AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Del Skrevet 2. mai 2023 Jeg ønsker meg så en bunad, men dette er ett felt jeg ikke kan noe om! Kjøper man brukt eller ny? Syr man den selv, eller syr feks husfliden den? Hva lønner seg? Er det noen sider man kan bestille fra, som er trygge? Hjelp en nybegynner med å komme med tips! Anonymkode: 14c30...ec2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #2 Del Skrevet 2. mai 2023 Spørs hvor mye penger du vil bruke på den? Billigere å sy selv enn å betale andre for å sy, og det er enda billigere å kjøpe brukt. Personlig så kjøpte vi stoff på husfliden og fikk en privat sydame til å sy bunaden. Tok vel et års tid. Bunadsskjorta ble brodert av et annet sybyrå. Anonymkode: 6975c...46d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cleangal Skrevet 2. mai 2023 #3 Del Skrevet 2. mai 2023 (endret) Du kan kjøpe brukt eller ny, sy alt selv, få alt sydd av f.eks Husfliden, sy noe selv og kjøpe resten ferdig… Anbefaler Ødegård på Ål. De er kjempeflinke, og har bunader fra hele landet. https://www.bunadshandel.no Endret 2. mai 2023 av cleangal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #4 Del Skrevet 2. mai 2023 Jeg ville kjøpt brukt på Finn om jeg skulle kjøpt nå. Mange fine veldig pent brukt som selges. Men jeg kjøpte ny til konfirmasjonen for 20år siden. Har du bestemt deg for hvilken bunad du vil ha? Anonymkode: f5acf...bf4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 2. mai 2023 #5 Del Skrevet 2. mai 2023 (endret) Jeg tror ikke det finnes noen nettsteder der du "bestiller" en ferdig bunad, får den levert på døra/posten ferdig laget og det er det. Da er det i så fall en masseprodusert, rimelig bunad. Og det kan være greit det, for all del - men da må man være klar over at kvaliteten er deretter sannsynlkigvis, Bunader lages og sys etter mål, så du må minst et par ganger prøve den før den sys sammen ferdig. Og tradisjonelt sys alt for hånd. Det kan man få noen til å gjøre for det, eller du kan gjøre det selv. Men da må du beregne god tid, husk at det på de aller fleste bunader er det broderier - også håndsydd. Dersom du har lyst på bunad bør du først finnne ut hvilken du kunne tenke deg. En fra der du er, eller fra der foreldre/slekt er fra - er et naturlig sted å begynne. Eventuelt der du bor nå? Det sagt, så kan du velge hvilken som helst bunad. Når du har bestemt deg for hvilke bunad du ønsker, kan du begynne å undersøke hva det koster å få den laget - og sjekke litt rundt med hvem som er gode på akkurat den. Husfliden har vel de fleste - men er sannsynligvis også dyrere enn mange andre (var i alle fall det da jeg fikk min). Og ja, brukt er naturligvis kjempebra om du finner det! Endret 2. mai 2023 av Splittbinders 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 2. mai 2023 #6 Del Skrevet 2. mai 2023 Jeg hadde utelukkende brukt Husfliden eller systuer som spesialiserer seg på den bunaden du skal ha (for eksempel Sidserk i Oslo). Du må regne 1-2 års venteliste avhengig av type. Jeg fikk min sydd på den lokale Husfliden for den aktuelle bunaden. Dro innom og ble målt, og tror jeg var der 1 gang til for tilpasning før jeg prøvde og hentet den - fikk veiledning til hvordan ivareta den osv. Jeg tror Husfliden Heimen og Sidserk i Oslo klarer de fleste bunader, men lokalt får man liksom den lokale. Iallefall før. Kjøper du brukt hadde jeg personlig kun kjøpt de som var sydd av Husfliden, og i samme lengde/størrelse som meg selv. Tilpasning må du regne med koster fra 3-7 tusen. Kjenner folk som har fått bunaden ødelagt på systuer som var rimeligere 🫠 Meld deg inn i norske bunader på FB og spør der etter tips Jeg fikk god hjelp der til omsøm av min. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #7 Del Skrevet 2. mai 2023 AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Jeg hadde utelukkende brukt Husfliden eller systuer som spesialiserer seg på den bunaden du skal ha (for eksempel Sidserk i Oslo). Du må regne 1-2 års venteliste avhengig av type. Jeg fikk min sydd på den lokale Husfliden for den aktuelle bunaden. Dro innom og ble målt, og tror jeg var der 1 gang til for tilpasning før jeg prøvde og hentet den - fikk veiledning til hvordan ivareta den osv. Jeg tror Husfliden Heimen og Sidserk i Oslo klarer de fleste bunader, men lokalt får man liksom den lokale. Iallefall før. Kjøper du brukt hadde jeg personlig kun kjøpt de som var sydd av Husfliden, og i samme lengde/størrelse som meg selv. Tilpasning må du regne med koster fra 3-7 tusen. Kjenner folk som har fått bunaden ødelagt på systuer som var rimeligere 🫠 Meld deg inn i norske bunader på FB og spør der etter tips Jeg fikk god hjelp der til omsøm av min. Hvis en systue ødelegger bunaden så er det er erstatningssak. Kjipt at bunaden ødelegges, spesielt hvis den er arvegods, men bedriften plikter å erstatte/rette opp. Anonymkode: 7b25c...494 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 2. mai 2023 #8 Del Skrevet 2. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis en systue ødelegger bunaden så er det er erstatningssak. Kjipt at bunaden ødelegges, spesielt hvis den er arvegods, men bedriften plikter å erstatte/rette opp. Anonymkode: 7b25c...494 Jepp, helt sikkert - men for sent når den er ødelagt 🫠 Ikke alltid man skjønner at den er ødelagt før man skal sy den ut litt igjen (skjedde i dette tilfellet). Og da var systua ikke lengre i drift. For en nybegynner ser man ikke alltid at noe er feil før man skal gjøre noe igjen senere. De klippet rett og slett bort ekstrastoffet i dette tilfellet 🥶 Endret 2. mai 2023 av AprilLudgate 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #9 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ønsker meg så en bunad, men dette er ett felt jeg ikke kan noe om! Kjøper man brukt eller ny? Syr man den selv, eller syr feks husfliden den? Hva lønner seg? Er det noen sider man kan bestille fra, som er trygge? Hjelp en nybegynner med å komme med tips! Anonymkode: 14c30...ec2 Det er ikke noe galt eller riktig svar. Noen kjøper ny, andre arver eller kjøper brukt. Bunad er som andre sier målsøm og ikke et plagg man bare går inn i en butikk og plukker med seg. Masseproduserte festdrakter kan man derimot kjøpe ferdige og få med seg samme dag Liker du håndarbeid og mestrer det godt, så kan man som regel gjøre noen av broderiene e.l selv. Husflidene arrangerer også ulike kurs, men sannsynligvis ikke i mai måned. Det rimeligste (hvis det er det du mener med «lønner seg») er sannsynligvis å sy den selv (hvis man ikke regner tid som en kostnad) eller å kjøpe brukt og få den tilpasset. Det første du må gjøre er å finne ut hvilken bunad du vil ha. Det vanligste er å velge en bunad fra et sted man har tilknytning til ved at man slekter derfra eller er oppvokst der. At man har en tilhørighet til bunadens geografiske tilknytning syns jeg at er en fin ting, siden bunaden som plass representerer tradisjoner. Anonymkode: 7b25c...494 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #10 Del Skrevet 2. mai 2023 Det blir nok en bunad fra Aust Agder, her jeg er født og oppvokst, og har tilknytning til. Mange nydelige bunader fra andre steder og, men vil gjerne ha fra der jeg er fra. Jeg kan gjerne kjøpe brukt, men så at prisen ligger på 1000-25000kr for brukt, så redd for å bli lurt når man ikke har peiling. Ny bunad på en side lå på 23000. Er villige til å betale den prisen som det koster. ikke god på søm, så det setter jeg vekk. Betaler man bunad litt og litt, eller alt på en gang? Med tanke på at den må tilpasses etc. Anonymkode: 14c30...ec2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #11 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det blir nok en bunad fra Aust Agder, her jeg er født og oppvokst, og har tilknytning til. Mange nydelige bunader fra andre steder og, men vil gjerne ha fra der jeg er fra. Jeg kan gjerne kjøpe brukt, men så at prisen ligger på 1000-25000kr for brukt, så redd for å bli lurt når man ikke har peiling. Ny bunad på en side lå på 23000. Er villige til å betale den prisen som det koster. ikke god på søm, så det setter jeg vekk. Betaler man bunad litt og litt, eller alt på en gang? Med tanke på at den må tilpasses etc. Anonymkode: 14c30...ec2 Du betaler ofte litt og litt. En sum ved bestilling, jeg tror jeg betalte ca 30% ved bestilling. Husk at du i tillegg til bunaden må ha sko, søljer, skjorte som ofte kommer i tillegg til oppgitt pris på selve stakken. 10.000-25.000 for brukt bunad er grei pris. Anonymkode: f5acf...bf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Del Skrevet 2. mai 2023 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=301369376&ci=9 inkl alt av sølv. For person ca 165 høy og str m. Anonymkode: f5acf...bf4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #13 Del Skrevet 2. mai 2023 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=301353748&ci=5 Anonymkode: f5acf...bf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #14 Del Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du betaler ofte litt og litt. En sum ved bestilling, jeg tror jeg betalte ca 30% ved bestilling. Husk at du i tillegg til bunaden må ha sko, søljer, skjorte som ofte kommer i tillegg til oppgitt pris på selve stakken. 10.000-25.000 for brukt bunad er grei pris. Anonymkode: f5acf...bf4 Korrigert: du får ikke brukt bunad til den prisen ser jeg og hvertfall ikke ny. Anonymkode: f5acf...bf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #15 Del Skrevet 3. mai 2023 AprilLudgate skrev (15 timer siden): Jepp, helt sikkert - men for sent når den er ødelagt 🫠 Ikke alltid man skjønner at den er ødelagt før man skal sy den ut litt igjen (skjedde i dette tilfellet). Og da var systua ikke lengre i drift. For en nybegynner ser man ikke alltid at noe er feil før man skal gjøre noe igjen senere. De klippet rett og slett bort ekstrastoffet i dette tilfellet 🥶 🥶🥶🥶 Anonymkode: ff436...07d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 3. mai 2023 #16 Del Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du betaler ofte litt og litt. En sum ved bestilling, jeg tror jeg betalte ca 30% ved bestilling. Husk at du i tillegg til bunaden må ha sko, søljer, skjorte som ofte kommer i tillegg til oppgitt pris på selve stakken. 10.000-25.000 for brukt bunad er grei pris. Anonymkode: f5acf...bf4 10-25.000 for brukt bunad? Nei - det er nok litt for snilt beregnet. Nedre del altså. Prisene er gått opp siden i «gamledager», og min ser jeg endel skal ha samme pris, maks 5-7.000 under det jeg betalte nytt for 20 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #17 Del Skrevet 3. mai 2023 Jeg ville helt klart forsøkt å få kjøpt brukt. Du må jo se og prøve den fordi betaler selvsagt. Og vite hva som er vanlig prisnivå osv. Ha med deg en sømkyndig hvis du vil, men de fleste klarer vel å gjenkjenne raknede sømmer, falmet stoff, flekker, hull og morkent stoff. Anonymkode: 68c7b...63b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #18 Del Skrevet 3. mai 2023 Fordelen med å bestille en ny bunad hos Husfliden (eventuelt kjøpe stoff derfra og få noen lokale til å sy den for deg, som noen andre nevner her) fremfor å kjøpe brukt er jo at du får bestemme nøyaktig hvordan bunaden din skal se ut. Regner med at det er Åmlibunad du skal ha, og den har jo et stort utvalg i ulike farger, mønstre og stoff man kan velge mellom. Anonymkode: 12933...496 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #19 Del Skrevet 3. mai 2023 Hvorfor det? Bunad er stygt, begynner å bli «gammeldags» (alltid vært det da) og er DYRT. Varmt, kun nordmenn som bryr seg etc. kun negative ting egentlig, utenom at det er status i Norge 😂 Anonymkode: 9dbc7...a0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #20 Del Skrevet 3. mai 2023 Jeg kjøpte akkurat bunad på Embla. Hadde to prøvinger og fikk bunaden etter 4 måneder. De sa 6 måneder mørknet bestilte, men tok som sagt kortere tid. Er veldig fornøyd med pris og kvalitet. Anonymkode: 85a0d...009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå