Gå til innhold

Vanlig med hull i tennene?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde heller ikke det, men tok ekstra likevel i en periode hvor jeg hadde problemer med emalje og diverse annet med noen tenner. Gjorde susen :) 

Anonymkode: a5829...f73

Både kalsium og vitamin D (tilført) skal en ikke ta ekstra av dersom en har gode verdier. For mye kalsium kan lage avleiringer i blodårene og øke risikoen for hjerteinfarkt. D vitamin er fettløselig, og tar du for mye så skiller ikke kroppen det ut. Ikke å anbefale med andre ord, så lenge man har gode verdier på vitaminer..

Anonymkode: 3f0a9...7e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Både kalsium og vitamin D (tilført) skal en ikke ta ekstra av dersom en har gode verdier. For mye kalsium kan lage avleiringer i blodårene og øke risikoen for hjerteinfarkt. D vitamin er fettløselig, og tar du for mye så skiller ikke kroppen det ut. Ikke å anbefale med andre ord, så lenge man har gode verdier på vitaminer..

Det er forskjell på å være innenfor normalen og ha gode verdier av d vitamin. Å gå fra 55 nmol (anses som normalt av mange leger) til 100 nmol, er av vesentlig betydning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig med deg, men siden 69d sa de ikke "hadde mangler"... Det er ikke det samme som "gode verdier". Noen leger ser på blodprøver og sier alt er fint dersom man akkurat er innenfor. Da kan det hende den det gjelder likevel hadde hatt utbytte av å ligge høyere innenfor normalområdet.

Anonymkode: e118f...b19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig med deg, men siden 69d sa de ikke "hadde mangler"... Det er ikke det samme som "gode verdier". Noen leger ser på blodprøver og sier alt er fint dersom man akkurat er innenfor. Da kan det hende den det gjelder likevel hadde hatt utbytte av å ligge høyere innenfor normalområdet.

Anonymkode: e118f...b19

Helt riktig. Nedre vs øvre sjiktet av referanseverdiene utgjør vesentlig forskjell for flere ting relatert til d-vitamin. Og det er først når vi har gode verdier at opptaket av kalsium er godt. Og kalsiummangel vet vel folk flest er vanskelig å måle tilfredsstillende ved blodprøver? Jeg hadde normale verdier av kalsium, og ble likevel satt på kalsigran forte etter at d vitaminnivået var ansett å være tilfredsstillende av spesialist (110 nmol). 

Det betyr ikke at man ikke skal være våken og ta individuelle hensyn, men det er likevel greit å vite at "hadde ingen mangler" ikke betyr "gode verdier", og sammenhengen mellom d vitamin og opptak/nyttiggjøring av kalsium. 

AnonymBruker
Skrevet

Født i 1960 og hadde flere hull i barndommen. Etter at fluor kom, ble det få juli

Nå tror jeg ikke jeg har hatt hull på 30-40 år. 

Ingen av barna mine som nå er i trettiårene, har hatt hull. 

Anonymkode: b4324...f35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde heller ikke det, men tok ekstra likevel i en periode hvor jeg hadde problemer med emalje og diverse annet med noen tenner. Gjorde susen :) 

Men har hatt det slik siden melketenne ramlet ut, men kan prøve 🙂

Anonymkode: f83dc...69d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en gang vært hos en utenlandsk lege som sa til meg at alle som bor i Norge bør ta d vitamintilskudd i vinterhalvåret, da alle har for lite, i Norge er det satt for lav grense. Bør gå opp mot 600. Jeg pleier å ha rundt 100 og noe, men allikevel tar jeg d vitamin i vinterhalvåret, 20mg D-pearls.

Anonymkode: 14af6...ca1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i tretti-årene. 

Har aldri hatt ett eneste hull.  

Anonymkode: f80ae...ad0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 36 og har alltid hatt hull, selv om jeg pusser 2-3 ganger om dagen,  bruker tanntråd og munnskyllevæske. Mine tenner hadde dårlig emalje siden jeg fikk de. Så tror ikke det alltid er pga dårlig tannhygiene🙂

Hvorfor pusser du tenner så ofte? Det holder med 2 ganger, morgen og kveld, ellers pusser du vekk emaljen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 38. Har tannlegeskrekk og var til tannlegen i fjor for første gang på 7 år. Jeg har i tillegg slete mye med alkohol og er alkoholiker, har ikke gjevnlig pusset tennene på kvelden igjennom disse 7 årene og drukket mye Cola med sukker. Jeg hadde 0 hull i fjor. Så at noen har sterkere tenner og bedre forutsetninger for å ikke få hull vil jeg si jeg er et godt bevis på, mens andre kan gjøre "alt rett" og fremdeles få mange hull 

Anonymkode: 6b646...44f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 45 og hadde en god del hull som ungdom. Ikke helt happy med skoletannlegen. Pusset tenner hver morgen og kveld, men det var lite fokus på fluor, og tanntråd. Så det ble en del hull mellom tenner, spesielt bakerst i munnen. 

Som voksen har jeg vært mer bevisst på god tannhelse. Har en helt fantastisk tannlege nå og har ikke hatt hull på veldig mange år. Nåværende tannlege har byttet ut de mest skjemmende amalgamfyllingene med nye pene komposittfyllinger. Har også retta opp noen tenner som voksen, så  jeg har fått et smil som ikke er til å kjenne igjen fra ungdomstida. 

Anonymkode: f7e33...2e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er 38. Har tannlegeskrekk og var til tannlegen i fjor for første gang på 7 år. Jeg har i tillegg slete mye med alkohol og er alkoholiker, har ikke gjevnlig pusset tennene på kvelden igjennom disse 7 årene og drukket mye Cola med sukker. Jeg hadde 0 hull i fjor. Så at noen har sterkere tenner og bedre forutsetninger for å ikke få hull vil jeg si jeg er et godt bevis på, mens andre kan gjøre "alt rett" og fremdeles få mange hull 

Anonymkode: 6b646...44f

Tror du har rett i det! Før forrige tannlegebesøk hadde jeg ikke vært hos tannlegen på 18 år, men fortsatt aldri hatt hull.

Anonymkode: e1bf3...6cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor pusser du tenner så ofte? Det holder med 2 ganger, morgen og kveld, ellers pusser du vekk emaljen.

For er livredd for dårlig ånde og jeg har vent meg til det, vet det holder med to  gang🫣🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men har ikke noe emalje nesten siden tennene mine kom uten nesten null. Tannlege som har sagt det å som jeg har gått til i snart 30 år 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har en gang vært hos en utenlandsk lege som sa til meg at alle som bor i Norge bør ta d vitamintilskudd i vinterhalvåret, da alle har for lite, i Norge er det satt for lav grense. Bør gå opp mot 600. Jeg pleier å ha rundt 100 og noe, men allikevel tar jeg d vitamin i vinterhalvåret, 20mg D-pearls.

20 mcg (ikke mg), er fortsatt veldig lav dose. Nå er det også individuelt hvor mye man trenger, for noen ligger naturlig høyere uten behov for tilskudd, mens andre må ha høye doser for å få opp til gode doser. Jeg får først opp nivåene mine på et godt nivå, med 120 mcg, og må ta året rundt. Derfor man alltid bør teste, så man vet hvordan man ligger an, og hvordan man responderer på dosene man tar. Hverken for høye eller for lave doser er bra, så man må teste ut for å vite hva som er riktig for seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For er livredd for dårlig ånde og jeg har vent meg til det, vet det holder med to  gang🫣🤣

Dårlig ånde kommer ikke alltid fra tenner, men ofte fra fordøyelse. Hvis du bruker tanntråd daglig, og pusser lett 2 ganger daglig, så er det nok. Og jeg sier lett, for jeg har selv pusset tenner for hardt og fjernet deler av emaljen pga det. 

AnonymBruker
Skrevet

Min tannlege sier jeg har sterke tenner. Jeg vokste opp i omsorgssvikt og i perioder hadde jeg ikke en gang tannbørste. Ble voksen og utviklet dessverre sterk depresjon som varte i nesten 10 år, hvor jeg selvsagt kun pusset sporadisk. Fikk heldigvis behandling til slutt som var svært vellykket:) Da jeg omsider kom meg til tannlegen hadde jeg da 2 små hull, og ett litt større(hadde da ikke vært hos tannlegen siden jeg var på barneskolen). Tannlegen var overrasket det ikke var verre. Ikke hatt noen hull siden. Jeg er født sent på 80-tallet.

Anonymkode: 681ba...a47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjøp tannkrem «frisk pust» ;) Ellers har du jo produkter mot dårlig ånde, spør på apotek. Men, tviler på at du har det :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...