AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Skrevet 26. april 2023 Hvordan vet man at baby har feber? Altså, jeg skjønner at man måler temperaturen, men man gjør jo ikke det bare sånn uten grunn hele tiden. Kan man kjenne at baby er varm/svett på huden? Eller hvordan kan man oppdage det? Anonymkode: 3cdbd...354
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 1. barnet oppfører seg unormalt 2. evt kjenne at huden er varmere enn vanlig Anonymkode: 0a8ed...2a2 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 Nuss babyen på panna, så merker du at huden er varmere enn leppene dine. Er babyen i tillegg utilpass, slapp og ikke vil spise eller drikke sol normalt (dårlig almenntilstand), er den syk. Anonymkode: a12a0...c27 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Om barnet er utilpass/grinete, varmere, evt klam i huden bør du måle temp. Kan også være lurt å gjøre det når barnet ikke viser noen tegn på sykdom bare for å få en pekepinn på hva normal kroppstemperatur er. Anonymkode: 5f139...eff
Million Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 Jeg pleier å legge begge hendene, en på hver side, på tinningene til barnet. Da kjenner jeg om det er "tørrere varme" enn normalt. Svett varme er noe annet. Feber er tørr varme. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men den kjennes tørr ut. Har faktisk aldri bommet når jeg kjenner etter. Jeg kjenner om det er så lite som en halv grad over normalen.
Veggdyret Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 Hvis barnet virker dårlig/slapt sånn generelt så måler jeg gjerne feber bare for å sjekke (har øretermometer, så veldig enkelt å bare sjekke for sikkerhets skyld). Men hvis det har ordentlig feber, såpass at man bør følge med på det, så kjenner man lett at barnet er altfor varmt. Jeg pleier å "kjenne etter" ved å legge panne mot panne eller kinn mot kinn når vi har sittet stille noen minutter.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 Mine blir røde i kjakene i tillegg til merkbart varmere og typisk slapp/sutrete. Anonymkode: e59c2...a1a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 Ref helsenorge; feber er alltid sikkert tegn på sykdom. Vår baby oppførte seg unormalt rart, med en rar sutrete stemme, over flere dager. På dag to fikk jeg en dårlig magefølelse, kjente på baby og kunne ikke kjenne noe som helst, men tok temp og da var tempen på 39,2. Han var da 4 mnd. Det viste seg å være tenner da, men poenget er at man som oftest vil kunne ane feberen før den blir for høy, fordi bakgrunnen til feberen vil tre frem før feberen blir for høy. Anonymkode: ca12b...eea
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan vet man at baby har feber? Altså, jeg skjønner at man måler temperaturen, men man gjør jo ikke det bare sånn uten grunn hele tiden. Kan man kjenne at baby er varm/svett på huden? Eller hvordan kan man oppdage det? Anonymkode: 3cdbd...354 Hvordan ser du ut når du har feber? Hvordan oppfører du deg når du har feber? Så kan du jo reflektere over hvordan du hadde oppført deg, bare du ikke hadde språk eller var kognitivt utviklet enda. 🙃🙃🙃 Anonymkode: 294a2...f56
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #10 Skrevet 27. april 2023 Nå har vi feberbaby as we speak, straks 5 mnd. Hun begynte dagen i går med å være blid, så gikk det over til å være mye sutring, sov lengre dupper enn vanlig. I går kveld brøt feberen frem, kjente veldig godt at hun var varm på en annen måte enn om hun hadde vært kavete eller skreket mye. Anonymkode: b96a0...124
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå