Gå til innhold

Erfaringer Venlafaxin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg startet på søndag med venlafaxin, og har siden ligget med enorm kvalme og økt angst.

Har gått på de her før, og har hatt god effekt! Sies vel at de er tøffe de 14 første dagene.. 

Anonymkode: 60598...9d8

Ai, okay! Jeg skal ut og hente første pakken i dag, blir spennende å se. Er i rimelig ubalanse for tiden, så håper det ikke blir alt for drøyt. Eventuelt håper jeg at jeg blir så dårlig at jeg klarer å overse dødsangsten min. 

Anonymkode: 05e49...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ai, okay! Jeg skal ut og hente første pakken i dag, blir spennende å se. Er i rimelig ubalanse for tiden, så håper det ikke blir alt for drøyt. Eventuelt håper jeg at jeg blir så dårlig at jeg klarer å overse dødsangsten min. 

Del gjerne erfaringer når du har gått på de en stund? ❤️ Flere i samme båt.

Anonymkode: 9f5bb...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Del gjerne erfaringer når du har gått på de en stund? ❤️ Flere i samme båt.

Anonymkode: 9f5bb...138

Det skal jeg gjøre 💙

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skal jeg gjøre 💙

Man kan få både kvalmestillende og noe beroligende i oppstartsfasen bare sånn btw om det blir ille :) 

Anonymkode: 3f400...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan få både kvalmestillende og noe beroligende i oppstartsfasen bare sånn btw om det blir ille :) 

Takk for tipset! Skal høre om de har noe kvalmestillende, kjekt å slippe den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk beskjed om at kvalmestillende som fungerte mot medisin-kvalme bare kom som reseptbelagt, så da avventer jeg oppstart et par dager. 

Kan jeg bare få ventilere litt siden vi alle er eller har vært i samme situasjon i den tråden? Jeg hadde time hos psykologen i går, og sa at selv om jeg planla oppstart, så var jeg litt bekymret for bivirkningene, i og med at mitt inntrykk etter å ha lest både her og der er at ganske mange får bivirkninger, og en del ganske kraftige reaksjoner. Han hevdet hardnakket at han aldri hadde hørt om noen som fikk kraftige bivirkninger eller ble dårlige av medisinen. Jeg blir så skuffet, for jeg føler at han forsøker å "lure" meg for at jeg ikke skal avvise medisinen. Ikke kan man si noe heller, i frykt for å bli stemplet som paranoid. 

Jeg skal prøve medisinen, men jeg liker ikke å bli behandlet som en idiot. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fikk beskjed om at kvalmestillende som fungerte mot medisin-kvalme bare kom som reseptbelagt, så da avventer jeg oppstart et par dager. 

Kan jeg bare få ventilere litt siden vi alle er eller har vært i samme situasjon i den tråden? Jeg hadde time hos psykologen i går, og sa at selv om jeg planla oppstart, så var jeg litt bekymret for bivirkningene, i og med at mitt inntrykk etter å ha lest både her og der er at ganske mange får bivirkninger, og en del ganske kraftige reaksjoner. Han hevdet hardnakket at han aldri hadde hørt om noen som fikk kraftige bivirkninger eller ble dårlige av medisinen. Jeg blir så skuffet, for jeg føler at han forsøker å "lure" meg for at jeg ikke skal avvise medisinen. Ikke kan man si noe heller, i frykt for å bli stemplet som paranoid. 

Jeg har fått Zofran mot kvalme, og Altarax mot toppen av angsten. Kvalmen og angsten er der fortsatt, men de tar toppene. Jeg har gått gjennom mye denne uken, men er fortsatt glad jeg bare hoppet i det! Jeg har hatt mange rundt meg, å det har hjulpet meg!

heier på deg!

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det blir bare for dumt, for den type avvisning av forventede og normale bivirkninger i starten gjør jo at endel slutter FØR virkningen er igang.

Økt angst/kvalme osv er jo typisk sånt som gjør at man blir veldig stresset.

Så istedetfor å avvise bør man heller veilede på hva som er innafor normalen, og hva som kan hjelpe. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir bare for dumt, for den type avvisning av forventede og normale bivirkninger i starten gjør jo at endel slutter FØR virkningen er igang.

Økt angst/kvalme osv er jo typisk sånt som gjør at man blir veldig stresset.

Så istedetfor å avvise bør man heller veilede på hva som er innafor normalen, og hva som kan hjelpe. 

Ja, jeg er helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er i gang nå. Lite bivirkninger på meg. Noe som ligner på mild kvalme, og litt daff og trøtt. Har ikke kjent på økt angst, men jeg hadde en skikkelig ille periode de to forrige ukene, så kroppen min var allerede sonet litt ut og stengt av da jeg begynte på venlafaxin. Mageproblemer sliter jeg med fra før, så det har jeg heller ikke reagert på. Ingen svette. Kanskje jeg får lite bivirkninger fordi jeg er overvektig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er i gang nå. Lite bivirkninger på meg. Noe som ligner på mild kvalme, og litt daff og trøtt. Har ikke kjent på økt angst, men jeg hadde en skikkelig ille periode de to forrige ukene, så kroppen min var allerede sonet litt ut og stengt av da jeg begynte på venlafaxin. Mageproblemer sliter jeg med fra før, så det har jeg heller ikke reagert på. Ingen svette. Kanskje jeg får lite bivirkninger fordi jeg er overvektig? 

Tror ikke det har noe å si om vekt :)

håper det holder seg stabilt! Er her på dag 10 med kraftig økt angst.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tror ikke det har noe å si om vekt :)

håper det holder seg stabilt! Er her på dag 10 med kraftig økt angst.. 

Uff, så ekkelt! Var det sånn helt fra starten? Håper det roer seg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Uff, så ekkelt! Var det sånn helt fra starten? Håper det roer seg 🙂

Ja fra dag 1..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja fra dag 1..

Krysser fingrene for at det snart går over for deg! 

Men har noen merket endring i kroppslukt? Jeg har plutselig fått kraftigere svettelukt under armene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde veldig god effekt på meg men ble desverre plaget med kraftig kvalme når jeg tok buss/bane så ble nødt til å slutte. Ellers var det vel bare litt munntørrhet, hadde alltid en flaske vann med meg og da gikk det fint. 

Heldigvis har depresjonene blitt mye bedre med årene for meg så tar ikke antidepressiva lenger. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Krysser fingrene for at det snart går over for deg! 

Men har noen merket endring i kroppslukt? Jeg har plutselig fått kraftigere svettelukt under armene. 

Nja, både og egentlig. Men har som sakt fått økt angst så svetter mye av den grunn kanskje.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men er dere nøye på å ta de sammen med mat? Lurer på hvor nødvendig det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men er dere nøye på å ta de sammen med mat? Lurer på hvor nødvendig det er.

Ikke nøye for alle, men du merker jo pm du blir kvalm eller ei uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.5.2023 den 14.45):

Selv om han ikke har hørt om det, så eksisterer det i høyeste grad. Ta det med en klype salt det han sier, det er mulig at han ønsker at du ikke skal bli skremt. Men synes det er spesielt om han ikke har hørt om det, for det hadde både legen og psykologen min... så har jeg saumfart flere utenlandske forum, og der er det mye om bivirkninger. Så følg nøye med, og stol på deg selv om du merker at det har verre bivirkninger enn du er villig til å leve med.  

Anonymkode: 187a4...379

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble kraftig forstoppet, mistet nattesøvnen og angsten forverret seg. Etter 6 uker sa legen min stopp. Kjenner jeg blir irritert på terapeuten din ts. En viss realitetsorientering bør være på plass. Medisinen kan være fantastisk for mange, men ikke alle. Som meg.

Anonymkode: 6ddb1...81c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...