Gå til innhold

Vil du synse og diagnostisere min monstera plante?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte denne planten fra naboen. Mange brune blader, og den er plantet rett i potta. 

Jeg bør klippe vekk de brune bladene? 

Burde jeg plante i en plastpotte også, slik at den kan vannes fra bunnen? 

Hva annet ville dere gjort? 

16826661641645168841473932388873.jpg

Anonymkode: b7223...841

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den har enten stått i sterkt sollys noe som monstera planten ikke skal, eller fått for lite dagslys.

Du bør gi den gjødsel og sette en bambusstokk ned i jorden slik at luft røttene får klatre oppover.

Klipp bort de brune bladene.

Ring også feks Plantasjen og spør om råd.

Anonymkode: 61fd6...574

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjøpte denne planten fra naboen. Mange brune blader, og den er plantet rett i potta. 

Jeg bør klippe vekk de brune bladene? 

Burde jeg plante i en plastpotte også, slik at den kan vannes fra bunnen? 

Hva annet ville dere gjort? 

16826661641645168841473932388873.jpg

Hadde klippet/fjernet de bladene som er mest skadet, slik at planten kan fokusere på nye blader. 

Ville pottet om ja, så den får ny fersk jord. ser ut som det er flere monstera planter plantet sammen, og da kan du også dele disse opp i flere potter. Vipps, så har du 3 monstera planter istedenfor en :)

• Liker 2
Skrevet

Bladene fliker seg dårlig, det tyder på for dårlig med dagslys. 

Skrevet

Monstera er var for trekk og kulde. Min plante blir  brun på bladene som hviler mot verandadøren om vinteren.

• Liker 2
Skrevet

Ser ut som kulde- og/eller solskader.

Ser ikke ut som trips/skadedyr, og det er veldig bra :)

Jeg hadde pottet den om med luftig jordblanding (50 jord og 50 blanding av bark eller knuste lecakuler evt 10% perlite).

I potte med hull i, evt borr hull i den du har og sett noe under.

Den kan lett få rotråte med kun jord om du ikke er tilbakeholden med vann. 

Det er jo et skudd på vei der, så den lever jo absolutt. 

Jeg hadde klippet bort et par av de mest ødelagte bladene. Men man MÅ jo ikke klippe alle om man ikke ønsker. Og nok sollys, men ikke solsteik :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle. Har nå klipt vekk litt blader og den ser bedre ut med engang. Skal kjøpe en bambusstokk, for jeg ser den er litt vindskeiv.

Kan nok ha blitt utsatt for både lite lys og trekk. Neppe for mye sol her i nord (enda) 😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den har enten stått i sterkt sollys noe som monstera planten ikke skal, eller fått for lite dagslys.

Du bør gi den gjødsel og sette en bambusstokk ned i jorden slik at luft røttene får klatre oppover.

Klipp bort de brune bladene.

Ring også feks Plantasjen og spør om råd.

Anonymkode: 61fd6...574

Plantasjen har seriøst ikke peiling. Konseptet deres er pris og utvalg, ikke fagkunnskap. Du kan selvsagt ha flaks og treffe på noen som kan sakene sine, men du kan like gjerne få råd som er drepen for planta. 

Jeg stiller meg bak de som har sagt at den må få en potte med drenering. Den vil også gjerne ha jord med litt grov struktur, som drenerer godt. 

Boetica skrev (5 timer siden):

Bladene fliker seg dårlig, det tyder på for dårlig med dagslys. 

Dette, sammen med alderen på planta. Den ser ganske liten og ung ut, og flikene kommer med alderen og nok lys. :) 

Anonymkode: 1fa9f...1ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja du burde plante den opp i plastpotte så den får luft og vann unnenfra. 

Bladene blir gule i tuppene om den har fått for lite vann og brune som dette av for lite lys. Den skal ha lys men ikke stå midt i mange timers solsteik. 

Gi den plantenæring og dusj med den en gang i måneden, snakk med den og vær myk og god så blir den fin igjen 😊

Anonymkode: e9dfc...365

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Den stortrives! Faktisk så mye at jeg lurer på om den bør deles. Den har fått 5 nye blader.. 

(akkurat nå står den i kveldssol, står ikke i sol på dagtid). 

Hvordan deler man monstera? Ved å ta stikling? 

Hi

16844363816026791620315292893617.jpg

• Hjerte 2
Skrevet

Ser ut som den er plantet rett i en potteskjuler. Pott den om i en ordentlig blomsterpotte med dreneringshull i bunnen.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ti10 said:

Ser ut som den er plantet rett i en potteskjuler. Pott den om i en ordentlig blomsterpotte med dreneringshull i bunnen.

Ja, det er planen. Ville bare la den føle seg hjemme og trygg først 😄

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Den stortrives! Faktisk så mye at jeg lurer på om den bør deles. Den har fått 5 nye blader.. 

(akkurat nå står den i kveldssol, står ikke i sol på dagtid). 

Hvordan deler man monstera? Ved å ta stikling? 

Hi

16844363816026791620315292893617.jpg

Så flott den har blitt! :) 

Det kommer an på planta om det er mulig å dele den eller ikke. Noen har flere stengler fra bunnen, og de kan kanskje deles. Men om den bare har en stengel får du ikke delt den, men må evt. ta stikling om du ønsker flere planter. Jeg hadde uansett ikke prøvd å dele eller ta stiklinger av denne nå, så fin og fyldig som den er. Og potta ser ikke for liten ut. 

Men ja, gi den en potte med drenering. Det er ikke noe å vente med, jo før jo heller. :) 

Anonymkode: 1fa9f...1ff

Skrevet

Så flott den har blitt ja!

Når du skal potte om i ny potte, så anbefales det å fjerne endel av jorden, og da kan du se om planten naturlig har flere stammer. Sånn utifra bildene du har lagt ut, så ser det ut som det er minimum 2 stammer, som du naturlig kan dele opp. Se bildet jeg har lagt ved (firkanter som viser der det ser ut som to stammer)

Det å ta stikling av monstera er ikke så enkelt med mindre du har en plante som har fått vokst litt og fått "flere ledd". Vært nye blad med luftrøtter kan man prøv å klippe av, sette i vann så den utvikler røtter for å deretter potte den i ny potte med jord.

Untitled.thumb.png.b66ab23fcf206dfeb7c482d42f3a0223.png

Skrevet

Mulig at jeg ikke får med meg størrelsen helt, men la den få gro en stund i den nye potten med huller i,
den du skal kjøpe i neste uke helst ;) før du tenker på å dele den opp. Like godt å gjøre det med en gang.
Ompottes må den. Jeg bruker først et godt lag med leca i min bunn, så slipper den å noen gang stå i vann og drukne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...