AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #1 Skrevet 29. april 2023 Katten min er en 10 år gammel kastrert hunnkatt. Hun er vant til å være ute og har katteluke som hun bruker som hun selv vil. På fredag (for en uke siden) gikk hun ut og siden har jeg ikke sett henne. Hun har tatt seg langturer på varme tider før, men aldri lenger enn en uke. Jeg har lagt ut annonse på sosiale medier, bedt naboer om å sjekke garasjer og boder, hengt opp lapper rundt om i nabolaget, gått turer og pusen hver dag, satt ut doen, puset med en pose våtfor som jeg rister på, men nada. Blir så redd for at hun er låst inne en plass og kommer til å dø der uten vann.. noen solskinnshistorier om sine egne katter? Evnt tips til hva mer jeg kan gjøre.. hun er sårt savnet :/ Anonymkode: d4904...b4c 4
Million Skrevet 29. april 2023 #2 Skrevet 29. april 2023 (endret) Ser du har hengt opp lapper i nabolaget. Print ut noen flere og heng opp enda lenger unna. Katter kan vandre langt. Da katten min forsvant en gang i tiden, var det unger i nabolaget som fant den pga de så lappene på lyktestolpene. De bar henne hjem til meg og leverte den på døren. De fikk en hundrelapp i finnerlønn. Resultatet var at da jeg slapp ut katten som vanlig noen dager senere (hun fikk husarrest noen dager pga forsvinningen) så kom de samme ungene løpende med katten i armene igjen, i håp om ny finnerlønn... 😂 Endret 29. april 2023 av Million 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #3 Skrevet 29. april 2023 Flere solskinnshistorier? Anonymkode: d4904...b4c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #4 Skrevet 29. april 2023 Kom over denne fra en organisasjon nylig; Anonymkode: 853ad...965
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #5 Skrevet 29. april 2023 Jeg hadde en katt for mange år siden. Omplasseringskatt på 8 år. Etter en ukes tid klarte et familiemedlem å slippe henne ut, som var alt for tidlig. Midt på vinteren. Hun kom tilbake etter 9 dager! Krysser fingre for at pusen din kommer hjem❤️ Anonymkode: 0d0b4...fd1 2
solsikka Skrevet 29. april 2023 #6 Skrevet 29. april 2023 Har hatt flere katter som har vert borte en uke, og så komt tilbake. Katten jeg har nå var borte i nesten to uker, men kom plutselig hjem igjen. Hadde bare vert på tur. Så er god mulighet for at din pus kommer igjen. ❤️ 2
Tvist Skrevet 29. april 2023 #7 Skrevet 29. april 2023 Min katt har rotet seg bort to ganger. Jeg utlovet dusør med lapper langt hjemmefra og bilde i avisen. Fant henne begge gangene pga det, en gang etter to uker og en gang etter over fire uker.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 Håper min kommer av seg selv og.. har en fæl følelse om at hun er låst inne en plass, men hun er svært sky og smidig av seg og ville trolig ikke gått inn noe sted. Har bedt folk sjekke, men er fortsatt mange garasjer og boder i en 100 meters omkrets.. Anonymkode: d4904...b4c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 Min katt kom til rette etter tre uker. Han hadde gått over en bro over togskinnene og ikke funnet veien tilbake. Jeg etterlyste ham i en Facebookgruppe og noen fant ham og tok kontakt. Anonymkode: 77e4d...0f8
Helene Skrevet 1. mai 2023 #10 Skrevet 1. mai 2023 Etter at jeg flyttet med 3 katter, slapp jeg dem ut, en i gangen. Etter 2-3 uker. Den ene ble borte i 4 dager. Jeg sov ikke på 4 dager. Men han kom hjem. Han har flyttet før, da gjorde han det samme. Borte i 4 dager. En morgen sto han utenfor soveromsvinduet og mjauet veldig. Skulle inn. Da skjønte jeg, han vet hvor han bor. Dette har ikke vært et problem siden. Alle 3 kommer inn hver kveld. Gladhistorie. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2023 #11 Skrevet 1. mai 2023 Hun har bodd her i 3 år og er godt kjent. Vært borte i 10 dager nå og jeg begynner å miste motet. En kompis skal kopiere ut flere plakater for meg i dag også tenkte jeg å legge i alles postkasser en god avstand herfra hvor det blant annet står om de kan sjekke garasjer. Etter det vet jeg ikke helt hva mer jeg kan gjøre annet enn å vente.. Anonymkode: d4904...b4c
