Gå til innhold

voksen veninne/gjeng som baksnakker mye..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en venninnegjeng i nesten 20 år nå, vi har mange tradisjoner sammen, ferier, middager, høytider osv. som jeg setter pris på. Det er fint å ha en gjeng, men de siste årene har jeg begynt å kjenne meg utilpass, fremmed og som om jeg har vokst fra dem. Den største grunnen til dette er at det er mye baksnakking, spesielt fra hun ene som drar med seg de andre.., hun har vært den nærmeste fra tennårene av mine veninner. Men i denne gjengen omtales andre ofte i negative ordlag, snakker om folk hun ikke liker engang, som har gjort ditt og sagt datt. Jeg synes det er utrolig uinteressant, og ganske lavmål å sitte å snakke om mennesker man ikke liker en gang.. det har blitt enda værre med årene, og nå er vi 30. 

Vi skal på en ukes ferie sammen, men merker at jeg gruer meg litt. Vi har først og fremst humor til felles, alle er glade i mat og gode opplevelser, og vi har kjent hverandre over halve livet, så det er ikke aktuelt å bare «kutte ut», da jeg synes det er noe positivt også pluss at det er fint å ha en gjeng. Jeg har ikke noe lyst til å konfrontere henne, men vil gjerne høre om dere har noen tips til hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen og snu tendensen til gossip og baksnakking. 
Så langt har jeg tenkt at jeg bare kan la vær å involvere meg, og så får de lure på hvorfor jeg blir så stille, og kanskje spør meg så jeg kan si det. Ofte skyter jeg inn noe positivt om personen istedet, men det er jo aldri populært😅 Lurer også på om jeg skal møte hun ene før turen som heller ikke baksnakker, på en øl og si at jeg synes det blir litt mye gossip i gjengen når vi samles, og høre hva hun mener og føler om det.. greit å lufte det på den måten kanskje. Hva har du gjort når venner/veninner er fæle på baksnakking og negativ sladder? synes det er ganske umodent og ekkelt uansett alder, men  ekstra ille når vi er voksne. Noen blir visst bare værre på dette med årene 😕 

Anonymkode: aa64c...603

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn deg nye bekjentskaper og venner, gjerne folk med samme hobbyer og interesser som deg selv. Jeg er også glad i barndomsvenninnene mine, men jeg er ikke glad i all drittsnakkinga. Jeg er samfunnsengasjert, glad i kultur, kunst osv. Men det er umulig å snakke med mine gamle venninner om sånne ting. For de er mer intr i å snakke om nabokona. 

Jeg orker det ikke. Også et evigvarende strev å "hoppe over" til andre samtaleemner når de begynner å baktale. 

Har blitt nødt til å distansere meg fra enkelte. Jeg orker bare ikke. Det er bare slik de er. Så jeg må holde de på avstand. 

Det som er greit å tenke på når dårlig samvittighet melder seg, er at de med 100% sikkerhet snakker dritt om meg også. Jeg vil ikke vite hva. 

Anonymkode: a4041...2bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idéen din om å lufte det med hun ene i gjengen som ikke er slik er en god idé. Har gjort det samme med noen felles venner og det har gjort at vi er nærmere samt tatt mer avstand fra de som baksnakker. Det er en ukultur som brer seg fort før man rekker å tenke seg om så det å snakke om det er lurt. 

Anonymkode: 8a449...4f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har annet å snakke om enn å baksnakke folk man ikke liker eller er misunnelige på, kan man umulig ha særlig mye til felles som venner. Å baksnakke er dårlig energi og bortkastet tid. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har hatt en venninnegjeng i nesten 20 år nå, vi har mange tradisjoner sammen, ferier, middager, høytider osv. som jeg setter pris på. Det er fint å ha en gjeng, men de siste årene har jeg begynt å kjenne meg utilpass, fremmed og som om jeg har vokst fra dem. Den største grunnen til dette er at det er mye baksnakking, spesielt fra hun ene som drar med seg de andre.., hun har vært den nærmeste fra tennårene av mine veninner. Men i denne gjengen omtales andre ofte i negative ordlag, snakker om folk hun ikke liker engang, som har gjort ditt og sagt datt. Jeg synes det er utrolig uinteressant, og ganske lavmål å sitte å snakke om mennesker man ikke liker en gang.. det har blitt enda værre med årene, og nå er vi 30. 

Vi skal på en ukes ferie sammen, men merker at jeg gruer meg litt. Vi har først og fremst humor til felles, alle er glade i mat og gode opplevelser, og vi har kjent hverandre over halve livet, så det er ikke aktuelt å bare «kutte ut», da jeg synes det er noe positivt også pluss at det er fint å ha en gjeng. Jeg har ikke noe lyst til å konfrontere henne, men vil gjerne høre om dere har noen tips til hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen og snu tendensen til gossip og baksnakking. 
Så langt har jeg tenkt at jeg bare kan la vær å involvere meg, og så får de lure på hvorfor jeg blir så stille, og kanskje spør meg så jeg kan si det. Ofte skyter jeg inn noe positivt om personen istedet, men det er jo aldri populært😅 Lurer også på om jeg skal møte hun ene før turen som heller ikke baksnakker, på en øl og si at jeg synes det blir litt mye gossip i gjengen når vi samles, og høre hva hun mener og føler om det.. greit å lufte det på den måten kanskje. Hva har du gjort når venner/veninner er fæle på baksnakking og negativ sladder? synes det er ganske umodent og ekkelt uansett alder, men  ekstra ille når vi er voksne. Noen blir visst bare værre på dette med årene 😕 

Anonymkode: aa64c...603

Er jo det som er fint med å ha en vennegjeng er jo å sitte å slenge dritt om andre?

Anonymkode: 3fb2c...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2023 den 23.07):

Jeg har hatt en venninnegjeng i nesten 20 år nå, vi har mange tradisjoner sammen, ferier, middager, høytider osv. som jeg setter pris på. Det er fint å ha en gjeng, men de siste årene har jeg begynt å kjenne meg utilpass, fremmed og som om jeg har vokst fra dem. Den største grunnen til dette er at det er mye baksnakking, spesielt fra hun ene som drar med seg de andre.., hun har vært den nærmeste fra tennårene av mine veninner. Men i denne gjengen omtales andre ofte i negative ordlag, snakker om folk hun ikke liker engang, som har gjort ditt og sagt datt. Jeg synes det er utrolig uinteressant, og ganske lavmål å sitte å snakke om mennesker man ikke liker en gang.. det har blitt enda værre med årene, og nå er vi 30. 

Vi skal på en ukes ferie sammen, men merker at jeg gruer meg litt. Vi har først og fremst humor til felles, alle er glade i mat og gode opplevelser, og vi har kjent hverandre over halve livet, så det er ikke aktuelt å bare «kutte ut», da jeg synes det er noe positivt også pluss at det er fint å ha en gjeng. Jeg har ikke noe lyst til å konfrontere henne, men vil gjerne høre om dere har noen tips til hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen og snu tendensen til gossip og baksnakking. 
Så langt har jeg tenkt at jeg bare kan la vær å involvere meg, og så får de lure på hvorfor jeg blir så stille, og kanskje spør meg så jeg kan si det. Ofte skyter jeg inn noe positivt om personen istedet, men det er jo aldri populært😅 Lurer også på om jeg skal møte hun ene før turen som heller ikke baksnakker, på en øl og si at jeg synes det blir litt mye gossip i gjengen når vi samles, og høre hva hun mener og føler om det.. greit å lufte det på den måten kanskje. Hva har du gjort når venner/veninner er fæle på baksnakking og negativ sladder? synes det er ganske umodent og ekkelt uansett alder, men  ekstra ille når vi er voksne. Noen blir visst bare værre på dette med årene 😕 

Anonymkode: aa64c...603

Sunnmøre?

Anonymkode: 22559...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bedre å finne en vennegjeng med litt positive holdninger. Jeg kan love deg at de baksnakker deg når du er borte. Så falske kan disse ''vennene'' være.

Anonymkode: 02026...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2023 den 23.07):

Jeg har hatt en venninnegjeng i nesten 20 år nå, vi har mange tradisjoner sammen, ferier, middager, høytider osv. som jeg setter pris på. Det er fint å ha en gjeng, men de siste årene har jeg begynt å kjenne meg utilpass, fremmed og som om jeg har vokst fra dem. Den største grunnen til dette er at det er mye baksnakking, spesielt fra hun ene som drar med seg de andre.., hun har vært den nærmeste fra tennårene av mine veninner. Men i denne gjengen omtales andre ofte i negative ordlag, snakker om folk hun ikke liker engang, som har gjort ditt og sagt datt. Jeg synes det er utrolig uinteressant, og ganske lavmål å sitte å snakke om mennesker man ikke liker en gang.. det har blitt enda værre med årene, og nå er vi 30. 

Vi skal på en ukes ferie sammen, men merker at jeg gruer meg litt. Vi har først og fremst humor til felles, alle er glade i mat og gode opplevelser, og vi har kjent hverandre over halve livet, så det er ikke aktuelt å bare «kutte ut», da jeg synes det er noe positivt også pluss at det er fint å ha en gjeng. Jeg har ikke noe lyst til å konfrontere henne, men vil gjerne høre om dere har noen tips til hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen og snu tendensen til gossip og baksnakking. 
Så langt har jeg tenkt at jeg bare kan la vær å involvere meg, og så får de lure på hvorfor jeg blir så stille, og kanskje spør meg så jeg kan si det. Ofte skyter jeg inn noe positivt om personen istedet, men det er jo aldri populært😅 Lurer også på om jeg skal møte hun ene før turen som heller ikke baksnakker, på en øl og si at jeg synes det blir litt mye gossip i gjengen når vi samles, og høre hva hun mener og føler om det.. greit å lufte det på den måten kanskje. Hva har du gjort når venner/veninner er fæle på baksnakking og negativ sladder? synes det er ganske umodent og ekkelt uansett alder, men  ekstra ille når vi er voksne. Noen blir visst bare værre på dette med årene 😕 

Anonymkode: aa64c...603

Er det nær venner burde det ikke vær noe problem å ta opp tema enten i felleskap eller direkte med hun som baksnakker mest. Hender det ikke at dere møtes to og to fra gjengen inn mellom? Da er det gjerne litt lettere å ta det opp. Er du av den mer konfliktskye typen viser du bare tydelig med kroppsspråk at du kke liker det. Gå litt ut av rommet, se bort, vis at du ikke er interessert. Det verste du kan gjøre (og som er fella mange går i), er årvisse at man lytter, kanskje nikker og ‘jatter med. Dette er jo med å ‘fore baksnakkingen.

Anonymkode: 0011c...257

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det én som snakker stygt, og de andre jatter med/henger seg på? Om det er tilfelle vil det nok være enklere å ta det med de andre personene enkeltvis. Du kan f.eks. hinte om at du blir lei og sliten av negativ stemning/fokus i gruppa, og at du trenger tips om hvordan få en positiv stemning når dere først møtes, og spesielt på ferie hvor dere er der for å slappe av og kose dere. 

Er de intelligente nok vil de tenke mer over baksnakkingen etter slike samtaler. og dere vil trolig bli flere som prøver å skifte tema når det oppstår.

Av erfaring i jobbsammenheng oppstår det ofte en ukultur med mye baksnakking når én usikker person (ofte med psykiske utfordringer) har mye makt i gruppa og har et stort behov for å føle seg bedre selv ved å snakke ned om andre. 

Anonymkode: deb50...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å snakk om noe annet hver gang det sladres. Prøv på den måten å få de andre med på å snakke om noe annet. Forstår godt hvorfor du vil beholde kontakten - ingen er «perfekte», og disse har andre gode egenskaper. Men du har også mulighet til å vri samtalene, ikke bare hun andre.

Anonymkode: ceb5c...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...