AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Skrevet 2. mai 2023 Jeg trenger en sittegruppe til hagen, men vil helst ikke ha plast. Har sett på en gruppe fra skeidar i akasietre, er det noen her som vet hvordan det treverket holder seg? Det står at det må oljes 2x år. Det kommer jeg til å gjøre....i hvert fall nesten hvert år 😄 Og en ting til: onkelen min sier at om jeg bruker båtolje på hagemøblene går alt bra..noen som har erfaring med det? Anonymkode: 1b630...1f4
Rødstrupa Skrevet 2. mai 2023 #2 Skrevet 2. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg trenger en sittegruppe til hagen, men vil helst ikke ha plast. Har sett på en gruppe fra skeidar i akasietre, er det noen her som vet hvordan det treverket holder seg? Det står at det må oljes 2x år. Det kommer jeg til å gjøre....i hvert fall nesten hvert år 😄 Og en ting til: onkelen min sier at om jeg bruker båtolje på hagemøblene går alt bra..noen som har erfaring med det? Anonymkode: 1b630...1f4 Akasie, furu, eukalyptus og andre massive treslag trenger vanligvis litt vedlikehold fra tid til annen. Rengjør dem med mildt såpevann, og dekk dem til når de ikke er i bruk. Alle hagemøblene i tre er forbehandlet med trebeis eller maling. Endret 2. mai 2023 av Rødstrupa
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #3 Skrevet 2. mai 2023 Møblene skal stå inntil husvegg, så litt skydd for vær og vind er det. Men jeg kommer nok ikke til å få dekket de til når de ikke brukes. Vet lite om akasietre, men ser det brukes mye i hagemøbler. Anonymkode: 1b630...1f4
newman01 Skrevet 2. mai 2023 #4 Skrevet 2. mai 2023 Akasie er et relativt billig og holdbart treverk som egner seg godt som hagemøbel. Det er etter hva jeg har fått med meg ikke voldsomt begeistret for å stå utendørs ubeskyttet på vinteren, så det bør inn i garasje/under tak. Med jevnlig vedlikehold og oljing for å unngå at treverket blir tørt og sprekker opp er viktig. Men det må man på alt treverk. Olje beregnet for marint miljø har jeg ikke peiling på, men skulle tro den oljen er godt egnet for utendørs bruk. Mulig den kan lukte litt stramt eller oppleves klissete om den bare skal være på land??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå