Gå til innhold

(Negative) ommentarer på utseende

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes altid det er litt merkelig når folk kommer med negative kommentarer til folks utseende (kropp). Vanligvis er da folk mer en nok klar over sine feil og mangler selv - og om de ikke er det, er det jo bare fint om de kan leve videre i uvitenhet (snakker ikke om helseskadelige tilstander nå).

Hvordan ser dere ut da (tenker på høyde, vekt og slikt - det er vel det folk helst sier noe på)? Og hva får dere høre? Sårer det? Er dere flinke til å unngå å si slikt selv?

Kan begynne med meg selv:

Ser ut: 172cm og ca 60kg til vanlig - nå er jeg gravid og adskillige kilo mer, men det blir litt på siden.

Jeg har fått høre at jeg ser gravid ut (når jeg ikke er det altså). Og at 60 kg er veldig mye. Det første sårer litt, mens det andre bare blir for dumt... og litt irriterende. Apropo gravid, så synes jeg alltid det er litt snålt når folk som er tyngre enn meg (og like høy) i ugravid tilstand sier at jeg er veldig stor :overrasket: . Jeg trives som gravid, og synes (mange) gravide er fine, så det går ikke så veldig inn på meg, jeg registrerer det liksom bare.

Da jeg var yngre var jeg ca 10kg lettere, og da fikk jeg sårende kommentarer, da. Gjerne fra folk som selv slanket seg, så jeg lurer litt på om det var utslag av litt misunnelse også (men det føltes ikke slik da). Ja, jeg var tynn, men jeg spiste bra og for noen er det normalt (spesielt i tenårene) å være veldig tynn. Hadde jeg vært ung nå, så hadde det vel vært en fordel i forhold til moten :forvirret: .

Jeg bruker aldri åkommentere folks tynnhet/tykkhet uten at de selv tar det opp som tema. Så der er jeg ganske flink :sjarmor: . Har man ikke noe positivt å si, kan man like gjerne holde munn! Skal prøve å bli flinkere til å "forsvare" folk som får negative kommentarer også - det er gjerne ikke så lett å komme med forsvarskommentarer selv. Det blir gjerne så folk "unnskylder" seg for at de er så tynne/tykke.

Videoannonse
Annonse
Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg kommenterer ALDRI utseende til folk med mindre de ber om min mening på et klesplagg e.l.

Skrevet
Jeg kommenterer ALDRI utseende til folk med mindre de ber om min mening på et klesplagg e.l.

:Nikke:

Skrevet

Samme her.

Gjest Chriselia
Skrevet

samme her

Skrevet

Man kommenterer da ikke folks utseende på en negativ måte?? I de tilfellene du beskriver synes jeg nesten det høres ut som folk gjør det fordi de har dårlig sjølbilde, ikke fordi det er "til hjelp" for deg.

Jeg er selv slank, tidligere fikk jeg av og til kommentarer om at jeg var for tynn, selv om det ike var noe jeg kunne gjøre noe med - jeg har alltid spist normalt og aldri hatt spiseforstyrrelser.

Samboern min har en kamerat som er skadelig overvektig - og som har en livsstil som ikke akkurat gjør ting bedre. Det har hendt at vennene hans har sagt fra om aspekter ved dette - men å si direkte, eller bare med fokus på størrelsen gjør de ikke. Det bør jo heller ikke være det som er poenget.

Gjest gjest1
Skrevet

Sånne folk har jeg vært utfor en god del, spesielt da jeg var fascinert av å kle meg i gotherstilen (sminke og det hele). Greit jeg så helt for jævlig ut, men jeg fikk da åpnet øynene for hvor lite respekt for andre det finnes i verden. Folk bør holde kjeften sin!

Opplevde ei kjerring som måtte kommentere dreadsa mine da jeg skulle på bussen også "å herregud da, se det håret! Jeg blir fysisk kvalm jeg gitt!"

Hva får folk til å gidde?

Skrevet

Helt enig. Hadde ikke falt meg inn engang.. Men har fått mange kommentarer selv oppgjennom årene. De gikk på at jeg var altfor tynn, og jeg sikkert hadde en spiseforstyrrelse. Til slutt svarte jeg med samme mynt, og da sluttet i hvertfall de jeg tok igjen på, å kommentere meg..

La mennesker få ha kroppen sin i fred!

Skrevet

Synes det er uforskammet av folk å kommntere utseendet til folk. Søstera mi er overvektig, og får ofte høre det. Ofte går kommentarene i retning av at hun burde slanke seg. Noe annet er det vel om en person som man kjenner godt har gått veldig mye opp eller ned i vekt. Da er det vel naturlig å på en forsiktig måte å spørre om noe er galt.

Skrevet
Hvordan ser dere ut da (tenker på høyde, vekt og slikt - det er vel det folk helst sier noe på)? Og hva får dere høre? Sårer det? Er dere flinke til å unngå å si slikt selv?

Jeg er 157 og veier 43 kilo. Nå kan det nevnes at jeg veier det jeg veier fordi jeg har slitt med spiseforstyrrelser i årevis. Jeg får stadigvekk høre kommentarer om kroppen min. Var på et vorspiel for ikke så lenge siden hvor ei jente jeg ikke kjenner tar meg rundt midjen og skal demonstrere hvor tynn jeg er. Ellers så får jeg høre det fra de jeg omgås og noen ganger fra kjæresten.

For meg spiller det ikke så stor rolle at noen syns jeg er for tynn. Jeg kunne ikke brydd meg mer om hvordan de ser på kroppen min. Jeg syns såklart at enkelte mennesker klarer å si det mest utrolige om andres kropper og at noen er på grensen til å være frekke, men det får så være.

Jeg reagerer kanskje mer når andres kropper blir kommentert negativt. Jeg ble for eksempel kjempesinna en dag jeg gikk forbi noen gutter som pekte på ei litt overvektig jente og sa "æææsj, hun er så tjukk at det tyter utover buksene, se hvor stygt!". Da hadde jeg lyst til å slå til dem alle, men jeg gjorde det ikke da :sjenert:

Selv kommenterer jeg aldri andres kropper negativt. Jeg tror ikke jeg tenker negativt om andres kropper engang, bruker heller energien på å finne de pene tingene ved et menneske ;)

Gjest Ananas
Skrevet

Slike kommentarer handler mer om den som kommenter sin frykt for ikke å være kroppslig "perfekt", mer enn den som blir kommentert.

Når folk slenger dritt viser de fram sine egne komplekser. Det er dem selv de prater om.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Helt enig! Jeg synes rett og slett det er dårlige manerer. Og det er ganske avslørende for det mennesket som kommer med slike kommentarer. Jeg har flere venninner som har fått kommentarer på at de er for tynne. En fikk slengt, mer bak ryggen, enn til seg at hun var anorektiker. Like mange tynne som tykke som har komplekser. Og uansett hvor vakre mennesker er kan de faktisk slite med dårlig selvbilde. Jeg fikk kommentarer som ung om at jeg var for tynn og for høy. Nå er jeg for tykk for noen. Men saken er at det spiller ingen rolle. Jeg sluttet å bry meg om sånt allerede som tenåring. Da venninner gjorde oppmerksom på at en med min høyde ikke kunne bruke sko med hæler. :ler: Nei man får være som man er uten å la sånne kommentarer synke inn.

Gjest Storesøster
Skrevet

Jeg har ei voksen søster som har litt spesielle ansiktstrekk på grunn av et sjeldent syndrom hun har. Dette er det mange som kommenterer, og det er slett ikke alle som er like høflige...

Et eksempel fra noen dager tilbake:

En dame i 50-åra kommer bort til oss to inne i en butikk. Hun glaner lenge på søsteren min før hun bøyer seg fortrolig mot meg og sier lavt, men absolutt hørbart også for min søster: "Er det noe galt med henne? Hun ser så rar ut..."

Jeg tar meg sammen (er jo faktisk vant til dette...), prøver å ikke eksplodere og forklarer kort at hun har et sjeldent syndrom som gjør at hun har et litt annerledes utseende (min søster kan ikke svare selv på grunn av syndromet/kjeveproblematikk). Hvorpå damen nikker forstående og svarer, slett ikke lavt denne gangen: "Jammen da er det jo ikke rart at hun ser litt mongo ut!"

Trenger jeg fortelle at jeg eksploderte fullstendig????

Jeg blir så innmari lei meg på min søsters vegne hver gang slike ting skjer, og det er ikke sjelden... :tristbla:

Skrevet

Herregud er det mulig???? At folk kan si slike ting? Det er dessverre nok av dem som snakker før de tenker...Jeg har heldigvis ikke opplevd negative ting om mitt utseende...er 1,73 og veier par og sekstikilo....

Kunne aldri slått meg en gang å si slike ting...folk burde lære seg bedre manerer og slutte å stikke nesa si opp der de ikke skulle :frustrert:

Skrevet

Jeg har heldigvis aldri opplevd å få sånne kommentarer, heller ikke da jeg var ganske lubben en periode. Er 170 høy og veier nå 64 kilo, altså helt "normal". Det ville ikke falle meg inn å si negative ting til folk om deres utseende. Eksen min derimot kunne finne på å slenge ufine kommentarer til folk i blant. Alltid like pinlig, og jeg kjeftet på ham hver gang. :frustrert:

Skrevet

Jeg har ingen behov for å fortelle folk på en negativ måte hva jeg eventuelt måtte synes om hvordan de ser ut.

Skrevet

Kunne ikke tenke meg å kommentere andres utseende på en negativ måte. De fleste av oss er jo selv klar over hvordan vi ser ut og ev hva vi ikke er helt fornøyd med, og ingen trenger påminnelser om det.

Gjest Pecado
Skrevet

Trodde det var noe de fleste vokste fra i tenårene jeg. Men tydeligvis ikke.

Søsteren min fikk høre ut på byen i helgen at hun hadde vært pen dersom hun ikke var så feit. Ikke det beste sjekketrikset for å si det sånn. Ikke er hun feit heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...