Gå til innhold

Mugg eller sopp i leie leilighet; utleiers ansvar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min veninne har oppdaget svart sopp(tror det er sopp) i leiligheten hun leier. Hun er syk med dårlig immunforsvar, og sliter rundt dette. Det er vel utleiers ansvar å fjerne det? eller skal hun vaske det vekk? er det godt nok? Kan hun kreve å flytte før oppsigelsestiden? hun stresser veldig rundt dette og ønsker en annen bolig.

Anonymkode: 53cc4...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer an på hva som er årsaken til muggsoppen. Er det leietaker som bruker leiligheten feil, dvs ikke har åpne ventiler/sørger for tilstrekkelig gjennomlufting, slår av varmen for å spare strøm, etc, eller er det fordi boligen har mangler i form av gamle lekkasjer, dårlig isolasjon, mangelfull ventilasjon, drenering,osv. 

Hvor er det muggsoppen befinner seg? Er det bak møbler langs yttervegg? Bad, tak, vinduskarm? Er det kjellerleilighet eller blokk? Mer informasjon og evnt bilder hadde vært hjelpsomt. I noen tilfeller kan muggsopp vaskes vekk, men det kommer helt an på om mugsoppen kun er overfladisk og det er på et materiale hvor røttene til soppen har satt seg. Dvs i slike tilfeller må materialet byttes ut. 

Anonymkode: 849d5...9fc

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun viste meg et bilde fra vinduskarmen, det var ganske mye, svart muggsopp. Dette er 3.etg. Hun betaler rundt 3000kr i strømregning, og har det varmt inne. Pga redusert immunforsvar takler hun ikke kulde. Hvordan vet hun om hun kan vaske det vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun viste meg et bilde fra vinduskarmen, det var ganske mye, svart muggsopp. Dette er 3.etg. Hun betaler rundt 3000kr i strømregning, og har det varmt inne. Pga redusert immunforsvar takler hun ikke kulde. Hvordan vet hun om hun kan vaske det vekk?

Men lufter hun tilstrekkelig?

Tørker hun klær inne?

Anonymkode: 39f98...619

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som hun bør lufte ut mer, det er ingen som blir syke av kulde men det man derimot blir syk av er dårlig inneklima med fuktig og innestengt luft.

Hun kan prøve å vaske det vekk med klor men hvis hun ikke lufter ut tilstrekkelig så vil muggsoppen komme tilbake.

Anonymkode: 5603c...74f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Muggsopp er veldig helsefarlig, så det må helt klart utbedres. Hvis det bare er i vinduskarmen, er det på soverom eller annet rom? Er det luftespalte i vinduet eller luke i vegg på rommet? Ofte er mugg i vinduskarm pga for dårlig utlufting/for høy luftfuktighet, så det er viktig at hun først sjekker om det er ei spalte i vindu som kan åpnes, eller luke på vegg. Mange lukker disse for å spare strøm, og da får man ofte problemer. Tørker hun klær i dette rommet?

Hva slags materiale er vinduet, er det glatt og lett overvaskbart, eller overflate som er mer ru? Du har jo bilde, kan du ikke poste det så er det lettere å si noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som hun bør lufte ut mer, det er ingen som blir syke av kulde

Joda, vi er faktisk en del som blir syke av kulde. Men det er ikke dermed sagt at ikke en bolig trenger nok ventilasjon av den grunn. Jeg ser for ofte frossenpinner tetter igjen ventiler, det er det dummeste man gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Muggsopp i vinduskarm betyr at det er for fuktig inneklima. Det at hun ikke takler kulde, betyr det at hun har stengt igjen alle ventilene i leiligheten og ikke lufter? Da øker luftfuktigheten inne. Hvis hun i tillegg ikke bruker ventil/avtrekk på badet ved dusj og tørker klær på stativ så blir det myyye fuktighet inne i luften, som ikke kan slippe ut. Da blir det mugg i vinduskarmen... Det er ikke noe utleier får gjort med det, utenom å pålegge henne å bruke ventiler og lufte, da, slutte å tørke klær inne og sånn. 

Hun kan vaske det bort med klor. 

Anonymkode: 9dce8...1f1

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som svertesopp. Det kan komme av for dårlig utlufting/ventilasjon. Vask bort og be utleier skaffe en luftavfukter i først. 

Anonymkode: 89a1a...0a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det høres ut som svertesopp. Det kan komme av for dårlig utlufting/ventilasjon. Vask bort og be utleier skaffe en luftavfukter i først. 

Anonymkode: 89a1a...0a5

Det er ikke utleier sitt ansvar hvis det kommer av for dårlig utlufting, faktisk så kan det bli veldig dyrt for leietager hvis det oppstår skader på boligen p.ga. dårlig lufting.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff, dette lover ikke bra for henne. Ser for meg at hun ikke har luftet. Jeg har bare vært der en gang(bor i en annen by langt unna). De har felles vaskerom og tørketromler, men hun har nok tørket klær inne ja. Jeg gjør det selv, men har en ny, godt isolert bolig med tørr luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Uff, dette lover ikke bra for henne. Ser for meg at hun ikke har luftet. Jeg har bare vært der en gang(bor i en annen by langt unna). De har felles vaskerom og tørketromler, men hun har nok tørket klær inne ja. Jeg gjør det selv, men har en ny, godt isolert bolig med tørr luft.

Be henne begynne med å sørge for at alle lufteluker/luftespalter i vindu er åpne. På bad skal det være avtrekksvifte. Enten mekanisk som står og går hele tiden, eller en som skrus på med bryter hver gang badet belastes med ekstra fukt fra dusj. Er det ikke tilstrekkelig ventilasjomnsom nevnt her, altså at det ikke er etablert avtrekk på bad, eller det ikke finnes luftespalter/luker, så må utleier etablere dette.

Det hadde  vært hjelpsomt om du postet bilde. Dette trenger ikke være hennes feil, men det er greit å vite hva som forårsaker mugg, og hun må utelukke at det er noe hun gjør feil først. 

Hvis hun tørker klær inne i oppholdsrom, så er det lurt å bruke en avfukter. Dette får hun kjøpt til en grei penge hos f.eks Clas Ohlson. 

Legger ved eksempel på materiale + muggsopp som ikke kan vaskes vekk, og det må byttes. Er vindu/karm helt glatt og sopp er i overflaten, så kan det vaskes med klor. 

001185f8-425e-4f97-bd49-221a10fc7f67.avif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke hvordan jeg poster bilde🫣eller om det er ok for henne.Fikk ikke til å åpne vedlegget du postet, men tusen takk👌Skal ta meg en prat med henne etter jobb i dag☺️Utrolig kjip situasjon, men hvis det er hennes feil må hun rette opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke hvordan jeg poster bilde🫣eller om det er ok for henne.Fikk ikke til å åpne vedlegget du postet, men tusen takk👌Skal ta meg en prat med henne etter jobb i dag☺️Utrolig kjip situasjon, men hvis det er hennes feil må hun rette opp i dette.

Se link https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/dnOkmq/her-ma-vinduene-skiftes-ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hennes vinduer er ikke i nærheten av dette her☺️Det var flekker på hennes.

Jeg tenker mer på materialet på vinduet, ikke omfanget av mugg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke utleiers ansvar når leieboer tørker klesvasken inne hele tiden. All den fuktigheten må en plass, og dersom det ikke luftes, blir den liggende inne. I vinduskarmer og vegger og møbler. Mugg er resultatet.

Hun må kjøpe seg en skikkelig kvalitets-luftavfukter og bruke den i et lukket rom der klesvaskestativet står med det som skal tørke. Jeg har en luftavfukter fra DeLonghi med stor vanntank der fuktigheten i lufta samles opp, og den fungerer kjempebra. Luften i rommet der klesvasken står og tørker, er tørr og fin etterpå og klesvasken tørker på bare en brøkdel av tiden pga luftavfukteren blåser luft på klærne hele tiden.

Hvis hun gjør dette (skaffer seg luftavfukter) og tørker klesvask i lukket rom, og vasker vekk synlig mugg med klor, vil ikke ny mugg oppstå .

Endret av Million
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (20 minutter siden):

Nei, det er ikke utleiers ansvar når leieboer tørker klesvasken inne hele tiden. All den fuktigheten må en plass, og dersom det ikke luftes, blir den liggende inne. I vinduskarmer og vegger og møbler. Mugg er resultatet.

Hun må kjøpe seg en skikkelig kvalitets-luftavfukter og bruke den i et lukket rom der klesvaskestativet står med det som skal tørke. Jeg har en luftavfukter fra DeLonghi med stor vanntank der fuktigheten i lufta samles opp, og den fungerer kjempebra. Luften i rommet der klesvasken står og tørker, er tørr og fin etterpå og klesvasken tørker på bare en brøkdel av tiden pga luftavfukteren blåser luft på klærne hele tiden.

Jeg vet ikke dette ennå, men vil anta at hun har blingset litt. Kjenner jeg henne rett har hun funnet et nytt sted nå; hun har helseangst og er meget impulsiv😄

Men du, takk for tips! jeg har ikke bod i leiligheten min, så har måttet tørke i stuen😕Men det er kjempetørt klima i leiligheten min, så tenkte at det var like greit. Kan jeg få muggsopp likevel👀Naler og tørker når jeg duskjer, og bruker lett fuktet mikrofiber kluter og mopper når jeg vasker😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke dette ennå, men vil anta at hun har blingset litt. Kjenner jeg henne rett har hun funnet et nytt sted nå; hun har helseangst og er meget impulsiv😄

Men du, takk for tips! jeg har ikke bod i leiligheten min, så har måttet tørke i stuen😕Men det er kjempetørt klima i leiligheten min, så tenkte at det var like greit. Kan jeg få muggsopp likevel👀Naler og tørker når jeg duskjer, og bruker lett fuktet mikrofiber kluter og mopper når jeg vasker😬

Jeg bruker ikke boden til å tørke klesvasken min. Jeg bruker soverommet. Lukker vinduet der inne, og setter klesstativet med den våte vasken der, og luftavfukteren rett foran så den står og blåser på tøyet og suger opp fuktigheten i lufta. Lukker døren til soverommet når jeg går ut derfra under tørkingen, fordi en luftavfukter har bare et visst antall kubikk med luft den kan tørke/bearbeide. Et lukket rom er derfor enkelt for den å tørke luften i. Det står på hver enkelt luftavfukter i vareteksten i nettbutikkene hvor mange kubikk den enkelte er produsert for å håndtere, så det må man sjekke før kjøp.

Det er tørt og fint i luften på mitt soverom etterpå, ikke dogg på vinduene og ingen fuktighet over 20% (som er veldig lavt for inneklima å være). Blir litt lunkenvarm luft pga luftavfukteren blåser lunken luft ut, så jeg åpner vinduet igjen når vasken er ferdig tørket for å få kaldere luft inn før jeg skal sove.

Endret av Million
la til link
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du mener heter nok svertesopp(evt med råte) og er heldigvis en av de mest ufarlige for både helse og hus.  Det kan enkelt vaskes bort ned litt klor eller vaskemidler. 

Men svertesopp er ett symptom på at alt ikke er helt bra, det er for høy relativ luftfuktighet, dette ser du ofte ved at det er dugg eller fuktighet på vinduet når du våkner. 

I slike tilfeller så er lufting kjempeviktig, slik at den fuktige luften kommer ut, en annen løsning er å kjøpe en avfukter som vil løse alle problemene og gi betraktelig bedre inneklima. 

Anonymkode: 55eec...87e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...