Gå til innhold

Svimmelhet, hva kan det være?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

jeg har slitt med svimmelhet i perioder, første gang varte det 2 timer hver morgen, var ustø med ok når jeg satt rolig. Var ok 1 uke ca. Nå er problemet når jeg legger meg ned på sofaen/ senga og står opp. Er helt danskebåten der man prøver å holde fast hodet. Skjer også på natta hvis jeg snur meg i senga.

noen som har opplevd å bli svimmel pga. stress? eller vært borti noe av det samme?
AMK var her første runde, men de fant ikke noe alvorlig. 

skal til fastlegen onsdag pga dette, men vil bare høre om noen andre har opplevd intens svimmelhet, og hva det evt var?

Anonymkode: 7bf3d...8c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det samme 2 ganger og det er konkludert med krystallsyke. Den ene gangen kom det i forb med et dødsfall i nær familie og nå sist hadde jeg mye stress i livet mitt. Det hjalp med veldig med øvelser for krystallsyke. Sjekk opp på YouTube el TikTok. Gode øvelser der. 

Anonymkode: b4eb3...a38

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hei

jeg har slitt med svimmelhet i perioder, første gang varte det 2 timer hver morgen, var ustø med ok når jeg satt rolig. Var ok 1 uke ca. Nå er problemet når jeg legger meg ned på sofaen/ senga og står opp. Er helt danskebåten der man prøver å holde fast hodet. Skjer også på natta hvis jeg snur meg i senga.

noen som har opplevd å bli svimmel pga. stress? eller vært borti noe av det samme?

skal til fastlegen onsdag pga dette, men vil bare høre om noen andre har opplevd intens svimmelhet, og hva det evt var?

.

Endret av Avocado83
Feilpost
AnonymBruker
Skrevet

Krystallsyke her og. Høres sånn ut når det er i forbindelse med at du legger deg ned, snur deg og står opp. Heldigvis er det ikke farlig overhodet.

Anonymkode: 9ef0f...eb2

AnonymBruker
Skrevet

Diabetes, men ja det kan være mye.

Anonymkode: 14e29...a7e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært svimmel i forbindelse med hjerneblødning, eggløsning, mensen, korona, influensa så svimmelhet kan jo komme av mye rart. Du får ha lykke til hos legen, er som regel lite hjelp å få for slikt. Ikke meningen å være pessimistisk men de er ikke flinke når det kommer til slike ting.

Anonymkode: 9e325...0c0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei

Jeg har vært svimmel i 4 mnd nå pga stress. 
føles ut som jeg er på en båt. Hver dag. Men ikke hver time. Skjer spesielt når jeg er ute å går på senteret, butikker osv, eller hjemme. Noen dager er verre.. men leger finner ingenting. Så håper det bare er pga stress :) regner med visst det hadde vært noe alvorlig så hadde det vært konstant, kanskje? Ikke kommet og gått.. 

Anonymkode: bd0e3...ef2

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være så mye. 

Jeg slet mye med svimmelhet når jeg hadde b12 mangel. 

Anonymkode: 7a4ef...4b0

Skrevet

Høres ut som krystallsyke ja. Jeg sliter selv med det i perioder. Helt ufarlig, selv om det er irriterende der og da. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært svimmel når jeg har hatt for lite b-12, og for mye jern (pga betennelse). For lite jern kan også gi svimmelhet. Så det kan være ørten ting som er årsak, og ingen av oss kan fortelle hva som er årsaken for deg.  
Bra du drar til legen og blir utredet :) 

Anonymkode: 704a8...d1e

AnonymBruker
Skrevet

Ja ja dere, svimmelhet kan være mye, men nå har TS posisjonell svimmelhet, så da er det mest sannsynlig krystallsyke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svimmelhet kan skyldes så mangt,og fordelaktig å få undersøkt hos legesjekk.

Kan skyldes blodtrykksfall.

Virus på balansenerven.

Krysstallsyke.

Hjernesvuls.

Anonymkode: 891ba...508

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det slik etter korona. Legen mistenkte først krystallsyke, men det var det ikke. Nå har jeg det av og på hver gang jeg blir veldig sliten, eller har en infeksjon. Er blitt en slags litmustest på at jeg må roe ned litt i livet. 

Anonymkode: 834f5...001

AnonymBruker
Skrevet

jeg har det sånn nå - mest sannsynlig ettervirkninger av coronainfeksjon, samt mye stress.

God bedring.

Anonymkode: 0047e...90f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir svimmel når jeg legger meg ned og snur hodet (begge veier, men verst mot venstre). Det er krystallsyke. Blir svimmel også noen ganger når jeg reiser meg opp, det var i følge fastlegen blodtrykket. 

Krystallsyke hos meg varierer i perioder. 

Anonymkode: e6318...c2f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir overrasket om det ikke er krystallsyke.

En enkel variant i ditt tilfelle vil jeg tippe. 

Posisjonsutløst svimmelhet er gjerne primært det. 

Anonymkode: b8b11...8cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja ja dere, svimmelhet kan være mye, men nå har TS posisjonell svimmelhet, så da er det mest sannsynlig krystallsyke. 

posisjonell Svimmelhet? Jeg får det når jeg går, snur meg og står i ro, men så går det over. Så kommer det tilbake igjen etter en liten stund. Så kan jeg være uten svimmelhet i 1-2 timer, så kommer det igjen når jeg er oppe og går. Kan det være krystallsyken selv om jeg har blitt testet for det? Med briller. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

posisjonell Svimmelhet? Jeg får det når jeg går, snur meg og står i ro, men så går det over. Så kommer det tilbake igjen etter en liten stund. Så kan jeg være uten svimmelhet i 1-2 timer, så kommer det igjen når jeg er oppe og går. Kan det være krystallsyken selv om jeg har blitt testet for det? Med briller. 

Om du var hos en dyktig behandler og ble testet med briller er det trolig ikke krystallsyke.

Ikke alle som har utstyr er dyktige dessverre, så endel opplever feil svar på det.

Synes det høres litt merkelig ut at du særlig får det ved å snu deg i senga på natta - og det ikke skal være krystaller sånn primært.

Ikke så mange andre vestibulære tilstander gir akkurat den spesifikt. 

Anonymkode: b8b11...8cf

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har vært svimmel

kan være alt fra blodtrykksfall, høyt blodtrykk, tidlig tegn på hjernerystelse (sjeldent om ung) eller fordi du har drukket for lite. Når jeg har vært svimmel har det hjulpet og fått i meg noe drikke og sette meg ned, og evt. få i meg noe spise.

Anonymkode: 09d6d...e5d

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det høres ut som et spørsmål du bør ta med legen din. Jeg er bare pasient, så dette kan ikke jeg si sikkert. Men hadde du daglige anfall på tiden du ble testet? Kjente du svimmelheten når du hadde brillene på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...