Gå til innhold

Har du tatt narkotika?

Har du prøvd narkotika?  

102 stemmer

1. 1. Ja eller nei?

• Ja, har prøvd en gang eller to
      13
    • Ja, men mild narkotika
      28
    • Ja, hard narkotika
      18
    • Nei, aldri
      43

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svaret må vel bli "ja", selv om jeg synes "hard" og "myk" er et kunstig skille.

Jeg har tatt psykedelika som LSD og 2C-B, MDMA som er helt annerledes men som fortsatt virker på 5-HT (serotonin). Jeg har også prøvd kokain en gang uten at det var det store.

Jeg har tatt opiater for smerter (foreskrevet av lege) og vært i narkose (fentanyl). Jeg har prøvd benzodiazepiner og opplever rusen som alkohol uten så mange bivirkinger og med mindre selvinnsikt fordi man føler seg mer normal (noe det også er). Ingen av disse frister som rus.

Det eneste jeg har hatt negative erfaringer med er egentlig alkohol og hasj. Hasj har prøvd et par ganger men får noia og føler meg tilbakestående.

Anonymkode: fa186...3bb

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd alt du har hørt om, og noen til.

Aldri vært avhengig, aldri angret. Har derimot hatt veldig mange fine opplevelser som jeg ser tilbake på med nostalgiske øyne.

Nå er jeg gift og røyker bare litt hasj i ny og ne.

Anonymkode: 241e4...439

AnonymBruker
Skrevet

Nei, henger ikke sammen med ekle nærkiser.

Anonymkode: d7d1a...bc5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg, ja. Jeg begynte da jeg var 15, og jeg elsket det. Så jeg gjorde ikke så mye annet de neste årene. Favoritten var amfetamin og knips, jeg fikk ikke like mye ut av hasj og kokain som var mer populært hos resten av gjengen. Tok noe lsd og flein også, men ikke like ofte siden virkningen var så langvarig og vanskelig å kombinere med et noenlunde normalt liv. 

Jeg har ikke tatt ghb, og aldri heroin. Men en dag endte jeg opp med å gå for langt likevel, og da måtte jeg bare kutte ut alt. Jeg innså at jeg stod ved et veiskille, og at jeg ikke var en sånn person innerst inne. 

20 år senere er jeg "helt vanlig". Vanlig jobb, vanlig familie, vanlige interesser. Men de andre jeg hang med på den tiden er ikke det. Jeg håper at ingen av mine barn faller for fristelsen til å prøve, det er altfor vanskelig å komme seg ut igjen.  

Anonymkode: 102ca...62b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
solflekken skrev (2 timer siden):

Fra min tid har det vært veldig mange som har tatt narkotika, det har sunket gradvis de siste årene. Nå skal det være en av de periodene med minst kriminalitet når det kommer til narkotika. Har en datter i slutten av ungdomsårene. Hun har aldri tatt narkotika, men mener det er relativt lett å få tak i det. Jeg begynner å tenke på om det er kanskje politiet som er mer late å sjekke.

Tror dere at kriminaliteten (ta narkotika) blant unge har sunket pga. late politi folk?
Har du tatt narkotika? skriv gjerne alder

Jeg har vært rusavhengig, startet med eksperimentering tidlig i tenårene. Vært i langvarig rusbehandling to ganger, første gang i begynnelsen av tyveårene i 1 1/2 år, og nå i slutten av tyveårene i 1 år. Har vært rusfri i 2 år og er stolt (ble akkurat tredve). Kommer ikke til å ruse meg igjen, det skal svært mye til før jeg kommer til å gjøre noe sånt igjen. Har jobbet hardt og mye med meg selv. 

Kokain og hasj har alltid vært relativt utbredt blant unge, dette har jo vært "vanlig" siden 90-tallet. Jeg har aldri likt kokain, men har tatt det en del ganger. Jeg som alle andre begynte med hasj og alkohol, så benzodiazepiner og amfetamin (sprøyter) og til slutt heroin, før jeg nådde mitt bunnpunkt og innså hva jeg kastet bort og hva jeg ønsker for meg selv. Når jeg var tidlig i avhengigheten min så rettferdiggjorde jeg misbruket mitt, som alle andre avhengige og misbrukere - "alle andre gjør det også" er jo en av frasene. Nei, alle andre gjorde det ikke, min omgangskrets gjorde det (selv ikke alle der heller). Og dette har ikke endret seg, selv om kanskje misbruket er mer åpent nå og fler kanskje tester det ut (MDMA, hasj, kokain). Det er kun 4% av de spurte ungdommene og unge som har prøvd narkotika iflg div undersøkelser og statistikk.

Det som er problemet nå er SoMe og dette så jeg også på slutten av min ruskarriere, det er folk som har salgskanaler for narkotika på Snapchat og disse kanalene kommer opp som forslag m.m. Ganske aggressiv markedsføring og, men ut fra min erfaring med slike kanaler så er det ikke etnisk norske som hovedsakelig styrer slike kanaler eller brukere, det gjelder nok mindretallet. Og her har Snapchat et særskilt ansvar som de ikke tar seriøst.

Jeg så litt av Debatten her om dagen, men måtte faktisk bare skru av, for selv om de unge mennene var anonymiserte så syntes jeg det var direkte uetisk av NRK å invitere dem med inn. Som en tidligere rus-avhengig så var det jo som å høre på meg selv tidlig i avhengigheten. Disse guttene forstår nok ikke selv at de er rusavhengige engang og misbruker kommer bare til å eskalere, det gjør det alltid. Rusmisbruk ender med tre ting 1. fengsel 2. instutisjon 3. død. Syntes ikke noe om at NRK inviterer inn avhengige som ikke forstår det selv engang, det er direkte uetisk av dem, men det er en annen diskusjon. 

Anonymkode: 6ce32...3dc

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd

Hasj: Prøvd veldig mange ganger - men sporadisk. Veldig behagelig effekt. Hater å røyke, da det har en tendens til å svi i halsen...men effekten er altså veldig behagelig. Du blir bare fin og rolig. Tar du for mye, så kan det være kjipt med jævlig tørr munn, lett paranoia, samt at alt virker å "henge" etter. Ting går jævlig sakte ved å ta for mye. Bonus er at jeg aldri blir fyllesyk dagen etter, til tross for at jeg har drukket en hel del.  

Kokain: Prøvde to ganger, kan ikke si jeg fikk noen spesiell effekt. Egentlig misliker jeg sterkt å være på fest med folk som tar cola, rett og slett fordi blir så sykt fokusert på seg selv, samt at alle sitter og tripper mens de venter på neste linje. Og når folk går tomme, så er det ikke snakk om å gi seg - men heller høre rundt om noen kjenner noen som kan selge, klokka 4 på natta.  

Amfetamin: Samme som over. Prøvde ei stripe, men kjente overhodet ikke noe. Kan være pga. alkoholinntak før. 

M33. Jobber i helt normalt yrke, og omgås helt normale folk. Som regel har jeg havnet på større nach, der folk har brukt. De folka som har brukt på slike fester har også vært typiske A4 folk...advokater, saksbehandlere, kommunale arbeidere, helsearbeidere, håndverkere, osv. 

Anonymkode: bb6d4...77e

AnonymBruker
Skrevet

Forsåvidt, det eneste som stopper meg fra å røyke hasj er å potensielt miste en sikkerhetklarering, og da fremtidig jobbprospekt, samt risiko for å miste førerkort. 

Hadde det vært lovlig, ja da hadde jeg heller røkt en tjall i blant, kontra det å drikke 6 øl. Eventuelt fått det i meg via bakevarer. 

Anonymkode: bb6d4...77e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tok en del alkohol, amfetamin, mdma og kokain i tenårene. 

Begynte å røyke cannabis i 20 årene, mer alkohol, litt sopp og lsd.

Nå er jeg midt i tredve åra og bruker kun cannabis. 

Kunne gjerne tenkt meg en runde igjen på sopp. Alkohol føler jeg meg ferdig med.

Er nok avhengig av cannabis, men føler ikke det er noe hinder i hverdagen. Har fast jobb, god lønn, god økonomi, egen bolig og familie. 

Vurderer ikke å slutte.

Anonymkode: a7d92...d06

AnonymBruker
Skrevet

Kun nikotin og alkohol her. Hadde ikke tilgang på slikt i ungdommen. Ellers hadde nok alt vært testet og vel så det.

Anonymkode: b21d4...03b

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har jeg. Men kun for å prøve. Har prøvd amfetamin, og metamfetamin noen ganger på en ferietur. 🙈😅 Det ga ikke mersmak. Forsto virkelig ikke greia. Det ga meg absolutt ingenting, bortsett fra at jeg ikke fikk sove. Forstår ikke hvordan folk kan bli avhengig av akkurat dette stoffet. 

Anonymkode: 37c59...f7c

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (3 timer siden):

Går på medisiner som inneholder canabis så ja

Trodde det fortsatt var ulovlig å bruke cannabis i legemidler i Norge

AnonymBruker
Skrevet

Hasj/cannabis : brukt mange ganger. CBD også. 

Ritalin > vet det egentlig ikke teller fordi jeg fikk det på resept men fyfaen noe av det værste jeg har prøvd slutta etter over 10 år på dritten.. 

rivotrill/Valium: prøvd men vakke så moro . Noe jeg har testa typ en gang eller to. 

Og alkohol selfølgelig.  Jeg er kontroll Frik ( hvertfall litt ) så bruken min rusmidler har alltid begrensa seg av at jeg synes ikke det er moro og bli bøtte fjern eller drita full. 

solflekken skrev (8 minutter siden):

Det er feil.

Anonymkode: b8a02...35b

Skrevet

Ja, har tatt en del narkotika. Mest amfetamin, hasj og MDMA. Men også rivotril, Kokain, heroin, dolcontin, sopp, lsd lapp, lav dose ketamin, andre opiater, Ritalin og Lyrica. 

Er rusavhengig og sprekker innimellom på rusen. Nå tidligere denne uken havnet jeg i rusutløst psykose og ble tvangsinnlagt. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Nei, jeg har aldri prøvd narkotika, enda jeg vokste opp et sted hvor det florerte blant mange. Fikk tilbud flere ganger, men takket alltid nei og gikk som regel derifra. Hadde til og med en bestevenninne som drev med hasjrøyking, men da droppet jeg bare å være sammen med henne de dagene jeg så hun hadde knappenålspupiller og flirte sånn tåpelig og påvirket. Hun drev med det en stund i ungdomstiden, røyket til og med hasj på rommet sitt hjemme, men av en eller annen grunn ble det til at aldri foreldrene hennes merket det eller tok henne i det. Heldigvis sluttet hun etter hvert som hun ble voksen nok.

Jeg har aldri prøvd rett og slett fordi jeg avskydde det. Jeg så hvordan de folka så ut og hvordan det gikk med de som prøvde og skled ut i det. En jente som flyttet til vårt nabolag og begynte å menge seg med de gale folka, så jeg flere år senere et par ganger fra bussvinduet på vei hjem, da sto hun i horestrøket i Oslo og solgte seg sammen med andre prostituerte... stakkars jente. Hun var utrolig pen også, før hun begynte med stoffene og det raserte utseendet hennes.

En fyr i klassen min ble mannlig prostituert (han var homoseksuell og tok mannlige kunder) og drev tidlig med alle slags stoffer. Jeg vet ikke en gang om han lever i dag. 

Endret av Million
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Røykt hasj noen ganger. Prøvd fleinsopp en gang

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, omgås ikke junkies.

Anonymkode: 54bf3...99a

• Liker 1
Skrevet

Var og er (heldigvis) for pysete til å ha prøvd annet enn cannabis. 

Skrevet
solflekken skrev (56 minutter siden):

Nei, men det er forbeholdt de få enn så lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Ja røyket hasj på vgs og hjemme helt til jeg opplevde psykose en gang og det er det værste jeg har vært med på noen gang visste ikke at det engang var mulig å oppleve noe så jævlig. 

Den opplevelsen førte til at jeg sluttet å drikke alkohol også, kan ikke fordra å være ruset nå 

Anonymkode: c1c56...390

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri prøvd narkotika. 
Synes det er skikkelig teit at folk bruker det. 

Anonymkode: 1ca1a...b10

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...