Gå til innhold

Ressurssvak veninne ønsker flere barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå var det ikke kun dårlig råd som var utfordringen til TS sin venninne. Men ustabile familieforhold, mental sykdom hos mor og 3 barn med diagnoser som foreldrene ikke klarer å følge opp.

Men det er helt riktig at det å være ressurssterk som forelder ikke nødvendigvis har så mye med økonomi å gjøre. Jeg jobber selv deltid i en ufaglært jobb, og kona har en helt vanlig jobb i kommunen. Vi tjener vel typ 600.000 i året til sammen.

Likevel eier vi leilighet, jeg har ansvar for fotballaget til sønnen min, og vi får skryt av lærerne til barna fordi vi er så flinke til å følge opp skolearbeidet. Vi inviterer barnas venner hjem på pizzakvelder og har også tatt oss ekstra av barnas venner i tilfeller hvor hjemmeforholdene hos disse ikke har vært optimale. Vi har også valgt å kun få 2 barn, da dette er det vi føler vi har kapasitet til.

Jeg vil anse oss som forholdsvis ressurssterke selv om vi ikke er leger eller ingeniører, eller eier en villa i byens beste strøk.

 

Anonymkode: c3c44...d23

Føler du det går bra med 2 barn på deres inntekt? Vi har ca samme inntekt og prøver på nummer 1, men er veldig usikker på om økonomien strekker til 2. 

Ellers er jeg helt enig med deg. Ressurssterk handler om så mye mer enn inntekt. Økonomistyring kan også gjøre at noen med lavere inntekt har bedre prioritert pengene enn noen med høy inntekt. 

Anonymkode: 36891...ea7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diry72 skrev (På 2.5.2023 den 22.33):

Alle greier vel å trøkke ut noen barn. Å gi de en god oppvekst og utvikling er litt verre

Alle klarer ikke det, har ett eller to barn (to foreldre med to barn, øker ikke befolkningen) eller velger bort å ha barn.

Anonymkode: 10560...f27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (På 1.5.2023 den 10.18):

Det er ikke tilfeldig hvem som faller gjennom som du kaller det. Sosialt utenforskap går i arv, det er et veldokumentert faktum.

Får begynne å tenke at alle kan la være å få barn kanskje. For alle kan i fremtiden bli psykisk psyke, få kreft, bli utsatt for vold fra partner, miste jobben i dårlige tider, og derfor få dårlig råd, spontanabortere selv om man trodde man var frisk osv. 

Anonymkode: 7d943...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (På 1.5.2023 den 10.04):

Det holder ikke å bare føde barna. De skal jo følges opp og oppdras de neste 18 årene etterpå også hvis de skal bli til noe nytte for samfunnet. Så om man ikke har kapasitet til det gjør man ingen tjenester ved å føde flere barn.

I Norge så er det slik, at hvis du ikke er skikket til å ta deg av barna, blir de overlatt til andre. At hun er resurs svak, er ikke det samme som  å være en dårlig mor.

Anonymkode: 1ffde...fbe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Føler du det går bra med 2 barn på deres inntekt? Vi har ca samme inntekt og prøver på nummer 1, men er veldig usikker på om økonomien strekker til 2. 

Ellers er jeg helt enig med deg. Ressurssterk handler om så mye mer enn inntekt. Økonomistyring kan også gjøre at noen med lavere inntekt har bedre prioritert pengene enn noen med høy inntekt. 

Anonymkode: 36891...ea7

Null problem. Vi har høye boligutgifter med både lån og fellesutgifter til borettslag. Mobil, internett, strøm og SFO til yngstemann. Mat og fritidsaktiviteter, og vi klarer å spare noen tusen i måneden så vi har råd til en utenlandsferie hvert år.

Så ønsker dere 2 barn, så er det null problem på en total inntekt på 600.000

Anonymkode: c3c44...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det fødes for få barn i Norge. Kanskje man skulle være glad for at noen tar et ekstra tak og føder mer enn normalen. 

Anonymkode: 2fd7e...e12

Det fødes for få barn, ja. Men løsningen er gjerne ikke at samfunnstaperne pumper ut kids kvantitativt. 

Anonymkode: 9e313...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Null problem. Vi har høye boligutgifter med både lån og fellesutgifter til borettslag. Mobil, internett, strøm og SFO til yngstemann. Mat og fritidsaktiviteter, og vi klarer å spare noen tusen i måneden så vi har råd til en utenlandsferie hvert år.

Så ønsker dere 2 barn, så er det null problem på en total inntekt på 600.000

Anonymkode: c3c44...d23

Takk for svar ☺️ vi har ikke bestemt oss enda, men fint å høre et annet perspektiv enn det jeg har lest her inne tidligere. 

Anonymkode: 36891...ea7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Får begynne å tenke at alle kan la være å få barn kanskje. For alle kan i fremtiden bli psykisk psyke, få kreft, bli utsatt for vold fra partner, miste jobben i dårlige tider, og derfor få dårlig råd, spontanabortere selv om man trodde man var frisk osv. 

Anonymkode: 7d943...286

Ta med deg stråmannen din et annet sted, takk.

15 hours ago, AnonymBruker said:

I Norge så er det slik, at hvis du ikke er skikket til å ta deg av barna, blir de overlatt til andre. At hun er resurs svak, er ikke det samme som  å være en dårlig mor.

Anonymkode: 1ffde...fbe

Du har rett i at det ikke er sikkert hun er en dårlig mor, det har jeg faktisk ikke nevnt noe om for det vet ingen i denne tråden. 

Mitt poeng har utelukkende vært at det ikke nødvendigvis er et gode for samfunnet hver gang noen får et barn. De som får en dårlig oppvekst har stor sjanse til å ikke bli en ressurs for samfunnet, da de ikke har fått med seg det som trengs for å klare seg godt i dagens arbeidsliv hjemmefra. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilga skrev (På 1.5.2023 den 2.26):

Det er trist å si det, men slikt går ofte i arv. Ressurssvake mennesker har ofte korte utdannelser, får tidligere barn og tenker ikke like mye konsekvenser for ting som ressurssterke mennesker gjør… 
 

Det eneste du kan gjøre som venninne er å gi henne velmente råd! 

Det er ikke slik idagens Norge lengre. Ressursvake mennesker får færre eller ingen barn leste jeg, mens leger og høytutdannede har flest barn i dagens samfunn. De som skiller seg ut er mennesker fra klansamfunn som feks somaliske 10 barns familier. Der fortsetter de å få store barneflokker pga gratis tildelte boliger og høyere trygdeutbetalinger...

Anonymkode: b37a3...ce2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar ☺️ vi har ikke bestemt oss enda, men fint å høre et annet perspektiv enn det jeg har lest her inne tidligere. 

Anonymkode: 36891...ea7

Det viktigste er at dere er trygge, stabile foreldre som klarer å følge opp barna. At man har en såpass god inntekt at man klarer seg i hverdagen, og likevel har råd til å spare en hundrelapp her og der.

Vi fikk barn da jeg var arbeidsledig uten egen inntekt, men vi leide da svært billig av svigers. Først når jeg fikk fast jobb, så kjøpte vi bolig.

Det viktige er at man er der for barna sine, og forstår at en 15-åring har helt andre behov enn en baby, før man velger å sette barn til verden.

Anonymkode: c3c44...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det viktigste er at dere er trygge, stabile foreldre som klarer å følge opp barna. At man har en såpass god inntekt at man klarer seg i hverdagen, og likevel har råd til å spare en hundrelapp her og der.

Vi fikk barn da jeg var arbeidsledig uten egen inntekt, men vi leide da svært billig av svigers. Først når jeg fikk fast jobb, så kjøpte vi bolig.

Det viktige er at man er der for barna sine, og forstår at en 15-åring har helt andre behov enn en baby, før man velger å sette barn til verden.

Anonymkode: c3c44...d23

Jaja, det er selvsagt og vi har alltid klart å spare mye. Det er nok mest stigmatiseringen over inntekten vår her inne som har gjort meg usikker. Var en tråd her for ikke lenge siden hvor noen ikke ville ha mer enn ett barn fordi de «bare» hadde 1,5 mill i samlet inntekt og kunne ikke skjønne hvordan de skulle klare å leve trangere. 

Anonymkode: 36891...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...