Gjest Gjest_Soho_* Skrevet 4. januar 2006 #1 Skrevet 4. januar 2006 Hjelp! Reisefølget har svikta, og nå har jeg 7 dager alene i Thailand. Jeg lander i Bankok og har ingen videre planer, men skal møte venner der uka etter så vil liksom prøve å få sett noe annet imens. For det første, er det trygt for meg, ei 23 år gammel skandinavisk jente, å reise alene? Jeg er ganske reisevant så jeg er ikke redd for å rote meg bort etc., tenker mer på kriminalitet osv. Er det noen som har tips om hvor jeg bør dra, hva jeg bør gjøre for å få mest mulig utav det? Og sånn forresten, er det noen som har lyst til å være med? Jeg lander i Bankok 31. januar!
~sikka~ Skrevet 4. januar 2006 #2 Skrevet 4. januar 2006 Har hørt om mange som har reist alene i Thailand uten problemer, så det skal nok gå helt fint. Du møter sikkert noen andre reisende, backpakkere eller noe sånt som du kan henge med hvis du kjeder deg. Uansett - god tur!
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #3 Skrevet 5. januar 2006 Thailand er veldig trygt i forhold til vold og overfall og sånt, men i Bangkok er det mange som prøver å lure med seg turister på en gratis guidet tur med tuk-tuk, og bare tilfeldigvis ber deg om å titte litt i 'kameratens' smykkebutikk eller skredder eller lignende. Det kan oppleves som veldig slitsomt og ta mye tid, men er forsåvidt ufarlig. Si pent nei takk til tilbud som virker litt for bra. Det kan også være slik at det kommer folk opp til deg foran museer og templer og forteller deg at det er stengt akkurat nå, men kanskje du vil si ja takk til en liten gratis guidet tur først? Sjekk alltid selv at det de sier stemmer, for det er antagelig ikke tilfelle. Det samme kan skje hvis du vil kjøpetogbillett - noen stopper deg og sier at de kan skaffe billetten billigere et annet sted - ikke særlig sannsynlig nei. Jeg ville holdt meg unna horestrøkene som Patpong og lignende. Thaierne er utrolig høflige og rolige og et klart og høflig 'nei takk' fra deg holder i de fleste tilfeller. Shopping er veldig gøy i Thailand, og du må prute! Hvis du ikke pruter gir de deg allikevel gjerne et lite avslag, for tanken er at både selger og kjøper skal være fornøyd med handelen. Hvis du pruter, husk at hvis selger slår til på en pris du har nevnt regnes handelen som gjort, og hvis du da takker nei oppleves nok det som ganske uhøflig, Chatuchak weekend market er vannvittig gøy - der kan du seriøst få kjøpt alt. Tror den nye t-banen går dit. Spis gatemat! Det er så utrolig mye godt man får, til nesten ingen penger. Maten lages der og da, og det lønner seg å gå til steder der det er litt trafikk, så er man sikret at maten er fersk. Jeg vil også anbefale deg å lære deg et par ord, som hei og takk, og hilsemåten med håndflatene samlet pekende oppover i omtrent hakehøyde. I tillegg vil jeg anbefale deg en guidebok, feks Lonelyplanet eller Rough Guides. Åh, du er heldig som skal til Thailand!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå