Gå til innhold

Kunsten er subjektiv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vokste opp med et kreativt lynne kan du si. Var flink til å tegne. Likte å lese. Hørte på musikk. Strålte.

Foreldra mine oppmuntra meg, men sa jeg måtte ha en utdannelse i bånn. Sa at kunsten uansett var subjektiv. Du blir ikke en god kunstner av å studere, sa de. Som sagt som gjort.

Jeg tok bachleorgrad. I økonomi. Mastergrad. Business analytics. Tegnet. Malte.

Malte.

Det var der hjertet mitt lå. I kunsten. I maleriet.

Jeg ble en desillusjonert sjel i byen. Fikk en jobb. Penga kom. Møtte en type. Den mest fantastiske av alle typer. Han var kunstner. Ikke et stort navn, men en stor mann. Generøs.

Samtalene våre varte hele natten og hele morran. Han fortalte meg om kunsten sin. Jeg fortalte om tegningene mine. Maleriene.

Han sa at ingen kunstnere blir tatt alvorlig uten utdanning i kunstverdenen. Det er som å ha en kirurg uten utdanning sa han. Jeg syntes det var latterlig. Sammenligne kirurgi med kunst? Hva tok han meg for. Han sa du tar ikke kunsten alvorlig nok. Hvis du synes at sammenligningen er latterlig har du ikke alvoret som skal til for å bli kunstner. Kunst handler ikke om følelser, kunst er en vitenskap. Sa at bildene mine i beste fall var kitsch. Jeg følte meg så naiv. Så dum.

Hvorfor var det ingen som fortalte meg dette da jeg var ung? Hvorfor sier vi at kunsten er subjektiv? Var det for å lure meg bort fra studiet? Hvor kommer det fra?

Anonymkode: 9a63c...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er bare i Norge kunstverden er sånn. I utlandet går det på talent, ikke utdanning slik som her i Norge. 

I Norge har vi en håndfull kunstnere som får være med i den indre kjernen. Resten blir kalt hobbykunstnere eller amatører. 

Alle hobbykunstere/amatører må fortsatt betale inn en 5% kunstavigift på salg over 2000 kr. Disse pengene går til stipender til den indre kjernen av "ekte" norske kunstnere. Dette er i tillegg til vanlig skatt. Er ikke det helt sykt? 

Den "kule" gjengen har fest og de som ikke er invitert må alikevel betale for alkoholen 🙈 Norge i et nøtteskall. 

Fortsett med kunsten din! Folk som kjøper kunst bryr seg ikke om utdanningen din. De kjøper det de liker 🤗

Anonymkode: 9b7d0...b81

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kunst handler ikke om følelser, kunst er en vitenskap. Sa at bildene mine i beste fall var kitsch. Jeg følte meg så naiv. Så dum.

Hvorfor var det ingen som fortalte meg dette da jeg var ung? Hvorfor sier vi at kunsten er subjektiv? Var det for å lure meg bort fra studiet? Hvor kommer det fra?

Fullstendig uenig i dette, da ekte kunst i mine øyne handler om å avspeile sjelen sitt i verket; det er grunnen til at Mona Lisa eller Michelangelo blir verdsatt høyt den dag idag, og det samme gjelder klassisk musikk; når man hører et orgelverk av Bach vet man at han la sjelen sin i musikken, ikke bare trykket på en knapp på PC-en.

Ikke ta deg nær av andres mening; følg din egen vei i livet - Astrid Lindgren ga for eksempel ut sin første bok som 37-åring, og van Gogh var en akademisk fiasko.

- Brian

Anonymkode: a8da5...ba1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alle hobbykunstere/amatører må fortsatt betale inn en 5% kunstavigift på salg over 2000 kr. Disse pengene går til stipender til den indre kjernen av "ekte" norske kunstnere. Dette er i tillegg til vanlig skatt. Er ikke det helt sykt?

Det er absurd at de tvinger folk som ikke får bli med i systemet til å bidra. Tenk om vi tvang noen til å betale skatt og bare ga helsebehandling til noen få rike. De burde ha et alternativ i kunstverden sånn som det nye forfatterforbundet som er for de som ikke "er gode nok" til å bli med i forfatterforeningen.

Men jeg veit ikke om jeg vil spille i 2 divisjon. Veit at jeg aldri kommer til å bli tatt seriøst i miljøet til typen uten å lese teorien. Kommer til å ende opp som gutta i Guttestreker, som miljøet sier er naive. Primitive. Banale. Flere fæle ord. Hadde vi gått på ungdomsskolen hadde læreren kalt det mobbing. Selger, men til hvilken pris...

Mvh trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Fullstendig uenig i dette, da ekte kunst i mine øyne handler om å avspeile sjelen sitt i verket; det er grunnen til at Mona Lisa eller Michelangelo blir verdsatt høyt den dag idag, og det samme gjelder klassisk musikk; når man hører et orgelverk av Bach vet man at han la sjelen sin i musikken, ikke bare trykket på en knapp på PC-en.

Typen lo av meg da jeg prøvde å si noe sånn. Jeg sa at kunsten skal berøre dypet i den som ser det. Sa at kunsten er et eget språk som snakker direkte til sjela. Typen spurte hvem som hadde sagt det. Ingen sa jeg. Jeg sier det til deg sa jeg. Typen ble mild i blikket og sa at all tale er sitering. Jeg følte meg infantilisert. Jeg kan finne opp egne meninger. "Kun en håndfull folk klarer å tenke selv." sa jeg. Det visste jeg var Ibsen.

Mvh trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Typen lo av meg da jeg prøvde å si noe sånn. Jeg sa at kunsten skal berøre dypet i den som ser det. Sa at kunsten er et eget språk som snakker direkte til sjela. Typen spurte hvem som hadde sagt det. Ingen sa jeg. Jeg sier det til deg sa jeg. Typen ble mild i blikket og sa at all tale er sitering. Jeg følte meg infantilisert. Jeg kan finne opp egne meninger. "Kun en håndfull folk klarer å tenke selv." sa jeg. Det visste jeg var Ibsen.

Mvh trådstarter

Kunne ikke vært sammen med noen som snakket så nedlatende til meg.

I utlandet lærer de om Odd Nerdrum i kunsthistorie. I Norge er han ikke annekjent som ekte kunstner. Det er direkte pinlig hvordan Den Norske Kunsforeningen behandler virkelige talenter i dette lande. Ville ikke vært en del av denne overlegne gjengen. Tenk å få kunstnerlønn for å spikre et banan skall på veggen og kalle det "livets lys"? 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mvh trådstarter

Her er det du som har rett; han du beskriver som typen din, tar beviselig feil når han sier at all tale er sitering.

Poenget er at når alt kommer til alt, lever vi alle alene, helt, helt alene, og hadde ikke vi hatt sansene våre som forbinder oss med omverdenene, hadde vi levd i evig mørke, uten syn, uten hørsel, smak, lukt, eller følelsen av å berøre noe.

Så når man for eksempel leser en bok, er det en personlig opplevelse man er alene om; i seg selv er boken bare en bunke papirer med rare tegn noen som ikke kjenner alfabetet vårt ikke ville forstå, men det som skjer når man leser boken og skaper seg sin egen forestilling av hva ordene forteller, er at det skapes en ny tankeverden som er unik for dette mennesket.

Om vi snakket sammen, kunne vi kanskje bruke de samme ordene, men de ville likevel beskrive ulike følelser og ulike ting; ethvert menneske er unikt, noe vedkommendes tankeverden også er; om en million mennesker leser en bok eller ser et maleri, vil dette bli tolket på en million forskjellige måter.

Selv hadde jeg før i tiden ambisjoner i kunstens verden, men etter at en jeg gikk på skolen med, tok livet sitt for noen år siden (han var involvert i kunst), innså jeg at dette ikke er noe mål å sette seg; i praksis er det norske kunstmiljøet en gjeng mer eller mindre selvsentrerte individer som kjemper om oppmerksomhet der alle kjemper mot alle, og dette er neppe sunt, noe Ari Behns selvmord bekreftet.

For øvrig hadde det vært interessant med en diskusjon med typen din om kunstens filosofiske og praktiske betydning, da det virker som om vi har et ganske så ulikt syn på dette.

- Brian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tenk å få kunstnerlønn for å spikre et banan skall på veggen og kalle det "livets lys"?

Om bare vi alle kunne selvrealisere oss gjennom fruktskall.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er bare i Norge kunstverden er sånn. I utlandet går det på talent, ikke utdanning slik som her i Norge. 

I hvilke land handler kunst bare om talent? Å lykkes som kunstner kommersielt og statusmessig handler mye om å kjenne de rette menneskene. At "kultureliten" kan gå god for kunsten din. Dette handler igjen mye om nettverking og markedsføring. 

Anonymkode: 8aefd...ab8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For øvrig hadde det vært interessant med en diskusjon med typen din om kunstens filosofiske og praktiske betydning, da det virker som om vi har et ganske så ulikt syn på dette.

Kanskje jeg skal be ham opprette bruker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om bare vi alle kunne selvrealisere oss gjennom fruktskall.

Eller tomme melkekartonger. Det som er igjen etter melken jeg drakk opp igår, kunne jeg gi tittelen "Evighetens tause skrik i et grønt vindu", stille det ut i et hvitmalt utstillingslokale til en pris av kr.60.000, og brøle til alle forbipasserende for å understreke skrikets fulle betydning.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Kanskje jeg skal be ham opprette bruker! 

Flott idé; det kan bli livlig her i kulturforumet ...!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
10 minutter siden, AnonymBruker said:

I hvilke land handler kunst bare om talent? Å lykkes som kunstner kommersielt og statusmessig handler mye om å kjenne de rette menneskene. At "kultureliten" kan gå god for kunsten din. Dette handler igjen mye om nettverking og markedsføring. 

Korrupsjon der som alle andre steder. Kulturen vår er hul og tom, sånn sett. Ingenting er ekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jepp - det man i praksis kjøper i dagens kunstverden, er et navn.

Om han Ola fra Toten kaster en pose med søppel, er dette søppel; om et kjent navn stiller dette ut, er dette høyverdig kunst. Naturligvis med en solid prislapp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kunst er som økonomi, reinspikka bullshit. Som holder folk opptatt med noe.

Finnes flotte ting som er skapt, ikke mye kunst har vert "livs forandrende". Gir inntrykk. Blir satt en pris. 

I As Norge er landet pliktig til og kjøpe kunst av "norske utdannet kunstnere ". Går i titler.

Anonymkode: 41d8b...5e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Edit: Her er en kort video som forklarer hvordan kunst får verden den har. 

5 minutter siden, Refreng said:

Korrupsjon der som alle andre steder. Kulturen vår er hul og tom, sånn sett. Ingenting er ekte.

Nettopp.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp - det man i praksis kjøper i dagens kunstverden, er et navn.

Om han Ola fra Toten kaster en pose med søppel, er dette søppel; om et kjent navn stiller dette ut, er dette høyverdig kunst. Naturligvis med en solid prislapp.

Nettopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er det du som har rett; han du beskriver som typen din, tar beviselig feil når han sier at all tale er sitering.

Poenget er at når alt kommer til alt, lever vi alle alene, helt, helt alene, og hadde ikke vi hatt sansene våre som forbinder oss med omverdenene, hadde vi levd i evig mørke, uten syn, uten hørsel, smak, lukt, eller følelsen av å berøre noe.

Så når man for eksempel leser en bok, er det en personlig opplevelse man er alene om; i seg selv er boken bare en bunke papirer med rare tegn noen som ikke kjenner alfabetet vårt ikke ville forstå, men det som skjer når man leser boken og skaper seg sin egen forestilling av hva ordene forteller, er at det skapes en ny tankeverden som er unik for dette mennesket.

Om vi snakket sammen, kunne vi kanskje bruke de samme ordene, men de ville likevel beskrive ulike følelser og ulike ting; ethvert menneske er unikt, noe vedkommendes tankeverden også er; om en million mennesker leser en bok eller ser et maleri, vil dette bli tolket på en million forskjellige måter.

Selv hadde jeg før i tiden ambisjoner i kunstens verden, men etter at en jeg gikk på skolen med, tok livet sitt for noen år siden (han var involvert i kunst), innså jeg at dette ikke er noe mål å sette seg; i praksis er det norske kunstmiljøet en gjeng mer eller mindre selvsentrerte individer som kjemper om oppmerksomhet der alle kjemper mot alle, og dette er neppe sunt, noe Ari Behns selvmord bekreftet.

- Brian

All tale er sitering tror jeg er noe som ble sagt av en filosof eller en annen type person en gang. Det ligger en veldig spesifikk ide bak det. Jeg husker ikke hvor jeg har hørt det før. Det går nok på hvor lite originale man mener individer egentlig er. Selv det som fremstår som originale tanker og ideer, er egentlig bare gjenbruk av det individet har sett og opplevd før. Selv når du leser ser du for deg bilder som er gjenbruk av det du har sett før. Eller noe i den dur, jeg husker ikke hvor den setningen kommer fra.

Det er uansett en ganske tanketom ting å si som viser at man narssisistisk liker å slenge rundt seg med "slagord" fra kjente menensker man ser på som smarte. Det viser at man liker å være papegøye for andre mennesker sine ord, istedetfor å tenke selvstendig. Man tror at andre vil se på en som smart. Det er så cringe at jeg tror ts må snakke om en film hun har sett, ikke virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...