AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Har i ca ett års tid hatt en del problemer med magen. Enten diare eller forstoppelse, mye vondt og eller slapp form. Slim i avføringen har jeg hatt lenge. Og tidvis blod i avføring (men er nok heller pga veldig hard avføring). Har vært til legen flere ganger og får ofte responsen om at det er sikkert fordi jeg er deprimert. Har tatt vanlige blodprøver, ville det slått ut noe på de? Har hatt noen i familien som har dødd av dette, så når jeg leste om symptomene ble jeg litt urolig.. Anonymkode: 4ec6d...706
Birdyen Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 Ta dette med fastlegen og få henvisning til koloskopi. 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #4 Skrevet 25. april 2023 Om jeg har hard avføring, kan det være litt slim som er rosa/rødt. Drit skummelt. Men ellers er det greit tror jeg. Leste at man ikke kan se slikt på blodprøver, men du bør kreve en sjekk. Hilsen kvinne 29 år Anonymkode: 96f7f...dee
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #5 Skrevet 25. april 2023 Merkelig at ikke legen har tenkt i de tanker. Har man sånne symptomer og er i 40-50 årene blitt man henvist til et pakkeforløp med undersøkelser Anonymkode: da3fe...1f8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #6 Skrevet 25. april 2023 Dra til legen igjen og be dem ta frykten din seriøst. Anonymkode: c9edb...79f 1
gjest_______ Skrevet 25. april 2023 #7 Skrevet 25. april 2023 (endret) Ville sjekket. Endret 25. april 2023 av gjest_______
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #8 Skrevet 25. april 2023 sdad AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kjønn? Alder? Anonymkode: da3fe...1f8 kvinne, 23 Anonymkode: 4ec6d...706
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #9 Skrevet 25. april 2023 Tarmen har mye slim, så ikke rart du har slim i avf. Blod derimot skal man ta seriøst, men er det som du sier at det er for du er hard i magen kan det komme av det eller en innvendig hemoroide. Men uansett forklaringene så er du mye plaget med magen og nedsatt livskvalitet av dette, du bør absolutt kreve en henvisning til koloskopi for ordentlig sjekk. Anonymkode: 51306...d45 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #10 Skrevet 25. april 2023 Synes absolutt du skal bli tatt seriøst og henvist videre. Men ikke tenk nødvendigvis kreft. Å ha en ustabil tarm er ikke så uvanlig. IBS kommer i mange varianter. Anonymkode: 3eadb...6d4 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #11 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har i ca ett års tid hatt en del problemer med magen. Enten diare eller forstoppelse, mye vondt og eller slapp form. Slim i avføringen har jeg hatt lenge. Og tidvis blod i avføring (men er nok heller pga veldig hard avføring). Har vært til legen flere ganger og får ofte responsen om at det er sikkert fordi jeg er deprimert. Har tatt vanlige blodprøver, ville det slått ut noe på de? Har hatt noen i familien som har dødd av dette, så når jeg leste om symptomene ble jeg litt urolig.. Anonymkode: 4ec6d...706 Jeg ville kjøpt Movicol på apoteket, det skal blandes med et lite glass lunkent vann. Det skal mykne opp avføringen. Blod kan man få hvis man har veldig hard avføring fordi man får rift i analåpningen, jeg har fått dette mange ganger selv pga medisiner jeg går på. Har du et fint og variert kosthold? Spiser du mye ultra-prosessert mat? Hvis du føler at legen ikke tar deg seriøst så ville jeg brukt 1000,-kr på en privat legetime hvor du kan bli henvist videre til sykehuset for utredning. Kanskje du har en mage/tarm sykdom, men først og fremst burde du også reflektere rundt kostholdet ditt - det er tross alt det vi spiser som kommer ut som avføring og hvis avføringen ser abnormal ut så er det pga matvarer. Anonymkode: 375ca...399
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #12 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): sdad kvinne, 23 Anonymkode: 4ec6d...706 Sjansen er minimal for at man får tarmkreft i din alder. Men, hvis du er plaget med mye slim og blod så kan det jo være andre ting. Det finnes jo flere tarmsykdommer, som ikke nødvendigvis er farlige men som trenger behandling. Du bør be fastlegen din om henvisning til koloskopi og jeg tror ikke han kan nekte deg det når du faktisk har blod i avføringen. Anonymkode: f83c7...b62 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #13 Skrevet 25. april 2023 Du må også huske å drikke nok vann løpet av en dag, avføringen og tarmene trenger mye væske. Man skal drikke 3L vann om dagen , brus telles ikke. Jeg tror dette er et kosthold-problem, men muligens jeg tar feil. Det må du reflektere over selv. Anonymkode: 375ca...399
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #14 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjansen er minimal for at man får tarmkreft i din alder. Men, hvis du er plaget med mye slim og blod så kan det jo være andre ting. Det finnes jo flere tarmsykdommer, som ikke nødvendigvis er farlige men som trenger behandling. Du bør be fastlegen din om henvisning til koloskopi og jeg tror ikke han kan nekte deg det når du faktisk har blod i avføringen. Anonymkode: f83c7...b62 TS skriver at hun har hatt veldig hard avføring, da får man blod på papiret. Har slitt med dette i ett år selv pga sterke medikamenter, man får rift pga så hard avføring. Og da kan det komme både lyst og litt mørkt blod. Kommer selvfølgelig an på riften og om den blir revet opp flere ganger. Det er forskjell på å ha blod INNE i avføringen, og få blod på papiret pga rift. Anonymkode: 375ca...399 1
Rødstrupa Skrevet 25. april 2023 #15 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Har i ca ett års tid hatt en del problemer med magen. Enten diare eller forstoppelse, mye vondt og eller slapp form. Slim i avføringen har jeg hatt lenge. Og tidvis blod i avføring (men er nok heller pga veldig hard avføring). Har vært til legen flere ganger og får ofte responsen om at det er sikkert fordi jeg er deprimert. Har tatt vanlige blodprøver, ville det slått ut noe på de? Har hatt noen i familien som har dødd av dette, så når jeg leste om symptomene ble jeg litt urolig.. Anonymkode: 4ec6d...706 Du må ta en avføringsprøve.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #16 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har i ca ett års tid hatt en del problemer med magen. Enten diare eller forstoppelse, mye vondt og eller slapp form. Slim i avføringen har jeg hatt lenge. Og tidvis blod i avføring (men er nok heller pga veldig hard avføring). Har vært til legen flere ganger og får ofte responsen om at det er sikkert fordi jeg er deprimert. Har tatt vanlige blodprøver, ville det slått ut noe på de? Har hatt noen i familien som har dødd av dette, så når jeg leste om symptomene ble jeg litt urolig.. Anonymkode: 4ec6d...706 Hva spiser du mest av? Lager du mat fra bunnen (baker selv, f.eks.), eller går det mest i halvfabrikata og ferdigbakst? Ikke minst; når/hvor ofte spiser du? Hvis du kikker inn i kjøleskapet, hva ser du mest av der inne? Grønnsaker, f.eks? Magen kan bli kranglete hvis den ikke liker det du stapper nedi der. Min erfaring er at den liker mat jeg lager fra bunnen og litt fred og ro mellom måltidene for å kunne fordøye det som kommer. For meg hjalp det mye da jeg slutta å spise mellom middag og frokost. Da jeg kutta ned på sukkerholdige varer, løste problemet seg helt. Magen ble fort happy, men resten av kroppen protesterte vilt de første par ukene. En hel kveld uten å stappe mat i ansiktet, det var pyton! Skulle nesten tro det var heroin jeg brukte å spise til kveldsmat. Kveldsmatabstinensen var brutal de første dagene. Å ta farvel med livet med kveldsmat og TV-snavel var en sorgprosess, men nå blir jeg uvel hvis jeg spiser på kveldstid. Anonymkode: a122d...d99
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #17 Skrevet 25. april 2023 Tykktarmskreft i din alder er EKSTREMT sjeldent med 3.4 per 100.000, så jeg synes ikke du skal tenke veien så fort. Få det sjekket for det kan være mye annet, mest sannynlig er det som du sier bare rifter fra hard avføring eller hemorroider. Riktig kosthold er løsningen, så har du ting som laktulose og vi-siblin som kan hjelpe veldig. Anonymkode: d89d6...60b 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #18 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva spiser du mest av? Lager du mat fra bunnen (baker selv, f.eks.), eller går det mest i halvfabrikata og ferdigbakst? Ikke minst; når/hvor ofte spiser du? Hvis du kikker inn i kjøleskapet, hva ser du mest av der inne? Grønnsaker, f.eks? Magen kan bli kranglete hvis den ikke liker det du stapper nedi der. Min erfaring er at den liker mat jeg lager fra bunnen og litt fred og ro mellom måltidene for å kunne fordøye det som kommer. For meg hjalp det mye da jeg slutta å spise mellom middag og frokost. Da jeg kutta ned på sukkerholdige varer, løste problemet seg helt. Magen ble fort happy, men resten av kroppen protesterte vilt de første par ukene. En hel kveld uten å stappe mat i ansiktet, det var pyton! Skulle nesten tro det var heroin jeg brukte å spise til kveldsmat. Kveldsmatabstinensen var brutal de første dagene. Å ta farvel med livet med kveldsmat og TV-snavel var en sorgprosess, men nå blir jeg uvel hvis jeg spiser på kveldstid. Anonymkode: a122d...d99 Baker egne rundstykker/brød med havre/speltmel o.l. Til middag spiser jeg mest grønnsaker i ovnen, belgfrukter, salat e.l. Litt meieri via cottage cheese og 1-2 egg per dag. Spiser sjelden frokost. Lunsj på jobb, som regel rundstykke eller knekkebrød med leverpostei og noen hjemmesylta grønnsaker. Fisk 1-2g pr uke, og en sjelden gang kjøtt. Trener 1x pr dag som regel og sykler til jobb Anonymkode: 4ec6d...706
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #19 Skrevet 25. april 2023 Har du fåt sjeet deg for cøliaki? Jeg har samme synptomer som deg, dog plaget mest av forstoppelse. Jeg fikk full sjekk for å utelukke noen sykdommer. Jeg har IBS, og har lært meg å leve med det. Men, veldig godt å få avkreftet noen farlige sykdommer. Masse lykke til 😊 Anonymkode: 59af8...46b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #20 Skrevet 26. april 2023 Eneste måten å finne ut om tarmen er frisk er koloskopi. Da tar de en biopsi for å finne ut om det er noe galt med tarmen. Begynn der før du prøver slt annet Anonymkode: f3ef0...11c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå