Gå til innhold

Labraduddel?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet
Man avler jo slik i husdyravl også, for å kombinere gode egenskaper. Hybrider kaller man disse dyra, ikke bastarder, selv om prinsippet er det samme. Men det er riktig som andre sier at man bare kan bruke førstegenerasjonsdyra; labraduddelen kan ikke brukes i avl fordi valpene vil bli ganske mye mer varierte enn foreldrekrysningen.

Jeg trodde hybrider var dyr av forskjellige raser som ikke kunne få avkom jeg. Som muldyr f.eks.

Har jeg tatt så feil?

Videoannonse
Annonse
Gjest Varg-Menja
Skrevet
Jeg trodde hybrider var dyr av forskjellige raser som ikke kunne få avkom jeg. Som muldyr f.eks.

Du har rett, hybrider er avkom av to ulike arter som kan formere seg hverandre. Noen arter får ufruktbare avkom som feks muldyret men de kan også være formeringsdyktige, som avkommet av ulv og hund vanligvis er, og fortsatt kalles hybrider.

Gjest Gjesta
Skrevet
Du har rett, hybrider er avkom av to ulike arter som kan formere seg hverandre. Noen arter får ufruktbare avkom som feks muldyret men de kan også være formeringsdyktige, som avkommet av ulv og hund vanligvis er, og fortsatt kalles hybrider.

Takk for oppklaringen!

Skrevet

Man kaller det vel hybrider selv om de i prinsippet kan formere seg videre og er av samme art, men ulik rase. Det er f eks vanlig å krysse to-tre ulike griseraser for å få edelgris. Hybriden blir ikke brukt i avl selv om den kan formere seg, fordi egenskapene er på topp i edelgrisgenerasjonen, neste generasjon vil bli ganske annerledes.

Skrevet
Man kaller det vel hybrider selv om de i prinsippet kan formere seg videre og er av samme art, men ulik rase. Det er f eks vanlig å krysse to-tre ulike griseraser for å få edelgris. Hybriden blir ikke brukt i avl selv om den kan formere seg, fordi egenskapene er på topp i edelgrisgenerasjonen, neste generasjon vil bli ganske annerledes.

(men nå blir jeg litt usikker også... for jeg er enig i at hybrid brukes om krysning mellom arter primært... men er likevel nesten helt sikker på at det brukes om rasekrysninger også)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...