Gå til innhold

Livet handler om å vente på døden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det egentlig noen mening i tingene vi fyller livet med? Vi kjøper ikke et hus, vi låner det frem til den dagen vi dør. Vi mister alt til slutt, så vi har eller eier egentlig ingenting her i livet.

Alle opplevelsene vi gjør er om ikke lenge visket ut fra historien som om de aldri skjedde. Sannsynligheten er stor for at du er glemt om 100 år. Selv om du videreførte genene dine er du bare en tipp-tipp oldemor eller far som de aldri møtte.

Syns bare eksistensen er trist og meningsløs uansett hva man gjør. Flere som syns det? Jeg syns det ser ut som om alle andre er lykkelige og liker livet. Det må være godt å være dem.

Anonymkode: 7bc71...0f1

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husker en prest på ungdomsskolen som spurte oss hva som var meningen med livet. Jeg svart døden fordi jeg tenker at hvis man aldri skulle dødd så hadde ikke livet vært like meningsfylt.

Det skjønte han ikke..

Anonymkode: 3d697...70f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husker en prest på ungdomsskolen som spurte oss hva som var meningen med livet. Jeg svart døden fordi jeg tenker at hvis man aldri skulle dødd så hadde ikke livet vært like meningsfylt.

Det skjønte han ikke..

Personlig syns jeg det er demotiverende å tenke på at jeg snart er borte uansett. Hvorfor f.eks få barn når jeg ikke får være med dem så lenge her på jorda?

Hvorfor er det så viktig å eie et hus? Hvorfor er det vikig med hytte, båt og andre materielle ting? Bare for å følge med "flokken"?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte tenker du slik TS? Jeg spør fordi jeg lurer på om du filosoferer litt i dag og ellers har det fint eller om du kanskje har fått en depresjon?

Anonymkode: 62eec...cc5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da behøver du behandling og hjelp av psykolog. 

Anonymkode: 31a9d...66d

• Nyttig 1
Skrevet

Livet er spennende og fylt av ulike utfordringer på godt og vondt. Det er hvordan du ser på det og forholder deg til situasjonene som former deg som menneske. Hvis du evner å gjøre det beste ut av situasjoner som der og da føles håpløse vil du sette pris på små hverdagslige ting. Lev livet lykkelig 🙃♥️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor ofte tenker du slik TS? Jeg spør fordi jeg lurer på om du filosoferer litt i dag og ellers har det fint eller om du kanskje har fått en depresjon?

Veldig ofte. Må man virkelig være deprimert for å ha et realistisk syn på verden og livet? For alt jeg sier er jo fakta. Jeg tror mange lever på en rosa sky uten å noengang ha en reality-check. De tror at alt skal vare evig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg, ts. Jeg tar ingen bilder av noe, ser ikke poenget. Jeg kaster alle brev, innbydelser, fotokort. Snart er vi uansett borte. 

Anonymkode: cd065...8ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det skjønte han ikke..

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det egentlig noen mening i tingene vi fyller livet med? Vi kjøper ikke et hus, vi låner det frem til den dagen vi dør. Vi mister alt til slutt, så vi har eller eier egentlig ingenting her i livet.

Alle opplevelsene vi gjør er om ikke lenge visket ut fra historien som om de aldri skjedde. Sannsynligheten er stor for at du er glemt om 100 år. Selv om du videreførte genene dine er du bare en tipp-tipp oldemor eller far som de aldri møtte.

Syns bare eksistensen er trist og meningsløs uansett hva man gjør. Flere som syns det? Jeg syns det ser ut som om alle andre er lykkelige og liker livet. Det må være godt å være dem.

Jeg tenker det er den bare eksistensen, livets grunnleggende vilkår. Når det er etablert, er spørsmålet hva vi skal gjøre da,  hvordan skape mening på de premissene? Den tilstanden er lærerik, og vi må alle deale med den. Les litt om eksistensialisme, det er så fint. Tror verken du er syk eller deprimert, bare et ærlig menneske.

Masse lykke til❤️

Anonymkode: 86de9...112

AnonymBruker
Skrevet

Døden kommer uansett. 
Men hva du ønsker å gjøre og fylle livet ditt med fram til den tid, er opp til deg selv. 

Målet er vel ikke å bli husker av andre, men å skape seg egne minner mens du lever??

Anonymkode: b9c40...e0c

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt at livet handler om alt annet enn å vente på døden. 

Anonymkode: 0f129...945

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig ofte. Må man virkelig være deprimert for å ha et realistisk syn på verden og livet? For alt jeg sier er jo fakta. Jeg tror mange lever på en rosa sky uten å noengang ha en reality-check. De tror at alt skal vare evig.

Man må ikke nødt til å være deprimert, som sagt, man kan fint filosofere rundt meningen med livet uten å være syk. Men når man sliter med å se mening i noe som helst, selve livet føles meningsløst og dette er noe man kjenner på ofte, så er det en ganske sterk indikator for depresjon.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Kan sikkert dele følelsen din. Sikkert vondt med en sånn følelse i hverdagen.

Men hvis jeg selv skulle gå rundt å føle slik så tror jeg det måtte være av andre årsaker enn du lister opp..

Har ikke særlig fokus hverken for hus eller barn. Og hvis noen skulle husket meg om 100 år, så synes jeg det ville vært helt grusomt.

Endret av PITTY
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi og alle andre vesener på denne jord er her for å få erfaringer, spesielt med hvordan det føles at det tar tid fra idé til skapelse (vi er jo skapende vesener), noe det ikke gjør på den andre siden, fordi der skjer alt samtidig siden tiden ikke eksisterer. Det er meningen med livet for min del, og derfor trenger jeg ikke stresse med at jeg må bli husket av de som lever senere osv da det ikke spiller noen rolle.

Anonymkode: fc61e...d17

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også følt det sånn en periode i livet. Da hadde jeg en alvorlig depresjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er inne på noe, livet er helt meningsløst. Født inn i en moderne verden, der folk lener seg på titler og materielle saker. 

Folk flest går i sand, lager seg en fasade basert på miljøet de vokser opp i.

"Er du deprimert?" Fordi noen ikke vil være med på "arbeid gir frihet" leken gir det "diagnoser" ? 

Lurer på hva folk som tror på at livet begynner når de blir pensjonister, kan diagnostiserer som? Grundig lurt... Levealderen går ned, folk født etter 1970 blir ikke så gamle.

Anonymkode: 35e2f...fb8

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

"Er du deprimert?" Fordi noen ikke vil være med på "arbeid gir frihet" leken gir det "diagnoser" ? 

Nei. Man kan fint være psykisk frisk og velge seg et annet liv enn A4, avvise "hamsterhjulet", fasade og materielle goder, leve et meningsfylt liv slik man selv ønsker.

TS sier at eksistensen vår er grunnleggende trist og meningsløs uansett hva man gjør og at dette er noe han tenker ofte. Når man mener at man like gjerne kan legge seg ned og dø fordi man kommer til å dø til slutt uansett, da er det tegn på psykisk sykdom. Det kommer man liksom ikke unna.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er enig med deg, ts. Jeg tar ingen bilder av noe, ser ikke poenget. Jeg kaster alle brev, innbydelser, fotokort. Snart er vi uansett borte. 

Anonymkode: cd065...8ec

Det samme har jeg tenkt litt i det siste. Fotoalbumer man lager om barna fra de var små. De ser kanskje i de ett par ganger, og så er det glemt. Før i tiden var det sikkert mer normalt å se på bilder. Nå er alt bare skjerm og spill. Og fotoalbum som moren min har laget fra hun var ung. Det blir jo sikkert bare kastet når hun før. Jeg har sett litt i det, men tror ikke det er vanlig nå til dags.

Anonymkode: 675e9...a69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du er inne på noe, livet er helt meningsløst. Født inn i en moderne verden, der folk lener seg på titler og materielle saker. 

Folk flest går i sand, lager seg en fasade basert på miljøet de vokser opp i.

Lurer på hva folk som tror på at livet begynner når de blir pensjonister, kan diagnostiserer som? Grundig lurt... Levealderen går ned, folk født etter 1970 blir ikke så gamle.

Nei, man sier at gjennomsnittslevealderen er 80 +, men tror ikke det er reelt for de som er yngre i dag. De kommer til å dø tidligere. Vi har ikke sett effektene og konsekvensene av vestlig levesett med fastfood-måltider ofte, brus/energidrikker har blitt dagligdags, det samme med godterier.

Bare tull å spare til en pensjonsalder som aldri kommer.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ingen dypere mening med det vi gjør. Eller i hvert fall ikke som vi vet eller kan finne ut av. Og en dag dør vi uansett.

Så hvorfor ikke ha det bra den tiden man har på jorden frem til man dør? Det må jo være bedre å fylle dagene med ting man liker og så dø enn å være nedfor fordi man skal dø og så dø?

Anonymkode: cea37...c13

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...