AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #1 Skrevet 30. april 2023 Jeg har vært i mitt første utdrikningslag. Er gravid og drikker derfor ikke alkohol. Det var også to av de andre som ikke drakk alkohol. Det var en Facebook -gruppe hvor all info ble lagt ut om tidspunkt og ulike aktiviteter. Økonomi har ikke vært tema. Jeg kjenner ikke forlover fra før. Utdrikningslaget bestod av "vanlige" aktiviteter (karaoke ++), alle kostet noe. Selv om ikke pris ble oppgitt på forhånd, kan man kanskje tenke seg til ca hva dette koster. Alkohol og annet innkjøp var ikke "oppgitt" på forhånd. Det var kjøpt inn mye alkohol på forhånd (kanskje 30 øl, 3 store flasker champagne, 2 flasker cremant, rosevin). Det var også kjøpt inn alkoholfri drikke (brus og juice). Vi spiste lunsj ute og det ble da bestilt en flaske musserende som ble delt på de som drakk. Forlover har lagt ut for alt hele dagen, inkl lunsjen. Den var bare plutselig betalt uten at jeg fikk dette med meg. Alle spiste ulike retter, noen drakk kaffe osv. På karaokestedet la hun ut for drinker til de som kjøpte alkohol. Vi har også tatt taxi fra sted til sted som hun har lagt ut for. På det ene utestedet hadde hun forhåndsbestilt alkohol til over 2500kr. Så. Hun sa hun samlet opp alle utgifter og deler på alle deltakerne. Jeg har ikke fått vipps-krav enda, men finner det urimelig at jeg skal betale for alkohol jeg ikke har drukket? Selvsagt skal jeg betale for bruden. Jeg synes også det er uryddig å ikke si noe om dette på forhånd. Det er i orden for meg å ta taxi, men hadde vært kjekt å opplyse om det slik at man kan ta det med i beregningen på totalbeløpet. Utdrikningslaget var i en annen by, så jeg har også hatt utgifter til reise og overnatting (som jeg selvfølgelig har medberegnet). Jeg har råd til å betale uansett hva prisen blir, så det er ikke det problemet ligger, men det vet jo ikke hun. Noen tanker om dette og hvordan jeg burde forholde meg til det? Det enkleste er jo å betale det jeg blir bedt om, men kjenner det irriterer meg. Anonymkode: 2c81e...06b 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #2 Skrevet 30. april 2023 Så utrolig rotete av forlover! Har vært borti noe lignende og når noen tok det opp på Facebook gruppen ble det ramaskrik fra forlover, men alt flere av oss ville vite var hva de forskjellige summene var, slik at det ble rettferdig. Jeg ville av prinsipp absolutt ikke ha betalt uten å si i fra om hun virkelig forventer å dele alt på alle. Jeg ville enten ha skrevet en personlig melding til henne eller rett og slett skrevet på gruppen, at du etterlyser kvitteringer for dagen, slik at alle har mulighet til å ta sin del. Du in legge ved at du selvsagt betaler din del for bruden, men at siden du feks ikke drakk noe alkohol, så føler du det blir urimelig at du skal være med å dele på. Anonymkode: 5a150...6f0 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #3 Skrevet 30. april 2023 Så de som drakk 5 øl skal betale like mye som deg som spiste peanøtter og drakk en cola? De 2500 i drikkevarer skal også deles på deg, enda du ikke drakk alkohol? Jeg hadde skrevet en melding ala dette "Hei og takk for godt lag! Jeg bare lurte på om det var mulig å få se på kviteringer fra dagen, så jeg kan betale for min del, og selvsagt min del av bruden?" Eller noe. Anonymkode: 9c2ca...c09 9 1
Mt3 Skrevet 30. april 2023 #4 Skrevet 30. april 2023 Litt merkelig å ikke ha enighet om en ca pris å gå etter før utdrikningslaget starter, det kan du jo gjerne si i gruppen samt at du synes det blir litt feil å dele all alkohol på alle da det var flere som var edruelig. Utenom det så ville jeg bare betalt den summen hun kom med, å arrangere utdrikningslag er ikke så enkelt å gjøre på en rettferdig måte. 3