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 Huff, det er så fælt å savne katten sin og ikke vite hva som har skjedd! Jeg mistet den ene katten min for 1,5 år siden, og vi har ikke funnet henne. 😢 Men vi fikk mange gode tips under letingen. Jeg limer inn tipsene jeg fikk fra Sommerkatten (de hjelper til med å finne savnede katter): HVA HVIS KATTEN BLIR BORTE!!! Det er fortvilende å helt plutselig oppleve at katten blir borte. Dere er mange der ute. Det kan vi se ut fra alle innlegg på Facebook. Vi i Sommerkatten har gode råd. Vi har lang erfaring. Vi ønsker derfor å dele våre beste tips. FOR INNEKATTER SOM HAR KOMMET SEG UT/FALT NED FRA BALKONGEN 1. Sett ut dokassen der katten falt ned/kom seg ut. Katter har god luktesans. Innekatter kommer gjerne hjem for å gå på do! Sett også gjerne opp en plank slik at katten kan klattre tilbake oppå balkongen (se i bildene) 2. Lån en felle og plasser ved siden av dokassen på samme sted (der katten falt ut). Katten husker dette stedet og prøver ofte å komme tilbake dit - men kan jo ikke hoppe opp 2 etasjer til vinduet der dem falt fra. Skift mat i fellen hvert døgn! vask slik at det ikke ligger gammel mat! 3. God fellemat er makrell i tomat, tunfisk i gele og mousse. 4. Lag spor fra stedet der du har plassert fellen! Planlegg sporet og legg et 8-tall! Dvs. du begynner fra fellen og går i en stor bue - 200-400 meter i en tretning og tilbake til fellen og fortsetter i mosatt regning til du har e 8-tall. Du kan legge ut spor kl. 17. Da vil sporet ligge på bakken i riktig tid når kattene begynner å våkne på natten - da det blir stille og rolig ute. Katten vil da kunne følge sporet ditt hjem. Katter har svært god luktesans og kan spore på lik linje med hund. Hvis det er mye asfalt - så kan du klippe en t-shirt/pledd eller noe annet som lukter hjemme - i små små biter å strø det etter deg. Da forsterkes lukten. Altså - Begynn fra fellen og gå i en stor bue - på mykt underlag som gress) i 200 - 500 meter-1 km (litt avhengig av hvor lenge katten har vært savnet). Ikke lag skarpe svinger på ditt spor - men gå i en bue tilbake til fellen - og en lik bue på andre siden - se illustrasjon i kommentarene. Når du legger ut spor skal du IKKE samtidig lete etter katten. Dette forvirrer bare katten. Legg ut sporte hver dag, ved samme tidspunkt - bytt mat i fellen slik at den alltid er fersk. KATTER SOM ER INNESTENGTE 1. Gå ut midt på natta med en sterk lykt å lys i vinduer (hvis naboen er bortreist), lytte nøye etter lyder. 2. Ikke be andre å lete etter katten din. Du må lete SELV! Årsaken til dette er at katter ikke kjenner de andre som leter etter dem. De går ofte i panikkmodus når dem sitter innestengte og vil da ikke røpe seg for fienden. Derfor må du lete selv. 3. Du må prate hele tiden - bruke kjente lyder og rope på katten mens du leter 4. Du må bruke god tid! Katten reagerer ikke med en gang. Den må "snappe ut av sitt modus" og bruker omlag 10 -15 minutter før de kjenner din stemme og lydene og lukten av deg. Derfor er det viktig å ikke haste igjennom boder og heller ikke bare åpne døren for å rope en gang og stenge - de kan godt sitte der inne men vil ikke ha tid til å respondere! Katten kan ha gått i sjokk og sitter musestille. Den vil ikke røpe seg for «fienden». Det betyr at ingen andre en du selv kan få frem katten. De vil oppfatte andre personer som en trussel. Dette gjelder også de tammeste kattene. Jeg som erfaren katteleter har mange eksempler på tamme katter som har gått i sjokk. Katter kan også sitte i åpne garasjer, som først har vært lukket men som blir åpnet og står åpne! 5. Du må lage en plan og gå igjennom alle utenkelige steder - garasjer og boder og krypkjellere! Loft, hos naboer - egentlig alle mulige gjemmesteder - må du selv sørge for å gjennomsøke. 5. Bruk god tid! Dette er en av de viktigste tingene å huske på. En katt er litt treig. Den bruker god tid på å komme ut av sjokket ved å sitte innesperret i mange dager. 