Iceglow Skrevet 5. januar 2006 #21 Skrevet 5. januar 2006 Det er litt plundrete helt i starten, men det går automatisk etter en syklus eller to Det eneste jeg gjør er at jeg temper ca 10 dager i måneden (jeg har rimelig stabile sykluser), og holder litt oversikt over utfloden/sekretet hver gang jeg er på do. Ikke verre enn at jeg merker hvordan det føles å tørke seg, høres merkelig ut, men når du blir vant til det, så går det automatisk Bruker kanskje 2 min daglig? Neppe så mye engang. (Og bevares hvor interessant det er ) Pessar skal om jeg ikke husker helt feil ha en sikkerhet på rundt 90 %.
Malama Skrevet 5. januar 2006 #22 Skrevet 5. januar 2006 Ja, det er derfor jeg stoler mer på meg selv enn LC. Med mine sykluser er det ikke så greit for den å vite, så når jeg merker tegn til at fruktbarheten nærmer seg, stoler jeg mer på meg selv enn de lysene ja. Men den er grei likevel, særlig for min samboer, som på den måten mer kan "se selv", ettersom han ikke er like involvert i min livmortapp og utflod... og det er like greit.
Iceglow Skrevet 5. januar 2006 #23 Skrevet 5. januar 2006 Er vel kanskje der jeg/vi er litt særere enn normalt, han blir grundig informert, enten han vil eller ei (Ga han et lynkurs, og brukernavnet og passordet mitt på FF, så gjør han så han vil, men uansett sier jeg hvordan det ligger an mer eller mindre automatisk.)
Gjest 2324 Skrevet 5. januar 2006 #24 Skrevet 5. januar 2006 Hvordan merker du på utfloden at du har el da? Og livmortappen, kjenner dere på den da eller? Forandrer den seg i løpet av syklusen? Grunnen til at jeg er litt usikker på akkurat dette, er som sagt at jeg er helt grønn på dette.. Vet altfor lite om sykluser og det ene med det andre, noe som i grunn ikke er veldig rart for syklusene mine hadde jo bare så vidt kommet ordentlig i gang, da jeg begynte på p-piller..
Iceglow Skrevet 5. januar 2006 #25 Skrevet 5. januar 2006 Livmortappen førte til mer irritasjon enn nytte for min del, så den får som regel være i fred. Hender jeg sjekker konsistens, men det mer som en ekstra hint, enn som noen reell nytte. Utfloden sjekker jeg når jeg er på WC, er det “tørt” når jeg tørker, så er jeg langt fra EL, er det mer “vannete”, så nærmer EL seg, og når det går over til eggehviteaktig er det kort tid igjen til EL. For min del er det faktisk ikke verre enn som så. Men jeg har ganske så eksemplariske sykluser for tiden, de har lagt på 27-32 dager det siste halvåret. Har du kikket på http://www.pernille.info/ ?
Gjest 2324 Skrevet 5. januar 2006 #26 Skrevet 5. januar 2006 Har ikke fått sett på den linken enda, da jeg sitter på jobb og vil gjerne bruke litt tid på å sette meg inn i dette, uten å bli forstyrret av telefoner.. Men skal gjøre det når jeg kommer hjem i kveld! Tusen takk for mange og informative svar! Kommer sikkert tilbake med enda flere spørsmål..
Iceglow Skrevet 5. januar 2006 #27 Skrevet 5. januar 2006 Bare fyr løs, er neppe noen overraskelse over at jeg er ENGASJERT i dette Jeg svarer når jeg våkner utpå morgenkvisten (holder på å justere døgnet tilbake før det blir krise her), men ellers er det mange andre her som vet vel så mye som meg
Malama Skrevet 5. januar 2006 #28 Skrevet 5. januar 2006 Du er nok særere enn meg der ja, iceglow, min samboer får SE grafen min "seeee, vennen, ser du? Der steg den, jeg har hatt el, ser du det?" men han har ikke full kjennskap til utflodens detaljer.... Når jeg ikke har mens, så sjekker jeg livmortappen rett før lunsj hver dag. (vel, altså, egentlig gjør jeg dette bare "fra mensen er over og til el er fastslått" men ettersom jeg ofte ikke har el, så blir det helt frem til mensen kommer igjen) Jeg merker meg litt om posisjon, konsistens og åpning, for ja, den forandrer seg (men igjen, i en syklus uten el, der kroppen dog forbereder seg og prøver på el flere ganger, så blir dette gjerne litt "frem og tilbake") Utfloden merker jeg meg ca hver gang jeg er på do. Nå er det blitt så automatsik at jeg vasker fingrene med en gang jeg kommer inn på do uten å tenke over det. Det begynte egentlig med at jeg gikk og ventet og ventet på mensen i en 3 måneder lang syklus, og måtte ha rene fingre i tilfelle jeg skulle sette inn en tampong, også "sjekka" jeg om det var nødvendig, og besluttet at jeg likegodt kunne merke meg detaljene ved utfloden i stedet, for dette var sikkert lurt å lære seg. Jeg har let myee, lært mye, og har etterhvert meget god kontroll på teorien bak sykluskontroll. I praksis er det ikke like lett, ettersom jeg ikke har en syklus som kan la seg kontrollere for tida, men jeg håper det nærmer seg... Om ikke annet er det spennende og lærerikt, det å lære sin egen kropp å kjenne på denne måten.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #29 Skrevet 5. januar 2006 Jeg fikk sterkere menssmerter helt i starten etter jeg sluttet på p-pillene. Mener bestemt jeg hadde nærmest smertefrie menstruasjoner før og under p-piller. ← Samme skjedde med meg. Første mensen etter p-pilleslutt kom jeg meg knapt opp av senga. Akkurat som om alt det vonde hadde samlet seg opp for å slå til på en og samme tid.
Iceglow Skrevet 5. januar 2006 #30 Skrevet 5. januar 2006 Du er nok særere enn meg der ja, iceglow, min samboer får SE grafen min "seeee, vennen, ser du? Der steg den, jeg har hatt el, ser du det?" men han har ikke full kjennskap til utflodens detaljer.... Når jeg ikke har mens, så sjekker jeg livmortappen rett før lunsj hver dag. (vel, altså, egentlig gjør jeg dette bare "fra mensen er over og til el er fastslått" men ettersom jeg ofte ikke har el, så blir det helt frem til mensen kommer igjen) Jeg merker meg litt om posisjon, konsistens og åpning, for ja, den forandrer seg (men igjen, i en syklus uten el, der kroppen dog forbereder seg og prøver på el flere ganger, så blir dette gjerne litt "frem og tilbake") Utfloden merker jeg meg ca hver gang jeg er på do. Nå er det blitt så automatsik at jeg vasker fingrene med en gang jeg kommer inn på do uten å tenke over det. Det begynte egentlig med at jeg gikk og ventet og ventet på mensen i en 3 måneder lang syklus, og måtte ha rene fingre i tilfelle jeg skulle sette inn en tampong, også "sjekka" jeg om det var nødvendig, og besluttet at jeg likegodt kunne merke meg detaljene ved utfloden i stedet, for dette var sikkert lurt å lære seg. Jeg har let myee, lært mye, og har etterhvert meget god kontroll på teorien bak sykluskontroll. I praksis er det ikke like lett, ettersom jeg ikke har en syklus som kan la seg kontrollere for tida, men jeg håper det nærmer seg... Om ikke annet er det spennende og lærerikt, det å lære sin egen kropp å kjenne på denne måten. ← Jeg, sær? Det har jeg aaaaaaaaaldri hørt før (Men for ordens skyld, han får ikke alle detaljer, jeg bare sier at jeg merker det på kroppen, LITT kan jeg nå spare han for ) Så du sjekker innvendig sekret? Det har jeg aldri rotet meg til å gjøre over lengre tid, tror ikke helt det er sunt å forstyrre ting der nede mer enn nødvendig (sopp høres ikke bra ut), så når jeg er såpass heldig at jeg slipper unna med å følge meg på papiret, så er jeg for lat til å styre på mer Artig å se hvor forskjellige rutiner vi har, antar mye er pga ulik type syklus. Samme skjedde med meg. Første mensen etter p-pilleslutt kom jeg meg knapt opp av senga. Akkurat som om alt det vonde hadde samlet seg opp for å slå til på en og samme tid. ← Er ikke så ulogisk den teorien, kroppen er ganske enkelt ute av trening både i muskler og i slimhinner, så ikke rart den trenger et par prøverunder. Det er bare så forbannet akkurat når det står på!
Malama Skrevet 5. januar 2006 #31 Skrevet 5. januar 2006 Ja, vel, jeg sjekker innvendig. Utveldig merker jeg ikke ofte noen endring før... vel... av prevensjonshensyn ville det vært for sent. Innvendig sjekker jeg, med rene fingre, og har lite problemer med det. Jeg har jo faktsik fått en soppinfeksjon da, mitt livs første, men den oppdaget jeg fort nettopp da jeg sjekket innvendig, og fikk greit kontroll på den altså. Hadde det vært "nok" av det til at jeg så det på papiret hadde jeg nok nøyd meg med det jg også da, bortsett fra at jeg altså stikker opp en finger eller to for å sjekke den tappen uansett, og legger merke til hva som følger med på vei ut. Det er nok særlig nettopp pga mine håpløse, ustabile sykluser og tidvis mangleden eggløsning, at jeg har lært såpass mye. Om jeg bare får en tabil syklus med relativt forutsigbar syklus, så kan jeg kanskje gjøre det mer som deg.
Ginen Skrevet 5. januar 2006 #32 Skrevet 5. januar 2006 Huff, føler jeg har lagt gullegget nå.... Har kjøpt Pearly nå, men har ikke begynt å bruke den enda - vil vente til neste mens. Er kanskje naiv, men har litt tro på opplegget med PFC likevel. Ønsker at det skal fungere. Vil imidlertid også bruke litt energi på å "lære" meg min egen kropp, så har fulgt med på linker og sånn... Men blir bare mer og mer skeptisk til dette, og kommer sikkert til å miste nattesøvnen av disse innleggene her . Liker ikke tanken på at 3000,- gikk i dass. Begynte et nytt og bedre (pillefritt) liv for 3 dager siden, og presterte å ha ubeskyttet sex i går. Går nå rundt og ser for meg at jeg har en liten en om en 9 mnd tid. Er for all del ikke krise, har samboer og alt sånn, men det er liksom et par ting jeg gjerne skulle gjort før jeg eventuelt blir gravid. Bare et lite hjertesukk her....
Malama Skrevet 6. januar 2006 #33 Skrevet 6. januar 2006 Du... ikke bekymre deg for mye. Jeg har også tro på PFC opplegget altså. Men det fungerer uendelig mye bedre med forutsigbare sykluser. Slik som mine sykluser er får jeg en måneds tid med gule eller røde dager, og da blir det jo i praksis mye kondombruk om man vil ha prevensjon da... Men jeg håper på en med kontrollerbar syklus etterhvert. For all del, jeg lever i håpet og ingen skal ta fra meg håpet om at nettopp DENNE syklusen skal bli ca en måned lang OG med eggløsning. Jeg har hatt sykluser på en måned, men da uten EL, og sykluser med EL, men da ca to måneder lange. Litt forvirrende for en stakkars PFC dette... Men jeg tror nok det fungerer altså, ellers har jeg også kastet bort mye penger. Som prevensjon funker dette bedre for meg enn et termometer og et pc-program, fordi "trafikklyset" forteller meg hva vi kan eller ikke kan gjøre før jeg har stått opp, meget verdifullt i helga i alle fall Og nettopp for min samboer er de lysene meget lette å forstå.
Ginen Skrevet 6. januar 2006 #34 Skrevet 6. januar 2006 Ok, da. Legger godviljen til og prøver! Fikk nytt håp igjen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå