Gå til innhold

Bankbytte og BankId

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har bankid fra Nordea Direct (både app og bankid på mobil), men driver på å bytter bank. 

Må jeg gjøre noe med bankId i den nye banken?  Ser «den vil slutte å virke» hos den gamle banken etter en tid. Jeg ønsker å slette alle kontoer hos dem. 

Anonymkode: bfc2d...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bankid app og bankid på mobil står vel for seg selv? Du må bare åpne tilgang i ny bank.

Anonymkode: a1de4...9d2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør den nye banken. Det er ikke alle banker som benytter Bankid app og bankid på mobil utfases

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må opprette BankID i ny bank. Få gjort det FØR du avslutter kundeforholdet i den gamle banken, for da deaktiveres også BankID. Det lærte mannen min den harde måten, for å si det sånn. BankID er knyttet opp til en bank. Du kan ha BankID i flere banker. Jeg har for eksempel BankID både i Sbanken og Nordea.

Anonymkode: 3fdbf...881

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal du avslutte alle kontoene i Nordea? Jeg har beholdt en konto og Bankid i en bank jeg ikke har brukt på mange år.

Anonymkode: 08302...3a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du må opprette BankID i ny bank. Få gjort det FØR du avslutter kundeforholdet i den gamle banken, for da deaktiveres også BankID. Det lærte mannen min den harde måten, for å si det sånn. BankID er knyttet opp til en bank. Du kan ha BankID i flere banker. Jeg har for eksempel BankID både i Sbanken og Nordea.

Det var rart. Jeg har en bankid som jeg bruker i flere banker + diverse offentlige sider. 

Anonymkode: edd04...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var rart. Jeg har en bankid som jeg bruker i flere banker + diverse offentlige sider. 

Ja, du bruker bankid 'en overalt, men du må være kunde der du fikk bankid'en, ellers slutter den å virke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var rart å lese. Jeg opprettet konto og tok boliglån i Bulder Bank, og beholdt kontoene mine i Dnb. Har sparekonto som brukes, boliglån og en nesten ubrukt brukskonto hos Bulder. Bare begynte å bruke Bulder bank, og logget meg inn på vanlig måte med bank id brikken jeg har fått av Dnb. Ikke noe problem.

Måtte ikke gjøre noe spesielt for at den skulle brukes hos Bulder. Måtte ikke "opprette" noe som helst. 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (Akkurat nå):

Dette var rart å lese. Jeg opprettet konto og tok lån i Bulder Bank, og beholdt kontoene mine i Dnb. Bare begynte å bruke Bulder bank, og logget meg inn med bank id brikken jeg har fått av Dnb. Ikke noe problem. Måtte ikke gjøre noe spesielt for at den skulle brukes hos Bulder. Måtte ikke "opprette" noe som helst. 

Poenget her er at TS av en eller annen grunn ønsker å avslutte kundeforholdet helt i den banken hun har bankid fra. Da må man få bankid fra en annen bank.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, du bruker bankid 'en overalt, men du må være kunde der du fikk bankid'en, ellers slutter den å virke.

Åja. Ok, skjønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (33 minutter siden):

Dette var rart å lese. Jeg opprettet konto og tok boliglån i Bulder Bank, og beholdt kontoene mine i Dnb. Har sparekonto som brukes, boliglån og en nesten ubrukt brukskonto hos Bulder. Bare begynte å bruke Bulder bank, og logget meg inn på vanlig måte med bank id brikken jeg har fått av Dnb. Ikke noe problem.

Måtte ikke gjøre noe spesielt for at den skulle brukes hos Bulder. Måtte ikke "opprette" noe som helst. 

Helt enig, skjønte ikke no, på noen svar. Har selv i Sparebank1, og har verifisert meg ovenfor DNB, med å bruke den bankid’en jeg har på app på tlf. Og den har jeg hatt i mange år. Bankid på mobil derimot, kutta jeg ut så snart teleleverandøren skulle ha betalt. Men tror og det er noen begreper som blandes litt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, tdm900 said:

Helt enig, skjønte ikke no, på noen svar. Har selv i Sparebank1, og har verifisert meg ovenfor DNB, med å bruke den bankid’en jeg har på app på tlf. Og den har jeg hatt i mange år. Bankid på mobil derimot, kutta jeg ut så snart teleleverandøren skulle ha betalt. Men tror og det er noen begreper som blandes litt sammen.

Slik er det:

BankID kan brukes overalt, samme hvor den er utstedt.

Men, den må utstedes av en bank, og man må være kunde i den banken for at man skal kunne beholde den.

Man kan ha BankID i hvor mange banker man vil.

Anonymkode: b884a...8da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jada, du kan bruke BankIDen overalt, uansett hvilken bank som har utstedt den. Poenget er at du kan ha BankID fra mer enn én bank. Jeg har BankID fra to.
Mannen min hadde bare fra én. Da vi byttet bank, avsluttet banken (DNB…) kundeforholdet hans helt. Uten å informere ham om at da røk også BankIDen med i dragsuget. Og når den først var deaktivert, kunne den ikke aktiveres igjen. (Jeg byttet også dagligbank samtidig, men DNB avsluttet IKKE mitt kundeforhold. Og jeg hadde ikke BankID hos dem engang.) Da måtte han få ny BankID i ny bank - men passet hans hadde gått ut. Han sto uten BankID i én måned, og kom seg ikke inn i nettbanken før han hadde ny BankID. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal du avslutte alle kontoene i Nordea? Jeg har beholdt en konto og Bankid i en bank jeg ikke har brukt på mange år.

Banken kan ønske å avslutte BankIDen hvis man ikke er «aktiv» kunde. Jeg har BankID i Nordea, men det eneste jeg har der, er aksjer til kanskje 80 000kr. Og en sparekonto, slik at jeg kan få overført utbytte til en annen bank. Nordea ringte meg og ønsket egentlig å avslutte BankIDen min fordi jeg ikke var dagligkunde hos dem, men jeg klarte å overtale dem til å la være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. 
Har nå bestilt bankid fra min nye bank. Så kan Nordea bare slå seg løs og stenge den jeg har, om de vil. 

Anonymkode: bfc2d...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har DnB, som har utstedt min bankid.

Jeg har i ettertid skaffet en konto i sparebank 1, bruker samme bankid der, var aldri et tema.

Anonymkode: b70af...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har DnB, som har utstedt min bankid.

Jeg har i ettertid skaffet en konto i sparebank 1, bruker samme bankid der, var aldri et tema.

Anonymkode: b70af...e92

Det er ikke det som er spørsmålet her. Det er helt uproblematisk å bruke BankID i en annen bank. Men hvis du avslutter kundeforholdet ditt i DNB, står du uten BankID. Som sagt, mannen min har prøvd nettopp det. Og de gir ikke beskjed om det på forhånd, de bare kutter den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...