Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uff,jeg ville dratt på legevakten. Hadde ikke tatt noen sjanser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er er at han er ikke livredd alle leger, han stoler på to leger, fastlegen og barnelegen.

Fastlegen kommer jo tilbake i morra tidlig, derfor jeg vil prøve å vente. Så slipper jeg masse hysteri og panikkanfall.

Han har vært igjennom i veldig mye i forhold til leger og sykehus, og det setter en stuck i en liten kropp. Jeg vet hvor lite gøy det er å tvangsholde han, han har fått sonde før, tatt prøver av alle slag. Han har medfødt hjertefeil, astma, allergi og eksem så vi går ofte til kontroller og sånt.

Det nytter ikke med premier, løfter eller noe på han, men det er klart at jeg tar han jo med på legevakta om det trengs, så får han bare hyle.

Det er også litt vanskelig vente 4-5 timer med å gi han drikke når han gråter og er tørst. Det går ned noen t-skjeer før noe kommer opp, så forhåpentligvis så holder noe seg nedi der og tas opp i kroppen.

Jeg krysser alt for at han blir bedre i løpet av kvelden/natta, hvis ikke ringer jeg legen 08:00 i morra.

Skrevet

Bruk bare kokt, avkjølt vann til han. Og Som et alternativ til drikking når han er tørst, la han skylle munnen med vann og spytte ut. Hjelper bittelitt på humøret ihvertfall.

Skrevet

Uansett om han hadde hylt og skreket aldri så mye,så hadde jeg tatt han med til legevakta. Hadde aldri tilgitt meg selv hvis det virkelig hadde gått galt.

Uff.

Skrevet

Du er hos han hele tiden og ser an hvordan det går, han er fortsatt mulig å få kontakt med, så vidt det er. Det skumle er at det virker som om han er svakelig fra før?

Har du muligheten til å få en lege på hjemmebesøk (ja, jeg vet det er nærmest umulig, men lov å håpe), kledd i nøytrale klær, bare en nabo som kommer innom? Så får de iverfall sett han an litt.

Prøver kan vel tas uten at han merker det eller behøver ha kontakt med lege. Prøve av oppkastet er ikke verre enn å spare litt gørr fra bøtten, og avføring bør vel gå ved å ta vare på et tørk papir?

Håper han kvikner til snart, eller du på et eller annet vis får tak i en ok lege.

Lykke til videre i kveld :smilyblomst:

Skrevet

Jeg får kontakt med han ja. Og jeg er hos han hele tiden, akkurat nå ligger han og sover på sofaen rett ved meg her.

Han har faktisk drukket 1/2 glass vann før han sovna, uten at det har kommet opp igjen :)

Han er vel ikke direkte svakelig, men han har noen andre sykdommer/feil som er med på å gjøre imunforsvaret dårlig. Og angående hjertet så har jeg retningslinjer å gå etter i forhold til sykdom, feber o.l

Og du siste gjest, hadde jeg vært redd for at det skulle gå riktig galt så hadde jeg jo reist med han øyeblikkelig. Hadde jeg f.eks mistet kontakt med han eller noe sånt. Jeg risikerer nå ikke livet hans pga legeskrekken hans.

Man skal være obs og følge godt med små barn som blir syke, men man kan jo ikke gå rundt å tenke på hvisomatte det går sånn og sånn, da blir man jo nervevrak da.

Ingen leger som gjør hjemmebesøk her nei, og jeg kjenner desverre ingen leger/sykepleiere som kunne tittet på han.

Formen tilsier at det går greit å vente til i morra, og skulle han bli dårligere i natt har vi legevakt og sykehus bare 5 min kjøring unna.

Skrevet (endret)

Godt han fikk i seg noe, skal lite til før det gjør godt i en tørr skrott, så et halvt glass er jo “mye” det :)

Få han til den legen han tåler så tidlig som mulig i morgen (ringe for å bestille time nå kanskje? Ikke at jeg vet om det går), så går det nok greit. Men du får deg nok kanskje en runde neste uke? Pass på helsa di selv nå, god håndhygiene osv (du vet sikkert slikt fra før, men jeg maser nå om det meste jeg ;))

Endret av Iceglow
Skrevet
Men du får deg nok kanskje en runde neste uke? Pass på helsa di selv nå, god håndhygiene osv (du vet sikkert slikt fra før, men jeg maser nå om det meste jeg ;))

Tro meg jeg vasker og skrubber henda mine.

Jeg prøver i hvertfall unngå den smitta jeg kan, vil helst ikke ha dette selv, hadde en runde rett før jul og fikk så vidt ned julematen.

Men det er nå riktig og viktig å mase om dette da, for man kan unngå mye om man bare er litt ekstra flink med hygienen når noen nær en er sjuk.

Gjest Gjesta
Skrevet
Hei igjen!  Ville bare nevne dette også.

Typisk for akutt mage-og tarminfeksjon er oppkast, diaré, magesmerter og feber.

Det kan mest sansynlig være virus:

Rotavirus

Eller det kan kanskje være bakterie:

Salmonella, Campylobacter,  Clostridium perfringens, (Sykdomsfremkallende stafylokokker i maten )

Sjekk opp dette på nettet, og se hva som passer best til barnet ditt sin tilstand

vil bare si at diagnoser kan være farlig å stille hjemme selv. Leger skal stille diagnoser, foreldre vurderer når de mener det er nødvendig med legebesøk.

Jeg fikk beskjed da jeg hadde kraftig omgangssyke at selv om alt jeg prøvde å få i meg av drikke kom opp igjen, så var det bedre enn ingenting. Litt ble alltid igjen i kroppen.

Lykke til og god bedring til gutten din. ;)

Skrevet
vil bare si at diagnoser kan være farlig å stille hjemme selv. Leger skal stille diagnoser, foreldre vurderer når de mener det er nødvendig med legebesøk.

Jeg fikk beskjed da jeg hadde kraftig omgangssyke at selv om alt jeg prøvde å få i meg av drikke kom opp igjen, så var det bedre enn ingenting. Litt ble alltid igjen i kroppen.

Lykke til og god bedring til gutten din. ;)

Det er ingen som har stilt noen diagnose her, kun kommet med en kommentar om hva det kanskje kan være.

Det ble dessuten anbefalt en drikke bestående av sukker og salt.

Et barn må til legen dersom oppkast, diare og slapp almentilstand vedvarer i over et døgn.

Skrevet

Har ringt legen i dag, skal dit kl 14.

Han drikker nå, og har bare kastet opp en gang i natt, men han er så sliten og så tynn. Han veide ingenting i utgangspunktet (14,2 kg på sine 101 cm) og nå veier han bare 12,7 kg :tristbla:

Han klarer ingenting, og ligger bare å jamrer. Og han bruker aldri "jamre seg" mens han er sjuk, så han må ha vondt stakkar. Han sier han har vondt i beina og arma, i mage og i brystkasse området.

Han puster også veldig tungt, og dobbelt så fort. Det er sånn at jeg blir sliten bare av å høre pusten hans stakkar, og jeg tror jeg har sovet 3 timer i natt.

Uff. Ikke noe kjekt det her.

Feberen er borte da, for nå i hvertfall.

Og han vil til legen selv nå.

Gjest Pecado
Skrevet

Dere får ha lykke til! Håper det ikke er noe alvorlig. Alltid skummelt når barna blir syke.

:klem:

Gjest Miloine
Skrevet

Godt feberen er borte ihvertfall midt oppi det andre som er vondt.

Lykke til, føler med dere!

Skrevet

En god bedrings- :klem: fra meg.

Skrevet

Guttungen var hos legen i går, og legen mente at han var på toppen da, at det ville bli bedre umiddelbart.

Det var en guffen dag i går, for han lå bare og jamra og øya rulla. Han gråt bare jeg tok i han og han pusta kjempefort.

Heldigvis hadde legen rett, og han er bedre i dag. Han har ikke kastet opp siden ett i går på dagen, og han snakker igjen. Pusten er normal og han har faktisk spist 1/2 brødskive :)

Nå er det egentlig bare å få i han mat og drikke så han orker ting igjen, for han orker ikke stå oppreist nå. Han veier bare 12,5 kg nå, så det er egentlig ikke så rart han blir fort utmattet.

Unger er nå heldigvis slik at de kommer seg veldig fort, og jeg er bare så glad for at han er seg selv igjen jeg.

Takk for oppmuntringa og rådene, det hjalp for et bekymret morshjerte :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...