Gå til innhold

Bleieslutt toåring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg kunne tenke meg å høre andres erfaring ved bleieslutt.

Jenta mi er to år(og 3mnd om det er viktig), og vi kastet bleien igår. Har forbredt henne en uke i forveien med "til lørdag kaster vi bleiene" og på lørdag morgen kastet vi alle bleiene sammen. Kjempe stas! Det gikk over all forventning, ingen uhell, løp bort til potten "jeg må tisse/bæsje" og gjorde fra seg. Kjempe stolt barn og mor.

Igår gikk hun helt naken nedentil, og tenkte derfor å teste med (løs) bukse idag. Og det gikk kjempe bra lenge! Samme regla som igår, bare at hun nå dro på/av seg buksen. Men så kom det to tisseuhell på rappen. Første uhellet merket hun ikke før jeg sa det da hun var dypt inne i en lek, og andre uhellet oppdaget hun det mens hun tisset, stoppet og gikk bort på potten å fullførte.

Etter det siste uhellet fjernet jeg buksen igjen, og da fløy hun på do i ett kjør med tiss og bæsj uten uhell.

Jeg lurer på om jeg var for rask med å ta på bukse, enda den var løs? Når tok dere andre på bukse? Truse? Leggings? 

Foreløpig løper hun på potten når hun selv kjenner hun må, så setter jeg henne på toalettet når hun "må"(før mat, før vi går ut, lenge siden sist). Noen ganger spør hun selv om hun kan sitte toalettet. Hun har tisset på toalettet, men ikke bæsjet.

Anonymkode: d64bf...a10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle mine sluttet med bleie litt før de fylte 2år. Yngste hadde 2-3 uhell etter bleieslutt. De 4 andre hadde ingen. 
Tok på både truse og bukser fra dag 1. 

Anonymkode: 0987e...a42

AnonymBruker
Skrevet

Dere er jo godt i gang! Min jevngamle har gjort litt på potte en periode, men nå er det kun uvilje mot å sitte der. Jeg ser mørkt på bleieslutt😬

Anonymkode: ca8de...1c3

Skrevet

Sluttet å tisse i bleie når hun var 3 år, da brukte vi mye tid på potte og tok oss god tid. Nå er hun 4 og har også sluttet med bleie om natten:) 

AnonymBruker
Skrevet

Siden det er jente anbefaler jeg kjole. Lett å dra opp.

Anonymkode: 42886...ab4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Siden det er jente anbefaler jeg kjole. Lett å dra opp.

Anonymkode: 42886...ab4

Hjemme fungerer kjole fint, men om en ukes tid skal hun i barnehagen igjen, og da kler jeg henne i leggings/joggebukse. Så må på et tidspunkt være tørr med bukse, og helst truse, på..

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hjemme fungerer kjole fint, men om en ukes tid skal hun i barnehagen igjen, og da kler jeg henne i leggings/joggebukse. Så må på et tidspunkt være tørr med bukse, og helst truse, på..

TS

Husk å ta med ekstra mye truser, sokker og bukser i barnehagen. :)

AnonymBruker
Skrevet

Da vår yngste på samme alder sluttet med bleie i fjor sommer, gikk det veldig fint de første dagene, og så fulgte flere uker med daglige tisseuhell (det meste kom i do, men det ble minst ett uhell hver dag).

Hos oss tror jeg hun egentlig ikke hadde lært å kjenne igjen at hun måtte tisse i tide til å komme på do. Det virket bare sånn, fordi hun løp relativt ofte til do fordi det var stas, og tisset hver gang. Da det ikke var like spennende mer, gikk hun ikke på do ofte nok til å ikke bli tissetrengt. Og oppfordring fra oss om at nå var det på tide å tisse, likte hun absolutt ikke. Hun gikk en del bar nedentil med kjole over hjemme. Men uansett, etter de første 2-3 dagene med null uhell, hvor vi trodde vi hadde et barn som hadde lært å gå på do med det samme vi tok av bleien, tok det 4-5 uker før hun virkelig knakk koden. Altså begynte å kjenne at hun måtte skikkelig tisse før det var for sent, og gå på do og holde seg til hun kom frem dit. At hun ropte "jeg må tisseeee!" og løp av sted samme dag som vi tok av bleia, handlet derimot ikke om at hun faktisk var ordentlig tissetrengt, men at det var gøy/passende å rope.  

Anonymkode: 9bc06...1d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bare byttet til truse og bukse med en gang, og vasket litt ekstra i starten heller. 

Anonymkode: 7730b...576

Skrevet

Vår sluttet rundt samme alder. Få uhell, men tror vi hadde noen få opp mot en måned etter slutt. Synes det høres ut som dere har en kjempestart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...