Frkego Skrevet 30. april 2023 #5 Skrevet 30. april 2023 (endret) Var i utdrikningslag forrige helg og jeg er gravid, det samme var 2 andre. Vi alle vippset samme sum i forkant som skulle dekke aktiviteter, mat og drikke. Det var handlet inn både alkohol og alloholfritt. Jeg har ikke reagert på at jeg betalte det samme som de som drakk, selv om det var handlet inn både prosecco og annen alkoholholdig drikke. Drikke utover kvelden skulle alle stå for selv, det var kun drikke til maten og aktivitetene som gikk fra fellesutgiftene. Vet jo at de to flaskene prosecco kostet mer enn den ene flaska med alkoholfri cider som vi gravide drakk, men helt ærlig så har jeg ikke brydd med noe om det. Det var brudens dag og hun hadde det strålende! Når det kommer til utgifter i utdrikningslag generelt så synes jeg det begynner å gå litt over stokk og stein. Det blir dyrere og dyrere og mer råflott for hvert utdrikningslag jeg er på… tror dette endte med å koste rundt 15000,- og det synes jeg er helt unødvendig. Jeg stiller opp for venninne mine, så jeg betaler min del og deltar, men tenker i mitt stille sinn at det kunne ha vært gjort noe billigere. Vet flere meldte avbud på det forrige da det ble for mye i egenandel. Endret 30. april 2023 av Frkego 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #6 Skrevet 30. april 2023 Den musserende syns jeg det er innenfor at alle er med på, resten burde du slippe. Men av erfaring må du nok betale alt. Anonymkode: a4ec8...840
Solanum tuberosum Skrevet 30. april 2023 #7 Skrevet 30. april 2023 Du betaler. Samme hvor urettferdig det kan synes, så vil du bare fremstå som grådig og du lager dårlig stemning. La det gå. 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 Her må en uryddig forlover nok betale for mer enn andre… forlover som ikke laget budsjett må svi fra egen konto. Vanlig å betale er ca 1000kr, til nøds 1500kr. Så får du krav på 2500kr så vipser du 1500kr😝 Så gir du beskjed til de andre gravide så dere blir flere om det🤓 Anonymkode: a6845...0c8 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 En grunn til at jeg aldri deltar på slike ting, helt meningsløst. Handler bare om alkoholen, asosialt. Anonymkode: 89e09...679 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 Det blir mye styr for den som arrangerte utdrikningslaget om man skal finregne på hvor mye som skal betales. Del summen på deltakerne, så betaler alle likt. Jeg synes det er smålig å pirke i dette. Anonymkode: 16b44...042
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #12 Skrevet 30. april 2023 Skjønner at du synes det er urettferdig, men det blir jo også noe kronglete å begynne med at den ene ikke rakk å være med på bowling, en annen hadde spist først og ville ikke betale for mat og en tredje sto over paintballen osv. Det blir litt et spleiselag hvor man spleiser på hele festen, ikke bare de delene man selv liker. Jeg har arrangert fester/sammenkomster som har vært spleiselag, hvor vi har handlet inn noe alkohol/velkomstdrinker, også alkoholfritt. Alle har betalt det samme for å bli med, selv om alkoholfri drikke er billigere enn champis. Men da har man hatt medbrakt i tillegg og betalt for seg selv på byen, så det har ikke blitt like skjevt.. Det høres nok kanskje ut som forlover burde vært hakket ryddigere her da, hadde jeg vært deltaker som drakk så kan det være jeg hadde sagt noe selv om skjevfordelingen. Men det er et hælvete å drive og arrangere disse greiene og jeg tenker litt at noen ganger går man i minus i livet og andre ganger i pluss, og så går alt opp i livets store regnskap Hadde bare betalt, det hadde kostet meg mindre enn å begynne å klage tror jeg, heller gå litt i minus på penger enn å bruke negativ energi på sånt. Anonymkode: 986e9...cb9 1 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #13 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det blir mye styr for den som arrangerte utdrikningslaget om man skal finregne på hvor mye som skal betales. Del summen på deltakerne, så betaler alle likt. Jeg synes det er smålig å pirke i dette. Anonymkode: 16b44...042 Så fryktelig vanskelig er det ikke å dele i to kategorier - de som drakk alkohol og de som ikke drakk alkohol. Klarer man ikke å regne ut det på egenhånd kan man bruke vipps oppgjør Anonymkode: be602...292 6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #14 Skrevet 30. april 2023 Det er ikke greit. Man betaler for egen mat og drikke. Bruden blir spleiset på. Av og til bestiller jeg rimeligste rett da jeg ikke har råd eller ønsker å bruke så mye penger. Da skal ikke retten man valgte til 200kr, plutselig bli en regning på 400kr. Vipps for det du spiste og drakk. Meny finner du sikkert på nettet. Fortell at du er med å spleise på bruden, og be forlover finne ut beløp. Om beløp er vanskelig så hadde jeg betalt 100-150kr. Hvis det var 10stk, så blir det 1000kr. Et glass alkohol koster ca 100kr. Så da har "alle" spandert en enhet hver. Anonymkode: 8581a...fa8 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #15 Skrevet 1. mai 2023 Man deler bare likt. For man får det ikke rettferdig uansett. Alle som drakk har jo også drukket ulik mengde. Og så kan det også variere over tid, neste sommer er du jo ikke gravid. Jeg drikker for eksempel ikke sprit/drinker eller øl, skulle jeg finregnet på det også? Slik er det å være en del av en omgangskrets. Ikke vær "hun sære". Anonymkode: 9138d...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #16 Skrevet 1. mai 2023 Syns det hadde vært bedre å betalt for egen mat og drikke og spleiset på bruden. Anonymkode: fba24...f57 2
altflyter Skrevet 1. mai 2023 #17 Skrevet 1. mai 2023 Oj. Det var ekstremt rotete av forlover. Jeg er vant til at man avtaler beløp på forhånd og at folk tar med seg egen alkohol… Med tanke på alkoholprisene i Norge så syntes ikke jeg det er urettferdig at man skiller mellom med og uten alkohol når man først har sekket alt sammen på den måten. Var selv i utdrikningslag for ikke så lang tid siden og da delte vi likt på alt uavhengig av hvem som var med på hva, men alkohol var utenom og dekket av hver enkelt, nettopp fordi her kan jo noen drikke for flere tusen mens andre drikker for en hundrelapp. Det kan ikke sammenliknes med at en person ikke var med på paintball. 5
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #18 Skrevet 1. mai 2023 Huff typisk folk som bestiller masse og så vil snylte på andre etterpå. Syns ikke det er rett at du skal betale for alkohol de andre har drukket Anonymkode: 91bff...554 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #19 Skrevet 1. mai 2023 Solanum tuberosum skrev (23 timer siden): Du betaler. Samme hvor urettferdig det kan synes, så vil du bare fremstå som grådig og du lager dårlig stemning. La det gå. Hva har dette med grådighet å gjøre? Handler vel om at ts ikke er interessert i å betale hundevis av kroner for alkohol andre drakk. Du bruker grådig litt vel feil her, det er ikke at hun skal grabbe til seg mest mulig penger, men slippe betale x kroner for andre sin fyll Grådig, som forsøker å ta til seg så mye som mulig, Anonymkode: 8f001...7f8 2
Solanum tuberosum Skrevet 1. mai 2023 #20 Skrevet 1. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva har dette med grådighet å gjøre? Handler vel om at ts ikke er interessert i å betale hundevis av kroner for alkohol andre drakk. Du bruker grådig litt vel feil her, det er ikke at hun skal grabbe til seg mest mulig penger, men slippe betale x kroner for andre sin fyll Grådig, som forsøker å ta til seg så mye som mulig, Anonymkode: 8f001...7f8 Tja, jeg synes ikke det. Alkohol er en del av selskapet, om ts drikker eller ei. Å da vurdere å ikke delta økonomisk på alle deler av selskapet er "å forsøke å karre til seg mest mulig". Jeg er enig i at det er urettferdig. Men voksne mennesker skal ha lært at slik er det noen ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå