. Var leit der og da, men det er ikke noe jeg bryr meg om i ettertid. 

Anonymkode: dc342...8ff

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke venner, så var ikke russ.

Angrer ikke, men vil jo aldri forstå hva folk snakker om når de sier "russetiden"..

Anonymkode: c23e6...018

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Russetiden var artig den men ikke noe særlig viktig eller definerende opplevelse i livet mitt. Var på russebil, reiste på russetreff, drakk mye, gjorde russeknuter. Joda det var kjempegøy og husker jeg følte meg fri. Karakterene ble så som så, men retningen jeg tok krevde ingen høye karakterer. Har god, fast jobb i dag med godt over gjennomsnittet i inntekt 

Anonymkode: b649d...23e

AnonymBruker
Skrevet

Nok et tåpelig innlegg fra den kanten.

Anonymkode: 28203...9b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater russetiden. Det er liksom "lov" å vekke hele nabolag med den forbannade musikkstøyen sin klokka 04-05 om natta/morgenen. Var flere russebiler som kjørte forbi her i natt, og vekket hele nabolaget. Det er snakk om hundrevis av mennesker som får ødelagt nattesøvnen fordi noen ungdommer skal feste og bråke.

Nei, kutt ut hele greia.

Anonymkode: f4199...1e9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hele russetiden var et stort antiklimaks. 
Gledet seg hele grunnskolen, så var det bare ikke noe gøy i det hele tatt.

Anonymkode: f1f9b...492

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette er tittelen på et «leserinnlegg» i dagens vg.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/VPeB0d/kjaere-russ-nyt-det

Jeg erfarer det annerledes. Jeg dreit i russetiden og prioriterte karakterer og jobb. Jeg finansierte og tok førerkort, kjøpte bil og sikret meg gode karakterer som gjorde at jeg kom inn på studiet jeg ville.

Mange år etter VGS, er det knapt noen av mine venner som ville valgt å være russ igjen. De ser på det som mye tid og ressurser som ble kastet bort på noen få uker med festing og meningsløse ting. Festing man har tid til resten av livet.

Russetiden er meningsløst sløseri av tid og penger som man kunne investert langt klokere og kastet av seg langt bedre på lang sikt.

Anonymkode: c11cf...2b6

Om man ikke fester beinhardt hver eneste dag, så er det fint å oppnå det samme. Vi i vår gjeng oppnådde også gode karakterer og å komme inn på studiet vi ville, samtidig hadde vi en fin russetid. Nå har jo russetiden ligget laglig til for hogg i mange tiår allerede, så kritikk av den er ikke akkurat noe nytt. Men det er altså ikke alle som drikker på seg rusproblemer eller skulker skolen i den grad man ikke oppnår gode karakterer. 

Man er ung og russ bare en gang i livet, og nei - den festinga kan man som regel ikke ta igjen siden. Mange skal også inn i yrker der man har lite fritid, og der studier/praksis og deretter jobb forplikter 24/7/365. Vil nok heller anbefale dagens unge å leve litt før de må inn i "kverna". 

Anonymkode: 8285c...a77

AnonymBruker
Skrevet

I min tid handlet russetiden om å lakke en billig skrapbil med bengalakk og feste. Det var veldig billig. Å bruke hundretusener på å være en show off i en måned burde kvalifisere til behandlingstimer hos psykolog og økonom. 

Dagens unge har  ikke bruk for egenkapital til bolig eller å oppleve verden tydeligvis 

Anonymkode: f17d0...0a3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Arbeid gir frihet! 

Anonymkode: f6fc6...9d3

Ja, de sa så engang i tiden. Til og med på tysk.

Anonymkode: b5e5c...dab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg droppet russetiden og angrer overhode ikke på det 👍

Anonymkode: a639f...455

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg droppet det. Syntes det virket patetisk. Det synes jeg enda og angrer ikke. 

Anonymkode: 00937...ab1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg storkoste meg som russ. Mange gode minner, og aldri angret på det!

Brukte ikke noe mer penger enn vanlig. 3000 på en bil. Fikk igjen 3000 da vi solgte den senere.

Anonymkode: 37608...17b

Skrevet

Russefeiring har jo tatt helt av, det har jo blitt en egen industri, at meg, meg, meg generasjonen som vokser opp nå ikke ser det, reflekterer jo mye på denne generasjonen. Russefeiring er jo sylharry, og jo mer penger du bruker på det, jo mer camp er du.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På vår skole ble vi utvist hvis vi kom med russedrakt. Så ingen av de 170 jeg gikk med var russ. Dette er 14 år siden ca.

Angrer ikke 😊

Anonymkode: f1460...629

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å ikke være russ, og angrer litt. Aldri i mitt liv har jeg gjort noe utenom det vanlige, slått ut håret eller bare vært litt sprø. Det var liksom sjansen min, og tror jeg gikk glipp av mye gøy med venninnene mine. Men jeg skulle være flink pike som jeg alltid har vært, det er litt trist.

Anonymkode: 1af39...ca9

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...