Gå til innhold

Noen som har tatt korsbånd-operasjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min sambo er på sykehuset i dag og opererer en korsbåndskade. De må visst bygge opp igjen nytt korsbånd av deler av en sene i kneet.

Jeg har jo hørt mye om slike skader blant idrettsutøvere, og de har kommet tilbake og blitt både vm- og ol-mestere etterpå, men når vi fikk infoen om operasjonen i går snakket legen om så mange mulige komplikasjoner at jeg ble litt engstelig. (blodpropp, at det ikke fungerer, at det sliter igjen rett etter operasjonen osv.)

Har noen av dere tatt en slik operasjon eller kjenner noen som har gjort det? Skulle likt å høre om dere har hatt slike komplikasjoner i så tilfelle....

• 6 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har operert korsbåndet. Gjorde det i 2007 etter helt avrevet korsbånd pga håndball.

Jeg startetopptreningen allerede en uke etter operasjonen, dvs kun stramme muskler i beinet samt prøve å løfte det. alt er selvsagt hos fysio. Ikke for å prøve å skremme deg, men det var mye smerte i denne tiden.

Likevel, det går fremover. Treningen er vanvittig kjedelig og alt tar sykt lang tid, men man må gå 100% inn for det dersom man vil bli 100% igjen.

Det tok ca 4 mnd før jeg kunne drive med normal aktivitet igjen, men enkelte øvelser har tatt lenger tid enn andre. Knebøy f.eks tok svært lang tid, dvs 1.1/2 år før jeg klarte å trene det pga smerter i kneet.

Det hender fortsatt at jeg får smerter i kneet, spesielt hvis jeg løper mye, men det er betraktelig bedre og jeg kan trene så og si hva jeg vil per dags dato.

Sjansen for at korsbåndet ryker igjen er større enn hva det var før operasjonen. det er jo et nytt korsbånd som er laget og det vil derfor være svakere. Det er derfor veldig viktig å trene forebyggende. Bank i bordet, jeg har ikke røket det igjen.

Det de sier om blodpropp gjelder ved alle operasjoner egentlig. Det er alltid en viss risiko ved operasjoner. Når det er sagt så ville ikke jeg gått rundt med et avrevet korsbånd uten å operere det. Kneet mitt var såppas ustabilt at jeg ikke kunne trene noe særlig uten operasjon og vanlige rolige løpeturer var både vondt og føltes svært belastende.

Slik jeg beskrev det ubehagelige da jeg røyk korsbåndet var som at "det føles som om låret og leggen skilte seg". det skjedde flere ganger i ettertid at dette skjedde på nytt(vel og merke før operasjonen). I ettertid har jeg aldri følt noe på dette.

Har forøvrig aldri hørt om noen det ikke har fungert på. operasjonen altså. jeg har derimot hørt at korsbåndet kan ryke på nytt. kjenner vel mellom 15-20 pers som har røket korsbåndet oog operert det. 2 av dem røyk det på nytt senere pga håndball.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...