AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Skrevet 26. april 2023 Vi har nettopp flyttet og sønnen har begynt på fotball i G16. De er 30 spillere. 15 er fast på 1 laget og 15 er fast på 2 laget. Min sønn er på 2 laget. På mandag hadde de kamp. 3 var syke, så de tok med 3 fra 1 laget. Disse 3 spilte hele kampen, men min sønn og flere fra 2 laget, fikk spille 2 halve omganger. Dette reagerer jeg på. I den andre klubben vi var i, fikk de som var fast på det laget spille hele kampen, og de som var med fra 1 laget spilte mindre. Hvordan er det hos dere? Håper dere forstår. Litt vanskelig å forklare Anonymkode: 914e1...5ab
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 Altfor vanlig og en grunn til at 1. lagsspillere går enda mer fra i utviklingen- de får mye mye mer kamptrening. Anonymkode: 02ed8...1ca 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Altfor vanlig og en grunn til at 1. lagsspillere går enda mer fra i utviklingen- de får mye mye mer kamptrening. Anonymkode: 02ed8...1ca Det er jo ikke rettferdig Anonymkode: 914e1...5ab
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Slik er det desverre. Din sønn er ny på laget og da ryker ikke han inn på 1 laget med det første, de vil se hva han kan først. Anonymkode: 2905b...0e2 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi har nettopp flyttet og sønnen har begynt på fotball i G16. De er 30 spillere. 15 er fast på 1 laget og 15 er fast på 2 laget. Min sønn er på 2 laget. På mandag hadde de kamp. 3 var syke, så de tok med 3 fra 1 laget. Disse 3 spilte hele kampen, men min sønn og flere fra 2 laget, fikk spille 2 halve omganger. Dette reagerer jeg på. I den andre klubben vi var i, fikk de som var fast på det laget spille hele kampen, og de som var med fra 1 laget spilte mindre. Hvordan er det hos dere? Håper dere forstår. Litt vanskelig å forklare Anonymkode: 914e1...5ab Jeg hadde skjønt frustrasjonen om sønnen din gikk på barneskolen. Men det er snakk om en 16 åring. De tåler fint å ikke være best, og få ulik spilletid. Anonymkode: 8959c...9e0 6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Slik er det desverre. Din sønn er ny på laget og da ryker ikke han inn på 1 laget med det første, de vil se hva han kan først. Anonymkode: 2905b...0e2 Han vil ikke på 1 laget nå. Men litt urettferdig at han ikke fikk spille mer på kampen, men at de fra 1 laget fikk spille mer Anonymkode: 914e1...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Han vil ikke på 1 laget nå. Men litt urettferdig at han ikke fikk spille mer på kampen, men at de fra 1 laget fikk spille mer Anonymkode: 914e1...5ab De beste får mest spilletid. Min sønn spilte både på junior, G19 og A lag når han var 16 (hadde spilt i klubben siden han var 7) fordi han var god, mens andre jevnaldrende satt på benken. Noen år senere ble han sittende på A lags benken fordi han da ble den yngste, og da hjalp det ikke at han var god. Han ble lei og sluttet og det var en katastrofe syntes jeg, men treneren har all makten desverre. Anonymkode: 2905b...0e2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 Helt vanlig, og årsaken til at min datter med flere byttet klubb omtrent i det de begynte på videregående/slutten av ungdomsskolen. Til en klubb hvor de som spiller fast på laget er de som prioriteres uansett om de får hjelp "opp eller ned". Og de som er hentet inn fra det andre laget spiller mindre. Trivselen er mye bedre nå. Gjelder håndball dette, men prinsippet er jo det samme. Anonymkode: 25158...0e0
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): De beste får mest spilletid. Min sønn spilte både på junior, G19 og A lag når han var 16 (hadde spilt i klubben siden han var 7) fordi han var god, mens andre jevnaldrende satt på benken. Noen år senere ble han sittende på A lags benken fordi han da ble den yngste, og da hjalp det ikke at han var god. Han ble lei og sluttet og det var en katastrofe syntes jeg, men treneren har all makten desverre. Anonymkode: 2905b...0e2 Min sønn er den minste på laget. Har ikke kommet skikkelig i puberteten ennå. Men teknisk er han god. Men han tørr ikke vise det pga han er liten og spinkel. Anonymkode: 914e1...5ab
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #10 Skrevet 26. april 2023 Ett annet spørsmål: bør det være foreldre som trener når de blir ungdommer? Jeg mener nei. Og kanskje pga dette også. En som er erfaring som trener ser kanskje spillerne på en annen måte enn en far til en på laget Anonymkode: 914e1...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 Dette er nok vanlig, om enn uklokt og urettferdig. Klubben der mine tre gutter har spilt etter tur, var en gang i ikke så fjern fortid svært god innen voksenfotball. De har fostret flere landslagsspillere også. Dette har nok gått enkelte litt til hodet, og har ført til et hovedfokus på å dyrke fram enkelte spillere. Andre kunne stille trofast opp på både trening og kamper, men ble stadig forbigått. Nå har jeg ingen som spiller lenger - gleden ble borte og svært mange har sluttet i løpet av ungdomsskoletida. Resultatet er at klubben knapt klarer å stille lag i det hele tatt.. Når det gjelder trenere, er jeg i utgangspunktet enig i at det beste hadde vært om de ikke hadde relasjoner innen laget. Likevel skjønner jeg at få prioriterer å bruke mye fritid kvelder og helger på å følge opp et lag når det innebærer å være borte fra egne barn og familie. Da må man begynne å betale lønn og gjøre det til en jobb.. Anonymkode: 45487...913
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 Men hvis de aldri hadde "toppet" klubben på denne måten, så ville de aller flinkeste kanskje droppet ut de også fordi dette blir alt for kjedelig / lite motiverende. Og folk som er aller flinkest som tenåringer er vel de som har størst mulighet for å nå videre senere i livet også. Zlatan Ibrahimović, for eksempel. Han ville nok aldri nådd helt opp til landslaget (eller til noen topp-klubber i Europa) med mindre han hadde fått den nødvendige satsingen i løpet av ungdomsårene hans. Anonymkode: 4c8ba...807
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #13 Skrevet 26. april 2023 igjen. Om det er roller som det er nok av 2. lagsspillere som kan fylle, er det ikke ok med maks spilletid for 1. lagsspillere. Eksempel så har sønnens lag litt for få midtstoppere så 1. lagsspillere (er lov med 7 st (om de ikke har endret tilbake til 5 etter covid) spille hele kamper for både 1. og 2. laget. Det hender også at på en av sentral midtbanespillere fra 1. laget blir prioritert. På kant og spiss er det gjerne mange og det blir naturlig mindre spilletid på alle på disse rollene. Trenerne bør jo prioritere å ta med spillertyper som mangler eller som kan gjøre 2. lagsspillere bedre. Anonymkode: 02ed8...1ca
Brunello Skrevet 26. april 2023 #14 Skrevet 26. april 2023 Barneidretten bør fokusere mye mer på at alle skal ha det gøy. De fleste har langt mer utbytte av relasjonene med venner og mosjon fremfor å sikte mot toppen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #15 Skrevet 26. april 2023 Ikke vanlig her heldigvis Anonymkode: 9fa05...0b1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #16 Skrevet 26. april 2023 Brunello skrev (23 minutter siden): Barneidretten bør fokusere mye mer på at alle skal ha det gøy. De fleste har langt mer utbytte av relasjonene med venner og mosjon fremfor å sikte mot toppen. G16 er ikke barneidrett. Du skal likevel være overrasket over hvor mange lag som fortsatt har spillere som knapt kan treffe mål om de skyter fra 16. meteren. Det handler ikke om å sikte mot toppen, men faktisk å kunne spille med noen som ikke kun er som en maskot på banen og man i realiteten konstant har en spiller mindre på banen. Du skal ikke være såååå god for å merke det. Har en J17 spiller og der er det enda verre - jeg kan ikke forstå at noen kan ha det gøy med så lave ferdigheter. Datteren hadde byttet klubb om ikke andre lag hadde vært så langt borte. Anonymkode: 02ed8...1ca 2
Brunello Skrevet 26. april 2023 #17 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): G16 er ikke barneidrett. Du skal likevel være overrasket over hvor mange lag som fortsatt har spillere som knapt kan treffe mål om de skyter fra 16. meteren. Det handler ikke om å sikte mot toppen, men faktisk å kunne spille med noen som ikke kun er som en maskot på banen og man i realiteten konstant har en spiller mindre på banen. Du skal ikke være såååå god for å merke det. Har en J17 spiller og der er det enda verre - jeg kan ikke forstå at noen kan ha det gøy med så lave ferdigheter. Datteren hadde byttet klubb om ikke andre lag hadde vært så langt borte. Anonymkode: 02ed8...1ca Barne og ungdomsidrett da. Fortsatt viktigst med gode relasjoner og kondisjon.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #18 Skrevet 26. april 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Barne og ungdomsidrett da. Fortsatt viktigst med gode relasjoner og kondisjon. Fotball er fortsatt også avhengig av LITT ferdigheter. Sønnens lag har mistet sine 6 beste for at nivået ble så lavt, men 1. laget spiller likevel Interkrets. Trenger ikke engang å tro på stjernene og tro man blir toppspiller før treninger med kompiser blir nærmest uutholdelig. Min sønn er typisk 2. lagsspiller og er fornøyd med det. Får være med på en og annen 1. lagskamp, men favorittplassen er okkupert av et par av de beste. Anonymkode: 02ed8...1ca
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #19 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ett annet spørsmål: bør det være foreldre som trener når de blir ungdommer? Jeg mener nei. Og kanskje pga dette også. En som er erfaring som trener ser kanskje spillerne på en annen måte enn en far til en på laget Anonymkode: 914e1...5ab På G16 har vel de fleste klubber innleid trener, altså ikke en forelder som gjør gratis innsats. (Tilsvarer ofte ca 30% av timene i en fulltidsjobb!!). Gir utslag på treningssvgiften når man skal ha lønnet trener Anonymkode: cc048...e11
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #20 Skrevet 26. april 2023 Japp! Derfor han ønsket å slutte på fotball. Etter å ha vært syk en periode fikk han spille 4!!! Minutter av en kamp. Jeg kom sent og treneren hadde ikke oppdaget meg. Da jeg gikk bort for å spørre ham om det fikk bra (jeg trodde han hadde fått en skade eller noe siden han ikke spilte noe). Ble han sendt sine 4 minutter på banen. Som han selv sa: «ingen vits i å sende meg ut. De andre er mye bedre uansett.» Dette er i Oslo. Han har det mye bedre i en annen sport nå. Anonymkode: 09f87...56c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå