Gå til innhold

«Således» og «dog»

Embla Othea

Anbefalte innlegg

Jeg bruker ofte ordene «således» og «dog» istedenfor «derfor» og «derimot» i juridiske tekster (klager, begjæringer osv.), men blir det for «jussete» å bruke i andre tekster (men som likevel er innenfor sjangeren sakprosa)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Embla Othea skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker ofte ordene «således» og «dog» istedenfor «derfor» og «derimot» i juridiske tekster (klager, begjæringer osv.), men blir det for «jussete» å bruke i andre tekster (men som likevel er innenfor sjangeren sakprosa)?

Nei, det er helt greit å bruke

Anonymkode: b32db...d08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Således er et ord som framstår som gammelmodig og stivt. Det er blant de ordene som vi som jobber i det offentlige blir frarådet å bruke i brev, utredninger og andre dokumenter. Rådet er fornuftig, etter min mening. Et formelt dokument blir ikke mindre seriøst selv om man unngår kansellistil. 

Dog er også litt stivt, men likevel i en mildere klasse enn således. Så lenge det brukes riktig og ikke overdrevent mye er det helt greit å bruke. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom skrivestilen din ellers er ganske gammelmodig er det vel greit å bruke slike uttrykk i sakprosa. Samtidig er det litt komisk med folk under 70 som skriver på denne måten. Kanskje det kan fungere dersom skrivestilen, på en eller annen måte, kan forsterke et ironisk innhold i teksten?

I jobbsammenheng mener jeg at man bør skrive slik at mottakeren enkelt forstår innholdet. Da har det liten hensikt å bruke kansellistil. Du skal ikke «imponere» noen, du skal få frem et budskap. Selv kom jeg meg gjennom jusstudiet, med godt resultat, ved å skrive korte og klare setninger. Jeg skriver på samme måte nå selv om mange av kollegene mine skriver mer komplisert (og uten tanke på hvem mottakeren er). 

Anonymkode: 74470...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett disse ordene bli brukt her på kg innimellom, og jeg forstår jo hva de betyr. Likevel assosierer jeg dem med en eldre, finere frue fra "beste vestkant", og humrer litt i skjegget av dem. 

Anonymkode: b34be...343

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normale ord. 
Jeg, kvinne 31, bruker også disse ordene til daglig. 

Anonymkode: d4be6...f39

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror aldri jeg har brukt således, dog bruker jeg dog til stadighet.

Anonymkode: 946f1...590

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Angående jussete språk. "Åpenbart" er også en gjenganger. Ikke noe galt i ordet isolert sett, men det blir ofte brukt av studenter/jurister på ting som kanskje ikke er så åpenbart likevel. 

Anonymkode: 53b58...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (På 30.4.2023 den 13.08):

Kommer vel an på hvem som er mottakeren av det du skriver? 
Ville hoppet over "jussisk" språk til feks klienter.

Anonymkode: 3ef43...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (På 30.4.2023 den 13.08):

Dog er jo et helt vanlig ord å bruke til hverdags. Således er litt mer formelt. 

Anonymkode: 09ae9...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...