Rusket Skrevet 5. januar 2006 #1 Skrevet 5. januar 2006 Sønnen min på snart 4 har omgangssjuken, begynte natt til i går. Etter det har ikke noe holdt seg inni han. Om han får en miniskvett med vann så kommer den opp igjen. Han er i utgangspunktet veldig tynn og har ikke noe å gå på, så han blir fort slått ut når han ikke får i seg mat, men det henter han jo inn igjen. Det som bekymrer meg litt er dette med drikke. Han har jo ikke fått noe drikke til å sitte siden tirsdag ettermiddag. Nå ligger han bare rett ut på sofaen og sover eller halvsover, han orker ikke engang sitte selv. Hvor lenge er det greit at små unger er uten væske? Har kjent på håndflatene og fotsålene, henda virker fine, men føttene begynner bli tørre.
Gjest Bertine Skrevet 5. januar 2006 #2 Skrevet 5. januar 2006 Hei! Ta en tlf til fastlegen din, om du kan få time på dagen. Så kan han vurdere hvor dehydrert gutten din er. Evt ringe legevakten for å få råd. Får han ikke i seg noe vann? Ingen drikke han har lyst på?
Gjest vsn Skrevet 5. januar 2006 #3 Skrevet 5. januar 2006 Hvis du ikke får i han noe væske, synes jeg du skal ringe til lege. Spesielt hvis han er så slapp som du sier. Når unger er så slappe er de virkelig dårlige. Har du prøvd forskjellige drikker? Saft, brus, juice?? Bare en liten teskje om gangen så det ikke kommer opp igjen??
Gjest Betty Boop Skrevet 5. januar 2006 #4 Skrevet 5. januar 2006 Kontakt lege heller en gang for mye enn en gang for lite. Vi får jo beskjed om å se på allmentilstand. Om han er slapp og sliten ring lege og spør hva de mener. Om du synes at de ikke tar deg alvorlig nok. (Det hender at man føler de bagateliserer en situasjon man selv synes er mer alvorlig.) Da ringer du bare en annen lege og får en ny vurdering. Det går som regel bra. Men kan jo føles litt tryggere å snakke med noen som skal ha greie på sånt.
Rusket Skrevet 5. januar 2006 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2006 (endret) Samme hva han får så kommer det opp igjen, spiller ingen rolle om det er vann eller brus, en teskje eller et helt glass. Fastlegen er borte på torsdager (typisk ikke sant). Jeg får jo kontakt med han, så jeg drøyer det i hvertfall til legevakta er åpen i ettermiddag. Og jeg er ikke redd for å bli bagatellisert, vi er gamle kjenninger på legevakta/sykehuset vi desverre. Endret 5. januar 2006 av Rusket
månelyst Skrevet 5. januar 2006 #7 Skrevet 5. januar 2006 hei! tenkte litt på mens du venter på legevakten, har du prøvd å la han suge litt på isbit, hvis du knuser den i litt mindre biter så det ikke blir så mye, og det er ganske godt med litt kaldt når man er litt varm og slapp. + at det blir bare noen dråper vann av gangen... det verste med sykt barn er vel egentlig når man merker at de ikke får i seg nok næring og væske! ønsker prinsen din god bedring og håper han blir frisk snart
Gjest vsn Skrevet 5. januar 2006 #8 Skrevet 5. januar 2006 Fastlegen er borte på torsdager (typisk ikke sant). ← Det skal være en annen lege som da tar over din fastlege`s "øyeblikkelig hjelp pasienter". Har du prøvd å ringe legekontoret? Jeg anbefaler det istedetfor å dra til legevakta senere idag.
Rusket Skrevet 5. januar 2006 Forfatter #9 Skrevet 5. januar 2006 Håper han kvikner til igjen i løpet av dagen. Skal prøve med isbiter, takk for tipset.
Rusket Skrevet 5. januar 2006 Forfatter #10 Skrevet 5. januar 2006 Det skal være en annen lege som da tar over din fastlege`s "øyeblikkelig hjelp pasienter". Har du prøvd å ringe legekontoret? Jeg anbefaler det istedetfor å dra til legevakta senere idag. ← Jeg har ikke ringt, men det bruker være noen som tar over, men jeg syns enda han er i såpass form at det er greit å vente litt. Så lenge han er våken innimellom og jeg får kontakt med han vil jeg vente. Han er veldig redd leger, og han stoler kun på fastlegen og barnelegen sin. Så jeg vil helst ikke utsette han for mer en han må.
Gjest ung23 Skrevet 5. januar 2006 #11 Skrevet 5. januar 2006 sammen med isbiter, legger du også en varmeflaske på magen hans og/eller masserer forsiktig. Dette fordi det roer ned magen lykke til
Gjest Miloine Skrevet 5. januar 2006 #12 Skrevet 5. januar 2006 Hvis oppkasten varer mer enn ett døgn, selv uten at det kommer diaré bør du kontakte legen. Uttørkingsstegn er slapphet, sløvhet, tørste, det kommer lite urin og den er mørk. Det viktigste er at man får i seg væske som du sier, men det finnes drikker som er bedre enn andre. Hvis det er litt sukker og litt salt i væsken, blir mer væske tatt opp i tarmen før det kommer ut igjen. Drikk ofte, men i veldig små porsjoner. Til små barn kan du gi små porsjoner væske med sprøyte, flaske eller skje. Hvis barnet ditt skulle klare å få i seg litt mat bør du gi gulrotpuré og eller yoghurt som er mageregulerende. Husk å ha lav terskel for å kontakte lege for små barn.
Gjest Miloine Skrevet 5. januar 2006 #13 Skrevet 5. januar 2006 (endret) Hei igjen! Ville bare nevne dette også. Typisk for akutt mage-og tarminfeksjon er oppkast, diaré, magesmerter og feber. Det kan mest sansynlig være virus: Rotavirus Eller det kan kanskje være bakterie: Salmonella, Campylobacter, Clostridium perfringens, (Sykdomsfremkallende stafylokokker i maten ) Sjekk opp dette på nettet, og se hva som passer best til barnet ditt sin tilstand Endret 5. januar 2006 av Miloine
Rusket Skrevet 5. januar 2006 Forfatter #14 Skrevet 5. januar 2006 Han er slapp og sliten, han har sovet en 5-6 ganger i løpet av dagen så langt. Han drikker små mengder, en runde satt faktisk litt i før det kom opp igjen. Han har hatt mageinfeksjon en gang før, men da fikk han først feber, så begynte han kaste opp og til slutt fikk han diare. Den gangen ble han lagt inn på sykehus i 5 dager. Nå begynte det med oppkast, han har ikke diare eller løs mage. Han har fått litt feber nå, men det er lite (38 grader). Er han slik i morra også så blir det legetur da. I barnehagen sa de at det går omgangssjuke, og jeg hadde det selv rett før jul og litt i jula. Så jeg håper det bare er det han har, selv om han har lett for å plukke med seg alt som er av sjukdommer pga dårlig imunforsvar.
jordbær Skrevet 5. januar 2006 #15 Skrevet 5. januar 2006 På apoteket selger dem væske tilsatt elektrolytter, som hjelper å balansere væskemangel eller noe slikt. Uansett heter den Gem, tror jeg. Det skal iallefall hjelpe, og jeg fikk selv beskjed om å drikke dette hvis jeg kastet mye opp, av legen.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #16 Skrevet 5. januar 2006 Elektrolyttblanding kan man lage selv. Husker ikke helt styrken, men poenget er i hvert fall like deler salt og sukker, røres ut i kokende vann. Et sted mellom 1 ts til 1ss av hver. Tror det kan smakes til, så lenge det ikke blir for sterkt. (Men det må smake litt husker jeg fra egen barndom)
Rusket Skrevet 5. januar 2006 Forfatter #17 Skrevet 5. januar 2006 Har vært borti det Gem pulveret før, men nå holder jo ikke noe seg nedi magen så :klø:
jordbær Skrevet 5. januar 2006 #18 Skrevet 5. januar 2006 Hmm.. Slik det foregikk hos oss, når vi hadde problemer med å holde på noe som barn, var det noe med at kroppen måtte få ta seg litt inn før man drakk/spiste noe som helst. Altså. Etter at barnet har kastet opp, vent i en del timer før du forsøker å gi det drikke/vann, slik at magen får roet seg. Etter 4-5 timer, gi det litt vann, cola, rødbrus eller solbærsaft. Klarer det å holde på det en stund, kan man prøve litt flatbrød. Går det greit etter en stund, får man havregrøt. Unngå melkeprodukter. Men iom at dette har pågått så lenge, ville jeg ringt legevakten og spurt hva man skal gjøre. Det er greit at han er redd legen, men jeg tror ikke han synes det er så morsomt å ligge på sykehus i flere døgn, enn en rask legetur. Mor må nok bite tenna sammen og dra til legen, tror jeg. Selv om det ikke er noe morsomt for verken deg eller barnet. (Mamma syntes heller ikke det var så kult, da hun måtte tviholde meg, en hysterisk unge som hylte og gråt, mens tannlegen gravde ut grus fra munnen min etter at jeg tryna på en spark som 2åring. Men jeg overlevde det også. ) Kanskje du kan prøve på noe slikt som premie hvis han drar til legen. Det være seg et donaldblad eller noe han kan pusle på med mens han er syk(og faktisk får krefter til, etter legebesøk, forhåpentligvis). Dette er IKKE ment som kritikk til deg, men mer som motivasjon. Skjønner godt at du ikke vil la den lille prinsen lide mer enn nødvendig.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #19 Skrevet 5. januar 2006 Hvor lenge de klarer seg varierer vel... Søsteren min ble lagt inn på riksen fordi hun var så uttørket. Det sitter i, selv om hun bare var tre-fire år eller noe, så hun er så selv også veldig nøye med å drikke når hun er syk Du som mor kjenner han best, hvis du mener det kan vente så ser du an utover kvelden/natten/morgendagen. God bedring til The Boss
Holly Hobbie Skrevet 5. januar 2006 #20 Skrevet 5. januar 2006 Jeg ville ikke turt aa vente lenger enn menneskelig noedvendig med aa dra til legen. Men det er bare min mening!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå