Gå til innhold

Mobbeoffer og mobber i samme bryllup

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I grunnskolen ble jeg grovt mobbet.  Det var flere deltakere, men den som ledet an var en gutt, la oss kalle ham Trond.  Det var daglige drapstrusler og to legebesøk etter fysisk vold (et par hjernerystelser meldte jeg aldri fra om).  Det var urinering i munnen og ødelagt tøy, det var fotografering i garderoben (dette var før mobiltelefonens tid, men det er likevel meget ubehagelig å tenke på at det fremdeles kan eksistere slike bilder av meg).  På 80-tallet var ikke mobbing i fokus på samme måte som nå, og som mobbeoffer fikk man i stor grad skylda selv.  Mine foreldre var nokså ressurssvake, og klarte aldri å stå opp mot skolen.

Naturlig nok har dette preget meg mye i ettertid.

Nå er vi bedt i bryllup til mannens fetter og samboer.  Vi har takket ja, men nå, ganske kort tid i forveien, har vi oppdaget at Trond og kona også skal. (Jeg tror Tronds kone er venninne av bruden). Ikke bare det, vi er plassert ved samme 6-mannsbord.  Og jeg vet ikke hvordan jeg vil takle det...

Det er selvfølgelig viktig for meg at dette ikke går ut over brudeparet på noen som helst måte.  Jeg er heller ikke ute etter noen konfrontasjon med Trond, men vanlig smalltalk tenker jeg blir utrolig krevende.  Samtidig blir det "rart" å ikke anerkjenne på noen som helst måte at et annet menneske skrek meg i ansiktet at jeg fortjente en langsom og pinefull død.

Jeg/vi kjenner ikke brudeparet spesielt godt, ikke godt nok til å spørre om plassbytte grunnet denne situasjonen i alle fall.  (Jeg vil for all del ikke at min svigerfamilie skal få vite dette om min oppvekst).  Hva slags menneske Trond er i dag vet jeg heller ikke.  Angrer han, eller mener han fremdeles at jeg er for stygg til å leve?  De to andre ved bordet har vi aldri møtt.

Jeg hadde i utgangspunktet gledet meg til bryllup.  Poenget er om jeg klarer å holde meg 100% nøytral i møte med Trond, jeg vet rett og slett ikke om det går.  

Bør jeg rett og slett melde avbud?

Anonymkode: e0153...4b0

• Hjerte 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke vil be om å bytte bord (er det vanlig at man får vite bordsetning før bryllupet? ) ville jeg bedt om å få kontaktinfo for å få snakket ut med han på forhånd.

Hva sier kjæresten din?

Anonymkode: 26657...0e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme dilemma for mange år siden og skyldte på sykdom i siste liten. Det er faktisk uutholdelig å sitte ved samme bord.

Anonymkode: 4b756...341

• Hjerte 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Du skal aldri under noen omstendighet unngå konfrontasjoner eller å snakke tilbake til gamle mobbere.
Ei heller grue deg for å være rett på sak i stive sosiale sammenhenger. Ikke vær unnvikende. Se ham alltid rett i øynene, ikke smil, og tar han et steg mot deg - ikke gå unna, ta heller et steg fram. Ta alltid kontrollen, og ikke vær redd for å si det du tenker høyt.
Han vil være redd for at det kommer ut til de andre i lokalet hvem han er, så du trenger ikke å heve stemmen.

Gå gjerne inn i situasjoner med slike personer med en nøytral innstilling, men aldri unnvikende.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Spør hvem som har hjulpet med bordsettingen. Er det venninna er det IKKE tilfeldig.

Og du kan be om annen bordpkass jeg ommøblerte nokså mye til en 75 årsdag for å få alle fornøyde.

Anonymkode: 4b756...341

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om du ikke vil be om å bytte bord (er det vanlig at man får vite bordsetning før bryllupet? ) ville jeg bedt om å få kontaktinfo for å få snakket ut med han på forhånd.

Hva sier kjæresten din?

Brudeparet har facebookside for bryllupet, der slik info er lagt ut.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg hadde fortalt akkurat dette til brudeparet og sett hvordan de kunne løse det. 
Hadde de ikke løst det, hadde jeg takket nei til å delta i bryllupet. 

Anonymkode: 34cf4...9af

• Liker 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke sette meg i den situasjonen siden jeg aldri har opplevd det selv. Jeg tenker at "Trond" må være utrolig flau over seg selv når han ser deg. Enten kommer han sikkert til å unngå deg, eller prøve å si unnskyld. Jeg synes det er utrolig trist at du som offeret må melde avbud for å unngå han. Kanskje du kan høre om de kan ordne sånn dere sitter på et annet bord? 

Lykke til uansett hva du velger ❤️💐

Jeg håper du går med hode hevet ❤️ mobberen burde aldri vinne. 

Anonymkode: b57e2...940

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva sier kjæresten din?

Han synes også dette er vanskelig, men vil la meg bestemme hva vi gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du angrer ved å utebli og lettere får satt et fysisk punktum ved oppmøte. 

Gjør i allefall det du/dere kan for å påvirke og ta en avgjørelse ved de premissene.

Nå er du i trygge rammer med kjæresten din. Jeg skjønner det er ulidelig skummelt, men jeg har også tro på at mennesker kan forandre seg. 

At voksne ikke tar tak når barn lider, er forferdelig. Nå som voksen kan du vise hvor langt du har kommet ❤️❤️❤️

Anonymkode: 0693f...b89

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må i jevne mellomrom sitte i møte med min tidligere mobber i jobbsammenheng. Jeg oppfører meg helt nøytralt og profesjonelt ovenfor henne, men inni meg raser det. Om jeg hadde vært i en privat sammenheng hvor jeg hadde drukket alkohol i tillegg, så vet jeg ikke hvor nøytralt jeg hadde klart å forholde meg. 

Anonymkode: 50551...ad0

• Liker 5
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror også jeg hadde prøvd dette hvis du orker. Min erfaring er at mange mobbere i voksen alder angrer veldig og forstår godt hva de har gjort. Hvis han derimot er av en annen type ville ikke jeg sittet ved det bordet heller. 

Anonymkode: d25f8...41e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg må i jevne mellomrom sitte i møte med min tidligere mobber i jobbsammenheng. Jeg oppfører meg helt nøytralt og profesjonelt ovenfor henne, men inni meg raser det. Om jeg hadde vært i en privat sammenheng hvor jeg hadde drukket alkohol i tillegg, så vet jeg ikke hvor nøytralt jeg hadde klart å forholde meg. 

Anonymkode: 50551...ad0

Du har min medfølelse, i jobb må man jo oppføre seg profesjonelt.

Jeg tror ikke alkohol er heldig for meg i situasjonen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror også jeg hadde prøvd dette hvis du orker. Min erfaring er at mange mobbere i voksen alder angrer veldig og forstår godt hva de har gjort. Hvis han derimot er av en annen type ville ikke jeg sittet ved det bordet heller. 

Anonymkode: d25f8...41e

Jeg har motsatt erfaring. Både egne mobbere og mobbere fra en annen bekjent har aldri innrømmet at mobbingen fant sted, selv i voksen alder. Og dette var mobbing i lik grad som ts beskriver. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror du angrer ved å utebli og lettere får satt et fysisk punktum ved oppmøte. 

Gjør i allefall det du/dere kan for å påvirke og ta en avgjørelse ved de premissene.

Nå er du i trygge rammer med kjæresten din. Jeg skjønner det er ulidelig skummelt, men jeg har også tro på at mennesker kan forandre seg. 

At voksne ikke tar tak når barn lider, er forferdelig. Nå som voksen kan du vise hvor langt du har kommet ❤️❤️❤️

Anonymkode: 0693f...b89

Dette :gruppeklem:

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vil din kjæreste forholde seg til «Trond»? Det er nok også greit å reflektere litt rundt før dere evt drar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer egentlig helt an på hvor klar du er for å møte han. Og hvir store traumer du har. 

Du kan utvikle form for psykisk lidelser om traumene dine har vært store og du ikke er klar. 

Å komme på et annet bord, ville mulig ha hjulpet mye. Din andre halvdel,  kan jo ta evnt kontakt med brudgom, og si at det har vært en sak i tidligere,  som gjør der svært vanskelig å dele bord med denne personen. Og at det er et faremoment iht at det ikke blir en så hyggelig kveld om det ikke går å rockere på bordplssseringen dere har fått. Også er han klar på det ikke er ønskelig å diskutere saken. Utover det.

Evnt, så velger du å plutselig bli syk også drar din andre halvdel alene. Regner med den fyren kommer også til å syntes det er ubehagelig å sitte å se han.

Jeg syntes egentlig du ikke bør dra. Men samtidig aner noe meg om at du er litt beintøff også.

Anonymkode: 87719...948

• Liker 4
Skrevet
Andro skrev (7 minutter siden):

Du skal aldri under noen omstendighet unngå konfrontasjoner eller å snakke tilbake til gamle mobbere.
Ei heller grue deg for å være rett på sak i stive sosiale sammenhenger. Ikke vær unnvikende. Se ham alltid rett i øynene, ikke smil, og tar han et steg mot deg - ikke gå unna, ta heller et steg fram. Ta alltid kontrollen, og ikke vær redd for å si det du tenker høyt.
Han vil være redd for at det kommer ut til de andre i lokalet hvem han er, så du trenger ikke å heve stemmen.

Gå gjerne inn i situasjoner med slike personer med en nøytral innstilling, men aldri unnvikende.

Støtter dette 100%

Du er den sterke i denne situasjonen, ts. Du har ingenting å skamme deg for eller angre, det vil mobberen gjøre. Ved at du møter opp og ser personen rett i øynene kan få mobberen til å føle seg skikkelig dårlig ( noe som er fortjent) Du ser han rett i øynene og sier hei, ikke smil og iallefall ikke gå med på noe «Heisan, lenge siden sist med hand shake og klem» Prøver personen på det, så avvis klart og tydelig.

Jeg skjønner deg veldig godt og at det ikke er en drømmesituasjon. Uansett så er du vinneren om du forholder deg rolig og viser tydelig at personen er lite verdt for deg. For alt du vet så gruer kanskje han seg også. Kanskje han virkelig angrer og vil be om unnskyld. Det er opp til deg om du godtar unnskyldningen. Kanskje han viser skikkelig anger og at han er helt annerledes nå idag. 

Jeg heier skikkelig på deg, ts. Dette klarer du helt fint. Jeg krysser fingrene for deg 😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje Trond ber om å få bytte bord når han ser at du sitter ved samme bord? om han angrer da. 

Jeg tror ikke du kan forvente så mye av han når det kommer til en eventuell unnskylding. Hadde han virkelig angret kunne han kontaktet deg for lengst. Det er faktisk mulig at han ikke angrer, at han ikke syns det han gjorde var så ile, kanskje han til og med på en eller annen rar måte føler du plaget han (det følte min mobber)? Jeg tror det er lurt å forberede deg på alle mulige utfall og bestemme deg for hvordan du ønsker å forholde deg. 

jeg ville helt klart bedt om å bytte bord. Bare si kort at du har dårlig erfaring fra skoletiden med en ved bordet. 

Anonymkode: 3d06a...f04

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror ikke denne mobberen er flau, hans handlinger vitner jo om at han er rendyrka psykopat og voldsutøver av de sjeldne.

Ville ikke overrasket meg om kona hans blir utsatt for omfattende vold.

Hadde dette vært langvarig mobbing uten disse ekstreme elementene kunne jeg vurdert å stille kun for å sette ham litt ut. 

Men han her….han virker som en type man virkelig bør unngå. Han er jo farlig.

Det jeg derimot ville gjort?

Skriv ned alt han har utsatt deg for. 

Si til brudeparet at du dessverre må melde avbud selv om du gledet det veldig til å komme for å feire dem.

Og vær ærlig om årsaken. Ikke skriv bare «grov mobbing», men si at det innebar grove volds- og tildels seksuelle elementer samt urinering i munn osv. 

Til kona og hans foreldre sender du samme beskjed.

»Jeg vil dere skal vite hva deres sønn og ektefelle har gjort, og har han forandret seg er det flott. Men om han utsetter noen for det samme i voksen alder via fysisk, psykisk eller seksuell vold: vit at en ikke er den eneste». 

Det hadde jeg gjort. Etter bryllupet, så det ikke går utover brudeparets dag- de er jo ikke en part her. 

Brudeparet har nok bare tenkt «åja, samme skole/område, de er sikkert bekjente - vi setter dem sammen». 

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...