AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #1 Skrevet 1. mai 2023 Vi har barn som er 13 måneder. Han er ekstremt vanskelig på mat. Veldig ofte spytter han bare ut maten og nekter å spise. Vi har gitt han en del nan men har nå kuttet ut på dette. For sin alder er han veldig liten og vekta i henhold til grafen er på den nedre grenser. Vi har prøvd alt med tanke på mat og går nesten tom for ideer. Vi har også prøvd å mikse maten i en miksmaster osv. Han er rett og slett vrang på maten og babyer på seks måneder veier mer enn han og spiser mer enn han. Noen få ganger vil han spise, men veldig ofte er det et par biter så spytter han. Det var også veldig vanskelig å få han til å amme når han ammet. Er det noen som har tips og råd? Anonymkode: 7da68...bf0
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #2 Skrevet 1. mai 2023 Ville prøvd litt forskjellig, kokt gulrot i staver, gulrot pure og funnet ut hva som går og hva som ikke går, samme med alle grønnsaker og frukt i hard og moset form. eller tror jeg ikke jeg har noen andre råd, annet enn at det heldigvis er faser og det kan endre seg fort. Min venninne hadde en som var lik din, han er nå 2 år, og elsker mat, spiser masse, fremdeles ganske liten av vekt, men slipper ekstra oppfølging av helsesykepleier og sykehuset nå. Anonymkode: 4f583...437
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #3 Skrevet 1. mai 2023 Hva spiser barnet greit? Anonymkode: 03a9b...b35
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #4 Skrevet 1. mai 2023 Barnet liker banan og frukt. Generelt søte ting, det pleier vi å blande. Men ikke alltid det bare er å gi søtt. Han må lære seg å spise andre ting også føler vi Anonymkode: 7da68...bf0
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #5 Skrevet 1. mai 2023 Har du forsøkt å la han fôre deg med maten han får? Det kan gjøre det gøyere å spise. Anonymkode: 02289...5ab
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #6 Skrevet 1. mai 2023 Babygrøt? Bananpannekaker? (banan, egg og havregryn) Anonymkode: 39fa8...2f5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #7 Skrevet 1. mai 2023 Vi hadde det lenge ganske likt. Hos oss løste det seg når barnet kunne begynne å putte småbiter i munnen selv, feks avokado, banan, kokt egg, langkokt gulrot eller brødskive med leverpostei. Ting som ble servert på skje var helt uaktuelt. Anonymkode: b0e06...5e7
ms. Perfect Skrevet 1. mai 2023 #8 Skrevet 1. mai 2023 Min, som riktignok er større enn snittet, spiser/spiste periodevis ingenting fast føde. For oss løste det seg litt ved å tilby brødskive mens vi gikk tur. Plutselig en dag åt han ved bordet også. Men det går litt i perioder fortsatt, så innimellom får vi ikke i han mat der, men kan få i han en liten bit eller to mens han leker i stua. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #9 Skrevet 1. mai 2023 Vår yngste begynte spiste sin første munnfull ved 8 mnd. Da hadde vi prøvd siden hun var 4 mnd. Da hun var 13 mnd fikk hun fremdeles grøt(type babygrøt, men fra 1-3 år) til kveldsmat fordi ingenting annet gikk ned når hun var sliten/trøtt. Hun kunne spise brød HVs hun var opplagt, og spiste søte ting som var enkle å spise. Hun startet i bhg på den tida. Etter noen uker der hun var skikkelig grinete hver ettermiddag begynte de å gi henne grøt til lunsj, fordi hun ikke spiste noenting, og plutselig var hun fornøyd, fordi hun ikke var sulten. Vi sleit også med amming, hun ga opp når hun ikke lenger var veldig sulten, var konstant grinete og gikk ikke opp i vekt, så vi måtte begynne med flaske. Vi gjorde ikke annet enn å sørge for at hun ble mett og hvis vi så noe som fungerte litt la vi til rette for det ig brukte det som utgangspunkt for å prøve nye ting. Nå er hun nesten 2 år og så og si altetende, både smak og konsistens, så lenge hun er opplagt. Tror hun har jobbet hardt med å klare å svelge ulik type mat Anonymkode: d1de5...8a5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 Har selv et småspist barn. Jeg har fulgt rådene for selektiv spiseforstyrrelse. Faren er stor for at de voksne rundt småspiste barn lager mye styr rundt mat. Det vil gi store problemer på sikt. Tror barnet mitt overlevde på grunn av frukt😅Ellers støtter jeg rådet om å gi mat i vognen. Legger ved en lenke, det er gode råd selv om det ikke handler om en selektiv spiseforstyrrelse. https://oslo-universitetssykehus.no/seksjon/nasjonal-kompetansetjeneste-for-habilitering-av-barn-med-spise-og-erneringsvansker/Documents/Selektive spisevansker hos barn.pdf Anonymkode: 141e2...7a3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 Vi gav en flaske mme etter hvert måltid. Når han nærmet seg 16 måneder ble måltidene større og mme ble gradvis faset ut. Det ble mye bedre da han startet i barnehagen. Sønnen min syns det er stas og spise med de andre barna. Han er fortsatt småspist hjemme, men vi får i han nok. Anonymkode: 20966...fa3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 men bare en ting, sjekk for jern. Rett og slett, be legen om å ta en blodprøve. Mangel på jern er relativt vanlig i den alderen, også blant norske barn, og en av symptomene, er at maten gjør barnet kvalm, og barn får avverging mot mat, noe som igjen fører til ekstrem kresenhet. eller ja, se på rådene for selektiv spiseforstyrrelse.. For oss, selv om vi har funnet ut om jernmangel og startet behandling i den alderen, utviklet ungen allerede selektiv spising, noe vi sliter fortsatt med nå, da hen er 8 år gammel. Anonymkode: 26319...7b6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå