Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg virkelig tatt meg selv i nakkeskinnet og startet med handleliste og ukeshandling. Vi er to voksne, to gutter på 2 og 16.

Vi lever sånn helt normalt vil jeg si. Ikke overdådig, men mye mat fra bunnen. Lite til ingen godis, 100 lapp i brus. Ingen røyk/snus/alkohol. 
Allikevel klarer jeg ikke å komme under 2500-3000 i uka. (Dette gjelder alt man får på en matbutikk da, så dopapir/vaskemiddel osv er med i totalsummen)

Hvor mye ligger dere på? 

Anonymkode: 4ca47...07e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har jeg virkelig tatt meg selv i nakkeskinnet og startet med handleliste og ukeshandling. Vi er to voksne, to gutter på 2 og 16.

Vi lever sånn helt normalt vil jeg si. Ikke overdådig, men mye mat fra bunnen. Lite til ingen godis, 100 lapp i brus. Ingen røyk/snus/alkohol. 
Allikevel klarer jeg ikke å komme under 2500-3000 i uka. (Dette gjelder alt man får på en matbutikk da, så dopapir/vaskemiddel osv er med i totalsummen)

Hvor mye ligger dere på? 

Familie med 2 voksne, gutt 14, og to mindre barn på 6 og 2. 14 åringen spiser mer enn oss voksne. Denne mnd (12 april til 12 mai) har vi budsjettert med 15 000 i mat, det skal gå men det holder hardt. Vi pleier å ligge på 16 000 i mnd og vi merker den siste tusenlappen. Dette er alt som er å få på matbutikken, fra bleier, øl og vaskemidler til alt av middager, pålegg og frukt.

Ukeshandler, pluss litt ekstra godis til helgen. Alt trekkes fra egen matkonto så har stålkontroll. 

Anonymkode: 24c0e...7b0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ukeshandler på Meny. Vi er 2 voksne og 3 barn på 13, 4 og baby. Vi ligger vanligvis på rundt 1500-1800 kr når vi ukeshandler på Meny også kjøper vi noen grønnsaker, bleier, morsmelkerstatning og snop utenom. Så det blir kanskje mellom 2000 og 2500 kr hver uke til sammen.

Denne uka ble det 3000 kr, men det er fordi vi har handlet en del til 17 mai i tillegg. Hamstret en del Toro kakemixer på tilbud blant annet. Og vi har nok mat stort sett fram til 17. mai nå minus noe pålegg og frukt ect som vi nok på fylle på innen den tid.

Anonymkode: 8ba12...deb

Skrevet

Vi pleier å bruke mellom 1200kr og 1800kr i uken. Da er vi to voksne og ett barn på 3år. Setter inn 5500kr på matkonto hver måned og da er det de pengene vi har å forholde oss til, men dersom vi handler flere ganger i løpet av uken bruker vi som regel brukskonto siden det ikke er viktig, men et ønske. Håper det gav mening. 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mye ligger dere på? 

Havner på rundt 2000 i uka, en voksen og et barn på 10. Slanke og små, men aktive. Mat fra bunnen.

Og da har jeg ikke engang regnet med at vi kjøper 60 kg elgkjøtt hver høst, så nesten alt av kjøtt kommer fra fryseren…

Anonymkode: 6dc50...124

Skrevet

Det er nok dyrt uansett å handle i dagligvarebutikkene nå for tiden, ja, men man unngår mange av de vanlige "fellene" som øker totalsummen enda mer. Impulsive små og store kjøp som havner i handlevogna uten å ha stått på handlelisten. 

Det er stort sett det man sparer inn når det er snakk om å ukeshandle etter en fastsatt handleliste, og unngå alle småhandler og impulskjøp. Jeg vet at jeg kan ha en tendens til å putte ekstra ting i handlekurven noen ganger, så jeg ukeshandler alltid og (stort sett) bare etter handleliste. Det sparer meg for unødig mye tid på butikkturer, det er ikke sååå trivelig der at jeg vil gå dit mer enn jeg må. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Familie med 2 voksne, gutt 14, og to mindre barn på 6 og 2. 14 åringen spiser mer enn oss voksne. Denne mnd (12 april til 12 mai) har vi budsjettert med 15 000 i mat, det skal gå men det holder hardt. Vi pleier å ligge på 16 000 i mnd og vi merker den siste tusenlappen. Dette er alt som er å få på matbutikken, fra bleier, øl og vaskemidler til alt av middager, pålegg og frukt.

Ukeshandler, pluss litt ekstra godis til helgen. Alt trekkes fra egen matkonto så har stålkontroll. 

Med 15 000 kr per måned tilsvarer det dagsforbruk på 500kr, ukentlig 3750 kr

hvor handler dere? 

Skrevet

To voksne her. Ukeshandler. Havner på i underkant av 2000 kroner i uka. Så 7000-8000 kroner i måneden. Har fått ned forbruket litt etter jeg begynte å ukeshandle. Før var vi nok nærmere 10 000 kroner.

Dette er ikke medregnet restaurant/take-away, cafe, kaffe og te og andre varer fra spesialforretninger. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser flere og flere jukser med selvbetjente kasser. De piper ikke inn alle varer. Det er sjelden kontroll. Forstår veldig godt folk sliter. Mat er syyykt dyrt. Er bare mangemillionærer som kan ha det kjekt i dag. 

Anonymkode: 5f17a...1b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er bare mangemillionærer som kan ha det kjekt i dag. 

Anonymkode: 5f17a...1b7

Det der er jo bare tull. Hva er det som er kjekt i dine øyne? 

Er det å kjøre Tesla, ha enebolig til flere millioner kroner, båt, hytte, reise flere ganger i året og det å kunne gå ut og spise middag flere ganger i uka? Tror du at millionære er så mye mer lykkeligere enn de fleste i befolkningen? De har penger på bok, men en del millionære lever et ganske så rolig og stusselig liv. Det er mange ulykkelige millionærer der ute.

Du bør heller reflektere over hva du har, istedenfor å se på hva du ikke har. Se på muligheter istedenfor begrensninger. Se på hvordan du kan skape et godt liv. Hva omgivelsene kan gi deg. For meg er definisjonen av kjekt, å kunne tilbringe tid med menneskene i rundt meg. Nyte små og store øyeblikk. Sitte å se på solnedgangen på sommeren med et glass rødvin. Gå på fjellet, ut i skogen. Selv om jeg har råd til å spise ute flere ganger i mnd, og reise hvor jeg vil. Jeg lever ganske nøktern. Mesteparten av pengene havner på sparekonto, og de bare står der. Men jeg kunne ikke tenkt meg et annet liv.

Det sies at de som har minst, vil ha mest og det største de kan få. De som har mest, bruker minst i nuet. 

Anonymkode: 55506...b37

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Handler når jeg gidder, som regel 1-2 ganger i uka. Kjøper stort sett de samme varene. Prisen har økt ca 100-200 i uka, ingen big deal. Er singel.

Anonymkode: 3bb0c...854

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Vi bruker nesten det samme. Er 2 voksne, to gutter på 16 og 13 og ei jente på 10. har brukt 14 000 i måneden frem til april på alt av mat og dagligvare, men i april bikket vi 15 000 selv om vi var borte deler av påska og det tok jeg på feriebudsjettet. Vi har jobbet hardt siden nyttår for å holde budsjettet, men i april sklei det nok litt ut med flere butikkbesøk enn planlagt, men merker også at ting blir dyrere. Det som fungerer best for oss er å planlegge menyen godt og ukeshandle og ikke fylle på om man er tom for ting som ikke er helt essensielt. Da er vi heller kreative og spiser vi det vi har.

Anonymkode: 52ebc...1a6

AnonymBruker
Skrevet

Ligger på rundt 2000-2500kr i uka nå. Handler for to voksne og to barn på 14 og 1. Prøver å handle så billig som mulig, men totalsummen er ikke enig😅

Anonymkode: e49c8...e05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det der er jo bare tull. Hva er det som er kjekt i dine øyne? 

Er det å kjøre Tesla, ha enebolig til flere millioner kroner, båt, hytte, reise flere ganger i året og det å kunne gå ut og spise middag flere ganger i uka? Tror du at millionære er så mye mer lykkeligere enn de fleste i befolkningen? De har penger på bok, men en del millionære lever et ganske så rolig og stusselig liv. Det er mange ulykkelige millionærer der ute.

Du bør heller reflektere over hva du har, istedenfor å se på hva du ikke har. Se på muligheter istedenfor begrensninger. Se på hvordan du kan skape et godt liv. Hva omgivelsene kan gi deg. For meg er definisjonen av kjekt, å kunne tilbringe tid med menneskene i rundt meg. Nyte små og store øyeblikk. Sitte å se på solnedgangen på sommeren med et glass rødvin. Gå på fjellet, ut i skogen. Selv om jeg har råd til å spise ute flere ganger i mnd, og reise hvor jeg vil. Jeg lever ganske nøktern. Mesteparten av pengene havner på sparekonto, og de bare står der. Men jeg kunne ikke tenkt meg et annet liv.

Det sies at de som har minst, vil ha mest og det største de kan få. De som har mest, bruker minst i nuet. 

Anonymkode: 55506...b37

Hva er greia med at Tesla liksom er for «millionærer»?🤣

Vi vurderer å gå over til Tesla fordi den er rimeligere enn den BMW-en vi har nå. Er absolutt ikke millionærer🙄

Anonymkode: c7189...a55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om hvor hyppig man handler, men om hvor smart man handler.

I forkant av ukeshandelen, ser du over gode tilbud? Jeg har ikke kjøpt inn ting som vaskemidler, dopapir, tannkrem, hermetikk.... til fullpris på veldig mange år. 

Vurderer du flere butikker? Jeg bruker en kombinasjon av tre, det er det mye å spare på. 

Anonymkode: c6da4...0d1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

7000 i mnd, to barn i bhg-alder, to voksne.  Så 1700i uka ish, da. Det inkluderer andre ting fra butikken som toalettpapir, såpe, vaskemiddel etc. Føler vi ikke får det stort lavere uten at det blir veldig mye jobb med å reise rundt.

Endret av Marimma
AnonymBruker
Skrevet
bundaberg skrev (9 timer siden):

Med 15 000 kr per måned tilsvarer det dagsforbruk på 500kr, ukentlig 3750 kr

hvor handler dere? 

Ukeshandler på Kiwi. En sjelden gang (en gang i mnd eller annenhver mnd) på coop obs. Helgegodis kjøpes på Coop Extra eller Spar siden de er nærbutikkene våre.

Med tanke på at vi har en tenåringsgutt som spiser vilt mye, et bleiebarn, og helst ønsker rene råvarer syns jeg ikke det er et svimlende budsjett selv om 500 kr dagen høres mye ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to voksne, 3 barn/tenåring. Bruker rundt 1900-2500 i uka. Da er det mat fra bunnen, mye husmannskost. Mye frukt og grønt. Brukte nok 0-500kr mindre i uka før, men alt er jo blitt så mye dyrere. 

Handler på rema og kiwi.

Anonymkode: 8ed81...980

AnonymBruker
Skrevet

To voksne og to barn, tipper vi handler for 2000kr/uka. Noen ganger over, noen ganger under. Mat fra bunnen og mat på tilbud.

Anonymkode: 97c87...b02

AnonymBruker
Skrevet

Ukeshandler ikke pga varene blir liggende for lenge. Handler også i butikk med mye  kunder, så varene skiftes ut ofte i butikken.

Pleier å handle 2-3 ganger i uken, budsjettet holder man jo uansett. Ting som er pakket i plast vil ha så ny dato på som mulig, sjekk alltid bakerste vare i hyllene. Spesielt på kjøtt/kylling(ikke kjøp turbokylling).

Anonymkode: aa30b...b50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...