Sniglå Skrevet 4. januar 2006 #1 Skrevet 4. januar 2006 Så denne artikkelen i Dagbladet i dag. Jeg skjønner ikke helt problemet jeg? Vil det ikke alltid være sånn at noen raser til tider er mer populære enn andre? Hva med Chihuahuaen? Den var (og er vel kanskje enda) veldig etterspurt? Er det det faktum at det er en blanding av to renraser som gjør det så ille? Forresten så var det et utrolig søtt navn da...Labraduddel
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #2 Skrevet 4. januar 2006 Faktumet er at disse "rasene" går til full pris som det er for en renraset hund, altså bortimot 10.000 kroner og oppover.
Hu i Svingen Skrevet 4. januar 2006 #3 Skrevet 4. januar 2006 Forresten så var det et utrolig søtt navn da...Labraduddel ← Ja, også sååå søte da!
Sarabi Skrevet 4. januar 2006 #4 Skrevet 4. januar 2006 Faktumet er at disse "rasene" går til full pris som det er for en renraset hund, altså bortimot 10.000 kroner og oppover. ← I flere hundebøker står den faktisk som egen rase. Så hvis den er registrert som egen rase i kennelklubber går det vel fint an å ta 10 000 for en sånn.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #5 Skrevet 4. januar 2006 Hvis man skal ha en renraset hund, fortsetter man å avle på de samme linjene. Dette er ikke tilfellet med disse labradudlene da de er første generasjonshunder hele tiden.
Trampe Skrevet 4. januar 2006 #6 Skrevet 4. januar 2006 Labraduddel..... Utrolig søtt navn ja Er det en egen rase, hva er da problemet med å selge den for "renraset pris"? Jeg ser heller ikke problemet.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2006 #7 Skrevet 4. januar 2006 Hvis man ser alle Border Collie-blandingene og Schæferblandingene der ute (som er i flertall en disse labraduddel), skal man kalle de Borderschæfer og si at de er renrasede? Blir akkurat på samme måten, men alt du har er en blandingshund, uansett...
Iceglow Skrevet 4. januar 2006 #8 Skrevet 4. januar 2006 Dette blir merkelig når så to “labraduddeler” pares. I teorien kan man da ende opp med halvparten labradorvalper, og halvparten puddelvalper. Trodde ikke en rase kunne bli godkjent før det var gått en del ledd?
Sniglå Skrevet 4. januar 2006 Forfatter #9 Skrevet 4. januar 2006 Dette blir merkelig når så to “labraduddeler” pares. I teorien kan man da ende opp med halvparten labradorvalper, og halvparten puddelvalper. Trodde ikke en rase kunne bli godkjent før det var gått en del ledd? ← Ja, sant, det trodde jeg også. Nå er jeg ikke så kjent i hundeverdenen. Men jeg vet at når det skal utvikles en ny katterase, for eksempel Bengal, så blir det ikke en "skikkelig" bengal før ledd fem. Før dette så kalles de kryssede kattene for F1, F2 osv...
Iceglow Skrevet 4. januar 2006 #10 Skrevet 4. januar 2006 Ja, sant, det trodde jeg også. Nå er jeg ikke så kjent i hundeverdenen. Men jeg vet at når det skal utvikles en ny katterase, for eksempel Bengal, så blir det ikke en "skikkelig" bengal før ledd fem. Før dette så kalles de kryssede kattene for F1, F2 osv... ← Noe slikt ja, og genetiske regler er så vidt jeg vet like på både hund og katt.
Gjest vimse Skrevet 4. januar 2006 #11 Skrevet 4. januar 2006 I utgangspunktet er vel ingen ¨renrasede¨ hunder renrasede heller...?
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #12 Skrevet 4. januar 2006 Så lenge det ikke fører til helseplager eller andre plager ser ikke jeg heller problemet. Raseavl derimot fører til veldig mange helseplager og annnet, så det var vel egentlig der fokuset burde være, mtp kritikk...
Iceglow Skrevet 4. januar 2006 #13 Skrevet 4. januar 2006 I utgangspunktet er vel ingen ¨renrasede¨ hunder renrasede heller...? ← Nei, det som menes med renrasede hunder er som regel hunder som er mer stabile genetisk. Jeg kan prøve og forklare. Første parring har du 50 sorte klinkekuler fra mor, og 50 hvite klinkekuler fra far . De blandes. Neste parring trekker du 50 tilfeldige kuler fra to forskjellige poser med overnevnte mix. Denne gangen kan du ende opp med alt fra 100 hvite og 0 sorte, til 100 sorte, og 0 hvite. Jo flere ganger denne trekningsprosessen blir gjentatt, jo mer stabil blir genblandingen. Bør kanskje nevne sånn for ordens skyld at jeg gir blaffen i om hunder er renrasede eller ei, så sant de er sunne og trivelige på alle områder
Gjest Varg-Menja Skrevet 4. januar 2006 #14 Skrevet 4. januar 2006 (endret) Grunnen til at akkurat Labraduddel oppsto er at den blir brukt som blindehund for allergikere. Ved å blande disse to håper man på å få førerhund-egenskapene fra labradoren og allergi-vennligheten fra puddelen. Når det gjelder utvikling av nye raser skjer dette over lengre tid, og bør utføres av folk som virkelig har peiling på avl. Grunnen til at en del folk blir provoserte over dette er at det har blitt en slags trend blandt båkgårdsoppdrettere uten peiling, som komponerer nye "designer-raser" raser annenhver uke. Og ofte med resultat som er skadelig for hundene, ved at man blander raser eller individer med de samme svakhetene, avler på hunder som ikke er helsesjekket osv. Å avle på vilkårlige blandinger gjør også at det er vanskeligere å vite hvilke problemer man skal holde utkikk etter. Og at blandingshunder er sunnere en rasehunder er en myte. Endret 4. januar 2006 av Varg-Menja
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #15 Skrevet 4. januar 2006 Grunnen til at akkurat Labraduddel oppsto er at den blir brukt som blindehund for allergikere. Ved å blande disse to håper man på å få førerhund-egenskapene fra labradoren og allergi-vennligheten fra puddelen. Når det gjelder utvikling av nye raser skjer dette over lengre tid, og bør utføres av folk som virkelig har peiling på avl. Grunnen til at en del folk blir provoserte over dette er at det har blitt en slags trend blandt båkgårdsoppdrettere uten peiling, som komponerer nye "designer-raser" raser annenhver uke. Og ofte med resultat som er skadelig for hundene, ved at man blander raser eller individer med de samme svakhetene, avler på hunder som ikke er helsesjekket osv. Og at blandingshunder er sunnere en rasehunder er en myte. ← Men du kan virkelig ikke nekte for at blant mange raser avles det frem genetiske svakheter. Jeg har selv måttet avlive en schæfertispe med alt for lavt kryss, fordi hun ikke var i stand til å ha normal avføring. Enkelte hunderaser kan ikke føde normalt, se normalt, puste normalt og heller ikke gå normalt (forskjellige raser). Disse feilene vil vanligvis ikke oppstå blant blandingshunder.
Gjest Varg-Menja Skrevet 4. januar 2006 #16 Skrevet 4. januar 2006 Helt enig i at mange raser har spesifikke svakheter, men da kan man arbeide bevisst med å avle bort fra disse igjen. Men med vilkårlige blandinger vil det være umulig å forutsi dette, og det vil dukke opp igjen, så lenge noen av de opprinnelige rasene har slike feil. Dersom du feks avler en shäfer med svakt hofteparti med en labrador, så vil sannsynligvis en like stor andel av avkommet ha svakt hofteparti, som om du parret henne med en Scäfer med sterkt hofteparti. Jeg er heller ikke mot blandingshunder, men ser at å avle bevisst på blaninger åpner for mere amatøravl, og derfor er jeg skeptisk til det. En person som skal holde på med feks avl av pubbel og labrador bør ha noen års erfaring med avl på en av disse rasene, ideelt sett begge.
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2006 #17 Skrevet 4. januar 2006 Helt enig i at mange raser har spesifikke svakheter, men da kan man arbeide bevisst med å avle bort fra disse igjen. ← Javisst kan man det. Men min erfaring er at det gjøres ikke i praksis, selv om det er erfarne oppdrettere vi snakker om. Men det er gjerne en annen diskusjon. Det samme er diskusjonen om raseforeningene faktisk gjør jobben sin mtp avl.
Gjest gjest1 Skrevet 4. januar 2006 #18 Skrevet 4. januar 2006 Jeg hadde en Labradoddle hos meg 3 mnd siden. Jeg fikk da vite at den rasen var bevisst blandet med labrador og storpuddel, utviklet spesielt for allergikere. Så den blir vel ikke sett på som bastard....
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2006 #19 Skrevet 5. januar 2006 Man avler jo slik i husdyravl også, for å kombinere gode egenskaper. Hybrider kaller man disse dyra, ikke bastarder, selv om prinsippet er det samme. Men det er riktig som andre sier at man bare kan bruke førstegenerasjonsdyra; labraduddelen kan ikke brukes i avl fordi valpene vil bli ganske mye mer varierte enn foreldrekrysningen. I utgangspunktet er det vel "helt greit" å avle slik, men problemet oppstår etter min mening når det blir veldig mote å ha bestemte typer hunder. Mange som anskaffer seg en slik hund uten å tenke over om rasen/typen passer for dem, eller om de i det hele tatt egentlig hadde trengt en hund. Men etter min mening virker denne krysningen tross alt mer egnet for familier enn en del andre motehunder som chihuahua og dalmatiner....
Sniglå Skrevet 5. januar 2006 Forfatter #20 Skrevet 5. januar 2006 Okei! Det forklarte en del ja! Men dette fenomenet med mote vil jo alltid dukke opp, ikke bare når det gjelder hunderaser! Etter min mening er det oppdretter sitt ansvar at en valp overleveres til vettuge folk, og at valpen kommer inn i en god og omsorgsfull familie. Spesielt når oppdretter har en rase som er "in".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå