Gå til innhold

Har du noen gang sett en operaforestilling live?

AnonymBruker

Har du noen gang sett en operaforestilling live?  

87 stemmer

1. 1. Har du noen gang sett en operaforestilling live?

• Ja, 1 gang. Og det var nok!
      6
    • Nei, opera er helt jævlig!
      8
    • Nei, jeg har ingen kultiverte venner/familie jeg kan gå sammen med, og jeg tør ikke gå alene :-(
      8
    • Har sett et par stk.
      56
    • Selvfølgelig, jeg ser 10+ operaforestillinger i året :-)
      9

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, en gang i Italia. Skulle gjerne vært på flere ☺️

Anonymkode: d7521...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bra sesong som kommer nå. Det ble solgt rekordmange abonnement i år hørte jeg (Lise Davidsen-effekten), så man bør skynde seg om man vil få med seg de beste forestillingene. 

Anonymkode: 094d8...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 18.49):

Enig jeg savnet også en mellomting :)

Også en tydeligere definisjon av opera. Fordi noen tror at en forestilling i operaen må være operasang, men det er også forestillinger uten operasang men med klassisk musikkorkester med eller uten ballett eller dans. 

Nøtteknekkeren er foreksempel en svært populær forestilling og dette er teaterballet og klassiskmusikk orkester. 

Anonymkode: 942c5...188

En opera er operasanger, ballett er ballett. Spørsmålet var hvorvidt man hadde sett en operaforestilling, ikke om man hadde sett en forestilling i et operahus.

Anonymkode: dd0f3...873

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/3/2023 at 7:06 PM, Daria said:

Jeg har hatt abonnement i mange år og er i operaen minst en gang i måneden.

Hva slags abonnement foretrekker du? Jeg bestilte "velg selv" for å få med Lise Davidsen. Og det var tydeligvis i grevens tid, for den ble visst utsolgt før det ordinære salget startet. Og de med "feil" abonnement fikk skjegget i postkassen. Strengt tatt forstår jeg ikke hvorfor noen vil la andre plukke forestillinger for seg, men det er kanskje en slags operaens chartertur. 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker opera og går med ujevne mellomrom - men ikke så mange som ti i året og kan derfor ikke avgi stemme her :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 14.52):

Hva med en mellomting mellomtiden et par stykker, og ti i året? Jeg ser sikkert opera en eller to ganger i året og har gjort det i mange år. 

Anonymkode: 569de...ee0

Samme her, er jeg heldig rekker jeg en i kvartalet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synger i operakor og er altså med å sette opp operaene her. Så det er nok en del mer enn 10 forestillinger i året. 

Anonymkode: e5249...74f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har sett opera og ballett flere ganger, er det min favoritt? Nei, men samtid veldig gøy å få andre inntrykk og det er imponerende hvor dyktige de er og hvor flotte produksjonene er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker muligens noe grusomme greier fra jeg var barn, operafantomet, men om det var en film eller forestilling er jeg usikker på. Har overhodet ikke lyst til å oppleve det (igjen), da går jeg heller på jobb, gratis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly i London, Estelle i St.Petersburg og Don Giovanni i Roma på bryllupsreisen vår…

Vi hadde en operasanger som leide et rom i kjelleren vår som barn. Satt av og til i trappen og hørte på han når han øvde. Det var stas…..

Endret av Rødstrupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Topsi skrev (5 minutter siden):

Husker muligens noe grusomme greier fra jeg var barn, operafantomet, men om det var en film eller forestilling er jeg usikker på. Har overhodet ikke lyst til å oppleve det (igjen), da går jeg heller på jobb, gratis

Operafantomet er ein musical, ikkje opera, så unn deg gjerne ein opera ein gong i livet. Uansett om du elska eller hatar det så er det ei oppleving :blomst:

Anonymkode: cbadd...d22

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var et fantastisk øyeblikk. Såvidt jeg vet har aldri denne operaen blitt satt opp i sin helhet i Bjørrvika, kanskje på tide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic

Har sett noen forestillinger. Som I andre sjangre så er det endel jeg liker godt og endel jeg ikke liker i der hele tatt. Jeg er ikke så kultivert at jeg forstår fransk og italiensk og da blir opplevelsen på disse språkene litt amputert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker

Har ofte vært på opera, i Oslo og ute i verden. Det kan være krevende, men utrolig givende. Du må glemme realisme og la deg flyte med i musikken, som er mye bedre enn enkel musikalmusikk. Opera gir et kjempekick! Puccini, Mozart, Wagner - det kan ikke bli bedre.

Anonymkode: cf1a2...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett ganske mange, de siste årene har det blitt færre da jeg ikke er helt tilhenger av «stilen» som er på mye. Overmodernisering, overtolking og forenkling av klassiske operaer passer ikke min smak helt selv om de er bra. Jeg er litt enkel og liker det pompøse bedre.

Jeg liker også dans, teater, musikaler og så videre så jeg er blant annet i Operaen noen ganger i året.

Endret av Nevrosererroser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 5/24/2023 at 9:04 PM, theTitanic said:

Har sett noen forestillinger. Som I andre sjangre så er det endel jeg liker godt og endel jeg ikke liker i der hele tatt. Jeg er ikke så kultivert at jeg forstår fransk og italiensk og da blir opplevelsen på disse språkene litt amputert. 

Jeg kunne ønske at de hadde tekster over scenen istedenfor eller i tillegg til de man har i setet foran. Synes man går glipp av en del når man stadig må flytte blikket opp og ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 18.49):

Enig jeg savnet også en mellomting :)

Også en tydeligere definisjon av opera. Fordi noen tror at en forestilling i operaen må være operasang, men det er også forestillinger uten operasang men med klassisk musikkorkester med eller uten ballett eller dans. 

Nøtteknekkeren er foreksempel en svært populær forestilling og dette er teaterballet og klassiskmusikk orkester. 

Anonymkode: 942c5...188

du savner en tydelig definisjon?

opera er per definisjon et dramatisk verk dere hele teksten synges.

Klassisk musikk uten sang er ikke opera. 

Nøtteknekkeren er en ballett der ingen synger en tone, naturlig nok, så det har ikke noe med opera å gjøre.

Anonymkode: 23122...d26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Topsi skrev (På 11.5.2023 den 0.36):

Da har du ikke sett en opera. Phantom of the Opera er ikke en opera, men en kjent musical av Andrew Lloyd Webber. En musical er ikke en opera, og musikken ligger i en musikal ligger som regel nærmere populærmusikken enn klassisk musikk.

Anonymkode: 23122...d26

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...