Gå til innhold

Ørevoks, fjerne hos lege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sover med ørepropper, og det kan gi vokspropper i ørene. Jeg opplever innimellom en dyp brumming fra ørene som kan komme fra akkurat det (jeg har andre ting det også kan komme av). Jeg har brukt Revaxør to ganger, men det kommer ingenting ut. Ulempen er at øresus kan bli forbigående verre etter skylling, og det opplever jeg nå. Det rare er at brummingen stopper om jeg bøyer meg framover. Jeg har også en dottfølelse i ørene. 

Er det noen som har opplevd dette, har råd, eller har måttet gå til lege med problemet? Det er ikke en legetime ledig her i byen før om minst en uke, ikke privat og ihvertfall ikke hos fastlegen, hvor første ledige time er om en måned. Så hvis noen har et godt råd tar jeg imot med glede. 

Anonymkode: 3f450...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva folk gjør i dag vet jeg ikke, men i gamle dager (før covid), gikk vil til helsesøster med slikt. Det finnes kanskje ikke helsesøstre i omløp lenger?

Anonymkode: 2e4a5...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva folk gjør i dag vet jeg ikke, men i gamle dager (før covid), gikk vil til helsesøster med slikt. Det finnes kanskje ikke helsesøstre i omløp lenger?

Helsesykepleier jobber med barn fra 0-18 år, evt med reisevaksinering eller sosialmedisinsk senter eller oppfølging av foreldre som har drevet med rus eller flyktningstjeneste. De jobber ikke med å rense ørene til voksne folk. 

TS: Du burde bruke revaxør før du legger deg, la det virke over natten og så skylle øret mange ganger med skylleballong og lunket vann dagen etterpå. Helst bør du få hjelp med skyllingen av f.eks et familiemedlem. Jeg stod og skylte igjen og igjen sikkert i et kvarter på min samboer en gang før voksen løsnet da vi var i utlandet og han fikk det samme problemet som deg. 

Anonymkode: 8d0c6...7c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De jobber ikke med å rense ørene til voksne folk. 

Synd det. Før i tida jobba de med helsa til folk. En gang for lenge siden, da Jesus levde og jeg var liten, skada jeg hånda da jeg var på sommerferiebesøk hos bestemor på landet. Hun tok meg med til helsesøster, som like godt sydde såret sammen for meg. Veldig praktisk, men det er vel ikke så om å gjøre å ha det praktisk i dag. Regler må vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hold deg unna vaxol ihvertfall, var døv i 3 uker etterpå.

Anonymkode: 864e7...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sover med ørepropper, og det kan gi vokspropper i ørene. Jeg opplever innimellom en dyp brumming fra ørene som kan komme fra akkurat det (jeg har andre ting det også kan komme av). Jeg har brukt Revaxør to ganger, men det kommer ingenting ut. Ulempen er at øresus kan bli forbigående verre etter skylling, og det opplever jeg nå. Det rare er at brummingen stopper om jeg bøyer meg framover. Jeg har også en dottfølelse i ørene. 

Er det noen som har opplevd dette, har råd, eller har måttet gå til lege med problemet? Det er ikke en legetime ledig her i byen før om minst en uke, ikke privat og ihvertfall ikke hos fastlegen, hvor første ledige time er om en måned. Så hvis noen har et godt råd tar jeg imot med glede. 

Få henvisning til øre spes. Jeg har hatt mye trøbbel med ørene, og vært mye å skylt ørene.

Fikk vite for noen år tilbake at du ikke skal skylle, det gjør ikke øre spes heller.

De suger det ut.

Anonymkode: 29ed3...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg også ofte sover med propper i ørene opplever jeg tidvis det samme. Hver gang har jeg dryppet et par dråper matolje (Olivenolje tror jeg...) med en sprøyte (Uten kanyle da selvfølgelig!), lagt meg på siden og latt det virke en stund. Etter sigende vil legen uansett be deg om å gjøre dette før du evt. kommer til utskylling, men hos meg blir det borte i den grad at jeg aldri har fått somlet meg til å bestille en legetime for å få noen til å se på det. Før jeg kommer på det tre måneder senere og så gjentar jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber på legekontor. Jeg anbefaler alltid å droppe dette billig skvipet man kjøper på apotek. Bruk vanlig matolje. Kjøp en liten (1ml) sprøyte. Fyll opp til 0.2 med olje. Ligg på siden. Hell oljen inn i øret. Ligg på siden i 10 min. Den oljen som renner ut, tørk vekk. Gjenta på andre siden om det er behov for det. Gjør det minst 3 dager på rad.

Ring legekontoret ditt og hør om du trenger legetime eller om du kan stikke innom for øreskyll. Noen steder kan du settes innimellom hos legen eller drop-in.

Men ikke dra dit uten at du har brukt olje. Det blitt lett sår i øregangene om man skal presse inn vann for å prøve å få ut tørr gammel ørevoks. 

Anonymkode: 4f8bc...fb6

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hold deg unna vaxol ihvertfall, var døv i 3 uker etterpå.

Anonymkode: 864e7...cdb

Vaxol funket på meg

Anonymkode: 167ac...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen, hjertelig takk alle sammen for gode råd!

Revaxør er nå erstattet med matolje, som jeg skal bruke i tre dager fremover. Det blir en helg med mye brumming, men det får jeg tåle. Litt irriterende med dyre produkter fra apotek når løsningen står i kjøleskapet. Men nå får vi se, så tar jeg kontakt med lege over helgen hvis nødvendig.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jobber på legekontor. Jeg anbefaler alltid å droppe dette billig skvipet man kjøper på apotek. Bruk vanlig matolje. Kjøp en liten (1ml) sprøyte. Fyll opp til 0.2 med olje. Ligg på siden. Hell oljen inn i øret. Ligg på siden i 10 min. Den oljen som renner ut, tørk vekk. Gjenta på andre siden om det er behov for det. Gjør det minst 3 dager på rad.

Anonymkode: 4f8bc...fb6

Holder det å bruke olje en gang om dagen? Noen jeg snakket med i dag sa to ganger. Men det brummer så voldsomt i ørene når jeg drypper noe inn, og da blir det vanskelig å få sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En gang om dagen er bedre enn ingenting. Men drypp gjerne i flere dager da. 

Anonymkode: e8647...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo alltids prøve otosan øreolje og løse opp med selv, de selger det bla a på life og helsekost osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Holder det å bruke olje en gang om dagen? Noen jeg snakket med i dag sa to ganger. Men det brummer så voldsomt i ørene når jeg drypper noe inn, og da blir det vanskelig å få sove.

Jeg får litt inntrykk av at voksen sitter dypt hos deg og da må du nok til legen. Bruk olje og noen dager og ring legen på tirsdag. Det bør holde å bruke olje 3-4 dager i forkant. Du kan gjøre det på dagtid, men ligg gjerne en halvtimes tid.

Anonymkode: 0cedd...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg får litt inntrykk av at voksen sitter dypt hos deg og da må du nok til legen. Bruk olje og noen dager og ring legen på tirsdag. Det bør holde å bruke olje 3-4 dager i forkant. Du kan gjøre det på dagtid, men ligg gjerne en halvtimes tid.

Anonymkode: 0cedd...288

Jeg dryppet for en liten stund siden, og lå på siden etterpå. Det brummer slett ikke så mye som jeg forventet denne gangen. Jeg tar det positivt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, uff, opplevd akkurat det, det er ubehagelig. Jeg forsøkte å dryppe inn det fra apoteket, og olje, da ble jeg helt tett. Det suste og. Den ballongen som fulgte med pakken fra apoteket gav null futt, for dårlig vannstråle til å få skylt ut voks . Du må nok til legesenter og skylle. Jeg fikk time på dagen hos legesekretæren, de kan det! Umiddelbart ble det bra, dott og sus borte, og alt vel

Anonymkode: 54916...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Spørsmål fra sidelinjen: jeg har fått en stusete lyd i hodet, som jrg har lest kan være ørevoks. Hvordan vet jeg at det er voks som er problemet? Har aldri hatt utfordringer med det før :) er det ok å skylle og skylle uten å vite om det trengs, liksom? 

Anonymkode: 4e2a7...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...