Gå til innhold

Bunad eller kofte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eg treng litt hjelp til å tenke høgt. 

Eg lurer på å skaffe meg bunad, MEN bunaden frå heimtraktene mine er ikkje noko særleg. Spesielt er snittet ikkje flatterande til kroppen min. Litt "bryst i støvlane"-fasong, og det er få eg kjenner som går i denne. Heller går kvinnene i heimtraktene for Hardanger- eller vossabunaden. 

Eg er veldig veldig glad i kofta frå Karasjok. Har sett den mange stader og får meir og meir stjerner i augene over denne. Eg har ikkje samisk tilknytning, men lurer på om det hadde vore ok om eg fekk meg denne? Har sjølvsagt ikkje tenkt å seie at eg er samisk, dersom noko spør og skal sjølvsagt heller ikkje gå med denne på samedagen. Berre 17. mai og andre gonger der det er naturleg å bære bunad og kofte. 

Er eg heilt på bærtur eller kan eg kjøpe meg kofte?

Til informasjon har eg stor respekt for det samiske, og også ein stor fascinasjon for samisk kultur og historie. Prøver til og med å lære meg nokre ord, dersom det er relevant?

Helsing vestlending 

Anonymkode: 813bc...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

TS igjen: 
Grunnen til at eg tenker at det går an å gå i kofte for meg, er at eg kjenner fleire som har bunadar frå område dei ikkje har tilkntytting til. Men har altså gått for bunad pga dei tykkjer den er fin. 

Dette gjeld feks Setesdalsbunaden. 

Men blir det annsleis om det er snakk om kofte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kofte er svært tradisjons- og familiebundet. Jeg har Kautokeinokofte fordi jeg er av slekt derfra. I samiske miljøer har de fleste god kontroll på slekta. Er du feks av Guttorm-slekta er du enten greina fra Karasjok eller fra Lakselv. Tropper du da opp i Karesuandokofta vil folk rynke på nesa. 
Samer flest er opptatt av slekt, tilhørighet og hvem man er. Sier jeg navnet mitt vet de fleste hvor jeg stammer fra, hvem familien min er og hvor de opprinnelig kom fra (Pajala, Karesuando og til Kauto). 
Å ha kofte uten samisk tilhørighet er bare rart og merkelig

Anonymkode: bdbb2...0ac

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei det er ikke ok å bruke samekofte som tradisjonelt plagg når du ikke har samisk tilhøring. Samene er en diskriminert og undertrykt gruppe og det kan ikke sammenlignes med å bruke bunad fra en norsk by man ikke er fra. 

Anonymkode: 88a6f...285

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei og atter nei! Det er utrolig respektløst å kjøpe seg kofte fordi den er fin. Kofte er for samer eller personer gift med en same.

Anonymkode: 2fd91...aeb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Interessant hvor mange som motsetter seg at ikke-samer skal gå i kofte. Jeg er helt enig, men mener man er dobbeltmoralsk hvis man ikke ser at det samme bør gjelde bunader. Har man ikke mor eller far fra et sted, eller er født og oppvokst der, bør man heller ikke kjøpe bunaden fra området. Noe av det som er stas med bunader og kofter, er at de gir et hint om hvor folk kommer fra.

Anonymkode: 54592...9f8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Interessant hvor mange som motsetter seg at ikke-samer skal gå i kofte. Jeg er helt enig, men mener man er dobbeltmoralsk hvis man ikke ser at det samme bør gjelde bunader. Har man ikke mor eller far fra et sted, eller er født og oppvokst der, bør man heller ikke kjøpe bunaden fra området. Noe av det som er stas med bunader og kofter, er at de gir et hint om hvor folk kommer fra.

Jeg har akkurat samme standpunkt når det gjelder bunad. Tilknytning og tilhørighet er det man vil vise frem når man bærer tradisjonsplagg 

Anonymkode: bdbb2...0ac

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan kan du sidestille privilegerte etnisk norske med en gruppe som har vært undertrykt og utestengt i hundrevis av år? 

Sidestiller du indianere med amerikanere som Trump også? 

Anonymkode: 88a6f...285

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Går selv i kofte og mener selvsagt at bunad også bør ha slekts eller steds tilknytning.  

Ts. Hver kofte har små individuelle forskjeller som du ikke ser om du ikke kjenner til det. Dette er små ting som farger, bredde på bpnd, eller syteknikk som forteller hvilken familie du tilhører. 

Det du kan ordne deg er en kofte inspirert kjole. Det finnes en gruppe på Facebook kalt samisk inspirerte klær. 

Men her må du også trå forsiktig og ikke lage kjole som blir for lik kofta. 

Anonymkode: c7324...f0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

TS igjen: 
Grunnen til at eg tenker at det går an å gå i kofte for meg, er at eg kjenner fleire som har bunadar frå område dei ikkje har tilkntytting til. Men har altså gått for bunad pga dei tykkjer den er fin. 

Dette gjeld feks Setesdalsbunaden. 

Men blir det annsleis om det er snakk om kofte? 

Det er ikke sammenliknbart.

Bunad og kofta har helt ulike betydninger og opphav. 

Bunader har ikke den samme betydningen og opprinnelse som ei samisk kofte. 

Noen bruker jo kofte også som stedsrepresentasjon, og nå kan jeg omtrent nix og nada om samisk kultur og plaggets opprinnelse - men en del av samisk kultur er nå også undertrykkelse og kamp. Ikke bare «jeg er født i Karasjok». 

Anonymkode: c63fd...2e4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kofte er helt nydelig og når du har samisk tilknytning, synes jeg det er helt i orden å gå for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Honey Dew skrev (1 minutt siden):

Jeg synes kofte er helt nydelig og når du har samisk tilknytning, synes jeg det er helt i orden å gå for dette.

Ts skriver at hun IKKE har samisk tilknytning.  

Anonymkode: c7324...f0d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Velg heller en bunad du synes er fin. "Alle" gjør jo det nå til dags, bare plukker en de liker uten å ha tilhørighet eller slekt til der bunaden kommer fra.

Hvorfor kan ikke du gjøre det samme? Etniske samer ser nok ikke med særlig blide øyne på folk som tar drakten deres uten slektstilhørighet. En antagelse jeg gjør, og kan tenke meg den lille, undertrykte etnisksamiske folkegruppen mener.

Anonymkode: 37714...276

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, å velge bunad eller kofte utelukkende basert på utseendet er ikke ok.

Du vil heller ikke kunne ikle deg kofte uten veiledning.. Det er ikke som å ta på en kjole

Anonymkode: c0ef3...bd5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde valgt hardangerbunad hvis jeg var i din situasjon. Synes bunadene derfra er veldig fine. 

Anonymkode: 41591...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er fullstendig feil velge ett etnisk plagg bare fordi det passer best, når man ikke har tilknytning til kulturen. 
Jeg hadde reagert om noen hadde sagt "nei, jeg har ikke samisk tilknytning,  jeg bare synes det var ett fint plagg". 
Spesielt når du sier at du har respekt for den samiske kulturen, og ønsker bruke tradisjonsplagg ene og alene for mote/trend... 

Anonymkode: a2b73...52a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.5.2023 den 9.02):

Jeg synes det er fullstendig feil velge ett etnisk plagg bare fordi det passer best, når man ikke har tilknytning til kulturen. 
Jeg hadde reagert om noen hadde sagt "nei, jeg har ikke samisk tilknytning,  jeg bare synes det var ett fint plagg". 
Spesielt når du sier at du har respekt for den samiske kulturen, og ønsker bruke tradisjonsplagg ene og alene for mote/trend... 

Anonymkode: a2b73...52a

Så kvifor er det okei med bunad, og ikkje kofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så kvifor er det okei med bunad, og ikkje kofte?

Det har allerede sklidd ut med bunad. Kofte er ikke bunad.

Anonymkode: 6b461...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uten verken tilknytning, slektstilhørighet eller spesiell interesse for plagget og dets historie bør man ikke ikle seg verken bunad eller kofte. Mange bunader har også tradisjoner forbundet med farger og mønster, men de færreste kjenner dessverre til disse og tror bunad er intet mer enn en brodert kjole nedlesset med sølv.

Anonymkode: 1b366...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som same så synes jeg ikke noe om personer uten samisk tilknytning som går med kofte. 

Anonymkode: c29d9...c20

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...