10-15 minutter er den tiden du trenger å bruke på hvert sted. 5 minutter er for kort tid. Dette resulterer ofte i at katten kan bli sittende i garasjer, som er gjennomsøkt i 2 uker til, før man finner dem på runde nr 2. 6. Du må prate samtidig som du leter. Da vil katten kjenne deg igjen. Den kan bruke melllm 5-10 minutter på å komme frem. 7. Sett opp etterlysning på butikker og stolper, i aviser, postkasser og i sosiale medier. 8. Husk å lete på høye steder også. Loft, trær og på tak. Generelt: De aller fleste kattene som er innestengt er ikke mer en 50 meter fra inngangsdøren. Dette er resultater av både egne erfaringer og spørrerunder vi har laget. Katter som er savnet i 1-6 uker kan befinne seg så langt bort som 6-700 meter. Se på et kart og lag en systematisk plan for å lete etter katten din. Lag sirkler på 50 meter rundt husene der andre katter i nabolaget bor. På den måten kan du finne ut om din katt har kommet på andre siden reviret demmes og ikke tørr å komme hjem. Legg ut et spor rundt reviret til de andre kattene. Husk å gå på mykt underlag. Spør folk, prate med folk. Katter trenger mat. De må også ha vann. Se etter bekker, på jorder og der andre katter blir matet på terrasser. Det er en myte at katter vandrer tilbake dit de kom fra. Det gjelder kun noen få eldre hannkatter. De aller fleste katter holder seg i området eller går på leit etter mat og vann. Unge katter under 1 år har ingen retningssans!!! Det er viktig å kommer raskt i gang med alle tiltak! Jo raskere du iverksetter jo bedre resultat. Vi har også fått førre innspill på at hunnkatter også går tilbake til hjemstedet. Mellom 3-800 meter. Katter kan kjenne lukt i over 1 km i åpent terreng. Katten kan selvfølgelig også vært med i en bil som har stått parkert med bildøra åpen. Følg med på dyrebar.no. Undersøk om håndverkere har vært i nærheten. Ikke gi opp! Det kan ta flere uker å få hjem katten. Lykke til! Anonymkode: e9991...cd1 1 2
Helene Skrevet 2. mai 2023 #13 Skrevet 2. mai 2023 Min forrige katt ble borte i flere uker. Jeg var sikker på at jeg hadde mistet henne. Første gang, borte i 4 uker, andre gang i 6 uker. Jeg skjønte at hun demonstrerte da jeg dro på ferie. Den tredje gangen jeg dro på ferie i flere uker, plasserte katten på kattepensjonat. Søsteren greide seg fint hjemme med hybelboer som tok vare på henne. Min erfaring, de kan fortsatt komme hjem. Men det er vondt når de uteblir.
Maskinfører Skrevet 2. mai 2023 #14 Skrevet 2. mai 2023 (endret) Million skrev (På 29.4.2023 den 8.53): Ser du har hengt opp lapper i nabolaget. Print ut noen flere og heng opp enda lenger unna. Katter kan vandre langt. Da katten min forsvant en gang i tiden, var det unger i nabolaget som fant den pga de så lappene på lyktestolpene. De bar henne hjem til meg og leverte den på døren. De fikk en hundrelapp i finnerlønn. Resultatet var at da jeg slapp ut katten som vanlig noen dager senere (hun fikk husarrest noen dager pga forsvinningen) så kom de samme ungene løpende med katten i armene igjen, i håp om ny finnerlønn... 😂 Søt historie 😻 Endret 2. mai 2023 av Maskinfører
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #15 Skrevet 2. mai 2023 Fikk telefon i stad om at en hadde stoppet og snakket med en bilist som stod midt i veien på lørdag for å høre om han trenger hjelp til noe. Bilisten sa at han hadde kjørt på en katt med samme farger som min katt, men at han ikke klarte å finne den Nå har jeg leita over hele området og jeg finner ingenting, men kan vel m nesten gå ut i fra at hun ligger død en eller annen plass der borte.. Anonymkode: d4904...b4c 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #16 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Fikk telefon i stad om at en hadde stoppet og snakket med en bilist som stod midt i veien på lørdag for å høre om han trenger hjelp til noe. Bilisten sa at han hadde kjørt på en katt med samme farger som min katt, men at han ikke klarte å finne den Nå har jeg leita over hele området og jeg finner ingenting, men kan vel m nesten gå ut i fra at hun ligger død en eller annen plass der borte.. Anonymkode: d4904...b4c Den historien fikk jeg også servert en gang. At katten var kjørt i hjel. Den var borte en uke. Jeg leitet natt å dag. Seint på kvelden rundt 24 .00 så gikk jeg ute å ropte og ropte. Plutselig så hørte jeg mjau å der kom han❤️😊😊 Anonymkode: 7a9d7...d31 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #17 Skrevet 3. mai 2023 Du burde gå på natten / tidlig morgen fra fire og utover. Da er det helt stille og kanskje lettere for pus å komme frem. Anonymkode: 7a9d7...d31 1
Duraton Skrevet 3. mai 2023 #18 Skrevet 3. mai 2023 On 4/29/2023 at 8:37 AM, AnonymBruker said: Katten min er en 10 år gammel kastrert hunnkatt. Hun er vant til å være ute og har katteluke som hun bruker som hun selv vil. På fredag (for en uke siden) gikk hun ut og siden har jeg ikke sett henne. Hun har tatt seg langturer på varme tider før, men aldri lenger enn en uke. Jeg har lagt ut annonse på sosiale medier, bedt naboer om å sjekke garasjer og boder, hengt opp lapper rundt om i nabolaget, gått turer og pusen hver dag, satt ut doen, puset med en pose våtfor som jeg rister på, men nada. Blir så redd for at hun er låst inne en plass og kommer til å dø der uten vann.. noen solskinnshistorier om sine egne katter? Evnt tips til hva mer jeg kan gjøre.. hun er sårt savnet 😕 Anonymkode: d4904...b4c Hadd selv 2 kastrerte frøkner som en vårdag bestemte seg for å dra på ferie. Jeg fikk lånt noen kattefeller ifra dyrebeskyttelsen og satte dem ut. Men bortsett ifra en morragretten grevling, så kom det ingenting i de fellene. Så etter en måneds tid, så antok vi at rev eller lignende hadde tatt dem. Den sommeren var særdeles varm og, slikt at alt av småbekker og dammer tørket ut, så da var vi ihvertfall sikre på at dem hadde avgått med døden. På høsten så adopterte vi en eldre blandingshund, og en kattunge. Så kom vinteren med snø og det som var, og jeg skulle egentlig gå og legge meg da jeg hørte at håndtaket på døren drev og beveget seg. Og der var søren meg den ene katten, 6 måneder etter at hun forsvant! Hun spurtet inn og mauet så høyt at madammen våknet. Og så, fikk hun se hunden… Hun var særdeles lite imponert over at det var en hund i huset. Merknad om hunden, forresten. Han hadde vokst opp med katt og var vant med katt, og han oppførte seg til tider som en halv katt. Så han var ikke aggressive i det heletatt, men det var hun! Det tok noen uker med terapi for at hun aksepterte hans og den nye kattungen sitt nærvær. Anyhow. Så det er vinter, det er kaldt, jeg står ute og hakker tenner i -30 og vi er desember når frøken nummer 2 kommer som en forsinka rakett og vil inn. Det første hun gjorde var å legge beslag på tørrfôr bollen og spise som om at hun ikke hadde sett mat før. Vi er nå 9 måneder siden hun forsvant. Hun enset ikke hunden engang og bare glatt overså ham. Men du og du så gretten hun ble når hun ikke fikk gomlet i seg hele skålen med tørrfôr. Jeg ønsket jo ikke at hun skulle forspise seg ihjel. Men da hadde vi plutselig 3 katter og 1 hund. Så kom våren igjen, og den første frøkna ble hjemme mens frøken nummer 2 forsvant igjen. Hun kom ikke hjem igjen før første natten med snø. Og sånn har det vært de siste 7 årene. Første frøkenen blir hjemme og den andre tar sommerferie. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #19 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du burde gå på natten / tidlig morgen fra fire og utover. Da er det helt stille og kanskje lettere for pus å komme frem. Anonymkode: 7a9d7...d31 Har gjort det. Hver dag, i mange timer Anonymkode: d4904...b4c
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #20 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den historien fikk jeg også servert en gang. At katten var kjørt i hjel. Den var borte en uke. Jeg leitet natt å dag. Seint på kvelden rundt 24 .00 så gikk jeg ute å ropte og ropte. Plutselig så hørte jeg mjau å der kom han❤️😊😊 Anonymkode: 7a9d7...d31 Koselig til fredag har hun vært vekk i to uker. Har ikke helt motet her Anonymkode: d4904...b4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå