Gå til innhold

Totalrenovere bad i blokk med eldre rør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer kjøp av en bolig med bad som har fått tilstandsgrad 3 i takstrapport, og anbefales totalrenovert (kostnad over 300 000,-). Jeg vil kanskje legge inn et bud som tar høyde for denne kostnaden. Men ser imidlertid at vann- og avløpsrør er fra 60-tallet og at disse også anbefales oppgradert, selv om de forsåvidt fungerer idag.

Spørsmålet er: Er det egenlig noen vits å totalrenovere et bad dersom rørledningene i blokka som helhet må byttes ut? Og vil så gamle rør medføre dårlig trykk (i tillegg til lekkasjer og annet tull)😜 

Anonymkode: 7e418...61e

AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for at at det er skjult lekkasje er jo stor. Står det om de har planlegging av rehab av rør? Noen skifter ut rørene mens andre får de kledd med strømpe. Det har stor betydning. Hvis de ikke har planlagt noe rehab hadde jeg styrt unna. Sjansen for større skader er stor for de vil skje med rør fra den tiden. 

Anonymkode: 32586...233

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Én av de (husker ikke om det var vann- eller avløpsrør) har blitt "fornyet" nylig. Men såvidt jeg forstår er det ingen planer om å bytte ut rørene forløpig. Felleskostnadene er ikke lave per nå, og det vil vel kanskje bli for dyrt for mange. Det er visst ulike konstellasjoner innen styret, og de som vil skifte ut får ikke gjennomslag.  

Jeg vurderer leiligheten likevel, såfremt det er normalt vanntrykk. Jeg kan totalrenovere badet, men kan ærlig talt ingenting om dette, og må finne ut av om det er meningsløst dersom ikke rørene skiftes ut samtidig. Er jo ingen vits i å rehabilitere badet dersom det uansett må rives opp igjen ved en eventuell utskifting av rør. Og kanskje ikke heller har noe å si når rørene er som de er😅

AnonymBruker
Skrevet

Hvis sameiet/borettslaget ikke har noen planer om å rehabilitere i løpet av de nærmeste årene hadde jeg styrt unna. 

Anonymkode: 2b1b2...d1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det bør man ikke gjøre dersom det er borettslag. I noen tilfeller er avtalen «bytt rør ved oppussing, vi tar aldri felles», men her risikerer du jo at ditt nye bad må rives. 

Anonymkode: 8fbe9...3fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Én av de (husker ikke om det var vann- eller avløpsrør) har blitt "fornyet" nylig. Men såvidt jeg forstår er det ingen planer om å bytte ut rørene forløpig. Felleskostnadene er ikke lave per nå, og det vil vel kanskje bli for dyrt for mange. Det er visst ulike konstellasjoner innen styret, og de som vil skifte ut får ikke gjennomslag.  

Jeg vurderer leiligheten likevel, såfremt det er normalt vanntrykk. Jeg kan totalrenovere badet, men kan ærlig talt ingenting om dette, og må finne ut av om det er meningsløst dersom ikke rørene skiftes ut samtidig. Er jo ingen vits i å rehabilitere badet dersom det uansett må rives opp igjen ved en eventuell utskifting av rør. Og kanskje ikke heller har noe å si når rørene er som de er😅

Styret kan ikke stemme ned fuktskader. Disse tingene tvinger seg gjennom uansett.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

gamle rør medføre dårlig trykk

De rørene det er snakk om er avløpsrør (bæsj og slikt). Har ingenting med vanntrykk å gjøre. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Én av de (husker ikke om det var vann- eller avløpsrør) har blitt "fornyet" nylig. Men såvidt jeg forstår er det ingen planer om å bytte ut rørene forløpig

Om avløpsrør er fornyet har de 50 års levetid igjen. Det er som nye rør, kledd innvendig med glatt plast. 

Slikt gjør man med hovedstammen. Avgrening til boenheter vil måtte utbedres. Normalt byttes slikt ved rehabilitering av bad. Noen sameier har krav om at dette byttes ved oppussing av bad, og sameiet dekker merkostnader. Andre sameier vedtar på generalforsamlingen at alle bad skal rehabiliteres. 

Spør megler om de kan finne ut 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt megleren om han kjenner til noen planer om totalrenovering av de gamle badene i sameiet/borettslaget? Det er ofte når de er så gamle at slike renoveringer igangsettes i felles regi.

Jeg bor i et borettslag som hadde bad fra 1960 da jeg kjøpte. Imidlertid sto det oppslag i oppgangen da jeg var på visning om at totalrenovering av alle bad var planlagt i regi av borettslaget om 2-3 år. Det ble gjort for noen få år siden nå, og da foretok de noe slags rørfornyelse eller hva det var. Rør i rør kanskje? Jeg husker ikke, den delen av renoveringen satte jeg meg ikke inn i.

Men det gikk ikke an å bo her mens badet ble totalrenovert, så vi måtte finne et annet sted å bo i seks uker. Alle dører ble teipet over med byggeplast og teip, skaper ble teipet igjen på kjøkkenet, alt for å forhindre betongstøv og byggestøv i å trenge inn i andre rom og steder i leiligheten under renoveringen.

Det ble veldig fint når det var ferdig, det skal sies, men det var utrolig godt å få flytte hjem igjen!

Anonymkode: ce0d7...f80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, newman01 said:

De rørene det er snakk om er avløpsrør (bæsj og slikt). Har ingenting med vanntrykk å gjøre. 

Om avløpsrør er fornyet har de 50 års levetid igjen. Det er som nye rør, kledd innvendig med glatt plast. 

Slikt gjør man med hovedstammen. Avgrening til boenheter vil måtte utbedres. Normalt byttes slikt ved rehabilitering av bad. Noen sameier har krav om at dette byttes ved oppussing av bad, og sameiet dekker merkostnader. Andre sameier vedtar på generalforsamlingen at alle bad skal rehabiliteres. 

Spør megler om de kan finne ut 

Men det er jo også snakk om vannrør😄 Jeg kan som sagt ingenting om dette, og vet ikke hva som påvirker trykket. Men ser for meg at 60 år gamle rør ikke er dimensjonert for dagens vanntrykk og derfor vil gi dårlig trykk? Aha, da er det jo greit! Jeg så for meg at rørfornying bare var en slags billig quickfix for å få noen år ekstra før det går galt. Men om det faktisk er en god og holdbar løsning er jo ihvertfall det problemet ute av verden! Ser nå i tilstansdsrapporten at det er avløpsrørene som har blitt fornyet👍

17 hours ago, AnonymBruker said:

Har du spurt megleren om han kjenner til noen planer om totalrenovering av de gamle badene i sameiet/borettslaget? Det er ofte når de er så gamle at slike renoveringer igangsettes i felles regi.

Jeg bor i et borettslag som hadde bad fra 1960 da jeg kjøpte. Imidlertid sto det oppslag i oppgangen da jeg var på visning om at totalrenovering av alle bad var planlagt i regi av borettslaget om 2-3 år. Det ble gjort for noen få år siden nå, og da foretok de noe slags rørfornyelse eller hva det var. Rør i rør kanskje? Jeg husker ikke, den delen av renoveringen satte jeg meg ikke inn i.

Men det gikk ikke an å bo her mens badet ble totalrenovert, så vi måtte finne et annet sted å bo i seks uker. Alle dører ble teipet over med byggeplast og teip, skaper ble teipet igjen på kjøkkenet, alt for å forhindre betongstøv og byggestøv i å trenge inn i andre rom og steder i leiligheten under renoveringen.

Det ble veldig fint når det var ferdig, det skal sies, men det var utrolig godt å få flytte hjem igjen!

Anonymkode: ce0d7...f80

6 uker, faktisk!! Det er ganske heftig. Snakket med han, og det er ikke planlagt felles renovering av bad i borettslaget. En mulighet vil jo da være å renovere badet i tiden før overtakelse. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

6 uker, faktisk!! Det er ganske heftig. Snakket med han, og det er ikke planlagt felles renovering av bad i borettslaget. En mulighet vil jo da være å renovere badet i tiden før overtakelse. 

Du må nok regne med å overta før du kan begynne renovering. Men du mener kanskje overtakelse av den boligen du skal flytte fra?

Anonymkode: e96a6...69d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det bør man ikke gjøre dersom det er borettslag. I noen tilfeller er avtalen «bytt rør ved oppussing, vi tar aldri felles», men her risikerer du jo at ditt nye bad må rives. 

Det har ikke noe å si om det er borettslag eller Eierseksjonssameie. Rørene blir ikke mindre dårlig av organisasjonsform.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du må nok regne med å overta før du kan begynne renovering. Men du mener kanskje overtakelse av den boligen du skal flytte fra?

Anonymkode: e96a6...69d

Haha, jeg mente selvfølgelig etter overtakelse men før innflytting😄

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 timer siden):

Det har ikke noe å si om det er borettslag eller Eierseksjonssameie. Rørene blir ikke mindre dårlig av organisasjonsform.

Det stemmer, men borettslag kjører ofte felles våtromsrehabilitering, det gjør ikke sameier 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det stemmer, men borettslag kjører ofte felles våtromsrehabilitering, det gjør ikke sameier 

Hjelper ikke det om rørene må byttes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...