Gå til innhold

Utelate barnets etternavn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lov?

For en stund siden fortalte barna meg at bf har utelatt etternavnet til minstemann på et årskort. Syns det var rart, men ikke tatt det opp med han fordi han gjør så mye dumt. 

Disse dumme tingene har nå endt med at vi skal på mekling hos fvk, leste nettopp innkallingen og der igjen så er etternavnet til barnet utelatt, mens mellomnavnet er skrevet som om det skulle vært etternavnet til barnet. Det er bf som har innkalt til mekling istedenfor å faktisk gidde å møte barnet sitt, ringe barnet osv..

Mitt etternavn er barnas etternavn, fars etternavn er mellomnavn. Vi var helt enige om at barnet skulle få mitt så han og halvbroren kunne ha samme siste etternavn.

Skjønner ikke hvordan det kan være lov til å bare fjerne etternavnet på barnet.

Anonymkode: cc4be...747

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Hva slags årskort er det snakk om?

Anonymkode: 4ffd8...c0b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hæ? Hva slags årskort er det snakk om?

Anonymkode: 4ffd8...c0b

Kun lekeland, derfor jeg ikke har tatt det opp. Ser ikke på det som noen big deal. Men at han utelater etternavnet til offentlige etater syns jeg er mer spesielt. 

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har mittnavn-farsnavn og jeg bruker stort sett bare mitt navn på barna, noen ganger mittnavn-forbokstaven til fars navn. Meget sjelden jeg bruker begge, hadde jeg hatt muligheten hadde jeg fjernet fars navn. 
Ganske sikker på at far kun bruker sitt navn på barna, men de sees så sjelden at jeg ikke bryr meg. 
to hendelsers hadde jeg ikke brydd meg om jeg var deg. 

Anonymkode: cd465...610

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mine barn har mittnavn-farsnavn og jeg bruker stort sett bare mitt navn på barna, noen ganger mittnavn-forbokstaven til fars navn. Meget sjelden jeg bruker begge, hadde jeg hatt muligheten hadde jeg fjernet fars navn. 
Ganske sikker på at far kun bruker sitt navn på barna, men de sees så sjelden at jeg ikke bryr meg. 

He?

Du heter hansen

far heter olsen

du bruker stort sett kun hansen

men, noen ganger skriver du

Nora Hansen O. ??

Anonymkode: 67f3a...48d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Syns det er dumt å utelate etternavnet når det handler om informasjon som skal gis om barnet til fvk, på alle papirer jeg leverer i barnehage/skole eller andre offentlige steder så tar jeg både far sitt etternavn som barnet har som mellomnavn og mitt etternavn som er barnets etternavn. Eneste stedet jeg kun bruker etternavn og ikke mellomnavnet er på navnelappene i klærne til barnet. For å gjøre det kortest mulig. Hadde han ikke hatt et så normalt fornavn så hadde jeg kun satt fornavnet på merkelappene ettersom der kun er i bhg/skole det er nødvendig. 

Syns informasjonen om barnet skal være riktig når man skal dele ut informasjon til andre om barnet. Når barnet får pass så får han jo alle navn i passet sitt, utelater ikke mellomnavnet. 

2 hendelser er det jeg vet om, jeg syns uansett det er dårlig å frata barnet etternavnet sitt og late som det har et annet etternavn. Barnet selv sier både fornavn, mellomnavn og etternavn når man spør han hva hele navnet hans er, utelater ingen av de. 

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Av alle ting jeg virkelig ikke ville brydd meg med. Ville bare syntes det var koselig at han ordnet årskort til lekeland, og var opptatt av at barnet også brukte hans navn. I settinger der det kan bli bråk (som flybilletter) så gjør man det selvfølgelig rett. Men ellers kjenner jeg mange som "sjonglerer" navn litt. 

Du skriver at dere skal på fvk fordi han har gjort mange dumme ting. Men om det er slike "ting" du henger deg opp i er det mulig på tide å rette blikket mot deg selv? 

Anonymkode: 133cb...4e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig barnslig ut men hadde ikke giddet å bruke så mye energi på det hvis han uansett gjør mye annet dumt. Jeg bruker bare siste etternavn på barnet selv om det ikke er mitt etternavn, for å slippe at navnet blir så langt 

Anonymkode: b4b95...104

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Av alle ting jeg virkelig ikke ville brydd meg med. Ville bare syntes det var koselig at han ordnet årskort til lekeland, og var opptatt av at barnet også brukte hans navn. I settinger der det kan bli bråk (som flybilletter) så gjør man det selvfølgelig rett. Men ellers kjenner jeg mange som "sjonglerer" navn litt. 

Du skriver at dere skal på fvk fordi han har gjort mange dumme ting. Men om det er slike "ting" du henger deg opp i er det mulig på tide å rette blikket mot deg selv? 

Han har gjort mange dumme valg som går utover barna, sånn har det vært hele veien. Tenker ikke på de når han tar avgjørelser. 

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han har gjort mange dumme valg som går utover barna, sånn har det vært hele veien. Tenker ikke på de når han tar avgjørelser. 

Ts 

Men hvilket etternavn man skriver er en filleting. 

Så når dette er hva du lager innlegg om, og mulig åpner med hos fvk, så drukner de viktige tingene fullstendig. Du må jobbe med eget fokus, og prioriteringer. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en kamp som er verdt å ta.

Anonymkode: 58499...aad

AnonymBruker
Skrevet

Ta med barnets id så vil riktig navn stå på meklingsattesten. 

Men det er ikke direkte ulovlig på noen måte som betyr noe.

Anonymkode: a82cb...a27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så når dette er hva du lager innlegg om, og mulig åpner med hos fvk, så drukner de viktige tingene fullstendig. Du må jobbe med eget fokus, og prioriteringer. 

Ok, tydelig at det for de fleste ikke spiller noen rolle om man bruker etternavnet eller mellomnavnet. Trodde kanskje man måtte bruke hele navnet til offentlige etater, derfor jeg laget et innlegg. Jeg syns det er rart at man utelater barnets etternavn og at det virker som det er helt greit. 

Ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ta med barnets id så vil riktig navn stå på meklingsattesten. 

Men det er ikke direkte ulovlig på noen måte som betyr noe.

Anonymkode: a82cb...a27

Så hvis jeg ville så kunne jeg ha kun skrevet fornavn og etternavn i papirer til bhg og skole? Så han "slipper" å bruke mellomnavnet? 

Nå har jeg brukt hele navnet så ikke aktuelt uansett, men bare lurer på om det er greit i fremtiden.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barnet har bare ett etternavn, ts sitt. Det andre er mellomnavn.

Anonymkode: 18c5f...8ab

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så hvis jeg ville så kunne jeg ha kun skrevet fornavn og etternavn i papirer til bhg og skole? Så han "slipper" å bruke mellomnavnet? 

Nå har jeg brukt hele navnet så ikke aktuelt uansett, men bare lurer på om det er greit i fremtiden.

Ts

Ja, man er vel pålagt å skrive fornavnet og etternavnet (dvs hvis man har to fornavn og heter Anne Kari så kan man egentlig ikke droppe Kari).
Men et ekstra etternavn er jo som nevnt mellomnavn, og derfor valgfritt å føre opp de aller fleste steder.

Anonymkode: 1d49d...162

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette er for eksempel ikke lov 😊 Er det etternavn med bindestrek mellom så defineres det som et etternavn, og da er det ikke valgfritt å droppe halvparten. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet har bare ett etternavn, ts sitt. Det andre er mellomnavn.

Anonymkode: 18c5f...8ab

Det stemmer, barnet har ett etternavn. Og det var noe han var enig i, så syns det er dumt han forandrer navnet til barnet i offentlige settinger. 😔 Greit nok på et årskort, men barnet har jo selv reagert på at faren ikke bruker etternavnet på barnet. 

Ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, man er vel pålagt å skrive fornavnet og etternavnet (dvs hvis man har to fornavn og heter Anne Kari så kan man egentlig ikke droppe Kari).
Men et ekstra etternavn er jo som nevnt mellomnavn, og derfor valgfritt å føre opp de aller fleste steder.

Er det jeg også tror. At man er pålagt å bruke fornavn og etternavn, men ikke mellomnavn. 

Ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er for eksempel ikke lov 😊 Er det etternavn med bindestrek mellom så defineres det som et etternavn, og da er det ikke valgfritt å droppe halvparten. 

Stemmer 😊 Vi syntes etternavn med bindestrek mellom så "dumt" ut og valgte derfor å sette bf sitt etternavn som mellomnavn både fordi det er et veldig vanlig navn, for kort til å ha etter mitt etternavn og for at barna skulle ha samme etternavn.

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...