Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Litt over 11k hver mnd egentlig 

Anonymkode: bdc26...e73

Da er det derfor.

Skatt og frikort funker ikke sånn at du slipper å betale skatt for de første 70 000 kr.

Frikortet gjelder kun for de som tjener mindre enn 70 000 kr på et helt år. Tjener du mer må du betale skatt av hele årsinntekten.

NAV vet jo at du vil få utbetalt mer enn frikortgrensen i løpet av året, så sett fra deres side har du ikke levert skattekort. Da skal det trekkes 50 %.

Anonymkode: b2536...80d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er over grensa og når du ikke har beregnet skatt trekkes det 50% inntil du får det fikset. 
Det er ikke slik at man kan ha frikort inntil grensen er nådd og så betale ordinær skatt resten av året. Du må legge inn forventet årsinntekt og regne ut 

Anonymkode: 6cf38...ed9

Greit takk for svar:) har endret på skattekortet i sta men står at fristen er innen 30 april betyr det at jeg får tilbake på neste lønning da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Greit takk for svar:) har endret på skattekortet i sta men står at fristen er innen 30 april betyr det at jeg får tilbake på neste lønning da? 

Tror ikke du får noe tilbake. Om skattekontoret ditt ikke stemmer for 2023 vil du få smell neste år

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, du får ikke pengene tilbakebetalt. Men hvis det viser seg at du har betalt for mye skatt totalt i 2023, vil du få det tilbake på skatten etter skatteoppgjøret for 2023. Det finmer du ut i April 2024.

Anonymkode: ca478...953

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ingen frist for å endre skattekort i inneværende år, så jeg mistenker at du nå har endret på skattemeldingen for 2022. Den har frist 30.april. Sjekk dette. Har du ikke endret skattekortet ditt anbefaler jeg å få gjort dette så fort som mulig, for da blir det mindre trekk for neste utbetaling. 

Hvis du har hatt frikort før du fikk penger fra NAV så må du logge inn og  tildele frikortet til NAV for at de skal kunne hente dette. Så hvis dette er realiteten,  er det derfor du har blitt trukket 50%. Nav har ikke hatt tilgang til ditt frikort. 

En annen ting er at når du legger inn hva du kommer til å tjene for 2023 skal du samtidig legge inn hva har har tjent så langt, (utbetalingen fra NAV og alle andre arbeidsgivere inkludert). Du skal samtidig legge inn hva du er trukket i skatt så langt i år. Om du legger inn rett her, kan det være at du blir trukket mindre resten av året slik at du "får tilbake" det du er trukket for mye via mindre trekk resten av året.  Alt du eventuelt har innbetalt for mye pr 31.12.23 vil du få tilbake på skatteoppgjøret for neste år. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, HVIS du summa summarum betaler for mye skatt i løpet av 2023 så vil du få dette tilbake etter skatteoppgjøret i april 2024... Det er derfor det er så viktig å følge med på inntekt, frikort og skattetrekk...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du får ikke lønn fra NAV.

Anonymkode: eea81...2a9

AnonymBruker
Skrevet

Tror du må få en voksen til å hjelpe deg. 

Om du når 2024 starter har betalt for mye skatt for 2023 så får du pengene tilbake til våren. Innbetalt skatt nå betales ikke tilbake før regnestykket er gjort opp neste år. 

Anonymkode: 2add6...ea1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du får neppe noe tilbake i det hele tatt hvis du ikke har betalt skatt i år, tvert imot er sjansen stor for at du må betale restskatt.

Anonymkode: fa492...ac4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva har du endret - og hvor?

Har du frikort må du jo først bestille deg nytt skattekort hos Skatteetaten.

Og for mye betalt skatt får du ikke igjen før neste år. På samme måte som for lite betalt skatt gir en skattesmell neste år. Noen velger jo å betale inn for mye skatt med vilje, for å få tilbake ekstra mye på skatten året etter.

Anonymkode: b2536...80d

Gjest Chroma
Skrevet

Har du noen som kan hjelpe deg? Du virker å slite litt med det, og det er utrolig kjipt å få en stor baksmell fordi skattekortet er feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...