Gå til innhold

Hvor mye kan noen som reagerer på parfyme, forvente at folk rundt tar hensyn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som reagerer på parfyme, og mener hun kan bli skikkelig dårlig om hun utsettes for parfymelukt. Dette tar jeg hensyn til, og bruker aldri parfyme når jeg vet vi skal møtes. Har til og med investert i en del parfymefritt.

Nå sier hun at hun ikke kan bli med på sosiale sammenkomster, om ikke alle får beskjed om å vennligst ikke bruke parfyme. Også folk vi knapt kjenner. Venner av venner osv. 

Jeg lurer på om det blir å dra det litt langt, og hvor mye man egentlig kan forvente at det tilrettelegges av folk rundt i en slik situasjon?

Anonymkode: f64cb...8a8

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan man selvsagt ikke kreve. Når det er sagt, parfyme er en uting fra renessansen. Dusj deg og vask klærne regelmessig så trengs ikke parfyme..

Anonymkode: d7877...025

• Liker 23
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan man selvsagt ikke kreve. Når det er sagt, parfyme er en uting fra renessansen. Dusj deg og vask klærne regelmessig så trengs ikke parfyme..

Anonymkode: d7877...025

Hun er enig i at hun ikke kan forvente at alle lar være å bruke, men forventer at dem som skal være tilstede i det minst får beskjed om det. 

Mange føler seg ekstra vel i en herlig duft. Jeg er en av dem, og kommer aldri til å slutte og bruke parfyme ;) 

Ts

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke kreve eller forvente det, men andre bør jo vise hensyn på samme måte som når man vet at man inviterer en som er vegetarianer eller har cøliaki eller nøtteallergi så lager man mat som passer for den personen også. Når man vet at hun er allergisk mot parfyme bør alle droppe parfyme om de ikke ønsker å ekskludere henne. 

Parfymeallergi er kanskje ikke like akseptert enda, men det kan være like ille for en allergisk å utsettes for det som noen med andre anerkjente allergier. 

Anonymkode: 04de0...654

• Liker 4
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en sånn. Om jeg blir utsatt for noe jeg ikke tåler så er jeg nødt til å dra hjem. Det er selvfølgelig mitt problem, men det hadde jo vært hyggelig om det ble vist litt hensyn dersom det ble opplyst om på forhånd.

Det kan sidestilles med andre allergier el. Skal man liksom insistere på å ta med peanøtter til en tilstelning dersom man får vite på forhånd at det er en som er allergisk mot det?

Anonymkode: 3cd55...76a

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan ikke kreve eller forvente det, men andre bør jo vise hensyn på samme måte som når man vet at man inviterer en som er vegetarianer eller har cøliaki eller nøtteallergi så lager man mat som passer for den personen også. Når man vet at hun er allergisk mot parfyme bør alle droppe parfyme om de ikke ønsker å ekskludere henne. 

Parfymeallergi er kanskje ikke like akseptert enda, men det kan være like ille for en allergisk å utsettes for det som noen med andre anerkjente allergier. 

Hmm, tja. Jeg har ved flere anledninger møtt henne hvor jeg har hatt på parfyme, fordi møtet har vært spontant og jeg har tatt på parfyme på forhånd. Hun har da aldri sagt noe. Ellers har jeg ingen problemet med å ta hensyn, men vet ikke helt hva jeg synes om å be masse «randoms» om dette. Jeg tenker også at parfyme ikke er noe som er mulig å unngå til enhver tid uansett. Synes akkurat denne er litt vanskelig…

Ts

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er en sånn. Om jeg blir utsatt for noe jeg ikke tåler så er jeg nødt til å dra hjem. Det er selvfølgelig mitt problem, men det hadde jo vært hyggelig om det ble vist litt hensyn dersom det ble opplyst om på forhånd.

Det kan sidestilles med andre allergier el. Skal man liksom insistere på å ta med peanøtter til en tilstelning dersom man får vite på forhånd at det er en som er allergisk mot det?

En som er allergisk mot peanøtter kan vel dø av det, så det blir vel litt annerledes. Men skjønner hva du mener. Og jeg har som sagt ikke problemer med å ta hensyn, men usikker på hvor langt man skal ta det ved å be andre ta hensyn.

Ts

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En som er allergisk mot peanøtter kan vel dø av det, så det blir vel litt annerledes. Men skjønner hva du mener. Og jeg har som sagt ikke problemer med å ta hensyn, men usikker på hvor langt man skal ta det ved å be andre ta hensyn.

Ts

Sant nok. Jeg dør ikke av et heftig migreneanfall. Jeg bare ønsker at jeg dør i 1-10 timer og ender kanskje opp på legevakten. Men jeg overlever jo. 

• Liker 15
  • Hjerte 6
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg skulle ønske de med parfyme forsto hvor ille deter Det er et helt unødvendig produkt og det brukes altfor mye. Noen ba en jente gå av trikken fordi folk satt og brakk seg av vaniljelukten.  Folk brakk seg og pustet ned i skjerfene sine. En anelse av duft bringer ikke frem så store reaksjoner, så hvis folk reagerer med ubehag så stinker du!!

Nb: Alle liker ikke samme lukt….

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Sant nok. Jeg dør ikke av et heftig migreneanfall. Jeg bare ønsker at jeg dør i 1-10 timer og ender kanskje opp på legevakten. Men jeg overlever jo. 

Du ender opp på legevakten på grunn av allergi mot parfyme? Det har aldri min venninne gjort.

Ts

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle ønske de med parfyme forsto hvor ille deter Det er et helt unødvendig produkt og det brukes altfor mye. Noen ba en jente gå av trikken fordi folk satt og brakk seg av vaniljelukten.  Folk brakk seg og pustet ned i skjerfene sine. En anelse av duft bringer ikke frem så store reaksjoner, så hvis folk reagerer med ubehag så stinker du!!

Nb: Alle liker ikke samme lukt….

Men nå er det forskjell på å ikke like en duft og å være allergisk. Jeg dynker meg heller ikke i parfyme. 1-2 sprut er liksom nok.

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du ender opp på legevakten på grunn av allergi mot parfyme? Det har aldri min venninne gjort.

Ts

Nei, jeg ender opp på legevakten noen ganger i året pga migrene. Den utløsende faktoren til anfallet kan være hva som helst, blant annet lukt.

Jeg ønsker dog ikke å rette oppmerksomhet mot meg selv og min sykdom, så med mindre det er en mindre samling av folk jeg kjenner godt så ville jeg aldri sagt noe om det. Da hadde jeg heller sett hvordan det gikk og heller gått hjem dersom jeg ble dårlig.

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet

«Min frihet stopper der din frihet begynner» er et fint sitat. Hvis jeg var allergisk mot parfyme så hadde jeg måtte ta eget ansvar for det. Til syvende og sist er det noe HUN må ta hensyn til, ikke alle andre…

Klart at hun kan be familie, venner og nærme om å kutte ut det i selskaper! Men i større sammenkomster der hun ikke er like nærme andre så kan hun ikke forvente at hele kloden skal tilpasse seg henne. Det finnes alternativer for mennesker som sliter med slikt. Da får man ta medisiner eller putte noe i nesa, eventuelt puste med munnen. 

Man kan tilpasse seg henne! Men et sted går grensen. Jeg hadde for eksempel ikke bedt alle gjestene i et bryllup droppe parfyme fordi én ikke tåler det …

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men nå er det forskjell på å ikke like en duft og å være allergisk. Jeg dynker meg heller ikke i parfyme. 1-2 sprut er liksom nok.

Ts

2 spruter er vanvittig mye. Allergi er et veldig viktig hensyn.

Men hvorfor vil du lukte så sterkt for andre? De har ikke lyst til å lukte deg. Det er et veldig egoistisk valg som kun du har glede av. Og da kan du vel likevel la være.

• Liker 10
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hmm, tja. Jeg har ved flere anledninger møtt henne hvor jeg har hatt på parfyme, fordi møtet har vært spontant og jeg har tatt på parfyme på forhånd. Hun har da aldri sagt noe. Ellers har jeg ingen problemet med å ta hensyn, men vet ikke helt hva jeg synes om å be masse «randoms» om dette. Jeg tenker også at parfyme ikke er noe som er mulig å unngå til enhver tid uansett. Synes akkurat denne er litt vanskelig…

Ts

Syke mennesker pleier ikke å reklamere med alle plagene sine. For alt du vet fikk hun ekstrem hodepine hele besøket, utslett på brystet som ser ut som kviser og tar lang tid før forsvinner og ble tett i nesen og pigger i halsen i flere dager etterpå. 

Jeg syns det er snodigere at du syns det er flaut eller vanskelig å informere andre inviterte på festen om at de må droppe parfyme pga venninne som er allergisk, enn at den allergiske venninnen din ønsker at folk dropper det. Hvorfor er det vanskelig for deg å "be masse randoms" om det? Hvem er viktigst for deg av din venninne og disse random folka? Og hvorfor antar du at de andre ikke syns solidaritet med andre kvinner er viktig og fint? 

Selvom det ikke er mulig å unngå parfyme til enhver tid trenger du jo ille bidra til å gjøre ting værre for henne. 

Jeg er kronisk syk med leddgikt og kan ikke unngå bevegelse eller det å få smerter, men det at venninnene mine tar hensyn til meg og vi drar ut litt tidligere så vi får sitteplasser på utestedet, eller når vi er på fest og det er fullt spør en annen om å få låne stolen og gir den til meg det gjør at jeg kan bli med på normale venneting uten å bli så syk av det etterpå. For om jeg blir veldig syk av det etterpå så kan jeg ikke bevege meg på flere dager. 

Poenget mitt er at hun spør ikke om dette hensynet for å være vanskelig eller sær, men fordi det skaper så mye konsekvenser for helsen hennes at hun kanskje må droppe å være med på normale ting med venner om ikke det blir tatt hensyn til. Det koster deg ingenting å skrive til de som kommer "PS er en venninnene av meg som desverre er veldig allergisk mot parfyme, så vil be dere droppe det. På forhånd takk :)"

Som flere her påpeker så hadde alle skjønt det med en gang om det var cøliaki eller nøtteallergi og det er på tide at allergi for diverse kjemikalier blir tatt alvorlig også. 

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Man kan be nære venninner og familie om å ta hensyn. Men er det større selskap, fremmede, og så videre så får hun tilpasse seg. 

Uansett ser jeg ikke hvordan hun i praksis kan styre dette. Hos meg ville hun i alle fall slitt med å være uansett hva gjestene har på seg. Her er det duftpinner eller lys på badene, aromadispenser i gangen, klær blir vasket med parfymert vaskemiddel, vi eier vel ikke parfymefri deo og slikt, og handsåpen på badet kunne hun heller ikke brukt. 

Så å kreve at gjester ikke har på seg parfyme har nok neppe noe å si til eller fra i de fleste hjem. 

Anonymkode: 4d3e5...866

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan ikke kreve av andre at de ikke bruker parfyme, men jeg tenker at folk kan jo bruke hue litt selv og ta hensyn til andres behov.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ts

Det er mange som blir skikkelig dårlige av parfyme. 

Så tenk på det neste gang du vil føle deg ekstra vel ved å stinke fælt av parfyme og skyen av gift i lufta du etterlater etter deg selv.

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir kvalm og får vondt i hode av parfyme.

Anonymkode: ab2ac...f3b

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre sånn at man ikke kan ta hensyn til alt og alle ved en hver anledning. Dersom man har allergier man selv kan styre unna og kontrollere, for eksempel matvarer man ikke tåler, er det greit, men jeg synes det er i overkant å be et helt selskap om å la være å bruke parfyme fordi man kan komme til å reagere på det. Det blir nesten som å be husverten bygge om huset slik at rullestolen kan komme til over alt. 

Anonymkode: 544d1...a9f

• Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...