AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Hei sønnen min er 11 år og jeg begynner å lure på om han har kommet i puberteten. man hører jo så mye om hvordan jentene blir i humøret på denne tiden. Hvordan blir humøret til gutta? vil gjerne høre andre sin erfaring 😀 Anonymkode: 2055e...c5e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 Mer sensitive for andres blikk, det vil si: bryr seg mer om kropp, utseende, å ikke være annerledes/rar osv. Anonymkode: 17c31...977
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 Alt er flaut!!! Spesielt foreldre. Husker det var skrekken hvis jeg var ute og mamma ropte på meg. Og hvis vi var og handlet tøy og hun skulle sjekke at skoene var riktig størrelse ved å trykke på tåen, eller sjekke livet at buksa var passe så holdt jeg på å dø av flauhet. Anonymkode: a06b2...dce 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 Alt blir superflott. Du må trekke deg unna når venner er i nærheten en stund. Noen er rolige, andre kan være mye høyt oppe. Når en er oppe, er det lett resten blir det også. Min hyla , skrek og var stygg i kjeften. Men tok greit imot beskjeder ol. Så han var ikke slem. Men jævlig mye lyd. Han har en mild variant av adhd da, så mulig han ble mer iht lyd, han var forøvrig mer urolig som liten. Men selvkontroll var ikke helt på topp, så han slet mye med at selv om ha visste nie var galt og egentlig ikke ville gjøre det tankene tenkte, så vant ofte tankene fremfor fornuft og viljen. Heldigvis fikk vi han igjennom ungdomstiden uten å ende opp i rus. Noe jeg var redd han var veldig utsatt for å bli. Men jeg var nøye på god dialog. Så jeg dikterne veldig lite, slik at han hele tiden kunne snakke med meg om alt. Jeg kjenner han godt. Så vet godt når han lyver og når han ikke lyver. Så der han feks gjorde litt galt, men kunne ha gjort værre ting, latet jeg som jeg trodde på han. Fordi jeg tenkte alternativet neste gang, kanskje ble annerledes. Noen av barndoms vennene endte opp i rus og ulovlig rusmidler. Så at han ikke ble med i dragsuget der, er både en god del hell, og god kommunikasjon rundt det. Men jeg er ganske sikker på at det ble prøvd allerede i alder 13år. Og et par ganger etterpå. Men feks da tok jeg han ikke på det. Jeg ventet litt også tok jeg opp litt rundt det i en random samtale. Ungdom i tidlig alder tror at hvis man blir avhengig, ar de blir det etter en gang. Når de ikke skjer, tror de det er helt ufarlig og kam fortsette. På sett og vis har det også vært en hjelp å ha tre ex narkomae venner og en pappa som alkoholiker i min krets. Fordi de blir en gid motsatsen, og som kan snakke litt til ungdommen ut fra egne erfaringer Anonymkode: bd78d...602
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 Så lenge sønnen hadde spist så ble han roligere og roligere etter som han blir eldre. Er faktisk ok med å ha med mamma på klesshopping - så lenge mamma betaler. Minimalt med rusmidler i gjengen. Helt ok å ikke drikke og feste. Har fortsatt minimal kontroll på ting og tar lite ansvar og forventer at mamma masser på og følger opp, noe jeg ikke setter veldig stor pris på. Merker på guttene på barnas kull at mens noen kom i puberteten og er nærmest ferdigutviklet før de kommer på ungdomsskolen er det en hel gjeng som trenger hele vgs for det. Å være født januar-mars har mye å si gjennom hele puberteten- den selvtilliten disse gutta får av å være tidligere moden er det nesten umulig å ta igjen Anonymkode: c4faf...36e
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 Han har blitt helt mutt og stille. Sier ingenting hvis han ikke må. Vi må hale hvert eneste ord ut av ham. Stille og rolig, i det minste. Anonymkode: bef1c...690 1
Arkana Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 (endret) Det er nok veldig forskjellig. Min som blir 15 i år er som han alltid har vært og har ikke endret humør på noe vis. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Å være født januar-mars har mye å si gjennom hele puberteten- den selvtilliten disse gutta får av å være tidligere moden er det nesten umulig å ta igjen Anonymkode: c4faf...36e Det synes jeg var et rart utsagn og ikke noe jeg har merket noe til. De kommer i puberteten på helt ulike tidspunkt og det kan være flere år mellom start på pubertet, noen når de er 10-11 og andre ikke før de er 14-15, så når på året man er født er helt uvesentlig i så måte. Min desembergutt var blant de første som kom i puberteten, han er klart høyest i klassen og det er ingenting i veien med hverken modenheten eller selvtilliten. I den alderen er modenheten avhengig av så mange ulike ting og det er ikke mulig å se forskjell i fødselsmåned lenger. Endret 26. april 2023 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 Ts her sønnen min har fått litt attitude føler jeg, svarer med en småfrekk kommentar på alt. Og da absolutt alt😂. Han er heldigvis snill og sier ikke slemme ting, men er utrolig slitsomt at man alltid skal få en småfrekk kommentar tilbake. Jeg prøvde å si at jeg ikke orker at han svarer meg sånn hele tiden, at det blir slitsomt for meg. Var litt streng, men ikke sur. Endte med at han begynte å gråte og løp inn på rommet sitt. Jeg tulla med og si «er du kommet i puberteten eller»? Også sier han «kanskje det». Jeg var ikke forberedt på det svaret, og har ikke tenkt på det at han kan være i puberteten allerede. men når jeg prøver å snakke om puberteten vil han ikke snakke om det. Anonymkode: 2055e...c5e
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 Det går litt lettere hvis man innser at de «er under ombygning i topplokket». Det er flyttekaos der. Det gjør utslag i humøret og de glemmer alt mulig. De skjønner ikke selv hva som skjer heller. Sunnidrett.no har mye bra om temaet, men fra idrettens perspektiv. Likevel er mye av det de tar opp allmengyldig. Se feks https://sunnidrett.no/trening-og-utvikling-under-pubertet/ De har mye mer også. Har gutter på 12 og 17. Det gjorde/gjør seg ikke like utslag for dem heller. Folk er forskjellige. Anonymkode: 2e422...328
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå