AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #21 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber med ei som har forferdelig med rynker i en alder av 51. Ville ikke Blu som henne og startet med retinol. Nå er ansiktet mitt svidd av. Wtf??? Anonymkode: 7d488...66c Hvilken styrke har du brukt og hvor ofte har du smurt? Ser ut som du har gått meget hardt ut. Anonymkode: 3247b...ac2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #22 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Huff. Så vondt ut det bildet ditt. Jeg tenker at sol, for lite drikke, og mangel på bruk av solkrem er det som vil hjelpe. Og ikke røyk / alkohol. Jeg har også retinol krem, men har ikke turt å bruke etter at jeg har hørt om tilfeller som ditt. Håper det blir bedre raskt. Anonymkode: 761e3...833 Hjelpes. Jeg mente at å drikke vann, og bruke solkrem vil hjelpe om man vil passe på huden. Og masse søvn og hvile og ikke røyk og mye sol. Anonymkode: 761e3...833
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #23 Skrevet 30. april 2023 Hvor ofte har du smurt?😅 man må vemme huden til Retinol gradis. Og kun påføre et tynt lag på kveldstid kanskje så sjelden som en gamg per uke i starten og så gradvis øke intervallet. Man har også ulik toleranse for retinol. Anonymkode: 1255e...307 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #24 Skrevet 30. april 2023 2 hours ago, Lonehill said: Nå er det hormonet som cellene lager av D-vitamin som styrer fornying og produksjon av hudceller. A-vitamin er også viktig for denne prosessen, men hvis hudcellene ikke finner D-vitamin blir det ikke noen fornying. Øk D-vitaminnivået ditt og prøv igjen, så vil du sannsynligvis oppleve et annet resultat. Sitat fra artikkelen "Vitamin D og huden: Fysiologi og patofysiologi": Det er altså D-vitamin som hemmer hudkreft og styrer dannelsen av ny hud. Rart at det ikke er mer fokus på det hos de som er bekymret for solskader og rynker. Hvilket «hormon» lager TA-celler fra vitamin D mener du? Anonymkode: ad8dc...601
Lonehill Skrevet 30. april 2023 #25 Skrevet 30. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilket «hormon» lager TA-celler fra vitamin D mener du? Anonymkode: ad8dc...601 Hvis du hadde kikka på artikkelen jeg siterte og linket til, står det i innledningen. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3687803/ Hormonet kalles kalsitriol (kjemisk betegnelse er 1,25(OH)D) og kan produseres i stort sett alle typer celler, når cellene blir stimulert til det. Mest berømt er kanskje produksjonen av hormonet kalsitriol som skjer i celler i nyrene og settes i omløp i blodet når kalsiumnivået i blodet synker. Epitele celler (som danner f.eks. huden og slimhinnene) omdanner D-vitamin til hormonet kalsitriol selv, for internt bruk. D-vitaminmangel gir dårlig regulert celledeling i hudceller, som f.eks. kan komme til uttrykk som keloide arr. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33476473/ Leger rapporterer også at de med godt resultat har brukt D-vitamin til å minske keloide arr, uten at det ser ut til å ha fyrt av noen begeistring blant brannskadde i Norge. https://www.researchgate.net/publication/354311670_Role_of_vitamin_D_in_treatment_of_keloid Endret 30. april 2023 av Lonehill La til link
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #26 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg falt for cosrx først med 0,5 % retinol. Etter et par mnd tenkte jeg at en økning var på sin plass og forsøkte Paulas choice 1 %. Slik ser jeg ut nå. Ikke rør retinol folks Anonymkode: 7d488...66c Du har økt styrken altfor fort. Det finnes lavere styrke enn 0,5. Alltid start lavt om du ikke har brukt retinol før. Et par mnd er ikke nok tid til at huden tåler 1 i styrke. Merkene du har brukt er kjente merker og funker bra, men du ble for utålmodig og brukte dem feil. Anonymkode: 9dece...d73 1
AprilLudgate Skrevet 1. mai 2023 #27 Skrevet 1. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg falt for cosrx først med 0,5 % retinol. Etter et par mnd tenkte jeg at en økning var på sin plass og forsøkte Paulas choice 1 %. Slik ser jeg ut nå. Ikke rør retinol folks Anonymkode: 7d488...66c Oj…. Det var en ille reaksjon! Jeg har selv sluttet med tretinoin fordi diverse bivirkninger, men fikk aldri slik reaksjon. Noe endel ikke er klar over at kan irritere voldsomt er: - Tret/retinol direkte på nyfuktet hud (øker opptaket, noen får slike merker av det) - Daglig påføring - Påføre direkte på hud første lag (noen trenger sandwhichmetoden) - Droppe solkrem - Kombinere med andre aktive ingredienser (også rens osv) Men - dette var ganske vilt 😳🌶️ Bare la huden hel være - kun smør på godt med solkrem faktor 50 uten parfyme osv. Gjerne cicaplast også, og mye fukt (bruk krem for allergisk/svært sensitiv hud). Endret 1. mai 2023 av AprilLudgate
AprilLudgate Skrevet 1. mai 2023 #28 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det ser ille ut, men er det etter kun en gangs bruk?! Så høy prosent Retinol må du begynne med en-to ganger i uka max i en måned, så trappe om en dag til i en måned så en dag til i en måned. Aldri gå rett på daglig påføring flere dager på rad. Man kan bli lurt til at man tåler det en kveld pga effekten ikke syns på huden før tre dager etter påføring men man skal ikke påføre kvelden etter selvom man ikke får noen irritasjon, vente tre dager alltid i begynnelsen for å bygge opp toleranse og se hvordan huden tåler det. Det kan også ha skapt en ekstra sterk reaksjon om du f eks har brukt sterk niacinamide serum samtidig eller andre syrer med BHA, AHA, Azelaic Acid eller lignende??? Eller har vært i solen uten beskyttelse?! Huff ser virkelig ikke bra ut håper smerten lindres raskt og det blir fint igjen når du er ferdig peelet. Hudbarrieren din er ødelagt nå så du bør vente noen måneder før du bruker produkter med syrer eller parfyme eller alkohol i. Anonymkode: de3db...359 Jo….men såpass «retinolburn» er ikke å forvente uansett med mindre man har dynket det ene og andre. Jeg har og fått reaksjon etter kombinering av tretinoin (mye sterkere) med azelaic - men det ble bare pittelitt irritasjon veldig lokalt. Huden til TS er jo helt krisereaksjon.
Lonehill Skrevet 1. mai 2023 #29 Skrevet 1. mai 2023 AprilLudgate skrev (6 minutter siden): Jo….men såpass «retinolburn» er ikke å forvente uansett med mindre man har dynket det ene og andre. Jeg har og fått reaksjon etter kombinering av tretinoin (mye sterkere) med azelaic - men det ble bare pittelitt irritasjon veldig lokalt. Huden til TS er jo helt krisereaksjon. For folk som driver med hudpleie er sikkert dette et vanvittig naivt spørsmål, men det er dønn ærlig og uten snev av ironi: Tilfører dere kroppen retinol ved å smøre det på huden??? Utenpå, liksom?
AprilLudgate Skrevet 1. mai 2023 #30 Skrevet 1. mai 2023 Lonehill skrev (4 timer siden): For folk som driver med hudpleie er sikkert dette et vanvittig naivt spørsmål, men det er dønn ærlig og uten snev av ironi: Tilfører dere kroppen retinol ved å smøre det på huden??? Utenpå, liksom? Om man bruker det i hudpleie, så ja. Det finnes i ulike type former og konsentrasjoner. Retinol får du kjøpt uten resept, tretinoin må du ha resept av lege på. Er hovedsakelig 2 grunner til at folk bruker det: akne og/eller fine linjer. Men, det er kjent for å gi endel bivirkninger - så endel vil kunne oppleve mer irritasjon enn effekt. Uansett hvor lav prosent de bruker. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå