AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Har en unghund som er blitt ganske slitsom inne. Han kan spise på interiøret for å få oppmerksomhet. I går holdt jeg på i to tre timer å prøve å få han til å legge seg. Når han biter på lister eller stolbein, sier jeg gå i sengen og han går og legger seg i sengen og får en godbit. Men han spretter deretter opp og fortsetter. Så ber jeg han legge seg igjen og sånn holder vi på igjen og igjen i timesvis! Jeg kan ikke fysisk fjerne han eller stolen, da knurrer han. Anonymkode: b3169...854
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #2 Skrevet 3. mai 2023 Hvor gammel er han? Har han felt melketenner? Om dette har oppstått nylig tenker jeg tannkløe, eller tispe i nærheten. Når min ble i bitehumør, fikk han noe å gnage på i kurven sin. En kong med fryst mat, en gummiting for kløende gomme lagt i frysa etc. Er det en tispe med løpetid så går det over, men tungt Når det står på. Ville gitt en fryst kong da og, sånn at tankene går til noe annet Anonymkode: b0495...c56
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #4 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TÅLMODIGHET. Anonymkode: 51fab...762 😅 TAKK! Anonymkode: b3169...854
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #5 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor gammel er han? Har han felt melketenner? Om dette har oppstått nylig tenker jeg tannkløe, eller tispe i nærheten. Når min ble i bitehumør, fikk han noe å gnage på i kurven sin. En kong med fryst mat, en gummiting for kløende gomme lagt i frysa etc. Er det en tispe med løpetid så går det over, men tungt Når det står på. Ville gitt en fryst kong da og, sånn at tankene går til noe annet Anonymkode: b0495...c56 Ja han er ni måneder og ferdig med tannfelling. Han får kong, men når han er besatt av interiøret er det ingenting annet han har øye for😅 Anonymkode: b3169...854
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #6 Skrevet 3. mai 2023 Han har funnet ut at han får godbit om han løper rundt og gjør hærverk. Hunder plukker opp mønster, og om du ber han gå i sengen hver gang han løper rundt, for så å gi han godbit, så vil han fortsette med det. For noen hunder (spesielt vanlig med unghunder), så er all PR god PR. Selv om oppmerksomheten de får er dårlig oppmerksomhet (streng stemme), så er det forsatt oppmerksomhet. Har du forsøkt å enkelt (mens du ignorerer han) gå inn på et annet rom og lukke døra i et halvt minutt, for så å gå ut og fortsette med det du drev med når han gjør dette? Man må være konsekvent og det kan bli verre før det blir bedre (extinction burst), men er det oppmerksomhet han er ute etter, vil dette vise resultater etterhvert. Da er det viktig at du gir han oppmerksomhet/belønning når han gjør det rette (går og legger seg/kommer bort til deg uten at du ber han om det). Om dette er noe han gjør mye etter f.eks tur, så kan det være at han sliter med å finne roen etter stimuli. Ha han i bånd eller bur med noe å tygge på etter tur. Ta fra han muligheten til å utvise dårlig adferd. Og husk å senke krav/forventninger i unghundsperioden. Her må man ofte begynne å jobbe fra grunnen av igjen fordi de har "glemt" alt 😅 Anonymkode: 834cf...6d4 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #7 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Han har funnet ut at han får godbit om han løper rundt og gjør hærverk. Hunder plukker opp mønster, og om du ber han gå i sengen hver gang han løper rundt, for så å gi han godbit, så vil han fortsette med det. For noen hunder (spesielt vanlig med unghunder), så er all PR god PR. Selv om oppmerksomheten de får er dårlig oppmerksomhet (streng stemme), så er det forsatt oppmerksomhet. Har du forsøkt å enkelt (mens du ignorerer han) gå inn på et annet rom og lukke døra i et halvt minutt, for så å gå ut og fortsette med det du drev med når han gjør dette? Man må være konsekvent og det kan bli verre før det blir bedre (extinction burst), men er det oppmerksomhet han er ute etter, vil dette vise resultater etterhvert. Da er det viktig at du gir han oppmerksomhet/belønning når han gjør det rette (går og legger seg/kommer bort til deg uten at du ber han om det). Om dette er noe han gjør mye etter f.eks tur, så kan det være at han sliter med å finne roen etter stimuli. Ha han i bånd eller bur med noe å tygge på etter tur. Ta fra han muligheten til å utvise dårlig adferd. Og husk å senke krav/forventninger i unghundsperioden. Her må man ofte begynne å jobbe fra grunnen av igjen fordi de har "glemt" alt 😅 Anonymkode: 834cf...6d4 Ja det var nettopp det å belønne uønsket adferd jeg var redd for! Da er det nyttig å få andre øyne på situasjonen. Jeg merker at jeg kan avbryte han noe ved å flytte meg, gå til et annet rom. Da skal jeg fortsette med det. Anonymkode: b3169...854 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #8 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja det var nettopp det å belønne uønsket adferd jeg var redd for! Da er det nyttig å få andre øyne på situasjonen. Jeg merker at jeg kan avbryte han noe ved å flytte meg, gå til et annet rom. Da skal jeg fortsette med det. Anonymkode: b3169...854 Jeg hadde det samme med min unghund. Det var et stort irritasjonsmoment til jeg fant ut hva hun drev på med 😅 Når man skal trene bort en adferd, så kan den bli verre en liten stund før det forsvinner, fordi hunden blir frustrert over at noe som fungerte tidligere plutselig ikke fungerer lenger, og eskalerer da adferden før de legger den vekk. Bare vær konsekvent: ignorer totalt, gå inn på et annet rom (lukk døra), også ut igjen. Hver eneste gang. Også gi han oppmerksomhet når han tygger på det han har lov å tygge på. Det kan hjelpe å ikke ha alt for mange leker etc liggende fremme. Hunder vet ikke automatisk hva som kan tygges på og ikke, så jo mer leker og annet som ligger fremme, jo lengre tid tar den for den å forstå hva som er lov å tygge på, og hva som ikke er lov å tygge på 😊 ha et par ting fremme, bare. Anonymkode: 834cf...6d4
Carrot Skrevet 3. mai 2023 #9 Skrevet 3. mai 2023 (endret) hvilken aktiviteter gjør du med hunden ute? Hvordan blir han sliten? Mentalt og fysisk.. Er det kun tur, er det lang tur, er det trening (lydighet osv ute) hva gjør du i alle andre settinger.. Endret 3. mai 2023 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #10 Skrevet 3. mai 2023 Ikke gi godbiter siden han forbinder det ved biting. Gå heller ut av rommet og avbryt hunden. Men er det han eller hun bikkje? Er hormoner på ganga også tenker jeg. Anonymkode: def22...066
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #11 Skrevet 3. mai 2023 Carrot skrev (Akkurat nå): hvilken aktiviteter gjør du med hunden ute? HVordan blir han sliten? Mentalt og fysisk.. Tur i nabolag og skog, kjører kollektivt, oppsøker miljø med dyr eller bymiljø, leker med hundevenner, søk etter godbiter. Tar gjerne imot flere forslag. Anonymkode: b3169...854
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #12 Skrevet 3. mai 2023 Hvis han skulle finne på noe så rart som å legge seg ned selv ville jeg vært nøye på å belønne det😂 Anonymkode: ac127...f0d 1
Carrot Skrevet 3. mai 2023 #13 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tur i nabolag og skog, kjører kollektivt, oppsøker miljø med dyr eller bymiljø, leker med hundevenner, søk etter godbiter. Tar gjerne imot flere forslag. Anonymkode: b3169...854 vi trente mye på det å være i ro i en stressende situasjon ute, for eksempel å ikke leke når andre hunder lekte, sovne i skogen med alt som skjer rundt osv.. Og så trente vi mye kommandotrening som bli, vent, stå osv som krevde at hunden hadde fokus og var tolmodig - de blir veldig sliten av slikt på en god måte. Noen raser får mer energi av å bruke energi, alstå vil miljøtrening ikke nødvendgivis gjøre dem sliten men heller øse dem opp.. Hvilken rase har du? 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #14 Skrevet 3. mai 2023 Takk. Ja vi har øvd på å sove utenfor huset, på cafe og på buss. Han er labrador. Anonymkode: b3169...854
Tabris Skrevet 3. mai 2023 #15 Skrevet 3. mai 2023 Unge labradorer, spesielt hannhunder, kan være en håndful. Jeg ville først sørget for at han fikk nok fysisk og mental aktivisering. Minst mulig aktivisering som stresser opp (leking, herjing, ball/pinnekasting...) og mer aktivisering som roer ned (skogsturer, snuseturer, godbitsøk, nyinnlæring...). Deretter, etter tur, så hadde jeg beholdt selen og båndet på og hatt ham nær meg (evt flyttet sengen der jeg satt) og så ignorert. Gjerne gitt ham et tyggebein eller en fylt kong for å roe ned enda mer. Da slipper du masing og løping frem og tilbake. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #16 Skrevet 4. mai 2023 Tabris skrev (11 timer siden): Unge labradorer, spesielt hannhunder, kan være en håndful. Jeg ville først sørget for at han fikk nok fysisk og mental aktivisering. Minst mulig aktivisering som stresser opp (leking, herjing, ball/pinnekasting...) og mer aktivisering som roer ned (skogsturer, snuseturer, godbitsøk, nyinnlæring...). Deretter, etter tur, så hadde jeg beholdt selen og båndet på og hatt ham nær meg (evt flyttet sengen der jeg satt) og så ignorert. Gjerne gitt ham et tyggebein eller en fylt kong for å roe ned enda mer. Da slipper du masing og løping frem og tilbake. Jeg tror jeg har gjort en feil i at jeg har latt han hilse på alle som spør ute. Han har begynt å stresse når han treffer hunder. Kanskje han også tar med dette stresset inn? Jeg jobber nå mer med passering og kontakt. Han har endel faste venner å leke med. Jeg merker også at godbitsøk roer han ned, skal legge inn mer av det. I morges fikk han frokosten sin i ball, og nå ligger han rett ut så det er nok noe i det med mer hodebry. Jeg har vært litt travel siste tiden så det kan også hende at han ikke har fått nok kontakt med oss. Når vi sitter å spiser skal han tygge på stolbenet mitt. Prøvde i går å forlate bordet hver gang han begynte med det. Han virket litt overrasket. Han forventer at noe gøy skal skje, at han blir bedt om å legge seg og få godbit. Tror jeg skal prøve at han får kong mens vi spiser middag. Anonymkode: b3169...854
Carrot Skrevet 4. mai 2023 #17 Skrevet 4. mai 2023 Nå kjenner ikke jeg så godt labrador som rase, men av erfaring er det en hårfin balanse mellom nok trening til å bli sliten og for mye eller for lite trening slik at energinivået ikke er stabilt. Her kan for eksempel for mye føre til at hundene ikke helt finner roen på samme måte som for lite - det å kjenne hunden sin tror jeg er viktig, se den - føle på hva som er triggere osv. For eksempel ser vi at om vi er i ro så er hundene gjerne helt rolig, men om vi beveger oss er det ikke alltid de klarer ligge rolig, da er det greit med kommandoer som "gå på senga" osv som kan hjelpe dem. Noen ganger er ringerklokka en trigger, det kan ta lang tid før de roer seg - de gangene bruker vi klokka og trener mens andre ganger reagerer de ikke om det ringer på jeg føler egentlig at som hundeeier er hver dag en treningsøkt og en som krever at jeg som eier er påkoblet og observerer, at om hunden utagerer eller stresser er det noe jeg / vi som eier gjør eller ikke gjør så jeg må se på hele samspillet i en setting og ikke bare på hunden. Ikke sikkert det gir mening men..
Tabris Skrevet 4. mai 2023 #18 Skrevet 4. mai 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror jeg har gjort en feil i at jeg har latt han hilse på alle som spør ute. Han har begynt å stresse når han treffer hunder. Kanskje han også tar med dette stresset inn? Jeg jobber nå mer med passering og kontakt. Han har endel faste venner å leke med. Jeg merker også at godbitsøk roer han ned, skal legge inn mer av det. I morges fikk han frokosten sin i ball, og nå ligger han rett ut så det er nok noe i det med mer hodebry. Jeg har vært litt travel siste tiden så det kan også hende at han ikke har fått nok kontakt med oss. Når vi sitter å spiser skal han tygge på stolbenet mitt. Prøvde i går å forlate bordet hver gang han begynte med det. Han virket litt overrasket. Han forventer at noe gøy skal skje, at han blir bedt om å legge seg og få godbit. Tror jeg skal prøve at han får kong mens vi spiser middag. Anonymkode: b3169...854 Ja, han vil nok absolutt ta det stresset med seg inn. Det kan være lurt å avslutte en tur med et langt godbitsøk (10-15 minutter) som det siste du gjør før dere går inn. Og selvsagt unngå å hilse masse på fremmede hunder og mennesker. Kong når dere spiser middag er en god ide. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #19 Skrevet 4. mai 2023 Jeg hadde lignende problem med min border collie unghund rett før/etter 1 års alder. Hun hadde problem med å roe seg etter aktivitet og hadde mye forventninger. Når jeg kom hjem fra jobb f.eks så var det en lang periode hvor hun fant på mye tull. Jeg ville ha litt tid til å lage meg mat å spise, kanskje sette meg ned litt eller dusje - hun hadde vert alene 5 timer å ville ha tur eller lek NÅ. Det som funket for oss var rutine og være konsekvent. Gjør du ting på samme måte hver dag, så vender de seg til det og forventer det. I mitt tilfelle etter f.eks jobb så fikk hunden komme ut i hagen eller gå 5-10 minutt tur for å gjøre fra seg, men så var det absolutt ingenting som skjedde før 1 time eller 2 senere. Som regel så fikk hun et lite bein eller noe annet å tygge på på plassen sin når vi kom in. Men hvis hun ikke fant roen med det selv eller fant på noe tull etter 3 forsøk så la jeg henne i buret. Aldri sint eller kjefting, men jeg stoppet henne fra å f.eks tygge på stuebordet å stille og rolig tok henne inn i buret. Jeg har aldri gitt ros eller godbit for å gå å legge seg i sengen på kommando hvis jeg vil hunden skal slappe av. Når hunden kan kommandoen godt så stopper belønningen, ihvertfall inntill hun tydelig slapper av og ikke ligger der klar til å reise seg. Hvis hunden går å legger seg ned selv på eget initiativ så kan jeg også gå bort etter noen minuter å gi en godbit eller klappe forsiktig som belønning. Men jeg må være rolig å ikke gire henne opp eller gi for mye oppmerksomhet. Begge mine hunder er håpefulle og hvis jeg sier «bra, så flink» osv med feil tonefall når de ligger å slapper av… så kan de våkne og komme i tilfelle det er mat, lek, trening osv på gang. Men for oss så løsnet ting litt av seg selv med alderen også. Nå er hun yngste 2 år og når ingenting skjer så går hun automatisk å legger seg i sengen, stolen sin eller ligger rolig å følger med på hva jeg gjør. Det er trygt og forutsigbart for henne at når hun vet at ingenting kommer til å skje akkurat nå, så stresser hun ikke og er rolig eller sover. Anonymkode: 8946c...d8e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #20 Skrevet 4. mai 2023 Må bare oppdatere for det er så gøy at man kan få dem til å endre seg fort bare ved å endre seg selv! I dag har jeg prøvd det etter tur å forlate rommet straks han biter i møbler. Da jeg var ute av rommet la han seg ned. Da jeg kom og satt meg igjen begynte han på igjen. Men etter mange ganger der han erfarte at jeg blir borte når han biter, da la han seg og nå sover han fint her i stua, noe som har vært umulig på ettermiddager siste tida. Anonymkode: b3169...854 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå